سه شنبه 7 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در ايران سرکوب مطبوعات ادامه دارد: دولت حسن روحانی روزنامه بهار را توقيف کرد، گزارشگران بدون مرز

گزارش‌گران بدون مرز، توقيف روزنامه بهار. محکوميت سنگين عليه مهناز محمدی مستند ساز و سينماگر و پگاه آهنگرانی هنرپيشه و وبلاگ نويس را محکوم می‌کند. سازمان، نگرانی خود را از وضعيت دو روزنامه‌نگار کرد، خسرو و مسعود کردپور، اعلام می‌کند.

گزارش‌گران بدون مرز تصميم هيات نظارت بر مطبوعات، ارگان سانسور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای توقيف روزنامه بهار در تاريخ ٦ آبان ماه ١٣٩٢ را محکوم می‌کند. اين روزنامه به دليل انتشار مقاله‌ای در شماره روز نخست آبان ماه خود و به بهانه توهين به مقدسات توقيف شد. گزارش‌گران بدون مرز همچنين محکوميت سنگين عليه مهناز محمدی مستند ساز و سينماگر و پگاه آهنگرانی هنرپيشه و وبلاگ نويس را محکوم می‌کند. اين دو هنرمند به ترتيب به پنج سال و هژده ماه زندان محکوم شده‌اند. سازمان، نگرانی خود را از وضعيت دو روزنامه‌نگار کرد، خسرو و مسعود کردپور، مدير و همکار سايت اطلاع‌رسانی موکريان اعلام می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«عليرغم وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی رئيس جمهور اصولگرای ميانه‌رو، توقيف روزنامه بهار از سوی هيات نظارت بر مطبوعات که تحت مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد،نشان می‌دهد که اولويت دولت رژيم تهران کاهش تنش با جامعه جهانی است و نه کم کردن سرکوب آزادی اطلاع رسانی و فعالان رسانه‌ای.»

در تاريخ ٦ آبان ماه هيات نظارت بر مطبوعات دستور توقيف روزنامه بهار و ارسال پرونده را به مراجع قضايی را صادر کرد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با تائيد اين توقيف اعلام کرد « مقاله‌ای در روزنامه بهار درج شده بود که علاوه بر اينکه نوعی تحريف تاريخ اسلام محسوب می‌شود در ايجاد اختلاف مذهبی در کشور نقش داشته است.» مقاله مورد اتهام با عنوان «امام؛ پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی» در شماره روز نخست آبان انتشار يافته بود، اما روزنامه يک روز پس از انتشار اين مقاله چندين مقاله در نقد آن منتشر و از خوانندگان خود عذرخواهی کرده و حتا برای "تلطيف" فضا، به شکل موقت از انتشار روزنامه خوداری کرد بود . اين همه اما مانع ادامه‌ی کارزار ضد رسانه‌ای افراط‌گرايان و رسانه‌های نزديک به علی خامنه‌ای ولی فقيه، برای مجازات روزنامه نشد. آن‌ها در اين مقاله که در باره‌ی نقش امام اول مسلمانان شيعه بود،«تخريب خيمه‌گاه ولايت فقيه» را می‌ديدند.

در تاريخ ٢٣ و ٢٨ آبان ماه مهناز محمدی مستند ساز و سينماگر و پگاه اهنگرانی هنرپيشه وبلاگ‌نويس مطلع شدند که از سوی شعبع ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ترتيب به پنج سال و هژده ماه زندان محکوم شده‌اند. مهناز محمدی، پيش از اين، چند بار بازداشت شده بود و از اين ميان در تاريخ ٥ تيرماه ١٣٩٠ در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت، که به مدت يک ماه را در زندان اوين سپری کرد. وی پيش از اين نيز در تاريخ ٨ مرداد ١٣٨٨ به همراه جعفر پناهی در بهشت زهرا بازداشت و تا ٢٦ مرداد ماه را در زندان بسر برده بود. از آن تاريخ وی همواره تحت فشارهای مستمر ماموران اطلاعاتی قرار داشت، بارها احضار و مورد بازجويی قرار گرفته بود. در تاريخ ٦ مهرماه در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شده است. پگاه اهنگرانی نيز در تاريخ ١٩ تيرماه ١٣٩٠ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و تا تاريخ ٥ مردادماه را در زندان بسر برده بود. وی به درانتظار برگزاری دادگاه با سپردن ١٠٠ ميليون تومان وثيقه آزاد شده بود. در تاريخ ۲۷ مرداد ماه امسال در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب محاکمه و به هژده ماه زندان محکوم شده است. هر دو هنرمند و فعال رسانه‌ای ممنوع خروج نيز شده‌اند.

بنا بر آخرين گزارش احمد شهيد گزارشگر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران « وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران همچنان نگران کننده است و نشانی از بهبود وضعيت در زمينه‌هايی پيش‌‌تر- در گزارش‌ها پيشين طرح شده- به مانند مجازات اعدام و نقض آزادی بيان ديده نمی‌شود.

مقامات ايران اين گزارش را « با انگيزه های سياسی وکاملاغيرمنصفانه» خوانده و همچنان از ورود گزارش‌گر سازمان ملل به ايران خوداری می‌کنند. مرضيه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اين گزارش اعلام کرده است: «همانطور که قبلا نيز اعلام کرده ايم سازوکار انتصاب گزارشگر کاملا سياسی بوده و نتيجه يک روند گزينشی است که توسط معدودی کشورهای خاص در شورای حقوق بشر دنبال می شود و ازاين رو گزارش تهيه شده نيز با انگيزه های سياسی وکاملاغيرمنصفانه به تشريح وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخته است.ايران انتساب گزارشگر ويژه حقوق بشر را به رسميت نمی‌شناسد.»

«گزارش‌گران بدون مرز از مقامات ايران می‌خواهد در عمل از سياست‌های احمدی‌نژاد فاصله بگيرند، و بدون قيد و شرط با سازمان ملل برای امکان بازديد گزارش‌گر ويژه شورای حقوق بشر از ايرن همکاری کنند. جامعه جهانی بايد مقامات حکومت ايران را به تمکين از قوانين بين‌المللی و توصيه‌های گزارش‌گر ويژه مجبور کند.»

گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از وضعيت دو روزنامه‌نگار کرد، خسرو و مسعود کردپور، مدير و همکار سايت اطلاع‌رسانی موکريان اعلام می‌کند. آخرين جلسه دادگاه اين دو روزنامه‌نگار روز گذشته در مهاباد پايان يافت. برادران کردپور در تاريخ ١٧ و ١٨ اسفند ١٣٩١ بازداشت شده بودند و در تاريخ ٦ تيرماه از سوی شعبه دو بازپرسی مهاباد با اتهام « تبليغ عليه نظام از طريق اطلاع رسانی درباره زندانيان سياسی و فعالان مدنی» پس از سپری کردن ١١١ روز بازداشت غير قانونی در زندان اطلاعات، بدون حضور وکيل، تفهيم اتهام شدند،و در همين روز به زندان مرکزی مهاباد انتقال يافتند. مقامات قضايی آن‌ها را همچنين به «محاربه و اقدام عليه امنيت ملی» نيز متهم کرده‌اند که اتهام محاربه می‌تواند صدور حکم اعدام را درپی داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016