یکشنبه 3 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موافقت یونسکو برای ثبت هزاره فردوسی در فهرست رویدادهای فرهنگی، مهر

دبیر کل بنیاد فردوسی از موافقت یونسکو با بسته پیشنهادی ایران برای ثبت هزاره پایان سرایش شاهنامه در فهرست مفاخر و رویدادهای علمی و فرهنگی یونسکو خبر داد.

یاسر موحدفرد، دبیر کل بنیاد فردوسی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این خبر گفت: معاون همکاری و روابط خارجی یونسکو در نامه‌ای به محمدرضا سعیدآبادی، رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران موافقت یونسکو را برای ثبت هزاره پایان سرایش شاهنامه در فهرست مفاخر و رویدادهای علمی و فرهنگی یونسکو اعلام کرده و درخواست کرده است تا ایران برنامه‌های پیشنهادی خود را در این رابطه به یونسکو اعلام کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: رئیس کمیسیون ملی یونسکو در نامه‌ای به من درخواست کرده است در صورتی که بنیاد فردوسی در نظر دارد با همکاری نهادهای ذیربط در ایران برنا‌مه‌هایی را به مناسبت هزاره پایان سرایش شاهنامه در سطح کنفرانس جهانی در مقر یونسکو در پاریس برگزارکند، فهرست برنامه‌های خود را به این سازمان ارسال کند.

متولیان فرهنگی برنامه‌هایی در شأن فردوسی برگزار کنند

موحدفرد در ادامه تصریح کرد: متولیان فرهنگی کشور از زمانی که نشست تخصصی هزاره پایان سرایش شاهنامه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد تا کنون هیچ پیشنهاد موثری را در این زمینه‌ اعلام نکرده‌اند و همکاری آنها صرفا به دستورالعملها و مصوبه‌ها محدود شده است. ما نیز تا زمانیکه نهادهای دولتی به صورت رسمی این مصوبه‌ها را اجرا نکنند در حد گروهی و فردی نمی‌توانیم برنامه‌هایی را در خور شخصیت فردوسی و عظمت شاهنامه برگزار کنیم.

دبیر کل بنیاد فردوسی سپس به تشریح برنامه‌های بنیاد فردوسی به مناسبت هزاره پایان سرایش شاهنامه پرداخت و عنوان کرد: برنامه‌های ما به همین مناسبت در سه بخش داخلی، جهانی و منطقه‌ای برگزار می‌شود، برنامه‌های ما در داخل کشور تاسیس مراکزی با نام فردوسی است که عبارتند از: راه‌اندازی فرهنگسراهایی با نام فردوسی، تاسیس موزه و گنجینه فردوسی و شاهنامه، برپایی هفته‌ها و شبهای فرهنگی فردوسی( در ایران و جهان)، تاسیس باغ موزه، تالار، گذر و کتابخانه فردوسی، تاسیس زورخانه‌ای با نام فردوسی.

به گفته موحدفرد، تالیف دانشنامه جهانی شاهنامه (که در آن همه دانشها، دوره‌های تاریخی و آداب و رسوم ایرانی که در شاهنامه که به آنها اشاره شده، با همکاری مشترک بنیاد فردوسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گردآوری خواهد شد)، حمایت و پشتیبانی از مراکز هنری که در ساخت پویانمایی و فیلمهای سینمایی برگرفته از شاهنامه و همچنین در ساخت تندیسهای مفاخر و اساطیر شاهنامه و فردوسی فعالیت می‌کنند از دیگر برنامه‌های ماست.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی بنیاد فردوسی اظهار داشت: ما به صورت رسمی آمادگی خود را به یونسکو و رایزنهای فرهنگی کشورهای گوناگون برای نامگذاری میادین و مراکز فرهنگی به نام فردوسی و نصب تندیسهای فردوسی و اساطیر شاهنامه در میادین مختلف کشورهای دیگر اعلام کردیم.

دبیرکل بنیاد فردوسی، تولید آلبومهای موسیقی بر گرفته از اشعار شاهنامه، برپایی کنسرتهای موسیقی، بویژه برگزاری کنسرت موسیقی توسط گروه رودکی و گروه ایل در کنفرانس جهانی یونسکو در فرانسه با حضور 192 کشور عضو این سازمان و کشورهای عضو اکو و آیسسکو با محوریت سه کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان را از دیگر برنامه‌های بین‌المللی این بنیاد خواند.

تجلیل از جنیدی، خالقی مطلق و کزازی

موحدفرد همچنین در پایان گفت: برگزاری نمایشگاه بزرگ تولیدات فرهنگی در مقر یونسکو و همچنین تجلیل از پژوهشگران شاهنامه پژوه از جمله سه مصصح برجسته شاهنامه دکتر فریدون جنیدی، دکتر جلال خالقی مطلق و دکتر میرجلال الدین کزازی، تقدیر از ناشران که شاهنامه‌های فاخر معاصر از جمله شاهنامه فرهنگستان زبان و نگاره‌های استاد فرشچیان که در آن به تصویر کشیده از جمله برنامه‌های ماست.





















Copyright: gooya.com 2016