دوشنبه 24 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همايون خرم و کنسرتش پس از ۱۰ سال: اميدوارم خاطرات زيبای آن سال‌ها را زنده کنم، ايسنا

همايون خرم گفت: همان‌طور که موسيقی را از کودکی با عشق دنبال کردم و اتفاقی در راهش افتادم، امروز هم بعد از ۱۰ سال طی يک پيشامد بر صحنه حاضر خواهم شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشست خبری که صبح امروز ـ ۲۴ آبان ماه ـ در کانون ادبيات برگزار شده بود، همايون خرم نوازنده‌ی «ويلون» که به زودی بعد از ۱۰ سال در صحنه حاضر خواهد شد، گفت: باور کنيد اين اجرا خودش پيش آمد و بی‌شک هرکاری که خودش پيش آيد در اين مسير طبيعی رضايت ديگری خواهد داشت. همان‌طور که در شعر می‌گوييم «راه باديه رفتن به از نشستن باطل».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




همايون خرم يادآور شد: از کودکی به موسيقی عشق پيدا کردم و در تمام مدت زندگی آنچه فراروی من بود، همين عشق بود. هيچ‌گاه به دنبال کسب شهرت نبودم، بلکه عاشقانه موسيقی را از استاد صبا آموختم و هرآنچه برايم در تمام اين سال‌ها پيش آمد از سر اين عشق بود. مقدمات برپايی اين کنسرت هم بعد از۱۰ سال خودش اتفاق افتاد.

اين هنرمند در بخش ديگری از اين نشست با اشاره به موسيقی ايرانی و تکرار دوباره خاطرات برنامه‌ی «گل‌ها» در اين کنسرت دو روزه گفت: قطعا هر هنرمندی در هر وضعی که باشد، می‌تواند موسيقی خاص خودش را پيدا کند، اما می‌توان اعتراف کرد که موسيقی ايرانی همواره موسيقی درون‌گرا بوده است. اين موسيقی حالتی در شنونده ايجاد می‌کند که نوعی دريافت دقيق است. پس اگر اهل موسيقی کار خود را به خوبی و درستی طی کرده باشد، می‌تواند به راحتی تمام مکنونات باطنی خود را به مخاطب منتقل کند.

همايون خرم با اشاره به کنسرتی که قرار است در برج ميلاد برگزار کند، ادامه داد:کارهايی که برای اين کنسرت دو شبه در نظر گرفته‌ام، پيش از اين در برنامه‌ی «گلها» اجرا شده بود، اين برنامه همان‌طور که شما می‌دانيد عمقش بيشتر از ظاهرش است. وقتی موسيقی شروع می‌شود ابتدا يک حرکت درونی دارد و بعد از آن دور بر می‌دارد و شنونده را در يک اتمسفر خاص قرار می‌دهد، گويی که در همان سال‌ها هستيم و برنامه‌ی «گل‌ها» را گوش می‌دهيم.

اين نوازنده‌ی ويلون اظهار اميدواری کرد: تا در صورت توانايی لازم در زمان اجرای کنسرت و در بخش تک‌نوازی به بداهه‌نوازی نيز بپردازد.

خرم ادامه داد: اگر شنونده به من انرژی متقابل را منتقل کند، می‌توانم آن چيزی را که در ذهن دارم منتقل کنم و خاطرات گذشته را برای تک‌تک مردم مرور نمايم.

او تصريح کرد: وقتی قرار شد اين کنسرت را ترتيب دهيم، بيشتر روی طراحی اثر کار کردم. مردم عزيز و به‌خصوص نسل جوان کارهای گذشته و اجراهای برنامه‌ی «گلها» را به خوبی می‌شناسند و به قدری با آن مانوس هستند که می‌توانند به خوبی کارها را تحليل کنند. به همين دليل احساس کردم بعد از چند دهه ارائه‌ی کارهای گذشته جالب خواهد بود، اما بايد در آن فضا قرار بگيرم تا به بهترين شکل ممکن اين خاطره‌ها را مرور کنم.

همايون خرم با اشاره به قطعاتی که احتمالا در اين کنسرت اجرا خواهد کرد، گفت: «تو ای پری کجايی»،«غوغای ستارگان»، «رسوای زمانه» و خيلی از قطعات ديگر که يادگار آن سال‌ها هستند، هنوز هم برای مردم جذاب خواهند بود. بقيه‌ی کارها را اجازه دهيد در زمان کنسرت بشنويد. من اميدوارم دوباره اين توانايی را داشته باشم تا آن خاطرات زيبا را برای مردم زنده کنم.

وی هم‌چنين درباره‌ی انتخاب دکلمه در اين اجرا توضيح داد: بعد از سال‌ها کار کردن به دکلمه رسيدم، برنامه‌ی «گل‌ها» تلفيقی از شعر و موسيقی است که ارتباط تنگاتنگی با يکديگر دارند و بعد از تمرين‌های متعدد به اين نتيجه رسيدم که تاثير دکلمه در تقابل با موسيقی بيشتر است.

همايون خرم دلايل خود برای عدم انتخاب خواننده در اين کنسرت را در همين راستا دانست و افزود: خواننده خوب است، اما از تجربه‌ی اين سال‌ها احساس کردم که خود موسيقی به تنهايی حرف زيادی برای گفتن دارد و هرکسی می‌تواند دريافت خودش را از آن داشته باشد. موسيقی بايد مستقيما با شنونده در ارتباط و بيانگر احساس خودش باشد.

اين آهنگساز در بخش ديگری از اين نشست با مرور خاطرات خود از برنامه‌ی «گلها» و همکاری با هنرمندان برجسته‌ی موسيقی گفت: از ۱۲ سالگی نزد استاد صبا کار کردم. اساسا دلم با موسيقی بود حتی زمانی که در سد کرج به عنوان مهندس پروژه حضور داشتم، گاه با بارانی از نت روبه‌رو می‌شدم به‌طوری که کوه را رها می‌کردم و در آن حال و هوا نت‌هايی که در سرم حرکت می‌کردند را می‌نوشتم. من چنين پيوندی با موسيقی دارم و فکر می‌کنم اين پيوند از سطح حرفه‌ای گذشته است.

همايون خرم هم‌چنين درباره‌ی چيدمان سازها در اين کنسرت و ترکيب دوساز غربی و دو ساز ايرانی با هم توضيح داد: ويلون سازی است که سال‌هاست وارد ايران شده است و اساتيدی هم‌چون ابوالحسن صبا برای اجرای قطعا ايرانی آن را تنظيم کرده‌اند تا حدی که يکی از بهترين سازها برای اجرای «سه‌گاه» است.

او اضافه کرد: اگر چنين کاری از يک ساز غربی برآيد و بتوانی با آن به خوبی «بيات ترک» بزنيم، حتما بايد اين ساز را مورد استفاده قرار دهيم، در غير اين صورت به موسيقی ايرانی جفا کرده‌ايم. استاد صبا، وزيری و خيلی‌های ديگر اين نکته را فهميدند و برای سازی هم چون ويلون رديف نوشتند، آنها از امکانات اين ساز به گونه‌ای استفاده کردند که رنگ و بوی ايرانی بدهد، زيرا موسيقی ايرانی نياز به رنگ‌های متفاوت و مختلفی دارد.

خرم همچنين درباره‌ی دلايل انتخاب «ضرب» و پيانو در اين کنسرت گفت: در برنامه‌ی «گلها» هميشه يک ساز مضرابی با ساز ضربی همراه می‌شد و تجربه‌هايی که آن زمان داشتم، بار ديگر من را به اين فکر انداخت که چنين کاری در برابر مخاطبان و شنوندگان تجربه کنم. پيانو هم اگر به درستی کوک شود، می‌تواند رنگ‌وبوی ايرانی داشته باشد.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگری از اين نشست عليرضا شجاعی مدير موسسه‌ی «گلچين آوای شرق» درباره‌ی قيمت‌گذاری بليت‌های اين کنسرت توضيح داد: بليت‌ها از ۱۵ تا ۷۰ هزار تومان قيمت‌گذاری شده‌اند، البته اين بليت‌های ۷۰ هزار تومانی برای چند رديف محدود است که در بخش‌هايی به ميهمانان ما اهدا خواهد شد.

او گفت: باور کنيد هزينه‌هايی که برای برگزاری چنين پروژه‌ای صرف می‌شود، بسيار سنگين است و برای جوابگو بودن در قبال مخاطب مجبور بوديم تعداد محدودی از بليت‌ها را با چنين نرخی عرضه کنيم اما اين قيمت را در برابر کل سالن مورد قياس قرار دهيد. زيرا بيشتر بليت‌ها با نرخ مناسب به فروش رسيدند. ما ۷ قيمت متفاوت تعيين کرده‌ايم و اميدواريم اجرای اين دو شب تمديد هم شود.

به گزارش ايسنا، کنسرت همايون خرم قرار است در ۱۰ و ۱۱ آذرماه ساعت ۲۱ در برج ميلاد برگزار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016