جمعه 15 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تراژدي موزه بغداد در مصر تكرار نمي‌شود، ايسنا

مقام مصري اطمينان داد كه «موزه بغداد» در «مصر» در مصر تكرار نمي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در شرايطي كه بحران سياسي در كشور مصر هر روز ابعاد تازه‌اي به خود مي‌گيرد و در هر لحظه خبرهاي جديدي از شرايط محوطه‌هاي تاريخي و موزه‌هاي اين كشور مخابره مي‌شو، دكتر«زاهي هاواس»، دبير كل هيات ارشد باستاني مصر كه به تازگي به يكي از پست‌هاي وزارتي در كابينه جديد دولت مصر نيز منصوب شده اطمينان دارد كه آثار تاريخي و موزه‌هاي اين كشور به ويژه «موزه مصر» در «قاهره» در شرايط مطلوبي بود و تحت هيچ شرايطي تراژدي موزه بغداد درباره موزه مصر تكرار نخواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش لس‌آنجلس تايمز، در حال حاضر نگراني‌هاي زيادي درباره غارت «موزه مصر» كه برخي آن را از نظر ارزش گنجينه‌هاي تاريخي كه در آن نگهداري مي‌شوند، معادل موزه «لوور» و در رديف پنج موزه برتر جهان مي‌دانند، وجود دارد، اين در حالي است كه صبح روز شنبه تعدادي سارق وارد موزه مصر شده و سر چند مجسمه را تخريب كرده‌اند.

در اين شرايط دكتر هاواس در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فرانسه شرايط موزه مصر راتحت كنترل خواند و اعلام كرد كه سارقان چيزي سرقت نكرده‌اند.

موزه مصر در قاهره كه در سال 1902 ساخته شده، در حدود 120 هزار اثر تاريخي از جمله ماسك مشهور «توتنخامون» را در خود جاي داده است.

البته موزه قاهره از مدت‌ها قبل به منظور انتقال آثار آن محل جديد در شرايط نيمه تعطيل بوده و بخش قابل توجهي از آثار آن در مكانهاي ديگر، انبار موزه و در قالب تورهاي جهاني در ديگر كشورها نگهداري مي‌شوند.

از سوي ديگر برخي كارشناسان خواستار حفظ امنيت محوطه‌هاي تاريخي مصر توسط نهادهاي بين‌المللي از جمله سازمان يونسكو شده‌ و ايرينا بوكوا ـ مديركل سازمان يونسكو نيز از دولت مصرخواست مي‌كنم كه تمام اقدامات لازم براي تأمين امنيت گنجينه‌ي مصر در قاهره، لكسور و سراسر سايت‌هاي تاريخي و فرهنگي اين كشور انجام دهد.

اين در حالي است كه در روزهاي گذشته چندين زنجيره انساني اطراف موزه مصر براي جلوگيري از غارت موزه تشكيل شده و برخي از مصري‌ها نيز غارتگران موزه را افراد پليس مخفي حكومت حسني مبارك مي‌دانند كه با هدف ايجاد نا امني در كشور به موزه مصر حمله كرده‌اند.

موزه‌ي بغداد كه يكي از غني‌ترين موزه‌هاي خاورميانه محسوب مي‌شود، در روزهاي 13 و 14 آوريل سال 2003 ميلادي، در آخرين روزهاي حكومت صدام حسين بر عراق و وقتي هيچ‌كس از يكي از غني‌ترين موزه‌هاي خاورميانه حفاظت نمي‌كرد، غارت شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016