شنبه 10 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد ذوالفقاری به قطعه‌ی هنرمندان بدرقه شد، ايسنا

جواد ذوالفقاری هنرمند تئاتر عروسکی با حضور هنرمندان و مسئولان هنری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم که امروز صبح ـ ۱۰ ارديبهشت ماه ـ برگزار شد؛ حميد شاه آبادی ـ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با تسليت گويی به جامعه هنری کشور گفت: امروز جامعه هنری کشور عزادار فرهيخته هنرمندی است که پيشکسوت تئاتر و بويژه تئاتر عروسکی بود. جواد ذوالفقاری که سالهای زيادی از عمرش را به تدريس و تاليف پرداخت. گرچه امروز جامعه هنری ما از وجود او محروم هستند اما نام ياد و آثار ارزشمندش ميان ماست.

شاه‌آبادی با اشاره به اجرای نمايش «سمک عيار» در تالار مولوی افزود: هنوز پيکرش به خاک سپرده نشده اما اجرايش روی صحنه زنده است. هنرمند چنين است. زمانی که جسمش هم از دنيای فانی سفر کند آثار او و نامش تا ابد زنده خواهد ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون امور هنری با تقدير از تلاشهای جواد ذوالفقاری در حيطه تئاتر عروسکی يادآور شد: او عمری را با تلاش و با کوشش و با وجود همه مشکلات سپری کرد و امروز در حالی اين کره خاکی را ترک می‌کند که آثار بسياری از او به جای مانده و نام او را در کنار ديگر هنرمندان زنده نگه می‌دارد.

شاه آبادی ادامه داد: گرچه پيشکسوتان ما را ترک می‌کنند، اما زمانی که آنها را وداع می‌گوييم جای خالی آنها پر نخواهد شد، مگر با تلاش همه هنرمندان کشور.

او ضمن تسليت گويی به خاطر درگذشت ذوالفقاری آرزو کرد جامعه هنری راه اين هنرمند را ادامه دهند.

شاه آبادی گفت: باشد که آثار او چراغ راه کسانی باشد که در کنار او درس آموختند.


در ادامه ايرج راد ـ مدير عامل خانه تئاتر ـ با اظهار تاسف فراوان از درگذشت جواد ذوالفقاری گفت: با تمام وجودم متاسفم. از طرف اهالی هنر، خانه تئاتر و همه هنردوستان و يارانش و کسانی که در تمام لحظات با او بودند اين اتفاق را تسليت می‌گويم.

وی ادامه داد: او خيلی زود رفت. مدت زيادی از بيماری‌اش نمی‌گذشت. هنرمندانی از اين دست آنچنان شيفته کارشان هستند که با وجود درد و بيماری آنچنان احساس مسئوليتی دارند که به بيماری‌شان نمی‌پردازند و بيشتر در انديشه خلق يک اثر هنری خلاقه هستند. جواد ذوالفقاری متوجه بيماری‌اش نشد. زمانی بيماری را دريافت که کار از کار گذشته بود. او خود به نزد پزشک نرفت بلکه او را بردند.

ايرج راد از جواد ذوالفقاری به عنوان هنرمندی بزرگ و انسانی بسيار شريف و پاک ياد کرد و تاکيد کرد: آن لبخند محبت، مهربانی، منش و بزرگواری او هرگز فراموش نمی‌شود. ما عزيز گرانبهايی را از دست داديم. زحماتش در خانه تئاتر قابل تقدير بود. مجله شفاهی «صفير» بدون او ديگر رنگ و بويی نخواهد داشت. اما او با عشق و دلش هرگز از ياد نمی‌رود.


وی در پايان گفت: کسانی را از دست می‌دهيم که جايگزينی آنها بسيار دشوار است. جای او در ميان همه عروسکی‌ها که با عشق و گذشت و کمترين امکانات با سربلندی کار می‌کند خالی است.

در ادامه برنامه پيام ژاک ترودو، دبير اتحاديه يونيمای جهانی که به مناسبت درگذشت ذوالفقاری نوشته شده است خوانده شد.

در اين پيام جواد ذوالفقاری استادی بزرگ،‌ انسانی فرهيخته مهربان و جذاب توصيف شده است.

ترودو با خانواده اين هنرمند، يونيمای ايران و هنرمندان کشورمان ابراز همدردی کرد و گفته است همه ما برای او دعا می‌کنيم. روحش به آرامش ابدی رسيده است.

اردشير صالح پور دبير جشنواره تئاتر عروسکی هم با تسليت گويی به مناسبت درگذشت اين هنرمند گفت: ويژگی بزرگ هنرمندان جان بخشيدن ابدی به صحنه و به عروسک‌هاست. جواد ذوالفقاری با تلاشهای مجدانه خود همواره جاودانه شده است. شعله حيات عروسکی در جان و دل او بود و اين شعله در دل بچه‌های عروسکی زنده است.

اردشير صالح پور با خواندن بيتی از سعدی «چراغ را که چراغی از او فراگيرند فرو بماند و باقی هنوز انبارش» سخنان خود را به پايان برد.

در پايان اين مراسم برادر جواد ذوالفقاری از اهالی هنر و مطبوعات قدردانی کرد.

او گفت: جواد زندگی‌اش را وقف هنر کرده بود. اميدوارم اين جهان را با موفقيت طی کرده باشد.

به گزارش ايسنا، هنرمندانی همچون هما جديکار، بهروز غريب پور، آزاده انصاری، نادر برهانی مرند، رويا افشار، فريبا رئيسی، سهراب سليمی، داوود فتحعلی بيگی،‌ مريم معينی،‌شهرام کرمی، زهرا صبری، يوسف صديق،‌ فرناز بهزادی،‌ امير دژاکام، مريم معترف، مريم کاظمی، شيرين بزرگمهر، علی پاکدست، مريم اقبالی جمع زيادی از انجمن نمايشگران عروسکی خانه تئاتر و هنرمندان جوان اين رشته در کنار مسئولانی همچون حسين مسافرآستانه مدير اداره کل هنرهای نمايشی، حسين پارسايی مدير بنياد فرهنگی هنری رودکی، سجادپور مدير اداره نظارت و ارزشيابی، علی اکبر قاضی نظام و محمد مهدی عسگر پور مدير عامل خانه سينما، جواد ذوالفقاری را تا منزلگاه ابدی‌اش بدرقه کردند.

مراسم ختم جواد ذوالفقاری روز دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ماه ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد نور واقع در ميدان فاطمی برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016