دوشنبه 9 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمقدری، معاونت سينمايی وزارت ارشاد: ديگر وضعيت گلشيفته فراهانی دست ما نيست، ايسنا

معاونت سينمايی وزارت ارشاد به سئوالات مختلفی در ادامه‌ی نشست خبری‌اش با خبرنگاران پاسخ داد، از وضعيت و حاشيه‌های خانه سينما تا شايعه‌های برکناريش و از اينکه «از برنامه‌هايش جلوتر است و برای ترسيم راه جديدی که ابتدای مديريت‌اش مطرح کرده بود، سه سال زمان نياز دارد که ۲۰ ماه آن گذشته است.» سخن گفت.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، شمقدری در ادامه‌ی نشست خبری‌اش که صبح امروز ـ ۹ خرداد ماه ـ در بنياد سينمايی فارابی برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره‌ی خانه سينما و صحبت‌هايی که مبنی بر غير قانونی بودن آن مطرح شده است،گفت: تغييری در اساسنامه خانه سينما ايجاد شده که اين تغيير به تصويب وزارت ارشاد نرسيده است و خانه سينما بر اساس اين تغيير در شکل جديدی مديريت می‌شود، در حالی که قانون مشخص کرده هرجای فرهنگی بايد تغييراتش مورد تاييد ارشاد قرار بگيرد و نمی‌شود عده‌ای سرخود آنرا تغيير داده و کار کنند و شک نداريم که اين تشکيلات غير قانونی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




درباره‌ی خانه سينما از سازمان بازرسی استعلام کرديم،منتظريم

وی افزود: حتی پيشنهاد داديم آن را تصحيح کرده و ثبت کنند و ما هم از آنها حمايت می‌کنيم و چون الان غير قانونی هستند، نمی‌توانيم از محل درآمدهای دولتی به آنها پول بدهيم. از سازمان بازرسی هم استعلام کرديم که می‌توانيم بودجه در اختيارشان قرار دهيم که بايد آنها جواب دهند و منتظر نظرشان می‌مانيم اما ترديدی نداريم که غير قانونی هستند.

برداشتی ندارم از اينکه نقش کسی در شورای عالی سينما پررنگ است

شمقدری در پاسخ به سوال ديگری درباره گسترده‌تر شدن شورای عالی سينما و نقش رحيم مشايی درآن گفت: پيشنهاد گسترده‌تر شدن شورا را من در دولت دادم و گفتم، دستگاه‌هايی مانند کميسيون فرهنگی مجلس و آموزش و پرورش هم در آن حضور داشته باشند، اما اين ترکيب فعلی در هيات دولت نهايی و ماندگار شد.

وی افزود: در خصوص مسئوليت افراد در شورا بحثی نشده و من در دو جلسه اخير چنين برداشتی که نقش کسی پررنگ تر باشد، را نداشتم و اين را می‌توانيد از ساير اعضا نيز بپرسيد.

معاون سينمايی درباره ساخت آثاری در حوزه انقلاب نيز اظهار کرد: ما در اين خصوص از فيلمسازان دعوت کرديم اما دعوت ما را لبيک نگفتند. در حال حاضر هم سه فيلم در مرحله قبل از فيلمبرداری داريم که اميدوارم به جشنواره فجر امسال برسد.

وی درباره کمک چهار ميلياردی يک بخش خصوصی به خانه سينما و وصل بودن آن به شخص خاصی نيز خاطر نشان کرد: ما از همان ابتدا هم گفتيم از چنين حرکت‌هايی استقبال می‌کنيم و دوستان فيلمسازی که وضعشان خوب است می‌توانند به خانه سينما کمک کنند. به هرحال خانه سينما هزينه‌هايش بيشتر از يک ميليارد نمی‌شود و دوست هم نداريم سيستم آنها فشل شود. حتی می‌توان درصدی از قراردادها را به خانه سينما اختصاص داد تا هزينه‌هايش تامين شود. اما اينکه اين بخش خصوصی به شخصی خاصی وصل بوده است يا نه؟ من اطلاعی ندارم.

«گزارش يک جشن» توقيف نيست

شمقدری درباره وضعيت فيلم «گزارش يک جشن» ابراهيم حاتمی‌کيا هم گفت: اين فيلم توقيف نيست و مشکل خاصی هم ندارد و اين را خود من به حاتمی کيا اعلام کردم. به هرحال روند صدور پروانه ساخت زمان خود را می‌خواهد.

سرنوشت «زادبوم» و «فرزند صبح»

وی در پاسخ به سوال ديگری درباره‌ی سرنوشت فيلم‌هايی چون «زادبوم» و «فرزند صبح» اظهار کرد: نبايد دستگاه‌های ديگر به صرف داشتن بودجه خودسر وارد روند توليد شوند و حتی اين را يکبار به حوزه هنری هم اعلام کردم و نبايد به گونه‌ای شود که يک پروژه‌ای بدون مجوز يک سال کار کند و بعد از ما مجوز بگيرد. مسئوليت توليد فيلم با معاونت سينمايی است و همه دستگاه‌ها موظف به هماهنگی با ما هستند که اين بايد در شورای هنر قانونی شود.

معاون سينمايی ادامه داد: در خصوص «فرزند صبح» هم روند توليد اين فيلم ۱۰ سال به توليد انجاميد. چيزی که خارج از استانداردها است و اين روند بايد جايی متوقف شود و عملا شانس توليد را از ديگران گرفتيم.

مبنای ما برپايی هفته‌ای يک جشنواره است

شمقدری درباره تعدد جشنواره‌های سينمايی گفت: منعی برای برپايی جشنواره‌ها وجود ندارد و ما تنها مخالف موازی کاری هستيم. مبنای ما برپايی هفته‌ای يک جشنواره و در سال ۵۰ جشنواره است که سال گذشته ما ۴۳ جشنواره داشتيم.

تا زمانی که تکليف باشد،هستم

وی درباره خبرهای مطرح شده در خصوص برکناری‌اش از معاونت سينمايی اظهار کرد: خود رسانه‌ها بيش از هر کسی در اين موضوع نقش داشته‌اند و اولين بار از سوی صدای آمريکا اين مسئله طرح شد و بار ديگر هم چندی قبل دوباره مطرح گرديد. بايد توجه داشته که دولت آقای احمدی نژاد با کسی تعارف ندارد و اين يکی از ويژگی‌هايش محسوب می‌شود. مورد اخير را پيگيری کردم ديدم شايعه است و دو روز گذشته هم با خود رييس جمهور نزديک به دو ساعت جلسه داشتم و قرارهايی بينمان مطرح شد و تا زمانی که تکليف باشد هستم و با مديران مجموعه معاونت سينمايی تمام تلاشمان را انجام می‌دهيم.

شورای صدور پروانه ويديويی را تغيير داديم

معاون سينمايی درباره ساخته شدن طنزهای سخيف در سينما و شبکه ويدئويی گفت: سخت با اين مسئله مقابله خواهيم کرد و شورای صدور پروانه ويدئويی را تغيير داديم و عهد کرديم به چنين سوژه‌هايی پروانه ساخت ندهند و در حال حاضر هم کارهايی که به بازار می‌آيد، مجوزشان را قبلا گرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که قضيه پيش آمده در خصوص «کن» را ناکارآمدی مشاوران معاونت سينمايی عنوان کرده بود گفت: نکته مهم برای ما اين بود که آن فيلمساز عنوان کرد «اسرائيل موی دماغ است» و همين برای ما کافی بود.

ديگر وضعيت گلشيفته فراهانی دست ما نيست

شمقدری درباره‌ی وضعيت گلشيفته فراهانی نيز اظهار کرد: در ابتدای مسئوليتم با توجه به وضع موجود اعلام کردم که می‌تواند برگردد و تا آن لحظه منع زيادی برای بازگشت وجود نداشت،اما اتفاقاتی که امروز افتاده ديگر شرايط تغيير کرده و ديگر اختيار در دست ما نيست و حتی شنيدم فيلمی که در کردستان بازی کرده صحنه‌های خوبی ندارد که اگر حقيقت داشته باشد، ديگر جامعه‌ سينمايی هم او را نمی‌پذيرد.

«اسب حيوان نجيبی است» محدود اکران می‌شود

وی درباره اکران فيلم‌هايی مانند «اسب حيوان نجيبی است»، «سعادت آباد» و «خيابان‌های آرام» گفت: «اسب حيوان نجيبی است» به صورت محدود اکران خواهد شد و «سعادت آباد» هم مشکل خاصی ندارد. اين را هم نمی‌پسندم، بعضی فيلمسازان با بعضی روشها برای فيلم خود تبليغ می‌کنند. بايد توجه داشت که نمی‌شود يک دفعه به همه فيلم‌ها پروانه نمايش داد و بايد سر فرصت بررسی شوند.

وضعيت بازسازی و ساخت و ساز سينماها

معاون سينمايی در پاسخ به سوال ايسنا درباره وضعيت ساخت و تجهيز سينماها در دوران بيست ماهه مديريتش اظهار کرد: در حال حاضر ۵ سالن در حال بازسازی است و شش سينما هم قرار است به ۱۹ سالن تبديل شوند که تا انتهای سال به بهره برداری می‌رسند و تا آخر سال ۲۹ سالن سينما به ظرفيت سينمای کشور اضافه خواهد شد.

شمقدری در ادامه، درباره اکران فيلم‌هايی با موضوع دفاع مقدس در ايامی مانند سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: اين پيشنهاد خوبی است اما بايد در شورای اکران مطرح شود و ساز و کار مشخصی داشته باشيم.

ديدگاه‌ها در مورد «انتهای خيابان هشتم» متفاوت است

وی درباره وضعيت فيلم «انتهای خيابان هشتم» نيز خاطرنشان کرد: ديدگاه‌ها در مورد اين فيلم متفاوت است، بعضی‌ها معتقدند نقد آن برون گفتمان و به شدت ضد نظام است در حالی که وقتی اين فيلم را برای انجمن ديه گذاشتيم، آنرا خيلی خوب تشخيص دادند و با اهداف خودشان موازی دانستند. اختلاف نظرهايی وجود دارد که بايد کمک کند به سمت اجماع برويم و اگر معلوم شود نقد فيلم دلسوزانه است فيلم‌ مشکلی نخواهد داشت.

شمقدری ادامه داد: خط قرمز‌های ما در همه ژانرها يکی است که قبلا هم اعلام شده است و در مجموع از کارهای منتقدانه استقبال می‌کنيم.

بودجه‌ی امسال هنوزرسمی به ما اعلام نشده است

وی درباره بودجه امسال معاونت سينمايی گفت: هنوز به صورت رسمی به ما اعلام نشده است، اما برای ارتقای جهشی که مدنظر داريم حدود ۲۵۰ ميليارد تومان نياز داريم. سال گذشته ۲۰ ميليارد تومان تنها برای آثار فاخر اختصاص داشت که از اين رقم هفت ميليارد را به ما دادند و چنين فرايندی ما را دچار مشکل می‌کند.

معاون سينمايی درباره نمايش آثار کارگردانان ايرانی خارج از کشور در ايران اظهار کرد: در اين خصوص بايد آيين نامه‌ای تدوين و در شورای عالی سينما مصوب شود، تا طبق آن فيلمسازان خارج از کشور امکان عرضه آثارشان را در ايران و حتی در جشنواره فجر داشته باشند.

وی همچنين درباره وضعيت آخرين ساخته بهمن قبادی گفت: بايد اين فيلم ديده شود و نمی‌توان درباره آن صحبت کرد، اما با توجه به حمايتی که کنگره آمريکا از اين فيلم کرده بعيد بدانم فيلم مناسبی باشد.

شمقدری درباره فيلم مجيد مجيدی نيز اظهار کرد: همانجور که خود ايشان خواستند دعا می‌کنيم فيلم خوبی باشد و جدا از اينکه بحث کودکی پيامبر (ص) است که برای ما بسيار ارزشمند است، پروژه‌ای است که در ايران ساخته می‌شود و اميدوارم کار خوبی شود و ممنونيم که تقاضای پروانه ساخت کردند.

به دنبال ترسيم راه جديدی بوديم که به سه سال زمان نياز دارد

وی در پاسخ به آخرين سوال درباره صحبت‌هايش مبنی بر ريل گذاری سينمای ايران گفت: ما به دنبال ترسيم راه جديدی بوديم و اين به سه سال زمان نياز دارد که تا کنون ۲۰ ماه از آن گذشته، اگر فرصت باشد اين ريل گذاری انجام خواهد شد. اما بعضی‌ها می‌خواهند ميانه راه کار را بر هم بزنند.

شمقدری تاکيد کرد: ما تا الان پيشرفت خوبی داشتيم و از برنامه‌مان جلوتر هستيم، قطعا ايراداتی را هم داشته‌ايم.

در اين نشست که اجرای آن را حميدرضا ديبايی مدير روابط عمومی معاونت سينمايی برعهده داشت مديرانی چون سعيد رجبی فروتن، مجيد مسچی، هاشم ميرزاخانی، عليرضا سجادپور، شفيع آقامحمديان، محمدرضا عباسيان، احمد ميرعلايی، مهدی مسعودشاهی، پژمان لشکری‌پور و حسين طلا بيگی حضور داشتند.

همچنين جمال شورجه و عليرضا سربخش نيز از حاضران در اين جلسه بودند.

خبرنگاران به ترتيب از همشهری، ايلنا، فارس، تهران امروز، خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری سينمای ايران، بانی فيلم، برنامه «هفت»، باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه عصر ايرانيان، مهر، ايسنا، خبرآنلاين، روزنامه جام جم، ايران و روزنامه شرق از کسانی بودند که سوالات خود را در اين نشست مطرح کردند.

هنگام پرسش خبرنگار برنامه «هفت» در خصوص ناکارآمدی مشاوران معاونت سينمايی،‌ سی دی کامل سخنان فون‌تريه در «کن» توسط خبرنگار اين برنامه به شمقدری داده شد.

شمقدری در واکنش به صحبت‌های اين خبرنگار گفت: در ابتدای اين جلسه راجع به اين موضوع توضيح داده شد و شما به اندازه کافی حرف‌هايتان را در برنامه‌تان می‌زنيد.

سئوال ديگر خبرنگار ايسنا پيرامون ادغام سازمان جشنواره‌ها و بين‌الملل معاونت سينمايی بود که معاونت سينمايی پاسخ آن را به آينده موکول کرد.

اين نشست که بيش از دو ساعت طول کشيد، هر خبرنگاران يک تا دو سئوال می‌توانست، بپرسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016