چهارشنبه 15 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کنسرت "سيمرغ" در تهران با صدای همايون شجريان و رهبری حميد متبسم، ايسنا

ارکستر «سيمرغ» به رهبری حميد متبسم و با صدای همايون شجريان، داستان «سيمرغ» را روايت کرد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، شامگاه گذشته ـ ۱۴ تير ماه ـ در روزها و شب‌های گرم تير ماه تهران، شنيدن روايت «سيمرغ» با هم‌نوای سازها و صدای شجريان پسر، جمعی ازعلاقه‌مندان هنر موسيقی را به تالار وحدت کشاند.

ارکستر «سيمرغ» روايتش را از بخشی از شاهنامه به رهبری حميد متبسم اين‌بار به صحنه ببرد، در حاليکه سال گذشته در همين تير ماه با رهبری محمدرضا درويشی به صحنه رفته بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محسن بنائی مشاور ادبی اين کنسرت نوشته است:«پيش از آنکه سام نريمان‌، پهلوان پهلوانان ايرانزمين بتواند در شادی زادن پسرش زال غوطه ور شود،‌ آگاهی می‌رسد که فرزند نورسيده سپيد موی است. سام برای گريختن از کنايه بدخواهان پسرش را در دامنه البرز کوه رها می‌کند‌، که در آن سيمرغ افسانه‌ای لانه دارد و در پی شکار کودک شيرخواره را می‌يابد‌، ولی او را چون فرزندان خود به مهر می‌پرود. آوازه زال که اکنون جوانی برومند و پهلوان بيمانند است، در جهان می‌پيچد، سام شرمگين از کرده خود بدنبال پسر می‌رود و فرزند سپيد موی را که گناه پدر را با جوانمردی پهلوانانه خود بخشيده است‌، با شکوه فراوان به خانه باز می‌گرداند. ديری نمی‌گذرد که زال راهی کابلستان می‌شود، جايی که عشق سوزان رودابه چشم براه اوست...»

ارکستر سيمرغ در بخش يکم: «ونوشه» براساس نغمه مازندرانی را در پرده دشتی اجرا کرد و سپس آزادميرزاپور قطعه‌ای را با سه‌تارش تک‌نوازی کرد.

حميد متبسم در ادامه‌ی همايون شجريان را همراهی کرد تا به روی صحنه بيايد.

همايون شجريان با تشويق پياپی،«سيمرغ» را براساس داستان زال از شاهنامه فردوسی در پرده‌های چهارگاه‌، همايون‌، اصفهان‌، ماهور و نوا با همراهی ارکستر و به رهبری حميد متبسم روايت کرد؛ «ديپاچه»«زادن زال»،‌«سام و زال»،‌ «سيمرغ و زال» و «بازگشت زال».

با تنفسی ۱۵ دقيقه‌ای در بخش دوم داستان «رودابه و زال» روايت شد.

در پايان برنامه با تشويق پيايی مردم دوباره همايون شجريان به روی صحنه رفت و با رهبری حميد متبسم، ارکستر قطعاتی از بخش دوم را به درخواست مردم دوباره اجرا کردند.

به گزارش ايسنا در معرفی عوامل کنسرت سيمرغ آمده است:آهنگساز و رهبر ارکستر : حميد متبسم ‌، تکخوان: همايون شجريان،ارکستر سيمرغ؛ نی: پاشا هنجنی(تکنواز) ،‌کمانچه:‌ سينا جهان آبادی (تکنواز) ،‌ سينا علم‌، مسلم علی‌پور‌، سهيل صادقی ‌، علی رضا دريائی ‌، بهنوش بهنام نيا‌، قيژک آلتو‌: رضا آبائی ‌، شيما شاه محمدی‌، سمانه باروتی‌، بهار مديری ‌، قيژک بم: مهدی بصيرت منش ،‌ بيتا قاسمی ،‌ سنتور‌: پويا سرايی(تکنواز)، تار: آزاد ميرزاپور (تکنواز) پديده احرار نژاد ،‌ پويان بيگلر ،‌ سياوش برهانی ،‌سحر سخائی ،‌ميلاد علی پور‌، بربت: علی پژوهشگر (تکنواز)، مرجان راوندی‌، مسعود عابدينی‌، بم تار: آوا ايوبی، جلال امير پورسعيد،‌ ترگل خليقی،‌ کر سوپرانو: سايه سديفی (تکخوان)، گلاره وزيری زاده‌، سعيد قاضی،‌ کر تنور: مازيار يونسی ،‌نيما خادم لو‌،مهيار طهماسبی ، ساز‌های کوبه‌ای : سينا خشک بيجاری ،‌ افشين بابائی‌، مجيد وطنيان.

به گزارش ايسنا، در اولين شب اجرای «سيمرغ» که تا چهار شب آينده در تالار وحدت ادامه دارد،تقريبا تمامی بالکن‌های تالار وحدت پر شده بود و بخشی از جايگاه ويژه که برای خبرنگاران بود،گروهی غير خبری نشسته بودند و خبرنگاران در ابتدای برنامه جايگاهی نداشتند که سرانجام تعدادی از صندلی‌ها جايگاه، برای خبرنگاران خالی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016