دوشنبه 7 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روانشناسان در گفت‌وگو با ايسنا هشدار دادند: لزوم درجه‌بندي سني براي سريال‌هاي ماورايي

پخش سه سريال ماورايي در عرض يك ماه و تاثير احتمالي اين مجموعه‌ها بر مخاطبان و خصوصا كودكان، روانشناسان را به بيان هشدارها و تاكيد بر لزوم درجه‌بندي سني برنامه‌هاي تلويزيوني واداشت.

بر اين اساس، برخي روانشناسان در گفت‌وگوهايي كه با ايسنا داشتند، با اشاره به سريال‌هاي ماورايي ماه رمضان اعلام كردند كه اين سريال‌ها مردم را غمگين مي‌كنند، به سرعت براي مخاطب تلخ مي‌شوند و همچنين در آن‌ها گنگ و نامفهوم به روح پرداخته مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا حميد يعقوبي ـ روانشناس و مدرس دانشگاه ـ در گفت‌وگويي كه با ايسنا داشت، با بيان اينكه تلويزيون كشور ما براي سريال‌هاي خود محدوديت سني اعمال نمي‌كند، عنوان مي‌كند: هنگامي كه ماه رمضان در سال تحصيلي قرار مي‌گيرد، معمولا كودكان 9 شب مي‌خوابند اما متاسفانه اين قانون خوب از طرف خانواده‌ها در ايام تابستان اجرا نمي‌شود و اين مساله خود به ديدن اين‌گونه سريال‌ها توسط كودكان دامن مي‌زند.

اين روانشناس در ادامه خاطرنشان مي‌كند: ماه رمضان متصف به ماه مبارك است نه ماه عزا و غم و غصه؛ كارگردانان و نويسندگان هم بايد به اين مساله توجه كنند كه با اين سريال‌ها مردم را غمگين مي‌كنند، آن هم در ماهي كه ماه شادماني و مهماني است.

وي درباره‌ي تاثير سريال‌هاي ماورايي ماه رمضان بر روي مخاطبان و كودكان هم اظهار مي‌كند: در ماه رمضان تعداد سريال‌هايي كه با مضامين مرگ، آخرت و دنيا ... ساخته مي‌شوند، بيشتر است؛ اين سريال‌هاي ماورايي براي مخاطبان كم سن و سال به دليل اينكه سن و سال كمي دارند، مي‌توانند اضطراب‌زا باشند.

***

اصغر كيهانيان ـ يك مشاوره خانواده ـ در گفت‌وگويي كه با ايسنا داشت، درباره‌ي سريال‌هاي ماورايي ماه رمضان كه از تلويزيون پخش مي‌شوند، توصيه مي‌كند: صداوسيما بايد تهيه‌كنندگان و كارگردانان را موظف كند كه براي تهيه‌ي هر سريال با چندين روانشناس و جامعه‌شناس مشاوره كنند.

او همچنين درباره سوء تاثير سريال‌هاي ماورايي بر مخاطبان خاطرنشان مي‌كند‌: چون مساله روح تاكنون به صورت كامل باز و بررسي نشده است، بنابراين به صورت گنگ و نامفهوم به آن پرداخته مي‌شود. با اين حال افراد بزرگسال به صورت غيرمستقيم اين گونه مسائل را دوست دارند كه موجب شده كارگردان‌ها بر اين خواسته غيرمعقول مردم تن دهند.

مدير مجله راه كمال سپس درباره‌ي تاثير سريال‌هاي ماورايي ماه رمضان بر كودكان و ضرورت استفاده از علائم هشدار دهنده و درجه بندي سني براي نمايش اين گونه فيلم‌ها و سريال‌ها از تلويزيون مي‌گويد: وقتي كودك با مساله‌ي ناشناخته‌اي روبرو مي‌شود كه حتي والدينش قادر به توضيح صحيح و كامل نيستند، دچار ترس و اضطراب و نگراني مي‌شود.

كيهانيان خاطرنشان مي‌كند: اولين نياز كودك داشتن امنيت است؛ چراكه به دليل كوچكي جثه و عدم آگاهي به همه مسائل اطرافش، به احساس امنيت نياز دارد و وقتي با مسائل جديد آشنا مي‌شود و قادر به درك آن نيست، تعادل رواني خود را از دست مي‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




‌سهيل رضايي ـ مدير بنياد فرهنگ زندگي ـ در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا درباره‌ي تاثير سريال‌هاي ماورايي ماه رمضان بر روي كودكان، ‌مي‌گويد: به تصوير كشيدن مستقيم موضوعات،‌ تصوير رقت‌انگيزي از مرگ را در ذهن كودك پا برجا مي‌كند.

وي درباره‌ي لزوم استفاده از هشدارها و درجه‌بندي سني براي نمايش برخي قسمت‌هاي سريال‌هاي ماورايي بيان مي‌كند: از آنجا كه كودك توان درك معنا را ندارد، ‌بنابراين به شدت تحت تاثير فرم قرار مي‌گيرد.

اين روانشناس مي‌افزايد: اين مساله مي‌تواند شب‌هاي ناخوشي را براي كودك ايجاد كند، نه احساس معنايي براي او دارد و نه درك معنايي، تنها يكسري اختلال رواني به بار مي‌آورد.

رضايي درباره تاثير سريال‌هاي ماورايي بر روزه داران نيز اظهار مي‌كند: اينگونه سريال‌ها به سرعت براي مخاطب تلخ مي‌شود تا جايي كه به راحتي كانال تلويزيون را عوض مي‌كنند. همچنين به جاي اينكه افراد را به خاطر سختي‌ها و خستگي‌هاي كار در طول روز با وجود اينكه روزه هستند پر كند، ‌بيشتر آنها را تخليه مي‌كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016