دوشنبه 21 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: آمادگی ساخت فيلم پاتريس ‌لومومبا را در کنگو داريم، ايلنا

وزير ارشاد ايران بر ايجاد روابط گسترده‌ی سياسی و فرهنگی بين دو کشور ايران و کنگو، تاکيد کرد. وزير اطلاع‌رسانی کنگو نيز با تاييد اين التزام، از حسينی خواست سريعا پروتکل آژانس‌های خبری دو کشور امضا شود.


ايلنا: مراسم ديدار وزير ارشاد با لامبرت منده اومالانگا(وزير اطلاع‌رسانی و سخنگوی جمهوری دمکراتيک کنگو) و هيئت همراه صبح امروز(۲۱ شهريور) در دفتر سيدمحمد حسينی برگزار شد و طرفين ضمن اعلام سياست‌های فرهنگی دو کشور به توافقاتی در اين حوزه دست پيدا کردند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سيدمحمد حسينی در ابتدای اين مراسم ضمن خيرمقدم به هيات اعزامی‌ از کشور کنگو، درخصوص موضع جمهوری اسلامی ‌در قبال کشورهای آفريقايی با بيان اين مطلب که مدتی به‌عنوان رايزن فرهنگی در کشور کنيا فعاليت داشته، گفت: يکی ازسياست‌های اصلی ما برقراری ارتباط با کشورهای آفريقايی و توسعه بخشيدن به آنهاست.

وی افزود: ما از رنج تاريخی مردم آفريقا اطلاع داريم و می‌دانيم که اغلب کشورهای آفريقايی سال‌ها مستعمره قدرت‌های استعمارگر بوده‌اند وغارت شده‌اند. کنگو نيز بيش از ۵۰ سال مستعمره بلژيک بوده که خوشبختانه با قيام مردمی‌ آن کشور رهبری پاتريس لومومبا بلژيکی از اين کشور خارج شدند. ما هميشه اخبار مبارزات کشورهای آفريقايی را در ايران دنبال می‌کرديم و پاتريس لومومبا برای مردم ما شخصيت شناخته شده است که سوژه نگارش چندين کتاب و حتی سرايش اشعار زيادی ازسوی شاعران ايرانی قرار گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وزير ارشاد با اشاره به موقعيت‌های باالقوه کشورهای آفريقايی اضافه کرد: آفريقا دارای منابع و معادن متعددی است و همچنين زمين‌های حاصلخيز و جنگل‌های وسيعی دارد اما متاسفانه در بخش‌های از اين قاره مردم همچنان از گرسنگی و فقر رنج می‌برند. يکی از دلايل اين فقر و گرسنگی حضور غربيان استعمارگر بوده زيرا آنها تنها به فکر منافع خود بودند.

حسينی گفت: ناامنی‌های بوجود آمده در برخی از اين کشورها نيز به مشکلات فقر و گرسنگی مردم اضافه کرده است به عنوان مثال ناامنی‌هايی که در کشور سومالی وجود دارد واقعا مردم فقير و گرسنه اين کشور را رنج می‌دهد. در کنگو هم قطعا درگيری‌های داخلی موجب قتل‌ها و جنايت‌های زيادی بوده اما چند سالی است که اين کشور روی آرامش و امنيت رابه خود ديده است و ما اميدواريم اين آرامش به برگزاری انتخابات مردمی‌ تاييد و تحکيم شود.

وزير ارشاد ضمن بيان اين مطلب که ارتباط سياسی ايران و کنگو ۴۰ سال است که تداوم دارد افزود: ما در بسياری از کشورهای جهان رايزن فرهنگی داريم و اميدواريم جهت گسترش ارتباطات فرهنگی اين فرصت پيش بيايد و نمايندگان از کشور ايران در کشورکنگو حضور پيدا کنند.

وی اشاره کرد: ايران کشوری با انديشه‌های ضداستعماری است و آمريکايی‌ها نمی‌خواهند ايران و کشورهای ديگر جهان رابطه دوستانه‌ای برقرار کنند ولی خوشبختانه شرايط روز به روز به نفع ايران دگرگون می‌شود و اتفاقاتی که در تونس و مصر رخ داد گواهی بر اين مدعاست. ما با حسنی مبارک و دولت مصر که با اسرائيل رابطه داشت رابطه سياسی نداشتيم اما بعداز حوادث اخير مردم مصر سفير اسرائيل را از کشورشان اخراج کردند و آمريکايی‌ها که تا آخرين روز از امثال مبارک حمايت می‌کردند شکست خوردند.

در بخش ديگری از اين مراسم که جواد شمقدری نيز به آن اضافه شد وزير فرهنگ و ارشاد گفت: برخی از سريال‌های ما مثل مريم مقدس پيشتر توسط هنرمندان کنگو به زبان فرانسوی دوبله شد و مورد توجه مردم کنگو و برخی کشور‌های ديگر قرار گرفت. اميدواريم اين اتفاقات ادامه داشته باشد. در اين راستا توافق‌نامه سينمايی ازسوی معاونت سينمايی ما تدوين شده و به همتای کنگوی ارسال شده که درصورت وجود تفاهم امضا خواهد شد تا دست‌مايه ايجاد ارتباط‌های فرهنگی بيشتری شود.

وی اضافه کرد: ما حاضرين از پروژه‌های سينمايی در کشور کنگو حمايت کنيم به عنوان مثال اگر قصد داشته باشيد فيلمی‌ درمورد زندگی پاتريس لومومبا بسازيد ما آمادگی حمايت و کمک کردن به شما را خواهيم داشت.

حسينی ادامه داد: غربی‌ها می‌خواهند چنين شخصيت‌هايی نابود شوند و از يادها بروند اما مابايد ياد آنها را زنده نگه داريم زيرا آنها مظهر مقاومت و مبارزه برای آزادی از سلطه استعمارگران بوده اند.

وی همچنين درخصوص ارتباطات‌های خبری بين دو کشور گفت: ما آمادگی برقراری ارتباطی دو سويه در حوزه خبری را داريم از اين رو خبرگزاری ايرنا می‌تواند با آژانس خبری کنگو ارتباط مستقيم برقرار کند. همچنين صداوسيمای جمهوری اسلامی‌ نيز اين آمادگی را دارد تا بخش عمده‌ای از سريال‌ها و فيلم‌های ايرانی را دراختيار تلويزيون کنگو قرار دهد تا برای مردمان آن کشور نمايش گذاشته شود.

وزير ارشاد در پايان گفت: ما هم معتقديم اخبار بايد به طور مستقيم بين دو کشور رد و بدل شود تا از اغراض سياسی رسانه‌های غربی در امان بماند. در اين راستا همانطور که شما گفتيد نيروگاه بوشهر نيروگاهی جهت تامين انرژی برق است ولی رسانه‌های غربی سعی دارند با اشائه اخبار کذب اين نيروگاه را مرکز فعاليت‌های اتمی‌ ديگری معرفی کنند.

لامبرت منده اومالانگا وزير اطلاع‌رسانی و سخنگوی جمهوری دمکراتيک کنگو نيز ضمن تاييد گفت‌های وزير ارشاد پيرامون التزام برقراری ارتباط فرهنگی گسترده بين ايران و کنگو گفت: طی بازديدهايی که ظرف اين چند روز از مراکز فرهنگی ايران همچون صداوسيما داشتيم، متوجه شديم که ديدگاه‌ها و نقطه نظرات فرهنگی در ايران به ديدگاه ما بسيار نزديک است.

وی ضمن بيان اين مطلب که مردم کشور کنگو پيرو راه پاتريس لومومبا هستند، اعلام کرد: لومومبا در سال ۱۹۶۱ کشته شد اما ايده‌ها و آمال‌های اين رهبر بزرگ برای مردم کنگو باقی ماند و کمک کرد تا با مرتفع شدن بر هجمه‌های سياسی استعمارگران، به استقلال برسيم.

وزير اطلاع‌رسانی کنگو ادامه داد: قدرت‌های غربی عروسک‌های خيمه‌شب بازی زيادی را درطول سال‌ها به کشور ما فرستاده‌اند تا سرنوشت ما را عوض کنند. حتی دست برخی از آنها اسلحه دادند تا اوضاع کشورما را به بحران بکشانند اما ما توانستيم با اين حرکت‌ها مبارزه کنيم و به استقلال برسيم البته همچنان کشور ما مورد آزارها و اذيت‌های سياسی قراردارد.

وی اشاره کرد: استعمارگران دوست ندارند کشورما با کشور بزرگ و قدرتمندی مثل ايران ارتباط برقرار کنند. آنها نمی‌خواهند اين اتحاد در جنوب جهان اتفاق بيفتد زيرا اتحاد ما سلاحی خواهد بود بر عليه سياست‌های جهان غرب.

وزير اطلاع‌رسانی کنگو اعلام کرد: از دو سال پيش که وزير فرهنگ سابق به ايران سفر کرد، درپی آن هستيم تا پروتکلی را در زمينه آژانس‌های خبری با ايران امضا کنيم اما هنوز اين اتفاق ميسر نشده است. ما معتقديم اخباری که بعداز گذشتن از فيلتر رسانه‌های غرب به گوش مردم ايران و کنگو می‌رسد با حقيقت فاصله دارد؛ لذا اجازه می‌خواهم تا همکاری‌های خبری به صورت مستقيم بين آژانس خبری ايران و آژانس خبری کنگو سريعا آغاز شود.

وزير اطلاع‌رسانی کنگو در پايان سخنانش اعلام کرد که برای انتقال پيام خصوصی رييس جمهور کنگو می‌بايست به صورت خصوصی با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ صحبت کند، به همين جهت طرفين مذاکره پس از به اتمام رسيدن کنفرانس خبری ادامه مذاکرات را به دفتر وزير ارشاد انتقال دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016