سه شنبه 5 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارنظر معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره‌ "منشور اخلاقی" و کتاب‌های مسعود بهنود، ايسنا

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر «منشور اخلاقی نويسندگان» به مفهوم اعمال محدوديت برای نويسندگان باشد، ما آن را نمی‌پذيريم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، بهمن درّی که در حاشيه نشست هم‌انديشی اعضای هفته کتاب سخن می‌گفت، عنوان کرد: اگر «منشور اخلاقی نويسندگان» در جهت ايجاد مصونيت برای نويسندگان و اعتنا به نخبگی و نخبگان باشد، توصيه می‌کنيم از همه ظرفيت‌ها و ديدگاه‌های نويسندگان، ناشران و اصحاب انديشه و قلم استفاده شود و از يک‌سونگری نيز پرهيز شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: بنده هنوز نسبت به «منشور اخلاقی نويسندگی» و مؤلفه‌های آن توجيه نشده‌ام و پيشنهاد قانع‌کننده‌ای هم دريافت نکرده‌ام؛ از همين‌رو سخنی در تأييد و يا رد آن تاکنون عنوان نکرده‌ام و تصور می‌کنم آن‌چه مد نظر مديرعامل مؤسسه خانه کتاب بوده، رعايت امانت‌داری در تأليف و نيز آداب‌دانی نويسندگی و براساس آموزه‌های اخلاقی است و به عبارت صحيح‌تر، منظور پيشنهاددهنده، منشور اخلاق نويسندگی بوده است؛ نه منشور اخلاقی نويسندگان که اين مهم سفارش قرآن کريم و از مختصات سيره اهل بيت (ع) است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دری ادامه داد: اين‌که درصدد باشيم برای نويسندگان نسخه اخلاقی تجويز کنيم، اين موضوع جنبه حاکميتی ندارد و بهتر است کار را به خود نويسندگان و اصحاب قلم و نشر بسپاريم. البته لايحه مالکيت معنوی که علی‌القاعده حقوق حقه ناشر و مؤلف را از سوی حاکميت تأمين خواهد کرد، به دولت فرستاده شده و معاونت امور فرهنگی با کمک حقوقدانان آشنا با نشر و چاپ و تأليف، نظرات اصلاحی خود را درباره اين لايحه اخيراً به وزير محترم منعکس کرده است.

معاون امور فرهنگی ارشاد اظهار کرد: در هر حال بايد از تعاطی افکار اصحاب قلم و ناشران در زمينه‌های اخلاقی استقبال کرد؛ اما معاونت امور فرهنگی برنامه‌ای برای تدوين منشور اخلاقی و يا چيزی شبيه آن را ندارد.

او گفت: معتقديم اين نوع فعاليت‌ها بايد به کانون‌ها و اتحاديه‌ها و انجمن‌های نشر سپرده شود و البته نظارت وزارت ارشاد نيز بايد اعمال شود، مشروط بر آن‌که تصدی‌گری دولتی را افزايش ندهد. بهترين قالب که دارای جامعيت کاملی است، همين لايحه مالکيت معنوی است که از جوانب گوناگون، حقوق هنرمندان، ناشران و پديدآورندگان را تأمين کرده و از تعرض شخصيت‌های حقيقی و حقوقی قانوناً ممانعت به عمل می‌آورد.

دری در بخش ديگری از صحبت‌هايش عنوان کرد: برای ارائه تحليل مناسب درباره افشای عوامل به ظاهر فرهنگی بی‌بی‌سی نبايد دچار تحليل‌های اشتباه و فاقد هرگونه مستندات شد و به جای زير سؤال بردن موضع‌گيری‌های بحق و شفاف مديران فرهنگی بويژه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در رويايی با تحرکات لندن‌نشينان و فتنه‌سازان بی‌بی‌سی، بايد به واقعيت‌های نهان و آشکار پرداخت.

او اضافه کرد: مثلاً در حالی که وزير ارشاد موضع‌ صريح خود را درباره نقش‌آفرينی بی‌بی‌سی انگليس در فتنه سال ۸۸ اعلام می‌کند، سايتی بدون اطلاع و از سر ناآگاهی به بهانه افشای عوامل بی‌بی‌سی به تحليل‌های متعلق به ۱۰ سال پيش روی می‌آورد و از عناصری چون بهنود و کتاب‌های وی که در کتاب‌فروشی‌ها به فروش می‌رود، ياد می‌کند.

معاون امور فرهنگی ارشاد ادامه داد: در حالی که اولاً فرد يادشده مهره‌ای سوخته است و بايد به عناصر اصلی جبهه دشمن که به‌عنوان معاند فعاليت می‌کنند، توجه شود و ثانياً چندين سال است که کتاب‌های نام‌برده اجازه انتشار ندارد.

دری خاطرنشان کرد: تا جايی که همکاران اداره کل امور کتاب به بنده اطلاع داده‌اند، طی يک سال اخير برای سه عنوان کتاب وی مجوز اعلام وصول صادر نشده و دو عنوان از کتاب‌های وی به زبان انگليسی و اسپانيولی واصل شده که برای هيچ‌يک از آن‌ها هم مجوز صادر نشده است. اما اين سايت با تحليلی سطحی به بهانه اين‌که چرا کتاب‌های وی در کتاب‌فروشی‌های مرکز شهر به فروش می‌رسد، مدعی می‌شود کتاب‌های بهنود از ارشاد مجوز می‌گيرند و نمی‌داند که کتاب‌فروشی‌ها تحت نظارت امور صنفی هستند و برخورد با آن‌ها در صلاحيت مراجع قضايی و انتظامی است.

دری همچنين درباره بيست‌وپنجمين دوره نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران گفت: با توجه به گذشت ربع قرن، اين نمايشگاه با ويژگی‌ها و نوآوری‌های غافلگيرکننده‌ای از ۱۳ تا ۲۳ ارديبهشت سال ۹۱ برگزار خواهد شد.

معاون امور فرهنگی ارشاد گفت: بر اساس جدول تاريخ برگزاری جلسات شورای سياست‌گذاری نمايشگاه، هر دو هفته يک بار اين جلسات برگزار خواهد شد و تا پايان سال ما ۱۸ جلسه خواهيم داشت. در جلسه آينده ضوابط کميته ناشران داخلی بررسی می‌شود، همچين نتيجه کارشناسی‌ها درباره برپايی نمايشگاه مورد بحث قرار می‌گيرد.

او ادامه داد: در پنجمين جلسه شورای سياست‌گذاری نمايشگاه، ضوابط کميته بين‌المللی به تصويب رسيد. ما همچنان معايب و محاسن محل‌های پيشنهادی نمايشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهيم؛ اما برای سال آتی فعلاً اولين گزينه محل نمايشگاه، مصلای حضرت امام خمينی (ره) خواهد بود.

معاون وزير ارشاد افزود: در بخش بين‌الملل از حضور ناشرانی که در نمايشگاه ۲۴، اين ضوابط را رعايت نکرده‌اند، برابر آيين‌نامه‌های مصوب، جلوگيری به‌عمل خواهيم آورد.

بهمن دری در ادامه درباره زمان برگزاری نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ايران گفت: در جلسه مشترکی با حضور نمايندگان نهادها و سازمان‌های مختلف، زمان اين هفته از ۲۲ تا ۲۹ آبان تعيين‌شده و برنامه‌های ابتکاری و خلاقانه‌ای برای اين هفته درنظر گرفته شده که اميدواريم با عمق بخشيدن به آن‌ها، پاييز امسال را به بهار کتاب تبديل کنيم.

او ادامه داد: از همين‌رو با شيبی ملايم از هفته دفاع مقدس برخی از برنامه‌های هفته کتاب را پی‌گيری می‌کنيم و به اجرا درمی‌آوريم و اوج‌گيری اين فعاليت‌ها در هفته کتاب رخ می‌دهد که البته با پايان اين هفته نيز سعی می‌کنيم جشن‌های هفته کتاب در خارج از کشور توسط رايزن‌های فرهنگی پی‌گرفته شود و در داخل نيز اقدامات دو ـ سه‌ماهه اخير درباره کتاب‌خوانی جنبه عملياتی به خود گيرد.

او همچنين گفت: با ملاحظه برنامه‌های برخی از تشکل‌های غيردولتی برای هفته کتاب و نيز با فعاليت‌های در دست اقدام ترديدی نيست در اين دوره بهترين هفته کتاب و پربارترين دوره را شاهد خواهيم بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016