چهارشنبه 23 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کانديدای قلم زرين و کتاب فصل، در چاپ سوم متوقف شد؛ صدور سه نوع مميزی برای سه چاپ از يک کتاب، ايلنا

چاپ اول «سوران سرد» نوشته‌ی جواد افهمی بدون هيچ مشکل ازسوی سوره‌مهر چاپ شد. کتاب در چاپ دوم با ۲۰ مورد اصلاحيه و بعداز گذشت تنها ۳ ماه در چاپ سوم با ۳۷ مورد اصلاحيه مواجه شد. دست‌آخر هم انتشار کتاب متوقف شد.


ايلنا: جواد افهمی که کتاب «سروان سرد» را توسط انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسانده، از اعلام نظر نهايی اداره‌ی کتاب مبنی بر عدم تجديد اين کتاب خبر داد. اين تصميم موجب شد کتاب افهمی به چاپ سوم نرسد.

افهمی(نويسنده) در گفتگو با خبرنگار ايلنا افزود: «سوران سرد» که توسط انتشارات سوره‌ی مهر به چاپ رسيد، به سرعت مورد توجه منتقدان قرار گرفت و به عنوان کانديدای جوايز کتاب‌ فصل و قلم زرين که هر دو جوايزی دولتی هستند؛ معرفی شد. در يکسال اين کتاب به چاپ دوم هم رسيد اما در نوبت دوم چاپ،‌ مشکلات مميزی آغاز شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ضمن اظهار تعجب از اينکه کتابی در چاپ اول بدون اصلاحيه منتشر شده اما در چاپ دوم به اصلاحيه برمی‌خورد، گفت: برای چاپ دوم، جمعا چيزی حدود ۲۰ مورد اصلاحيه به کتاب وارد شد. من نيز به‌ناچار اين اصلاحيه‌ها را اعمال کردم و چاپ دوم سوران سرد زير چاپ رفت.

اين نويسنده درمورد چاپ سوم کتابش توضيح داد: حکايت من و مميزان به اينجا ختم نشد، آن چنانکه «سوران سرد» به دليل استقبال مخاطبان کتاب، ظرف مدت حدودا ۳ ماه به چاپ سوم رسيد اما مشکلات مميزی دوباره تکرار شد.

وی اضافه کرد: اين اتفاق برای من شوکه کننده بود، زيرا بررسان اداره‌ی کتاب اصلاحيه‌های ديگری را برای چاپ سوم اين کتاب صادر کردند شامل ۳۷ مورد. اما بايد ديد چطور ممکن است کتابی که ۳ ماه قبل با اعمال اصلاحيه‌ای ۲۰ بندی منتشر شده، برای چاپ سوم با ۳۷ مورد اصلاحيه‌ی جديد مواجه شود؟!

افهمی گفت: موضوع را از مسوولان اداره‌ی کتاب جويا شدم، که در جواب گفتند؛ موارد جديد در چاپ دوم مورد توجه مميزان قرار نگرفته بود و در بازخوانی مجدد به موارد جديدی برخورده‌اند. در ادامه با پيگيری‌های متوالی و مذاکره با آقای الهياری(مدير اداره ‌کتاب) با توضيحات خود؛ موارد ايرادی را از ۳۷ مورد به ۴ مورد تقليل دادم.

وی اضافه کرد: پس از آنکه برای ادامه‌ی توالی نوبت‌های چاپ سوران سرد؛ ۴ مورد اصلاحی را در چاپ سوم اعمال کردم و رضايت‌مندانه کتاب را دوباره به ارشاد فرستادم و منتظر شنيدن خبر صدور مجوز برای چاپ سوم بودم که اعلام کردند؛ اين کتاب نتوانسته نظر اداره‌ی کتاب را جلب کند، بنابراين قابل چاپ نيست.

افهمی که معتقد است؛ به‌عنوان مولف تمام خط قرمز‌های تبيين شده در مصوبات حوزه‌ی‌ نشر را رعايت کرده، گفت: متاسفانه مشکل اصلی اين است که از اين خطوط قرمز و قوانين موجود، تفسير‌های شخصی صورت می‌گيرد و درنهايت به صدور رای‌های سليقه‌ای می‌انجامد.

وی ادامه داد: برخورد‌های متضاد و صدور مميزی‌های متفاوت باهم، باعث ايجاد توهمات گسترده‌ای برای اهالی‌ قلم شده است. اين توهمات رفته رفته نويسنده را از خلاقيت و خلق اثر ارزشمند بازمی‌دارد و با اين حساب نمی‌توان آينده‌ی روشنی را پيش‌روی ادبيات کشور ديد.

اين نويسنده در مورد يکی ديگر از کتاب‌های خود توضيح داد: مجموعه داستان «چتر کبود» که توسط انتشارات افراز مجوز چاپ گرفته نيز از اين قاعده مستثنا نماند. اين کتاب درابتدا با ۱۱ داستان به ارشاد سپرده شد که ۳داستانش را غيرقابل انتشار خواندند.

افهمی در مورد فضای داستانی «چتر کبود» توضيح داد: داستان‌های اين مجموعه به دو حوزه‌ی اجتماعی و جنگ ايران با عراق مربوط می‌شود که طی آن به تبعات زمان جنگ و بعداز اتمام آن؛ پرداخت‌های تازه‌ای داشته‌ام.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016