سه شنبه 5 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديرکل دفتر تبليغات وزارت ارشاد: نگران تاثيرپذيری خانم‌های خانه‌دار از ماهواره هستيم، مهر

مديرکل دفتر تبليغات وزارت ارشاد گفت: اگر همه کسانی که ماهواره تماشا می‌کنند از افراد مطلع باشند، ما نگرانی نداريم. نگرانی ما از آن خانم خانه‌داری است که ارتباطش هم با بيرون قطع است و بايد برای او و تاثيرپذيری‌اش از ماهواره فکر کنيم.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز سه‌شنبه ۵ مهرماه عليرضا کريمی مدير کل دفتر تبليغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با موضوع وضعيت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، تخلفات تبليغاتی و بازار قاچاق کالا و خدمات در اين شبکه‌ها و شکايت‌های مردمی و صاحبان مشاغل و خدمات از اين شبکه‌ها شرکت کرد.

کريمی در بخشی از اين نشست درباره شبکه‌های ماهواره‌ای که با مجوز ارشاد کار می‌کنند توضيح داد: ۳ شبکه مجوز موقت گرفتند که شبکه ICC لغو مجوز شد و در حال حاضر پرشين تی وی و ايرانيان مرحله آزمايشی را پشت سر می‌گذارند که اگر مطابق قانون و توانمند عمل کنند، درباره مجوز آنها تصميم نهايی گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به اين پرسش که حجم تبليغات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در قبال رسانه ملی چقدر است، بيان کرد: اين ۱۵۰ شبکه که ما رصد می‌کنيم حجم تبليغاتشان از همه شبکه‌های تلويزيون خودمان کمتر است، آنها در اين زمينه خيلی ضعيف هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مدير کل دفتر تبليغات درباره اين موضوع که چطور حجم اين تبليغات کم است، ولی آنقدر برای شما مهم هستند؟ گفت: اينکه افراد چقدر از اينها تاثير می‌پذيرند، برای ما مهم است. اگر همه افرادی که ماهواره تماشا می‌کنند از افراد مطلع و مثل شما روزنامه‌نگار باشند، ما نگرانی نداريم؛ نگرانی ما از آن خانم خانه‌داری است که ارتباطش هم با بيرون قطع است و بايد برای او و تاثيرپذيريش از ماهواره فکر کنيم.

کريمی افزود: ما بايد بگوييم که اين شبکه‌ها و تبليغاتشان دروغ است؛ گرچه وقتی خود خانم‌ها هم کالايی را از اين طريق سفارش می‌دهند و آنچه به دستشان می‌رسد، آن چيزی نيست که برايش هزينه کرده‌اند، متوجه اين موضوع می‌شوند، ولی ما باز هم بايد بگوييم. البته تاثير همين مواجهه با مشکل و بيان سينه به سينه آن بين افراد خيلی بيشتر از گفتن‌های ما است.

وی از تدوين طرحی برای ساماندهی مساله تبليغات با مسئوليت وزارت ارشاد خبر داد و گفت: تدوين پيش‌نويس لايحه قانونی ممنوعيت تبليغات در مبادی غيرمجاز به وزارت ارشاد محول شده که نهادهای مختلفی چون نيروی انتظامی، قوه قضائيه، وزارت صنعت و تجارت، صدا و سيما هم ما را همراهی می‌کنند، ولی هرقدر از شهرداری و نماينده آن به عنوان مسئول تبليغات محيطی در شهر دعوت می‌کنيم، در جلسات ما شرکت نمی‌کنند و حتی يک تلفن هم نمی‌زنند که بگويند نمی‌آيند. دعوتنامه‌های متعددی که ما ارسال کرده‌ايم، موجود است.

مدير کل دفتر تبليغات وزارت ارشاد اضافه کرد: مبادی غيرمجاز فقط شامل شبکه‌های ماهواره‌ای نيست، بلکه تبليغات محيطی در خارج از کشور و مطبوعات خارجی و فضاهای مجازی خارجی را هم رصد می‌کنيم و تنها انتشار تبليغات در رسانه‌های خارجی که ارشاد اجازه داده است، مجاز است.

کريمی در جواب سئوال ديگری درباره لزوم کنترل حجم تبليغات توضيح داد: اصلا امکان ندارد بتوانيم حجم تبليغات را کنترل کنيم. البته درباره نشريات مثلاً توانسته‌ايم بگوييم بيش از ۳۰ درصد صفحاتشان نباشد، ولی درباره صدا و سيما بايد پژوهش روانشناسانه بشود که بيشتر از ظرفيت مخاطب تبليغ پخش نشود. اميدواريم روزی بشود از باب حجم ريالی هم بتوانيم ورود کنيم و قيمت‌ها را کنترل کنيم. ما روی پيش‌نويسی که از آن نام بردم ۳ سال کار کرده‌ايم و در دوران وزارت قبلی آماده شد، ولی به هيئت دولت و مجلس نرفت و برگشت خورد و وزير فعلی روی آن توجه دارد و به تازگی ويرايش جديدی از آن تهيه شده است.

وی ادامه داد: ما بايد به قوانين تجارت هم توجه کنيم. نمی‌شود به کالايی که اجازه واردات گرفته بگوييم تو نمی‌توانی خودت را تبليغ کنی، ولی در صدا و سيما برای تبليغ کالاهای خارجی تعرفه‌های بالاتری در نظر گرفته شده است.

اين مدير مسئول در بخش ديگر صحبت‌هايش از نداشتن رسانه‌ گله کرده و گفت: ما برای ارتباط با مردم و نهادهای مرتبط رسانه‌ای نداريم. همه نهادها رسانه دارند، ولی ما چنين تريبونی نداريم.

اين گفته کريمی با اعتراض خبرنگاران روبه رو شد و آنها از روزنامه ايران و خبرگزاری ايرنا نام برده و همچنين گفتند وقتی همه مجوزهای مطبوعات دست ارشاد است، چگونه خودش از اين مساله گلايه دارد؟ خبرنگاران همچنين از سرنوشت نشريه داخلی اين دفتر پرسيدند که کريمی از منتشر نشدن آن خبر داد.

وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا با برخوردهای پارتيزانی در جمع کردن ماهواره‌ها موافق است، عنوان کرد: ما در شرع مقدس دستور امر به معروف و نهی از منکر داريم که ابتدا از امر به معروف می‌گويد. ما بايد اول کار فرهنگی انجام دهيم. اگر مطمئن شديم اين شيوه جواب نمی‌دهد، بايد تذکر دهيم؛ آن هم نه از نوع به قول شما پارتيزانی. مگر مردم دشمن حربی هستند و کار به جنگ کشيده است؟ ما مردمی داريم که خودشان نگران ارزش‌ها هستند و اين نگرانی مقدس را بايد ارج نهاد و از ظرفيت‌هايش بهره برد.

کريمی در پاسخ به مهر درباره اينکه آيا بهتر نيست کمی هم به تلويزيون و حجم عظيمی از تبليغات کالاهای مصرفی، قرعه‌کشی بانک‌های آن که فرهنگ مصرف‌گرايی و تجمل‌گرايی و مسابقه بر سر پول را ترويج می‌کند، توجه کرد؟ گفت: ما هم با شيوه‌های تبليغ در رسانه ملی موافق نيستيم و تذکر هم داده‌ايم؛ چه شفاهی و چه کتبی. مثلا بر سر استفاده ابزاری از کودکان، خانم‌ها و حتی آقايان، ولی کار آنقدر گسترده است که با امکانات و شرايط فعلی و قوانين موجود سخت است کار کردن.

وی همچنين در جواب به سئوال ديگر مهر مبنی بر اينکه آيا وزارت ارشاد امکان شکايت و جريمه کردن رسانه ملی را هم دارد يا خير؟ توضيح داد: در قانون اين موضوع ديده نشده و اين يکی از راه‌های مفر است. ما فقط می‌توانيم بگوييم ممنوع است و برای رفع اين ممنوعيت ابزاری نداريم. اين هم مسائلی است که در پيش‌نويس در نظر گرفته‌ايم.

مدير کل دفتر تبليغات وزارت ارشاد از انجام کار پژوهشی درباره تاثير تبليغات بر فرهنگ خبر داد و گفت: ما همايشی در ۱۲ مهرماه خواهيم داشت که درباره تبليغات و مسائل و مشکلات آن است. ما می‌دانيم تبليغات بی‌رويه چه تاثيرات مخربی بر فرهنگ و زيبايی‌شناسی دارد و ما همچنين باندهای مافيايی اين عرصه را می‌شناسيم، ولی چرا شهرداری در مناقصه‌هايش در تعامل با اين کانون‌ها قرار می‌گيرد؟ ازدست ما کاری برنمی‌آيد. وقتی ابزار تبليغاتی شهری در اختيار يک باند مافيايی قرار می‌گيرد، مساله‌ای نيست که به وزارت ارشاد ربط داشته باشد و ما بتوانيم از آن جلوگيری کنيم. وقتی در يک قرارداد چند ميلياردی سهم ۱۳.۷ درصدی خاص يک کانون در نظر گرفته می‌شود، اين سهم خودش يک ميليارد تومان است که ممکن است هر فردی را قلقلک بدهد. حتی در بخش کانون‌های آگهی نيز اعتقاد داريم که به جای آنکه ۱۳.۷ درصد از سهم آگهی به يک کانون برسد، بايد اين سهم به آگهی دهنده داده شود. در بخش شهرداری نيز هرچند مجوز نرم‌افزاری شرکت آگهی دهنده را ارشاد صادرمی‌کند، اما سخت افزار آن در دست شهرداری است و اين شهرداری است که مکان‌های آگهی دهنده شهر را براساس سليقه خود به مزايده می‌گذارد.

کريمی در بخش پايانی صحبت‌هايش از تعامل با فرهنگستان زبان و ادب پارسی خبر داد و گفت: سازمان ثبت احوال برای نام‌هايی اجازه می‌دهد که همان نام‌ها را ما اجازه نمی‌دهيم بر يک شرکت ثبت شود و تاکنون هم نماينده‌ای از وزارت ارشاد در سازمان ثبت احوال نبوده ولی ما اين نماينده را تعيين کرده‌ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016