یکشنبه 10 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قلعه تاريخی روستای گرمدره چهارمحال و بختياری در حال تخريب، مهر


شهرکرد - خبرگزاری مهر: قلعه تاريخی روستای گرمدره چهارمحال و بختياری با قدمت بيش از ۴۰۰سال در اثر بی توجهی مسئولان مربوطه در حال تخريب است و از سويی ديگر مدرسه ای نيز در اين بنای تاريخی در حال ويرانی قرار دارد که جان دانش آموزان را مورد تهديد قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، قلعه تاريخی روستای گرمدره با قدمت ۴۰۰سال مربوط به دوره قاجاريه است که درآن زمان برای ديده بانی، مقابله با راهزنان وحفظ آرامش ساکنان آن منطقه ساخته شده است.

اين قلعه شامل پنج برج ديده بانی بوده که در اثر بی توجهی سه برج تخريب شده و دو برج ديگر اين قلعه درحال تخريب است. اين قلعه در مرکز روستای گرمدره قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سرپرست دهياری روستای گرمدره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اين قلعه مربوط به دوره قاجاريه است که بيش از ۴۰۰سال قدمت دارد که وسعت اين قلعه پنج هزارمترمربع است.

حسين شاهبندری اذعان داشت: اين قلعه دارای پنج برج ديده بانی بوده که به علت بی توجهی وعدم رسيدگی سازمان ميراث فرهنگی به اين قلعه، متاسفانه سه برج آن تخريب ودوبرج ديگر نيز در حال تخريب است.

وی افزود: ميراث فرهنگی طی مکاتبات فراوان اقدام به مرمت دو برج در سالهای گذشته کرده که متاسفانه به حالت اوليه برنگشته واگر تعمير نشود با بارش باران تخريب خواهند شد.

شاهبندری تصريح کرد: پس از پيگيريهای مکرر دهياری، اين قلعه جزو آثار ملی ثبت شد.

سرپرست دهياری روستای گرمدره بيان داشت: اين قلعه قبلا در شمال روستا بود اما به خاطر توسعه روستا در حال حاضر در مرکز روستا واقع شده است.

حسين شاهبندری گفت: درداخل قلعه مدرسه ابتدايی شهيد محمد منتظری است که دانش آموزان در اين مدرسه مشغول تحصيل هستند که با بارش باران وتخريب ديوارها خطر جانی برای دانش آموزان وجود دارد.

وی با بيان اينکه اين مدرسه نيز نياز به تعمير ومرمت دارد، عنوان کرد: جابه جايی سريع مدرسه به مکانی ديگر ضروری است.

وی بيان داشت: مسئولان مربوطه برای حفظ سلامتی دانش آموزان اين روستا بايد در جابه جايی مکان اين مدرسه اقدام کنند.

شاهبندری اذعان داشت: قلعه نياز جدی به مرمت دارد و از اداره مربوطه با توجه به پايان فصل کاری وآغاز فصل سرما خواستاريم هرچه سريعتر نسبت به حفظ ومرمت اين اثر تاريخی اقدام کند.

وی بيان داشت: با مرمت وبازسازی قلعه، صنعت گردشگری در اين روستا رونق می گيرد واين امر باعث جذب گردشگر و اشتغالزايی برای جوانان روستا می شود.

يکی از اهالی روستای گرمدره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اين قلعه می توانست يکی از جاذبه های گردشگری در منطقه سامان باشد ولی متاسفانه به دليل کم توجهی ميراث فرهنگی به اين آثار با ارزش نه تنها کسی متوجه اين آثار نيست بلکه در حال تخريب نيز هستند.

وی افزود: آثار ملی و تاريخی هويت وگذشته ما هستند و ما در نگهداری آن بايد تلاش کنيم تا اين آثار برای نسلهای آينده نيز باقی بمانند.

يکی ديگر از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه روستای گرمدره در حاشيه زاينده رود واقع شده وساليانه گردشگران زيادی از طبيعت بکر ودرختهای سربه فلک کشيده وباغات زيبای اين روستا ديدن می کنند متاسفانه به دليل عدم معرفی توسط سازمانهای مربوطه از اين اثر تاريخی در اين روستا کمتر کسی به ديدن اين اثر زيبا می رود.

روستای گرمدره در۵۰ کيلومتری شهرسامان و ۷۰ کيلومتری شهرکرد مرکزاستان چهار محال و بختياری واقع شده است.


گزارش: روح انگيز کريمی سوادجانی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016