چهارشنبه 23 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا شجريان در مستند آلبوم شوق نامه: متحيرم که همايون اين همه نفس را از کجا آورده است، ايلنا

رونمايی آلبوم شوق نامه در خانه‌ی هنرمندان با سخنرانی محمدرضا درويشی برگزار می‌شود. در مستندی که برای اين مراسم تهيه شده؛ محمدرضا شجريان به تمجيد از اين آلبوم و صدای همايون شجريان پرداخته است


ايلنا: محمدرضا درويشی (آهنگساز و سرپرست گروه موسيقی عبدالقادر مراغه‌ای) از رونمايی اين آلبوم در ۲۷ شهريور خبر داد و گفت: در مراسم رونمايی، مدير کانون پرورش فکری جوانان و نوجوانان که اثر شوق نامه به به سفارش آنها توليد شده است، سخنرانی خواهد کرد.

درويشی به خبرنگار ايلنا گفت: همچنين در بخش ديگری سخنرانی من گنجانده شده است و من در اين بخش درباره‌ی زوايای مختلف اين پرو‍‍ژه موسيقايی سخن خواهم گفت. در بخشی ديگری نيز اعضای گروه موسيقی عبدالقادر حضور خواهند داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




درويشی افزود: يکی ديگر از بخش‌های اين مراسم، پخش يک فيلم مستند گنجانده شده که محمدرضا شجريان در آن درباره پروژه موسيقی عبدالقادر(شوق نامه)، خصوصيات موسيقايی آن، مقايسه آن با موسيقی رديفی- دستگاهی و همچنين خصوصيات آوازی آن سخن می‌گويد.

اين آهنگساز در پاسخ به اين پرسش که ديدگاه شجريان درباره تصانيف منسوب به عبدالقادر چيست، خاطرنشان کرد: آقای شجريان در اين فيلم گفته است: "عبدالقادر در اين کار از خواننده به‌عنوان يک ساز استفاده کرده است و همايون به‌عنوان خواننده اين اثر نشان داده که باهوش و تواناست؛ زيرا توانسته به سرعت کار را ياد بگيرد و کار را بسيار تميز و خوب ارائه دهد. من واقعا به وجود او افتخار می‌کنم و انگشت به دهن مانده‌ام که اين همه نفس را از کجا آورده است زيرا من که پدرش هستم نفسم می‌گيرد ولی او به راحتی اين کار را انجام داده است."

وی در بخش ديگری به نقل از شجريان گفت: "زمانی که مردم اين کار بشنوند؛ متوجه اصل داستان می‌شود که فرم آن زمان با فرم موسيقی الان کاملا فرق می‌کند؛ زيرا ما هم‌اکنون براساس موسيقی دستگاهی يک کار را اجرا می‌کنيم که يک موسيقی حساب‌شده است و مانند غزلی ا‌ست که می‌توانيم قافيه‌ی آن را حدس بزنيم اما موسيقی عبدالقادر موسيقی ا‌ست که قافيه ندارد و به هيچ وجه نمی‌توانيم پيش‌بينی کنيم که در دو نت بعد چه اتفاقی می‌افتد و موتيف‌ها که پشت سرهم می‌آيند چقدر زيبا عوض می‌شود. اين درحالی است که ما هم‌اکنون با موتيف‌ها به اين‌گونه عمل نمی‌کنيم و موتيف‌ها در موسيقی ما تکرار نمی‌شوند و دائم به شکل ظريفی تغيير شکل می‌دهند."

درويشی در پايان گفت: اين مراسم در سالن استاد جليل شهناز برگزار می‌شود و حضور خبرنگاران با ارائه‌ی کارت خبرنگاری آزاد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016