پنجشنبه 19 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدیرعامل مركز سینمای مستند و تجربی: عدم حضور برخی فیلمسازان خارجی در جشنواره سینما حقیقت از سوی شبكه بی بی سی طراحی شد، ایرنا

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت كه عدم حضور برخی آثار فیلمسازان خارجی در بخش مسابقه جشنواره سینما حقیقت تاثیری در این رویداد ندارد،این اقدام فعالیتی طراحی شده از سوی شبكه بی بی سی فارسی است.

'شفیع آقامحمدیان' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: فیلمسازان از پنجمین جشنواره سینما حقیقت استقبال گسترده ای داشته اند و ورود یك هزار اثر ملی به دبیرخانه این رویداد فرهنگی مایه خرسندی است.

مدیر عامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: 57 كشور بیش از 400 فیلم به جشنواره سینما حقیقت ارسال كردند كه بیش از 50 اثر سینمایی به بخش مسابقه بین الملل راه یافت و استقبال فیلمسازان بین المللی نیز از این رویداد مطلوب بود.

آقامحمدیان یادآور شد: جشنواره سینما حقیقت شاید نخستین رویداد سینمایی در خاورمیانه باشد كه جایگاه تثبیت شده ای دارد.

این مقام مسوول در مركز سینمای مستند و تجربی تصریح كرد:اتفاقاتی در جشنواره فیلم سینما حقیقت در برخی دوره ها رخ می دهد كه این امری طبیعی بوده و تلاش برخی لابی های صهیونیستی برای آسیب رساندن به این رویداد فرهنگی عجیب نیست.

وی توضیح داد: ما با حضور در جشنواره های خارجی برای جشنواره بین المللی سینما حقیقت اثر انتخاب می كنیم و رویدادهایی همچون سن پطرزبورگ و كن از این جشنواره ها به شمار می روند.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت تاكید كرد: بیش از یكصد اثر سینمایی در این جشنواره ها انتخاب و رایزنی های لازم با شركت های پخش كننده این آثار انجام شده است.

**عدم حضور فیلمسازان خارجی در جشنواره سینما حقیقت معقول نیست

آقامحمدیان ادامه داد: بیش از 8 ماه برای تدارك بخش بین الملل جشنواره سینما حقیت تلاش شده ؛ حضور 400 فیلم در این بخش اتفاق بزرگی بوده و این آثار هزینه های بسیاری همچون زیرنویس، ترجمه و ویرایش كیفی برای ما در برداشته است.

مدیر عامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیح داد: فیلمسازان خارجی كه عنوان كردند حاضر نیستند آثارشان در جشنواره سینما حقیقت حضور داشته باشد در شرایطی این مساله را عنوان می كنند كه خواسته هایشان نامعقول است.

**عدم حضور مستندسازان در این جشنواره برنامه ریزی شده بود

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان اینكه بهانه برخی فیلمسازان برای خروج آثارشان از بخش مسابقه جشنواره سینما حقیقت دستگیری چند مستندساز است ، گفت:چند نفر از مستندسازان به دلیل مسایل امنیتی دركشور بازداشت شدند و از این ماجرا بیش از دو ماه می گذرد. حال این پرسش مطرح است كه چرا دقیقا وقتی اسامی آثار بخش مسابقه این جشنواره اعلام می شود، این فیلمسازان اقدام به خروج آثارشان از بخش مسابقه می كنند؟.

آقامحمدیان ادامه داد:این اقدام غیر معقول از یك هفته مانده به برگزاری جشنواره سینما حقیقت و به صورت كاملا برنامه ریزی شده اجرا شد.

وی تصریح كرد: ما در موردی از یك پخش كننده 9 اثر دریافت كردیم و حق رایت این آثار را پرداخت كردیم حال باید سوال كرد كه آیا این لغو قرارداد یك سویه برنامه ریزی شده نیست؟.

**خروج برخی فیلم ها از جشنواره سینما حقیقت سیاسی كاری است

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند گفت: برخورد یادشده با جشنواره سینما حقیقت یك سیاسی كاری از سوی غرب است و دامنه وسعت این اتفاق نیز از سوی بی بی فارسی صورت گرفت.

آقامحمدیان یادآور شد: ما با احترام به این فیلمسازان و به دلیل دوری از فضای سیاسی این آثار را از بخش رقابتی حذف و به بخش غیر رقابتی منتقل كردیم.

وی ادامه داد: برخی فیلمسازان در جواب به ما، حرف ما را درباره سیاسی بودن این اقدام پذیرفتند اما اعلام كردند كه چاره ای جز این اقدام نداشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: اگر پیش از اعلام اسامی بخش مسابقه بین الملل جشنواره فیلم حقیقت این اتفاق رخ می داد برای ما قابل پذیرش بود اما درخواست فیلمسازان برای خروج فیلم هایشان از بخش مسابقه پس از اعلام آثار این بخش، نشان از برنامه ریزی شده بودن این اقدام دارد.

آقامحمدیان یادآور شد: برخی از این كارگردانان حتی حاضر به پرداخت هزینه هایی كه ما انجام داده ایم نشدند.

دبیر جشنواره بین المللی سینما حقیقت تاكید كرد: برخی از این آثار در بخش خارج از مسابقه هم نمایش داده نخواهند شد و با وجود این سیاسی كاری ما به فیلمسازان و خواسته هایشان احترام می گذاریم.

**مستندسازان خارجی تحت تاثیر بی بی سی قرار گرفتند

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند از ورود مستندسازان عرصه بین الملل به فضای سیاسی كاری غرب اظهار تاسف كرد و افزود: این فیلمسازان تحت تاثیر بی بی سی فارسی قرار گرفتند و با برنامه از پیش تعیین شده برای تخریب جشنواره سینما حقیقت تلاش كردند.

آقامحمدیان تاكید كرد: ما به دنبال تعامل فرهنگی هستیم و اگر این فیلمسازان خواهان برقراری این ارتباط نیستند ما نیز الزامی برای این ارتباط نداریم. ما تقاضا داریم مستندسازان دنیا ارزش و جایگاه خود را با سیاسی شدن تنزل ندهند.

**تخلف تعداد اندكی از مستندسازان در هركشوری طبیعی است

وی توضیح داد: بیش از یك هزار فیلمساز در كشور ما مشغول هستند، طبیعی است كه برخی از فیلمسازان در مواردی تخلف كنند و این موضوع ربطی به فضای فرهنگی ندارد و افراد دستگیر شده پاسخگوی كار خود خواهند بود.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: ما نگرانیم كه لابی صهیونیستی در مستندسازان دنیا رخنه كرده باشد و از این هنرمندان در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده كند؛ سینماگران باید تلاش كنند كه فریب نخورند.

**انجمن مستندسازان با فیلمسازان خارجی همراه شد

آقامحمدیان با گلایه از انجمن مستندسازان تصریح كرد: این انجمن حتی یك خبر مثبت در رابطه با جشنواره سینما حقیقت به عنوان رویدادی ملی روی سایت خود قرار نداده و دستگیر شدن برخی مستندسازان بهانه ای شده تا این تشكل به یاد بیافتد كه جشنواره ای بنام سینما حقیقت نیز در كشور برگزار می شود.

وی توضیح داد:انجمن مستند سازان در مطلبی اظهار امیدواری كرده با آزادی مستندسازان این جشنواره متعلق به همه فیلمسازان مستند شود در حالی كه این رویداد متعلق به همه است و اعضای این انجمن در گوشه ای ایستاده و رفتار ناشایستی را در قبال این جشنواره انجام می هند.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی یادآور شد: رفتار این انجمن در قبال جشنواره سینما حقیقت تفاوتی با رفتار برخی فیلمسازان خارجی كه آثار خود را از بخش مسابقه این جشنواره خارج كردند ندارد و هر دو در یك راه حركت می كنند.

**انجمن مستندسازان از دستگیری برخی مستندسازان سو استفاده كرد

آقامحمدیان گفت كه متاسفانه انجمن مستندسازان از دستگیری برخی فیلمسازان مستند سو استفاده كرده و از این موضوع برای تحقق اهداف خود بهره بردند.

وی افزود: مخاطبان با مراجعه به سایت این انجمن به درستی می توانند قضاوت كنند و ببینند رویكرد این افراد نسبت به جشنواره سینما حقیقت چیست؟.

دبیر پنجمین جشنواره سینما حقیقت تصریح كرد: پیام انجمن مستندسازان تبریك نیست و این انجمن از این پیام به دنبال تشویق فیلمسازان برای عدم حضور در جشنواره سینما حقیقت است،جشنواره سینما حقیقت متعلق به همه است.

آقامحمدیان تاكید كرد: بی بی سی فارسی برنامه داشت و این برنامه به دنبال تعطیلی جشنواره بود اما این جشنواره با نبود چند اثر به تعطیلی كشیده نمی شود و آثار بسیاری از كشورهای دیگر در این بخش حضور خواهند داشت.

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران 'سینما حقیقت' از 16 تا 21 آبان ماه در تهران برپاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016