پنجشنبه 19 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تخريب کامل يک تپه اشکانی با بيل مکانيکی در رامهرمز، شرق

شرق: يک تپه تاريخی مربوط به دوران اشکانيان در محله تاريخی سيدمحمد دولتمند رامهرمز روز گذشته به وسيله بيل‌های مکانيکی اداره آب و فاضلاب اين شهر به صورت کامل تخريب شد.

به گفته شاهدان اين ماجرا، حفاری در اين محله از اولين ساعات روز گذشته آغاز شد و با هر بيلی که به زمين می‌خورد و خاک را بالا می‌آورد تکه‌های خشت ، آجر ، سفال و استخوان و بيرون می‌آمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




منصور معتمدی، رييس انجمن دوستداران ميراث‌فرهنگی رامهرمز در اين‌باره به «شرق» گفت: حفاری‌هايی که روز گذشته به وسيله بيل مکانيکی در محله تاريخی سيدمحمد دولتمند رامهرمز انجام شد يک تپه تاريخی مربوط به دوران اشکانيان را به صورت کامل تخريب کرد، آثار و بقايای تاريخی فراوانی با خاک‌های حفاری‌شده بيرون زد، که مردم محل با ديدن اين تصاوير ما را مطلع کردند، من هنگامی که به محل حفاری‌ها رسيدم، بخش‌های زيادی از اين تپه تخريب شده بود و در دل گودال حفرشده آثار و بقايای يک ديوار آجری زيبا و تاريخی ديده می‌شد که در ساخت آن از آجرهای زيبايی در اندازه ۳۵ در ۳۵سانتی‌متر استفاده شده بود.»

اين فعال ميراث‌فرهنگی افزود: « بعد از وقوع اين ماجرا تلاش کرديم جلو ادامه حفاری‌های بيل مکانيکی را بگيريم که مسوول پروژه اعلام کرد ما همه مجوزهای لازم را از اداره ميراث‌فرهنگی رامهرمز و استان برای حفاری در اين محل دريافت کرده‌ايم، با اين وجود ما به عنوان يک تشکل غيردولتی فعال در حوزه ميراث‌فرهنگی با فرماندار رامهرمز، رييس ميراث‌فرهنگی و مسوول يگان حفاظت شهرستان و استان تماس گرفتيم و شرح ماجرا را به آنها اطلاع داديم، ولی تاکنون هيچ اقدام خاصی برای جلوگيری از تخريب‌های بيشتر و توقف حفاری‌ها انجام نشده است.»

به گفته معتمدی، ديوارهايی که در حين اين پروژه حفر کانال تخريب شد از جنس آجر، خشت و گچ بود که در صورت انجام حفاری‌های کارشناسی می‌شد آن را به صورت کاملا سالم از زير خاک بيرون آورد، البته اين اولين باری نيست که آن محله تاريخی در رامهرمز توسط دستگاه‌های دولتی تخريب می‌شود.

دو سال پيش نيز بخشی از محله سيدمحمد دولتمند که امامزاده‌ای هم به همين نام در آن واقع است با هماهنگی استانداری خوزستان تسطيح شده بود و آموزش‌وپرورش بخشی از آن را برای ساخت مدرسه به کار گرفت.

اگرچه سرتاسر استان و جلگه حاصلخيز خوزستان به لحاظ تاريخی قدمت ديرپايی دارد، با اين حال شرق اين استان و در شهرستان‌های رامشير، بهبهان، ماهشهر و به‌خصوص رامهرمز توجه چندانی به آثار تاريخی نمی‌شود.

در ارديبهشت سال ۱۳۸۶ هنگامی که بيل‌های مکانيکی سازمان آب و برق خوزستان بدون توجه به باستانی بودن محوطه منجر به کشف بيش از ۶۰۰ قلم شی شامل حلقه‌هايی طلايی منسوب به حلقه قدرت، پيکرک‌هايی انسانی، دستبند، مهره‌هايی از جنس عقيق، کاسه‌هايی از جنس مرمر و مفرغ شدند که اين گنجينه تاريخی به دليل مجاورت با روستايی در رامهرمز به نام گنجينه جوبجی شهرت يافت. تا حدودی توجه رسانه‌ها و برخی مسوولان به ارزش‌های تاريخی اين شهرستان جلب شد،

همزمان حفاران غيرمجاز و جويندگان اشيای تاريخی نيز روانه اين شهر شدند و بسياری از خاک اين محدوده را در پی يافتن اشيای ارزشمند تاريخی زيرورو کردند.

بر اساس اطلاعاتی که معتمدی در اختيار «شرق» قرار داده است تاکنون محوطه‌های باستانی تل ملاسوزی، تل قصيل، تل قراول، تل مش‌تانه، تپه گسر، تپه بغدک، دو تپه مولوچه، تپه گور پی‌وزی، تل چهارطاقی، تل کایَت، تل سرچشمه، تل ماوا، سر تلی، تپه عباس، تپه بايمان، تپه مربچه، تپه سوبيتی، محوطه باستانی جوبجی، تل برمی، محوطه مختارک، قلعه داودختر، تپه حوری نعمت، چهارطاقی زيره‌زير، امامزاده شاه‌چراغ، سرتلی و... توسط حفاران غيرمجاز تخريب و غارت شده‌اند.

چندی پيش با آبگيری سر جره در نزديکی اين محوطه علاوه بر اينکه سد تاريخی و منحصربه‌فرد جره را برای هميشه به زير آب برد، آسيب‌های ديگری نيز به آثار و محوطه‌های تاريخی رامهرمز وارد کرد.

آن‌گونه که رييس انجمن دوستداران ميراث‌فرهنگی رامهرمز می‌گويد: «کانال‌کشی‌هايی که از مخزن سد جره برای هدايت آب به دشت‌های کشاورزی در حال ساخت است بدون استعلام و اخذ مجوز از سازمان ميراث‌فرهنگی خوزستان بوده و به همين دليل چندين تپه تاريخی به وسيله بيل‌های مکانيکی تخريب شده است، به عنوان مثال يکی از اين کانال‌ها درست از وسط تپه تاريخی «پا گچی» رد شد که موجبات نابودی کامل آن را فراهم کرد، در موردی ديگر يک کانال نيز از فاصله نزديک تپه تاريخی‌ای به نام «گوراب» عبور کرد. با وجود آنکه مدت‌های زيادی است که ما به اين روند اعتراض می‌کنيم اما همچنان اين تخريب‌ها و کانال‌کشی‌ها از روی تپه‌های تاريخی در حال انجام است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016