چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همه پيش‌بينی‌های اسکار، شرق

اسکار پيش‌رو برای بسياری از رسانه‌های جهان لقب غيرقابل پيش‌بينی‌ترين را گرفته است. جايی که قرار است غول‌های بزرگ سينما کنار هم قرار بگيرند و داوری ميان فيلم‌های چهره‌های مطرحی همچون مارتين اسکورسيزی، کلينت ايستوود و استيون اسپيلبرگ هيچ راحت نخواهد بود. پيش‌بينی‌ها حاکی از اين است که شانس فيلم‌های اين سه کارگردان در مراسم اسکار حداقل برای نامزد شدن در بخش‌های گوناگون مراسم اسکار بسيار بيش از فيلم‌های ديگر است. اسکرين ديلی جديدترين ساخته کلينت ايستوود را تکان‌دهنده توصيف کرده و معتقد است داوران آکادمی نمی‌توانند چندان راحت از کنار اين فيلم بگذرند. نقطه عطف اين فيلم بازی درخشان «لئوناردو دی‌کاپريو» است و فيلمنامه درخشانی که زندگی ادگار هوور افسانه‌ای را به تصوير کشيده است.روزنامه نيويورک‌تايمز در پرونده‌ای که به مناسبت اکران اين فيلم منتشر کرده بود، نوشت: « جی.ادگار هوور مردی افسانه‌ای است که شايد هرگز هيچ سازمان جاسوسی ديگر نمونه‌اش را به خود نديده است و حالا کلينت ايستوود در سی و دومين ساخته سينمايی‌اش زندگی عجيب و پيچيده اين مرد را جلو دوربين خود برده است. اين فيلم می‌تواند با بازی تکان‌دهنده دی‌کاپريو در اولين همکاری اين دو نفر نتايج مثبت بسياری را در مراسم اسکار به همراه داشته باشد.»فيلمی که به اعتقاد برخی از منتقدان يکی از بهترين ساخته‌هايش در يک دهه گذشته است. او به همراه ران هاوارد، برايان گريزر و رابرت لورنز تهيه‌کنندگی فيلم را نيز برعهده داشته‌اند. ايستوود در ارتباط با چگونگی پيوستنش به اين پروژه می‌گويد: «برايان گريزر، فيلمنامه را برايم ارسال کرد و خواست تا بخوانمش. رابرت لورنز هم فيلمنامه را خوانده بود و گفت فيلمنامه خوبی درباره جی ادگار هوور شده است. ايده جالب بود، فيلمنامه را خواندم، خوشم آمد و روز بعد به او گفتم، آره بيا بسازيمش.» دی‌کاپريو در اين فيلم نقش ادگار هوور را از جوانی تا سال‌های پيری بازی می‌کند. او برای آماده شدن و بازی در قسمت‌های مربوط به دوران پيری هوور، مجبور بود روزی پنج ساعت روی صندلی گريم بنشيند، برای همين گروه تصميم گرفت صحنه‌های فيلمنامه به ترتيب زمانی فيلمبرداری شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مارتين اسکورسيزی و چرخش کامل به گونه ديگر سينما

هوگو امسال بسياری از منتقدانی را که نسبت به سينمای اسکورسيزی از لقب تکراری بودن استفاده می‌کردند را مجبور کرده است که جور ديگری فکر کنند. اين فيلم به‌آسانی لقب بهترين سينمای ۲۰۱۲ را از آن خود کرده است. هوگو کابرت پسر يتيمی است که مخفيانه در ايستگاه قطار پاريس زندگی می‌کند. اما زندگی هوگو در پی پيداکردن يک قطعه مکانيکی خودکار و آشنايی با يک مرد خونسرد بی‌رحم و يک دختر عجيب و غريب وارد يک دنيای خيالی و فانتزی می‌شود. مارتين اسکورسيزی گفته است به کار کردن با روش سه‌بعدی علاقه‌مند است و «اين فيلم برای کار سه‌بعدی خيلی مناسب است.»آسا باترفيلد در نقش هوگو و بن کينگزلی بازيگر معروف بريتانيايی، ساشا بارون کوهن، ری وينستون، کريستوفر لی و جود لاو در اين فيلم بازی می‌کنند. فيلم بر اساس يک کتاب معروف کودکان به نام «اختراع هوگو کابرت» نوشته برايان سلزنيک است و جان لوگان فيلمنامه آن را نوشته است. بن گينگزلی که در اين فيلم نقش «ژرژ مليس» کارگردان پيشگام فرانسوی را بازی می‌کند، درباره چگونگی ايفای نقش خود می‌گويد: «به عنوان يک بازيگر با يک گروه نابغه کار می‌کردم. من نقش يک استاد کارگردان را در جلو چشم يک استاد کارگردان (مارتين اسکورسيزی) بازی می‌کردم. يک لحظه فکر کردم بهتر است که خود مارتين باشم. برای اينکه ظاهرا روش کارگردانی مارتين خيلی شبيه ژرژ مليس است. با حوصله، با اشتياق، با علاقه و مشوق بقيه است. خلق دوباره ژرژ مليس زمانی که پادشاه قلمرو خودش بود، برای من تجربه انرژی بخشی بود.»

اسپيلبرگ با اعتماد به نفس زياد می‌آيد

تن‌تن و اسپيلبرگ و هرژه دست به دست هم داده‌اند و احتمالا به تمام رقبای سرسخت بخش انيميشن پيروز می‌شوند. آکادمی علوم و هنرهای سينمايی آمريکا که متصدی برگزاری جوايز اسکار است اعلام کرد ۱۸ اثر به بخش بهترين انيميشن بلند هشتادوچهارمين دور جوايز اسکار معرفی شده‌اند که از اين ميان پنج اثر به‌عنوان نامزدهای نهايی انتخاب خواهند شد. از سرشناس‌ترين انيميشن‌های معرفی‌شده می‌توان از «ماجراهای تن‌تن؛ راز تک‌شاخ» جديدترين ساخته استيون اسپيلبرگ نام برد که از شانس‌های اصلی دريافت جايزه اسکار اين بخش محسوب می‌شود. اين فيلم به تهيه‌کنندگی «پيتر جکسون» و محصول کمپانی سونی از اوايل سال گذشته به شکل اقتباسی وارد مرحله توليد ‌شد و بازيگرانی چون «جمی بل»، «دانيل کريک» و «اندی سرميکس» در آن نقش‌آفرينی داشته‌اند. فيلم اسپيلبرگ هم‌اکنون در ‌۵۱۲ سالن سينمايی انگليس در حال اکران است. «رابرت رودات» که برای فيلمنامه «نجات سرباز رايان» نامزد دريافت جايزه شد، نگارش فيلمنامه‌ «ماجراهای تن‌تن» را برعهده داشته است. داستان نسخه سينمايی «تن‌تن» به مبارزه گروهی از سربازان متحد به رهبری «کارل فرانکلين» می‌پردازد که به مقابله با تهاجم نيروهای بيگانه می‌پردازند. اسپيلبرگ درباره‌ فضای اين فيلم گفته است، حوادث اين فيلم در يک دنيای واقعی با مردم تخيلی رخ می‌دهد. اين فيلم از روز ‌۲۱ دسامبر در سينماهای آمريکا ‌روی پرده خواهد رفت. به گزارش اسکرين ديلی، انيميشن‌های «رانگو»، «ريو»، «وينی پو»، «ماشين‌ها ۲»، «گربه چکمه‌پوش»، «رومئو و ژوليت»، «پاهای خوشحال۲»، «گربه‌ای در پاريس»، «آرتور کريسمس»، «چيکو و ريتا»، «پاندای
کونگ‌فو کار۲»، «اسمورف‌ها»، «آلوی نبل» و «مريخ مادر نياز دارد» ديگر آثار معرفی‌شده به جوايز آکادمی اسکار هستند.

شمارش معکوس

آکادمی اسکار اعلام کرد، اولين برگه‌های انتخاب نامزدهای جايزه اسکار ۲۰۱۲ روز ۲۷ دسامبر برای اعضای آکادمی ارسال خواهد شد.نامزدهای نهايی هشتادوچهارمين دوره جوايز اسکار روز ۲۴ ژانويه ۲۰۱۲ در سالن تئاتر ساموئل گلدوين اعلام خواهند شد و اعضای آکادمی روز اول فوريه برگه‌های نهايی رأی‌گيری برای انتخاب برندگان جوايز اسکار را دريافت خواهند کرد. طبق سنت هرساله آکادمی اسکار، مراسم ضيافت نهار با حضور نامزدهای بخش‌های مختلف جوايز روز دوشنبه ششم فوريه برگزار خواهد شد و اعضای آکادمی تا روز ۲۱ فوريه فرصت خواهند داشت تا برگه‌های رأی را به آکادمی بازگردانند. مراسم اعطای جوايز اسکار نيز روز ۲۶ فوريه ۲۰۱۲ (ششم اسفند ماه) و همچون سال‌های گذشته در سالن تئاتر کداک لس‌آنجلس برگزار خواهد شد و از شبکه تلويزيونی ABC پخش می‌شود. امسال «بيلی کريستال»، مجری باسابقه و خنده‌رو آمريکايی مسووليت اجرای مراسم اعطای جوايز را برعهده خواهد داشت. پس از آنکه «ادی مورفی»، بازيگر سرشناس از اجرای مراسم اعطای جوايز اسکار ۲۰۱۲ کناره‌گيری کرد، «بيلی کريستال» برای نهمين‌بار به عنوان مجری معروف‌ترين مراسم اعطای جايزه فيلم دنيا انتخاب شد. اين مجری ۶۳ساله خنده‌رو اولين بار در سال ۱۹۹۰ مجری مراسم اسکار بود که فيلم «رانندگی برای خانم دايسی» بهترين فيلم شد و آخرين اجرای او به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016