شنبه 6 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كودكان داراي ظاهري زشت و معلول بيشتر در معرض كودك‌آزاري قرار دارند، ایسنا

مديركل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به انواع خشونت خانگي اعم از همسر آزاري، كودك آزاري و سالمند آزاري، گفت: خشونت خانگي امري پنهان است كه اغلب توسط نزديكترين افراد به فرد آزار ديده اعمال مي‌شود.

حسن موسوي چلك در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: همسر آزاري در ايران با عنوان «زن آزاري» شناخته مي‌شود.

وي با بيان اين كه به طور معمول خشونت‌هاي خانگي گزارش شده از نوع "آزار جنسي" هستند، ادامه داد: اين در حاليست كه خشونت خانگي چهار حوزه خشونت جسمي، جنسي، عاطفي و مسامحه و غفلت را در بر مي‌گيرد.

مردم هنوز با منابع اجتماعي حمايت كننده در هنگام مواجهه با انواع خشونت آشنا نيستند

كودكان داراي بيماري‌هاي صعب‌العلاج، ‌معلول، داراي ظاهر زشت و‌ بيش فعال بيش از ديگر كودكان در معرض كودك آزاري قرار دارند

به گفته مديركل دفتر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نه تنها در ايران بلكه در تمام جهان، "خشونت‌هاي فيزيكي" بيشتر گزارش مي‌شوند، چرا كه نمود عيني بيشتري دارند.

چلك در ادامه با تاكيد بر اينكه مردم ايران هنوز با منابع اجتماعي حمايت كننده در هنگام مواجهه با انواع خشونت آشنا نيستند، خاطر نشان كرد: بايد مردم با منابع اجتماعي موجود به خصوص "اورژانس اجتماعي" آشنا شوند.

وي با اشاره به دلايل بروز خشونت خانگي به ايسنا گفت: كودكان داراي بيماري‌هاي صعب‌العلاج، ‌معلول، داراي ظاهر زشت و‌ بيش فعال بيش از ديگر كودكان در معرض كودك آزاري قرار دارند.

مديركل دفتر امور آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: والديني كه در دوران كودكي كتك خورده‌اند در بزرگسالي نيز همان الگو را پياده مي‌كنند.

بنا به گفته چلك، در خانواده‌هاي متشنج و نابسامان هم احتمال همسر آزاري بيشتر است. همچنين تفاوت سني زياد بين زوجين با يكديگر و فرزندان، ضعف اخلاقي، تكبر و خودخواهي،‌عصبي بودن، مصرف مواد مخدر و الكل، افسردگي، داشتن شخصيت ضد اجتماعي زمينه را براي بروز خشونت خانگي فراهم مي‌كند.

وي افزود: برخي باورهاي غلط مانند «كودك تا كتك نخورد آدم نمي‌شود» يا «زن ملك شخصي است» و همچنين مسائل اخلاقي و ناموسي هم به خشونت خانگي دامن مي‌زند.

مديركل امور آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ادامه تاكيد كرد: اگر قرار است در اين حوزه اقدامي صورت گيرد، بايد در هر سه بخش فرد، ‌خانواده‌ و جامعه باشد، لذا لازم است آموزش مهارت‌هاي زندگي در جامعه گسترش يابد و به اين مساله نگاهي همه جانبه داشت.

چلك در ادامه تاكيد كرد: بايد تمام تلاش‌ها در جامعه براي پيشگيري از خشونت باشد و در گام بعد حمايت‌هاي اجتماعي از افراد آزار ديده را تقويت كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




براي مقابله با خشونت خانگي به لحاظ قانوني مشكلي نداريم

وي در ادامه با بيان اينكه از نظر قانوني، براي مقابله با خشونت خانگي كمبودي وجود ندارد، گفت: اگر واقعا به مداخله قانون نياز باشد، كمبودي در اين زمينه وجود ندارد؛ در قانون اساسي و سياست‌هاي كلي نظام، قوانين مدني و در مجازات اسلامي تدابير لازم انديشيده شده است.

چلك در پايان خاطر نشان كرد: خانواده‌اي كه دچار خشونت خانگي باشد، كاركردهاي خود را از دست مي‌دهد و همسر، شوهر و فرزند در ايفاي نقش خود در بيرون و درون خانواده دچار مشكل خواهند بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016