چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش محسوس متراژ غرفه‌های ناشران در نمایشگاه کتاب تهران

متراژ غرفه‌های تخصیص یافته به ناشران حاضر در نمایشگاه امسال کتاب تهران نشان از کاهش محسوس فضای نمایشگاهی برخی ناشران در مقایسه با تعداد عناوین کتاب‌های چاپ اول آنها دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که از روز گذشته (4 اردیبهشت) کار اعلام محل و متراژ غرفه اختصاص یافته به ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب امسال آغاز شده و همچنان ادامه دارد، خبرها حاکی از این است که این روند با موازین اعلام شده از سوی مسئولان این نمایشگاه همخوانی ندارد.

بر اساس یکی از ضوابط مربوط به حضور ناشران داخلی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در سایت وزارت ارشاد قابل دسترس است، «مبنای ثبت نام برای ناشران به تفکیک هر حوزه: عمومی، دانشگاهی و آموزشی 35 عنوان و برای ناشران بخش کودک و نوجوان 40 عنوان است که حداقل در همه حوزه‌ها بایستی 15 عنوان آن چاپ اول باشد.»

این در حالی است که بر اساس اطلاع خبرنگار مهر در مورد متراژ تخصیص یافته به ناشران، ضابطه فوق - بنا به دلایلی که هنوز معلوم نیست - در مواردی زیر پا گذاشته شده است.

اطلاعات رسیده به خبرنگار مهر حاکی از این است که ناشرانی که در سال 1390 حتی بیش از حد نصاب مد نظر مسئولان برای ثبت نامشان جهت حضور در نمایشگاه، کتاب چاپ کرده‌اند، غرفه‌هایی با متراژ کمتر - نسبت به سال گذشته - به آنها داده شده است.

به عنوان مثال انتشارات کتاب پارسه که در سال گذشته 50 عنوان کتاب چاپ اول منتشر کرده، امسال 9 مترمربع غرفه دارد. این در حالی است که غرفه این ناشر در سال گذشته 12 مترمربع بود.

انتشارات مروارید که در سال گذشته 40 عنوان کتاب چاپ اول منتشر کرده، 18 مترمربع غرفه دارد. این ناشر همچنین در طول سال 90 بیش از 100 عنوان کتاب قبلی خود را تجدید چاپ کرده و امسال با بیش از 400 عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر می‌شود.

مسئولان نمایشگاه در حالی به انتشارات مروارید تنها 18 مترمربع غرفه داده‌اند که متراژ غرفه این ناشر در سال گذشته 32 مترمربع بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




انتشارات نگاه که در طول سال گذشته بیش از 30 عنوان کتاب تازه منتشر کرده، امسال غرفه‌ای معادل 27 مترمربع دارد و این در حالی است که متراژ غرفه این ناشر در سال گذشته 36 مترمربع بوده است.

نشر ثالث هم که کتاب‌هایی در حوزه‌های مختلف مانند فلسفه، ادبیات خارجی و داستان و شعر ایرانی منتشر می‌کند، امسال غرفه‌ای معادل 27 مترمربع دارد و این در حالی است که متراژ غرفه این ناشر هم در سال گذشته 33 مترمربع بوده است.

نشر نیلوفر که متراژ غرفه‌اش در سال گذشته 27 مترمربع بوده، امسال نتوانست بیشتر از 21 مترمربع از فضای نمایشگاه را به خود اختصاص دهد.

متراژ غرفه نشر زوّار که سال گذشته 21 مترمربع بود، امسال به 18 مترمربع کاهش یافته است.

انتشارات نواندیش که سال گذشته در فضایی معادل 55 مترمربع کتاب‌هایش را عرضه می‌کرد، امسال باید این کار را در 40 مترمربع فضا انجام دهد.

انتشارات ققنوس که در طول سال گذشته بیش از 50 عنوان کتاب چاپ اول منتشر کرده، تنها توانسته 60 مترمربع غرفه بگیرد. این در حالی است که متراژ غرفه این ناشر در سال گذشته 100 مترمربع بود.

طی روز گذشته و نیز امروز ناشران به شکل‌های مختلف (شفاهی و کتبی) اعتراض خود را نسبت به عملکرد مسئولان ثبت‌نام این نمایشگاه در مورد زمینه غرفه‌های تخصیص یافته به خود، اعلام کرده‌‌اند که با این پاسخ از سوی مسئولان مربوطه مواجه شده‌اند؛ «ما اینجا کارمندیم و بر اساس دستوری که از بالا گفته‌اند، عمل می‌کنیم».

رعایت نشدن ضوابط تخصیص غرفه به ناشران در حالی صورت می‌گیرد که در بند 7 ضوابط حضور ناشران داخلی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده است: «پذیرش ثبت نام و متراژ اختصاص داده شده به هر ناشر در بخش‌های مختلف براساس متراژ مفید سالن‌های در اختیار و شاخص‌هایی همچون: شمارگان، تعداد عناوین، تعداد صفحات، نوع کتب ناشر از حیث محتوا، تألیف، ترجمه، تصحیح، گردآوری و همچنین رعایت و توجه به ارزش‌های اسلامی و فرهنگی جامعه و آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف و تخلفات در نمایشگاه‌های گذشته تعیین خواهد شد».

خبرگزاری مهر به زودی آمار جدیدی مربوط به متراژ غرفه‌های مربوط به برخی دیگر از ناشران حاضر در نمایشگاه امسال کتاب تهران را منتشر می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016