چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تدوين ايجاد سامانه ثبت ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال مناطق محروم


خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ رييس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری از ادامه پيگيری‌ها برای تدوين لايحه «بيمه زنان خانه‌دار» خبر داد و گفت: منابع اين امر مشخص شده است و به زودی اين لايحه نهايی می‌شود.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مريم مجتهد زاده در نشست خبری ستاد بزرگداشت مقام روز زن که پيش از ظهر امروز برگزار شد، با اعلام برگزاری سه هزار و ۷۱۲ برنامه در هفته زن عنوان کرد: اين برنامه‌ها از ۱۴ استان و ۱۲ دستگاه استعلام شده است.

وی افزود: از اين ميان استان فارس با ۶۱۲ برنامه و سازمان تبليغات اسلامی با بيش از هزار برنامه در صدر استان‌ها و دستگاه‌ها قرار دارند.

مشاور رييس جمهور در امور زنان در ادامه با اعلام تقدير از ۵۰ زن برگزيده در هفته زن در مشهد مقدس و با حضور رييس جمهور گفت: شاخص‌های مختلف برای انتخاب زنان برگزيده با حضور مشاوران امور زنان وزارتخانه‌ها، جامعه بسيج اساتيد، جامعه بسيج زنان کشور و کارشناسان مختلف در عرصه‌های مختلف زنان خانه‌دار، زنان نخبه، زنان برگزيده در رشته‌های ورزشی و غيره مورد ارزيابی قرار گرفت و سپس زنان برگزيده انتخاب شدند.

رييس مرکز زنان امور زنان و خانواده در ادامه با اعلام رونمايی از چندين کتاب مرتبط با زنان در هفته زن گفت: کتاب شکوه همسرداری، کتاب بررسی وضعيت حقوق زنان و ارتقای جامع حقوق زن، کتاب زن، جنگ، انقلاب، کتاب‌هايی در زمينه زندگی همسران شهدا از جمله کتاب‌هايی هستند که در اين هفته رونمايی می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مجتهدزاده در ادامه با اعلام نامگذاری روزهای هفته بزرگداشت مقام زن گفت: شنبه روز «زن، ارزش‌های اسلامی و تعالی جامعه»، يکشنبه روز «زن، بصيرت، عفاف و بيداری اسلامی»، دوشنبه روز «زن، زندگی سالم، نشاط و تحکيم بنياد خانواده»، سه شنبه روز «زن، حمايت از کار و سرمايه ايرانی»، چهار شنبه روز «زن، ولايت‌مداری و کرامت انسانی»، پنج شنبه روز «زن، امنيت و مشارکت اجتماعی» و جمعه روز «زن، ايثار، جهاد و فرهنگ انقلاب» نامگذاری شده است.


تدوين لايحه «تامين امنيت زن در خانواده»

وی در ادامه با تاکيد بر لزوم جدی شناسايی حقوق قانونی در حوزه مسائل زنان و خانواده از تدوين لايحه «تامين امنيت زن در خانواده» خبر داد.


پيشنهاد برخورداری زنان از مرخصی خانوادگی به هيات دولت

مجتهدزاده در ادامه با اشاره به لزوم برخورداری زنان از مرخصی خانوادگی نيز عنوان کرد: طرح اين موضوع در مرکز امور زنان و خانواده تدوين شده است و به هيات دولت پيشنهاد داده شده است تا در هنگام بيماری فرزندان زنان از مرخصی خانوادگی استفاده کنند و ناچار به استفاده از مرخصی استحقاقی خود نباشند.

وی در ادامه از تدوين لايحه بيمه زنان خانه‌دار با کمک معاونت حقوقی رياست جمهوری، رييس بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارايی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: برنامه‌ريزی‌ها برای عملی کردن اين موضوع با جديت پيگيری می‌شود و به زودی خبرهای خوبی در اين زمينه اعلام می‌شود.

مجتهدزاده همچنين عنوان کرد: طولانی شدن روند تصويب بيمه زنان خانه‌دار به سبب بررسی تمام جوانب امر اتفاق افتاده است و منابع اين موضوع مشخص شده است و اعلام می‌شود.


تدوين لايحه «افزيش وام ازدواج برای جوانان دارای ويژگی‌های خاص»

وی در ادامه از اعلام خبرهايی در زمينه بالا بردن وام ازدواج برای جوانانی که واجد ويژگی‌های خاص هستند در روز زن خبر داد و گفت: لايحه اين امر با کمک معاونت حقوقی رييس جمهور و رييس بانک مرکزی تدوين شده است تا وام ازدواج برای جوانانی که دارای ويژگی‌های خاص هستند، افزايش يابد و جزئيات اين موضوع در روز زن اعلام می‌شود.

رييس مرکز امور زنان و خانواده در ادامه با بيان اينکه تدوين کتاب «شکوه همسرداری» يکی از برنامه‌هايی است که در ستاد ملی زن و خانواده پيگيری می‌شود، گفت: هدف اين امر تحکيم و تعالی نهاد خانواده است. ضمن اينکه رشته‌های تحصيلی نيز در مرکز امور زنان و خانواده تدوين شده است و به همراه بازنگری در برخی کتب درسی به منظور عملياتی شدن پيشنهاد می‌شود.

وی افزود: کتاب تنظيم خانواده در سال ۷۲ تدوين شده است و مطالب اين کتاب مربوط به سالهای پيش است و اين در حالی است که در حال حاضر بحث انتظام نهاد خانواده و نه تنظيم خانواده مطرح است. در حال حاضر کتابی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوين است که در کنار کتاب شکوه همسرداری تدريس می‌شود.

لزوم ايجاد رشته «حکميت و داوری» در دانشگاه‌ها

مجتهدزاده در ادامه از پيشنهاد شورای سياستگذاری زنان و خانواده به صدا و سيما خبر داد و گفت: وحدت رويه در صدور احکام قضايی در حوزه زنان ضروری است، ضمن اينکه لازم است رشته «حکميت و داوری» زير نظر مشاوران خانواده در دانشگاه‌ها ايجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در اين قانون بحث ارتقا توانمندی زنان مدير و تدوين برنامه‌هايی برای تقويت اين زنان لحاظ شده است.

وی در ادامه با اشاره به تعطيلی پنجشنبه‌ها و اجرای دورکاری برای زنان شاغلی که فرزند زير هفت سال، معلول يا دبستانی دارند نيز گفت:‌ اين طرح تنها مختص زنانی است که حائز اين شرايط باشند و شامل حال زنان دارای فرزند در مقطع تحصيلی راهنمايی و دبيرستان نمی‌شود، هرچند که مقاطع راهنمايی و دبيرستان در روز پنج شنبه‌ها تعطيل شوند.


تدوين ايجاد سامانه ثبت ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال مناطق محروم


مجتهد زاده در ادامه با اظهار بی‌اطلاعی از تشکيل کارگروه ويژه ازدواج کودکان زير ۱۰سال در سفر استانی به هرمزگان گفت: يکی از بندهايی که در ستاد ملی زن و خانواده اصلاح می‌شود، ارتقای تشکيلات زن در خانواده و ساماندهی ثبت ازدواج در مناطق محروم مربوط به کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال است، چرا که طبق فرمايشات مقام معظم رهبری يکی از شروط ازدواج رضايت طرفين است و در ستاد ملی در رابطه با ثبت سامانه ازدواج در مناطق محروم آيين نامه‌ای با کمک ثبت احوال و وزارت کشور تدوين می‌شود.


اجرای طرح «ساماندهی زنان دستفروش و ايجاد بازارچه برای اشتغال اين زنان» به تابستان موکول شد

اعطای وام از محل صندوق مهر امام رضا (ع) با کارمزد کم به زنان دستفروش

وی در ادامه با اشاره به طرح مشترک مرکز امور زنان و خانواده سازمان بهزيستی و مترو تهران برای ساماندهی زنان دستفروش و ايجاد بازارچه برای اشتغال اين زنان گفت: از آنجايی که اين طرح برای حمايت از اين زنان تدوين شده بود، اجرای آن در عيد لغو و به تابستان موکول شد.

وی ادامه داد: در اين راستا اين زنان آموزش‌های لازم در راستای توانمندسازی را دريافت می‌کنند و مورد حرفه‌آموزی قرار می‌گيرند، ضمن اينکه می‌توانند از غرفه‌های موجود در مترو برای فروش اجناس خود استفاده کنند.

مجتهدزاده در ادامه از اعطای وام از محل صندوق مهر امام رضا (ع) با کارمزد کم به اين زنان خبر داد.


مرخصی زايمان ۲ ساله دختران دانشجو از مهر ماه اجرايی می‌شود

وی در ادامه از تصويب دو سال مرخصی تحصيلی برای دختران دانشجويی که بچه‌دار می‌شوند خبر داد و گفت:‌ اين موضوع از مهرماه اجرا می‌شود.


به منظور رفاه حال زنان زندانی، در کنار زندانها مهد کودک ساخته می‌شود

رييس مرکز امور زنان و خانواده در ادامه از ساخت مهد‌های کودک در کنار زندان‌ها به منظور رفاه حال زندانيان زن خبر داد و گفت: در اين زمينه توافقاتی با سازمان بهزيستی انجام شده است که امروز اين توافقات نهايی می‌شود.

وی اظهار کرد: ميزان باسوادی زنان در جمعيت سنی ۶ تا ۲۹ سال پيش از انقلاب ۳۵ درصد بوده است که اين رقم پس از انقلاب به ۹۶/۸ درصد ارتقا يافته است.

مجتهدزاده در ادامه با اشاره به حضور زنان به عنوان مدير در همه ميادين اجتماعی گفت: اين امر نشان دهنده موفقيت زنان در جامعه است و جمهوری اسلامی با توجه به انديشه‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری با هويت بخشی به زنان، شخصيت زنان را احيا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه افزود: ۱۴ سند در قالب اين قانون در حوزه‌های مختلف سياست‌ها، راهبردها، فعاليت‌ها و در يک تقسيم کار ملی برای تمام دستگاه‌ها تدوين شده است و بدين ترتيب مسائل و مشکلات حوزه زنان شناسايی و در جهت حل اين مسائل گام برداشته می‌شود.

رييس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری در ادامه با اشاره به تشکيل دومين جلسه ستاد ملی زن و خانواده با حضور معاون اول رييس جمهور و دبير شورای انقلاب فرهنگی و هشت وزير و نمايندگانی از قوه قضاييه و مجلس، اظهار کرد: در اين جلسه تشکيل، تحکيم و تعالی نهاد مقدس خانواده در تقسيم کار ملی، بررسی شد.

وی در ادامه بر لزوم ارتقای ساختار نهاد زنان در مسائل حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و آموزش تاکيد کرد.

مجتهدزاده در ادامه از برگزاری «هفته دوستی ايران و افغانستان» از ششم تا ۱۲ خردادماه در استان خراسان خبر داد و اظهار کرد: يک فيلم سينمايی با موضوع نقش زنان در اجتماع و دو فيلم مستند با موضوع زنان، صلح، اديان الهی و زنان و مقاومت که به حوادث اخير وال استريت می‌پردازد با حمايت مرکز امور زنان و خانواده با سه زبان انگليسی، عربی و فارسی ساخته شده و اکران بين المللی می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری همايشی در تيرماه برای ارائه نقشه راه در زمينه حقوق زنان، نشان دادن ناکارآمدی قوانين در حوزه بين‌المللی و نهادهای بين‌المللی خبر داد و گفت: بايد نشان دهيم که تنها راه حل استفاده از نقشه راه اسلام در زمينه حقوق زنان است.

رييس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سايت با موضوع مطالبات زن از غرب گفت: اين سايت به صورت پنج زبانه طراحی شده است و کاربران می‌توانند با حضور در اين سايت مطالبات خود از غرب را پيگيری کنند.

مجتهد زاده همچنين از برگزاری اجلاس بين‌المللی وزيران حوزه زنان کشورهای غير متعهد در قطر خبر داد و افزود: در اين نشست نمايندگان جمهوری اسلامی توانستند ۴۵ مورد اصلاحيه را در بيانيه پايانی اعمال کنند و اين اصلاحات در زمينه استفاده ابزاری از زنان و ارائه مفاهيم در حوزه زنان بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016