چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرگردانی تئاتری‌ها در تقاطع شهرداری و ارشاد

بنای قدیمی اداره تئاتر از معدود داشته‌های تئاتر ایران است که به بهانه بازسازی تعطیل شده اما با گذشت حدود یکسال نه تنها بازسازی روند مناسبی نداشته بلکه فقدان هماهنگی میان شهرداری و وزارت ارشاد باعث ابهام در وضعیت آن شده‌است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از پایان بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر زمزمه تعطیلی و بازسازی بنای قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر به گوش رسید ولی این زمزمه‌ها در روزهای پایانی سال 89 اجرایی نشدند. اوایل سال 90 بود که این موضوع بازهم مطرح و قرار شد بنای قدیمی اداره تئاتر تعطیل شود و ساختمانی استیجاری میزبان موقت گروه‌های تئاتری برای تمرین باشد.

با گذشت چند ماه این اتفاق افتاد و اداره برنامه‌های تئاتر به ساختمانی استیجاری در خیابان فرصت نقل مکان کرد و بنای قدیمی تمرین گروه‌های تئاتری نیز تعطیل شد. اقداماتی در ماه‌های بعد از این تعطیلی برای بازسازی اداره برنامه‌های تئاتر رخ داد ولی چندین‌بار به گوش رسید که بنای قدیمی اداره تئاتر تنها مقاوم‌سازی می‌شود و مورد بازسازی قرار نمی‌گیرد.

بحث مقاوم‌سازی از زمانی شکل گرفت که مالک بنای مجاور اداره برنامه‌های تئاتر حاضر به فروش ملک خود نشد و بحث گسترش و بازسازی بنای قدیمی اداره تئاتر کمرنگ شد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته بارها و بارها از سوی کارشناسان و هنرمندان و صاحبنظران تئاتر گفته شده که اداره تئاتر نیازمند یک بازسازی اساسی است نه یک مقاوم سازی.

متأسفانه روند بازسازی یا مقاوم‌سازی در عرصه تئاتر روند مناسبی نیست و بازسازی مجموعه تئاتر شهر به عنوان حرفه‌ای‌ترین مجموعه تئاتری ایران نمونه بارز این مدعاست. به هر حال ساختمان استیجاری اداره تئاتر که این روزها گروه‌های نمایشی در آن تمرین می‌کنند تنها میزبانی موقت برای گروه‌های تئاتری است اما مشخص نیست مکان ثابت و دائمی تمرین گروه‌ها چه زمانی و چگونه پذیرای هنرمندان تئاتر خواهد بود.

طی روزهای گذشته و در پیگیری‌های رسانه‌های مختلف در خصوص وضعیت بازسازی اداره برنامه‌های تئاتر سخنان متفاوتی از سوی مدیران و مسئولان شهرداری تهران و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان شده است. معاونت هنری معتقد است شهرداری تهران باید شرایط را برای بازسازی بنای قدیمی اداره تئاتر فراهم کند و شهرداری تهران نیز معتقد است که تعلل از سوی معاونت هنری است.

گویا قرار است بازسازی اداره برنامه‌های تئاتر بعنوان یکی از معدود مکان‌های تئاتری در تقاطع اختلافات شهرداری تهران و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد بلاتکلیف بماند و گروه‌های تئاتر علاوه بر از دست دادن یک امکان مهم یعنی مکان تمرین، به تمرینات خود در مکان‌های استیجاری ادامه دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معترف: معاونت هنری در انتظار مجوز شهرداری تهران است

مریم معترف مدیر اداره برنامه‌های تئاتر درباره وضعیت بازسازی بنای قدیمی به خبرنگار مهر گفت: صحبت شده که بنای قدیمی اداره تئاتر مقاوم سازی شود ولی اگر این اتفاق بیفتد نتیجه خوبی نخواهد داشت. اگر بازسازی انجام شود استفاده بهینه‌ای از آن زمین می‌توان کرد و فضاهای تمرین مناسب‌تر می‌شود.

وی درباره زمان مشخص شده برای بازسازی بنای قدیمی اداره تئاتر یادآور شد: زمان بازسازی نامعلوم است. گویا معاونت هنری در انتظار مجوز شهرداری تهران است.

امید است بنای قدیمی اداره برنامه تئاتر نیز مانند تئاتر پارس و نصر به مخروبه تبدیل نشود و گروه‌های تئاتری به دلیل نداشتن فضای مناسب برای تمرین از تولید و اجرای آثار خود انصراف ندهند. نبود فضای کافی برای تمرین در شرایط کنونی تولید تئاتر می‌تواند تأثیرات نامناسبی برای تئاتر ایران به همراه داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016