سه شنبه 9 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين آمار ايدز در ايران: افزايش ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسی


خبرآنلاين ـ سلامت - تا تاريخ ۱/۱۰/۱۳۹۰ مجموعاً ۲۳۹۰۲ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسايی شده‌اند که ۹۱ درصد آنان را مردان و ۹ درصد را زنان تشکيل می‌دهند.


فهيمه حسن‌ميری: امروز ديگر از روزهايی که ايدز در ايران يک بيماری ناشناخته بود بسيار گذشته و کمتر کسی است که نام اين بيماری را نشنيده باشد. با اين حال آنچه جای نگرانی دارد، اطلاعات ناقص و نادرستی است که گاهی راجع به اين بيماری وجود دارد و باعث می‌شود در پيشگيری از اين بيماری اقدام مثبتی صورت نگيرد.

يکی از هشدارهايی که چند سال است در اين رابطه داده می‌شود اين است که اطلاع‌رسانی درباره موارد انتقال اين ويروس کافی نيست. به ويژه از آنجا که روی انتقال از طريق رابطه جنسی تاکيد نمی‌شود و اين موضوع به دلايل گوناگون ناديده گرفته می‌شود،‌ کارشناسان نسبت به ورود موج سوم ابتلا به ايدز در کشور يعنی ابتلا از طريق مسائل جنسی ابراز نگرانی می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حالا در تازه‌ترين آماری که از سوی اداره کنترل ايدز مرکز مديريت بيماريهای واگير وزارت بهداشت اعلام شده، باز هم روی افزايش موارد انتقال از طريق روابط جنسی تاکيد شده است.

اداره کنترل ايدز که هر سه ماه آمار مبتلايان به ايدز را اعلام می‌کند، گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS‌ سه ماهه سوم سال ۹۰ در کشور را اعلام کرد و براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاريخ ۱/۱۰/۱۳۹۰ مشخص شد مجموعاً ۲۳۹۰۲ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسايی شده‌اند که ۹۱ درصد آنان را مردان و ۹ درصد را زنان تشکيل می‌دهند.

بنابر اين گزارش، تا کنون ۳۳۰۵ نفر مبتلا به ايدز شناسايی شده و ۴۵۶۲ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. ۵/۴۶ درصد از مبتلايان به HIV‌ در زمان ابتلا در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشته‌اند که بالاترين نسبت در سنين گروههای سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس اين گزارش، علل ابتلا به HIV در بين کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسيده‌اند به ترتيب، تزريق با وسايل مشترک در مصرف ‌کنندگان مواد (۷/۶۹ درصد)، رابطه جنسی (۳/۱۰ درصد)، دريافت خون و فرآورده‌های خونی (۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۹/۰ درصد) بوده است و راه انتقال در ۱/۱۸ درصد از اين گروه نامشخص مانده است.

در ادامه اين گزارش همچنين آمده است که در مقايسه اين آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال ۱۳۸۹ گزارش شده است، اعتياد تزريقی ۱/۶۶ درصد، برقراری روابط جنسی ۷/۲۰ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۷/۲ درصد را تشکيل داده است. در ۵/۱۰ درصد از موارد شناسايی شده در اين سال راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

اين آمار واقعی نيست

اما رئيس مرکز تحقيقات ايدز در اين رابطه با بيان اين که آمار موارد شناسايی شده ايدز در وزارت بهداشت بيانگر وضعيت اين بيماری در کشور نيست، می‌گويد: به جز ۲۳ هزار بيمار شناخته شده، حدود ۱۰۰ هزار مبتلای ناشناخته داريم، از بين بيماران بنده نيز ۹۹ درصد موارد جديد از طريق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.

مينو محرز درباره آخرين آمار مبتلايان به ايدز که از سوی وزارت بهداشت ۲۳ هزار و ۹۰۲ نفر تا آخر پاييز سال ۹۰ اعلام شده است، توضيح داد: اولاً وزارت بهداشت بايد آمار تا آخر زمستان را اعلام می‌کرد و به زودی بايد منتظر اعلام آمار تعداد موارد شناسايی شده اين بيماری تا آخر بهار ۹۱ باشيم و اين آمار دير اعلام شده است.

به گزارش فارس،‌ وی گفت:‌ مسئله ديگر اين است که آمار وزارت بهداشت فقط موارد شناسايی شده عفونت HIV/AIDS را نشان می‌دهد و به علت آگاهی کم مردم درباره اين بيماری و روش‌های پيشگيری و درمان آن و با توجه به اينکه سيستم شناسايی فعال اين بيماری به خصوص در بين روسپی‌ها نداريم، آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بيانگر وضعيت واقعی اين بيماری در کشور نيست.

رئيس مرکز تحقيقات ايدز دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:‌ مهمترين مسئله‌ای که از اين آمار می‌توان استباط کرد، ‌افزايش شيوع جنسی بيماری ايدز است که در اين آمار ۱۰.۳ درصد ذکر شده که البته واقعيت موجود در مراکز درمانی بسيار بيش از اين است.

وی گفت: از بين بيمارانی که به بنده مراجعه می‌کنند، اگر نگويم ۱۰۰درصد، ‌۹۹ درصد از طريق رابطه جنسی به اين بيماری مبتلا شده‌اند و واقعاً اگر مسئولان نسبت به گسترش شيوع جنسی ايدز حساس نشوند و اطلاع رسانی و برنامه ريزی کافی نداشته باشند، آينده نگران کننده‌ای خواهيم داشت.

عضو کميته کشوری کنترل ايدز وزارت بهداشت افزود: بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی و با توجه به موارد شناسايی شده و رشد اين بيماری، می‌توان گفت بين ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مورد ابتلا به ويروس ايدز در کشور ما رخ داده يعنی اکنون بين ۸۰ تا ۱۰۰ هزار فرد مبتلا به اين ويروس و ناقل آن بدون اينکه حتی خودش بداند، به اين عفونت مبتلاست و می تواند عامل انتقال آن به ديگران باشد.

توجه به اين گفته‌ها و آمار اعلام شده، بيش از پيش زنگ‌های خطر را به صدا درآورده و لزوم نياز به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بيشتر را نمايان می‌کند. در غير اينصورت چنانچه پيش از اين نيز مرضيه وحيددستجردی وزير بهداشت هشدار داده بود، آنچه بايد در انتظارش باشيم، فوران آتشفشان ايدز در ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016