چهارشنبه 10 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بیماران معتاد عمدتاً دارای مسایل عمیق روانکاوانه هستند

ايلنا: یک پژوهشگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه بیماران معتاد عمدتاً دارای مسایل عمیق روانکاوانه هستند، گفت: به اعتقاد روانکاوان، افراد معتاد در کودکی آسیب‌هایی را در ارتباط با خانواده یا محیط اجتماعی دیده‌اند و این موجب شده تا در سنین بزرگسالی دچار اضطراب و افسردگی شده و به سمت اعتیاد و مواد مخدر بروند.

به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر علی فرهودیان روز چهارشنبه در نشست علمی پژوهشی که با عنوان «روان‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در درمان اعتیاد» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: سالیان بی‌شماری از انجام مداخلات روان‌شناختی برای بهبود آلام جسمی و روانی افراد می‌گذرد؛ اما عمر انجام مداخلات ساختاریافته روان‌درمانی که با روش‌شناسی علمی طراحی شده باشند، کمتر از یک قرن است.

وی تصریح کرد: رفتاردرمانی کلاسیک اولین موج روان‌درمانی علمی بعد از روانکاوی بوده و بعد از مدل بسیار کوتاهی صاحب‌نظران به این جمعبندی رسیدند که رفتاردرمانی دارای نقایصی در درمان مشکلات مراجعان است.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد اظهار داشت: در روان‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد، فرد می‌پذیرد که افکار و احساسات منفی همچون افسردگی، وسوسه، سوءظن خانواده و بی‌حوصلگی در درمان موجود است و لازم نیست با آن‌ها مقابله کند که با این پذیرش، وی به راحتی برای درمان اعتیاد خود اقدام می‌کند.

فرهودیان ادامه داد: اجتناب از احساسات و افکار، باعث از بین رفتن آن‌ها نمی‌شود بلکه باعث تشدید آن‌ها می‌شود پس باید به جای مقابله با احساسات و مشکلات درونی با آن‌ها کنار آمد و دقیقا این روش به پذیرش احساسات منفی فرد کمک می‌کند.

وی گفت: همچنین در این روش با استفاده از تکنیک‌های استفاده از مثال و تشبیه تلاش می‌شود تا فرد بدون اجتناب از افکار و احساسات ناراحت‌کننده، با روش متفاوتی، وضعیت زندگی خود را بهبود دهد، به ارزش‌های شخصی خود برسد و مشکلات خود (به‌خصوص آنهایی که کمتر قابل اجتناب هستند) را از سر راه بردارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فرهودیان تصریح کرد: در این روش به جای آنکه از بیمار کار مستقیمی خواسته یا دستوری داده شود، با آوردن مثال و تشبیه فرد در شرایط مشابه قرار می‌گیرد تا عکس‌العمل وی سنجیده شود.

وی با بیان اینکه بیماران معتاد عمدتاً دارای مسایل عمیق روانکاوانه هستند، گفت: روانکاوان معتقدند، افراد معتاد در کودکی آسیب‌هایی را در ارتباط با خانواده یا محیط اجتماعی دیده‌اند و این موجب شده تا در سنین بزرگسالی دچار اضطراب و افسردگی شده و به سمت اعتیاد و مواد مخدر بروند.

فرهودیان یادآور شد: روان‌درمانی مبتنی بر پذیرش، روش جدیدی در درمان اعتیاد است و تاکنون نتایج خوبی از آن به دست آمده که می‌تواند برای آن دسته از بیمارانی که موفق به درمان خود از طریق روش‌های دیگر نشده‌اند، مفید باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016