چهارشنبه 21 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک روانپزشک: مشكلات اقتصادي دوران بازنشستگي، موجب فقدان عزت نفس سالمندان مي شود

دبير انجمن روانپزشكان گفت: سن پيري دوره تداوم رشد هوشي، هيجاني و رواني است و مشكلات اقتصادي دوران بازنشستگي، موجب فقدان عزت نفس سالمندان مي شود.

دكتر پرويز مظاهري در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ايسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به اينكه دوران سالمندي از سن 65 سال به بالاست، گفت: ويژگي اين دوره اين است كه بدن در حال پير شدن، كانون دغدغه هاي يك فرد مي شود و موجب اشتغال خاطر در دوران سالمندي است.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه افراد از سنين 65 سال به بالا بيشتر نگران پيرشدن هستند، سالمندان را به دو گروه تقسيم كرد و افزود: گروه اول پيران جوان كه 65 تا 74 سال دارند و گروه دوم در سنين بالاي 75 سال قرار دارند، برخي نيز سن بالاي 85 سال را پيران كهنسال مي نامند.

آمار جمعيت سالمندان در حال افزایش است

دبير انجمن روانپزشكان ايران با اشاره به اينكه درسراسر جهان تعداد سالمندانی كه بالاي 65 سال سن دارند به سرعت رو به افزايش است گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهاني در امريكا در سال 1900 چهاردرصد جمعيت را سالمندان تشكيل مي دادند، در حالي كه پيش بيني شده است اين رقم در سال 2020 ، به 12در صد و در سال 2040 به 20 درصد افزايش مي يابد، جمعيت افراد بالاي 65 سال در صد سال گذشته 10 برابر شده در حالي كه جمعيت كل جهان در طول اين مدت سه برابر شده است؛ اين افزايش به دليل افزايش اميد به زندگي در مردم جهان است كه در ايران به 73 سال رسيده است.

وی با اشاره به اينكه طی 25 سال گذشته در جهان جمعيت سالمندان، با رشد 100 در صدي مواجه شده است يادآور شد: زن ها بطور متوسط عمر طولاني تري از مردان دارند و بيشتر احتمال تنها زندگي كردن را دارند ، در واقع در تمامي جوامع، تعداد زنان بيوه بيش از مرداني است كه همسر خود را از دست داده اند.

دكتر مظاهري با بيان اينكه پذيرش تبعات بازنشستگي و كنار آمدن با مرگ عزيزان مشكلات شايع اين دوران است گفت: مشخصه پير شدن، كاهش تدريجي عملكرد كليه دستگاه هاي بدن است ولي بسياري از افراد سالمند توانايي شناختي و جسماني خود را تا حد قابل توجهي خصوصا تا سن 75 سالگي حفظ مي كنند.

وي در ادامه افزود : براي بسياري از افراد، سن پيري دوره تداوم رشد هوشي ، هيجاني و رواني است ولي در برخي از موارد بيماري جسمي، مرگ دوستان و عزيزان ممكن است مانع از تداوم تعاملات اجتماعي شود.

ترس از مرگ در سالمندان

اين روانپزشك در خصوص علل ترس از مرگ در سالمندان گفت: در حقیقت افراد سالمند با بيماري يا فقدان همسر و دوستان وآگاهي مداوم از محدوديت زمان و نزديك شدن زمان مرگ روبرو هستند و نگرانند چه وقت نوبت مرگ آنان فرا مي رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي مشكلات اقتصادي دوران بازنشستگي موجود در كشور را از علل موثر در فقدان عزت نفس سالمندان دانست و با ابراز تاسف از وضعيت نابسامان اقتصادي و اجتماعي در دوران سالمندي و بازنشستگي و كاهش درآمد سالمندان گفت: با توجه به اينكه عمدتا در مشاغل دولتي افراد در سن 65 سالگي بازنشسته شده و با كاهش 20 درصدي درآمد مواجه مي شوند، افزايش هزينه ها موجبات رنجش و فقدان عزت نفس آنها را فراهم مي كند.

دكتر مظاهري در پایان گفت: در كشورهاي توسعه يافته، سالمندان پس از سن 65 سالگي با تور به شهر ها و كشور هاي مختلف سفر مي كنند، در حالي كه در كشور ما صرفا به دليل وجود مشكلات اقتصادي اين امر امكان پذير نيست، لذا بايد توجه داشت كه مسافرت ها و گردش هاي دسته جمعي و تفريحات به حفظ روحيه آنها كمك مي كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016