یکشنبه 15 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سن استفاده از لوازم آرايشی ميان دختران کاهش يافته است


يک آسيب شناس و متخصص علوم رفتاری با اشاره به اينکه کشور ما در مصرف لوازم آرايشی در ميان کشورهای آسيايی مقام دوم و در جهان مقام هفتم را دارد، گفت: سن استفاده از لوازم آرايشی در کشور ما نسبت به دو دهه قبل، ۱۰ سال کاهش يافته و به سن ۱۷ سال رسيده است.

مجيد ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «جوانان» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: متاسفانه ۷ درصد از پسران و مردان از لوازم آرايشی استفاده می‌کنند، اين در حالی است که حتی بعضی از لوازم بهداشتی مانند کرم، ژل مو و اسپری‌های خوش بو کننده جزو لوازم آرايشی به حساب نمی‌آيند و منظور ريمل، کرم پودر و ... است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




افزايش مصرف لوازم آرايشی مادران و بالا رفتن مصرف شيرخشک فرزندان آنها

اين پژوهشگر آسيب‌های اجتماعی، بيان کرد: در يک پژوهش ميدانی که در طول ۵ سال توسط گروه آسيب شناسی اجتماعی بنياد علوم رفتاری با مشارکت گروه اجتماعی مرکز مطالعات استراتژيک آريا انجام شد، پژوهشگران دريافتند که ارتباط منطقی بين افزايش مصرف لوازم آرايشی مادران و بالا رفتن مصرف شيرخشک برای فرزندان آنها وجود دارد.

مصرف افراطی لوازم آرايشی زنان را از وظايف مادری و همسری‌ باز می‌دارد

وی افزود: هرچه زنان جامعه به سوی مصرف افراطی لوازم آرايشی حرکت کنند از وظايف مادری و همسری‌شان فاصله می‌گيرند و مادرانی که زمان زيادی را برای آراستن ظاهر خود صرف می‌کنند به طور عمدی و ارادی از رسيدگی به نوزاد خود سر باز می‌زنند.

ارتباط مصرف لوازم آرايشی با سرطان‌های زنانه و بيماری‌های نوپديد

ابهری با اشاره به اينکه ۷۵ درصد از لوازم آرايشی موجود در کشور تقلبی بوده و کپی سازی می‌شوند، اظهار کرد: حتی اگر لوازم آرايشی مصرفی اصل باشند و اگر هر زن به طور متوسط روزانه يک بار آرايش کند در طول يکسال ۵/۲ کيلوگرم مواد شيميايی از جمله اکسيد آهن، جيوه، سرب و ... را وارد بدن خود می‌کند که باعث بروز سرطان‌های زنانه، ريزش مو، مشکلات عصبی و پوستی و بيماريهای نوپديد می‌شود.

استفاده‌ غير متعارف از لوازم آرايشی بيانگر يک ناهنجاری روانی است

وی استفاده‌های غير متعارف از لوازم آرايشی در جامعه را بيانگر يک ناهنجاری روانی به نام «سندروم هيسترويونيک» يا «عقده‌ ی خود نمايشی» دانست و اظهار کرد: فرد با استفاده از اين ابزار در صدد جلب توجه جنس مخالف است.

اين رفتار شناس و آسيب شناس اجتماعی الگوبرداری از رفتارهای گروه‌‌های مرجع مانند چهره‌های معروف، تبليغات گسترده ماهواره‌ای، فيلم‌ها و سريال‌های بدآموز توسط آنها، رقابت‌های رفتاری منفی بين دختران و زنان جوان و قرار گرفتن در موضع لجاجت با قوانين اجتماعی در ميان بعضی دختران را به عنوان علل اصلی افراط در استفاده از لوازم آرايشی ذکر کرد.

ابهری سن استفاده از لوازم آرايشی در کشورهای اروپايی را از ۵۰ سال به بالا دانست و در ادامه گفت: بعضی از مادران به اشتباه تصور می‌کنند اگر لوازم آرايشی را در اختيار دختران کم سن خود بگذارند از سرکوب‌های روانی آنها جلوگيری می‌کنند در حالی که از نگاه رفتار شناسی اين تصور ذهنی غلط است و فقط باعث آشنايی زودرس و مصرف بی هنگام لوازم آرايشی می‌‌شود.

وی در پايان فعاليت‌های سلبی و چکشی را به عنوان عوامل بازدارنده موثر ندانست و تصريح کرد: تنها فعاليت‌های فرهنگی از طريق نهادهای مسئول مانند خانواده، آموزش و پرورش، ‌رسانه‌های صوتی و تصويری و گروه‌های مرجع رفتاری آنهم با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره مضرات و خطرات استفاده از لوازم آرايشی ثمربخش خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016