دوشنبه 25 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سينما در حال نابودی است، گزارش ششمين جشن منتقدان سينمايی

تقوايی: نه صدای اعتراضی وجود دارد و نه گوشی برای شنيدن/ اکبر عبدی: کسانی که خانه سينما را بستند چرا خانه دلار فروش‌ها را نمی‌بندند/تورج اصلانی: خوشحالم که جيرانی و کاهانی که به مرگ تهديد شده بودند؛ زنده هستند.


ايلنا: ششمين جشن منتقدان و نويسندگان سينمايی شب گذشته در حالی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد که تقدير شوندگان و کسانی که برای اهدا هدايا به روی سن آمده بودند؛ از وضعيت بد امروز سينما، تعطيلی خانه سينما و همچنين مديرت سينما گلايه کردند.

دستمزدهای منتقدان نشان می‌دهد که چقدر عاشق سينما هستند

به گزارش خبرنگار ايلنا؛ علی علايی دبير ششمين جشن منتقدان و نويسندگان سينمای ايران باخير مقدم به ميهمانان گفت: امشب شب عاشقان سينماست و امروز اهالی مطبوعات در اينجا جمع شده‌اند که اگر به دستمزدهای آن‌ها نگاه کنيم متوجه می‌شويم که چقدر عاشق سينما هستند جشن امشب نيز کاملا خصوصی و صنفی با هزينه اعضاء برگزار شده شده است.
وی با اشاره به روند برگزاری جشن و نحوه انتخاب آثار بر‌تر گفت: امسال انتخاب آثار به شکل آکادمی بود از ميان ۳۰۰ نفر عضو در انجمن ۸۴ رای جمع آوری شد و نتيجه آرا بدست آمده امروز بعد از بررسی نشان داد که ديدگاه غالب انجمن است و نظر و سليقه فرد يا گروه خاصی نيست.

درميشيان از بدترين اتفاق بهترين درس را می گيرد

در بخش معرفی بهترين تدوينگر از هايده صفی ياری تدوينگر فيلم بغض تقدير شد. صفی ياری که جايزه خود را از دست سپيده عبدالوهاب می‌گرفت با تشکر از هيات داوران گفت: درميشيان جوان‌ترين کارگردانی است که آنقدر پختگی در کارش دارد که هميشه می‌تواند از بدترين اتفاقات بهترين درس‌ها را بگيرد.

امروز سينما شغل نامحترمی شده است
تورج اصلانی که برای دريافت تنديس بهترين فيلمبردار به روی سن آمده بود طی سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم که جيرانی و کاهانی که به مرگ تهديد شده بودند؛ زنده هستند. امروز سينما شغل نامحترمی شده و همه به خودشان اجازه می‌دهند که به سينما توهين کنند و من امروز بر سر يک دوراهی هستم که آيا به راه خود در سينما ادامه بدهم يا خير.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تنها منتقدان بيشتر از فيلمسازان شيفته سينما هستند

کيومرث‌پور احمد(کارگردان سينما) که به همراه مسعود مهرابی برای تقدير از داريوش مهرجويی به روی سن آمده بود با اشاره به تاثير مهرجويی بر سينمای ايران گفت: مهرجويی در برهوت فيلم خوب و در دوران فيلمفارسی فيلم گاو را ساخت و همچنان فيلم می‌سازد. کسانی که می‌گويند نارنجی پوش فيلم خوبی نيست می‌خواهند مهرجويی را در قفس ذهن خود حبس کنند.
مسعود مهرابی نيز درباره مهرجويی گفت: مهرجويی ستون سينما و خيمه سينماست و کار‌هايب کرده است که به سينما جهت داده و ما منتقدان بسيار مديون او هستيم که با فيلمهای خود به ما نوعی نگاه کردن و نقد کردن را نشان داد.
داريوش مهرجويی نيز بعد از دريافت تنديس انجمن منتقدان گفت: من از نويسندگان و منتقدان سينمايی تقدير می‌کنم و معتقدم منتقدان بايد حضور خود را ثابت کنند زيرا تنها کسانی که بيشتر از فليمسازان شيفته سينما هستند منتقدان و نويسندگان سينمايی هستند.

من از دوايی بسيار آموختم
مسعود کيميايی(کارگردان سينمای ايران) که برای تقدير از پرويز دوايی به روی سن آمده بود، گفت: من از پرويز دوايی ياد گرفتم. پرويز از سينمايی خوشش می‌آمد که حرفش را می‌زد و از قهرمانهای متقلب که سينما بعد از دهه ۵۰ پيدا کرد خوشش نمی‌آمد و سينمای دهه ۴۰ و ۵۰ را دوست داشت و به سينمای دکمه و کليد علاقه‌ای نداشت.

منتقد بايد به روزگار خود بيشتر نگاه کند

هوشنگ گلمگانی(مدير مسئول ماهنامه فيلم) که برای تقدير از جهانبخش نورايی منتقد پيشکسوت حضور پيدا کرده بود درباره وی گفت: من از سالهای قبل نورايی را می‌شناختم. از زمانی که نقد فيلم برای من جدی‌تر شد وی منتقد مورد علاقه من بود و فردی بود که در نقد صاحب امضاء شد و هر کدام از نقدهای وی يک اثر ادبی و قطعه ادبی است.

جواد طوسی نيز گفت: نورايی جزو منتقدان نسل دوم است که نگاه و ديديگاه اجتماعی دارد اما اين نگاه هز گر تبديل به شعار نشد.
جهانبخش نورايی نيز با تشکر از انجمن منتقدان گفت: نوع نگاه من به سينما بی‌ترديد از روزگارم تاثير می‌گيرد سينمای امروز ما از لحاظ حس وس حساسيت جلو‌تر از نقد قرار دارد و منتقد بايد به روزگار خود بيشتر نگاه کند.

وی با اشاره به حرفهای اصلانی گفت: دوره ما دوره نا‌اميدی نيست آنهايی که هر روز برای سينما فتوا می‌دهند و قاضی القضات شده‌اند آن‌ها رفتنی هستند.

من در سينما ياد گرفتم

حسين عليزاده(آهنگساز) که برای ساخت موسيقی فيلم ملکه تنديس انجمن منتقدان را دريافت می‌کرد، گفت: از سينمای ايران تشکر می‌کنم و بايد از حسين محجوب تشکر کنم که پای من را به سينما باز کرد و در اين سينما با علی حاتمی آشنا شدم همچنين بايد از باشه آهنگر که همکاری خوبی با وی در فيلم ملکه داشتم تشکر کنم. من در سينما با هرکسی که کار کردم از وی ياد گرفتم.

نه صدای اعتراضی وجود دارد و نه گوشی برای شنيدن

جواد مجابی نويسنده که برای اهدای تنديس بزرگداشت ناصر تقوايی به روی سن آمده بود، گفت: اين امر مايه غبن ماست که فرهنگ معاصر ما يکی از بهترين فرزندانش يعنی ناصر تقوايی را نداشته باشد و اگر اين روند ادامه پيدا کند و ما همنيطور در سينمای شعر و قصه از افرادی همچون وی محروم شويم؛ فرهنگمان هر روز فقير‌تر می‌شود.

احمد طالبی‌نژاد نيز گفت: کسيانی که مانه ساخته شدن چای تلخ و زنگی و رومی شدند چه جوابی برای تاريخ دارند زيرا چای تلخ به لحاظ آموشی حيرت انگيز است.

وی ادامه داد: بايد تا زمانی که آدم‌ها بيش از اين فرسوده نشده‌اند از آنها استفاده کنيم. تقوايی، کيميايی و مهرجويی هر سه حق بزرگی به گردن سينمای ايران دارند و نبايد اينگونه باشد که فردی مثل تقوايی برود و گدايی مجوز کند بلکه بايد مجوز را به وی تقديم کنند زيرا تقوايی فيلم بد نساخته است و به سينمای ايران خيانت نکرده است.

حميد فرخ نژاد نيز با اشاره به تاثير تقوايی بر اهالی جنوب گفت: تقوايی باعث شد تا خيلی از جنوبی‌ها و آبادانی‌ها به سينما علاقه پيدا کنند.

وی ادامه داد: امروز تعدای از بزرگان سينما و هنر از سينما قهر کرده‌اند. بايد اين ابرهای سياهی که بر سر آسمان هنر قرار دارد از بين برود.

ناصر تقوايی بعد از دريافت تنديس از دست حميد فرخ‌نژاد گفت: من با تعمد فيلم نمی‌سازم زيرا تا روزی که بايد برای فليمسازی از کسی اجازه بگيرم هرگز فيلم نمی‌سازم.

وی ادامه داد: امروز هر فردی در سينما و تلوزيون به خودش اجازه می‌دهد يک قيچی بردارد و هر بلايی می‌خواهد برسر فيلم من بياورد. هر بار فيلمهای خودم ار از تلويزيون می‌بينم بخشی از آن حذف شده است و حتی يک بار يک پلان جديد اضافه کرده بودند.

تقوايی با تاکيد بر وضعيت بد سينما افزود: امروز نه صدايی برای اعتراض وجود دارد و نه گوشی برای شنيدن اعتراض‌ها زيرا کسانی که نمی‌توانند فيلم خوب توليد کنند تبر برداشته و به جان سينما افتاده‌اند به همين دليل من با فيلم نساختن خود آنچنان به سقوط اين سينما کمک می‌کنم تا اين سينما از بين برود و يک سينمای جديد شکل بگيرد زيرا سينمای که امروز وجود دارد آن سينمای نبود که نسل ما و نسل بعد از ما می‌خواست.

کار صنفی گناه است

کامران ملکی نيز که برای تقدير از زهرا مشتاق به روی سن آمده بود؛ گفت: انگار در کشور ما کار صنفی کردن آلوده ومحکوم است وانگار ما کار خطايی می‌کنيم که در خانه سينما کار صنفی می‌کنيم.

زهرا مشتاق نيز از همه تشکر کرد و گفت از اينکه در انجمن منقدان کار می‌کنم و عضو خانه سينما هستم بسيار خوشحالم و به خود می‌بالم.

کسانی که خانه سينما را بستند چرا خانه دلار فروشها را نمی‌بندند

اکبر عبدی بازيگر فيلم خوابم می‌آد بعد از دريافت تنديس بهترين بازيگر نقش مکمل مرد گفت: بعد از کار با تقوايی تازه فهميدم که در سينما چگونه بايد ايستاد و چگونه بايد راه رفت.

عبدی افزود: جايزه منتقدان برای من سه برابر جشنواره فيلم فجر ارزش دارد زيرا در فجر به داوران فشار وارد می‌شود اما به شما فشار وارد نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعيت امروز سينما گفت: کسانی که خانه سينما را بستند چرا خانه دلافروش‌ها و طلا فروش‌ها را نمی‌بندند.

حميد رضا آذرنگ بازيگر فيلم ملکه نيز که ديپلم افتخار بخس بهترين بازيگر مکمل را گرفت و گفت: من اين جايزه را به تئا‌تر اهدا می‌کنم که به من آموخت برای ديده شدن نبايد زياد عجله کرد.

سايه سياست بايد از سينمای ايران کنار برود

مهناز افشار برنده تنديس بهترين بازيگر زن برای فيلم روی کاج‌ها نيز گفت: من از پيمان معادی و سيد جمال ساداتيان تشکر می‌کنم و اميدوارم نگاه سياسی که امروز به سينما راه پيدا کرده و تسويه حسابهای شخصی دست از سر سينما بردارد زيرا رنگ سينما سياسی نيست و اميدوارم برف روی کاج‌ها اکران شود.

مهدی هاشمی برنده تنديس بهترين بازيگر مرد برای فيلم ضد گلوله نيز گفت: از کاهانی تشکر می‌کنم که من را دوباره به سينما بازگرداند و از حبيب رضايی متشکرم که در فيلم قصه‌ها يکی از بهترين‌ها بود و آنقدر به فکر کمک به بازيگر بود که بازی خودش را فراموش می‌کرد.

پيمان معادی برنده تنديس بهترين فيلمنامه نويس برای فيلمنامه فيلم برف روی کاج‌ها نيز گفت: بنياد خانواده و تحيکم آن برای من بسيار مهم است و خوشحالم که جايزه سناريوی فيلمی را می‌گيرم که بر اين اصل تاکيد دارد.

وی ادامه داد: امروز سينما وجود دارد تا ما آدم‌ها خودمان يکسری کار‌ها را نکنيم.

خودمان بايد از سينما پاسداری کنيم

محمد علی باشه آهنگر بعد از دريافت تنديس بهترين کار گردانی نيز گفت: فيلم فرزند خاک را هم منتقدان تحويل گرفتند و امروز ملکه را هم منتقدان جايزه می‌دهند.

وی ادامه داد: من به نوبه خودم برای آنهايی که برای سينما مشکل درست می‌کنند دعا می‌کنم و ما خودمان بايد از سينما پاسداری کنيم.

باشه آهنگر افزود: من يک فيلم اعتقادی ساختم و ۵ سال پای آن ايستادم زيرا می‌خواستم واقعيت را بگويم و قطعا فيلم بعدی من از ملکه پر چالش‌تر است.

وی افزود: اگر به من اجازه ندهند فيلم بسازم مجبورم بنويسم و می‌نويسم حتی اگر ناملايمات بيشتر از اين باشد.

سينما نياز به آرامش دارد

سيد جمال ساداتيان تهيه کننده فيلم برف روی کاج‌ها که تنديس بهترين فيلم را دريافت می‌کرد، گفت: جايزه اول را بخاطر فيلم چهارشنبه سوری گرفتم و آن فيلم هم دچار حاشيه شد و در زمان اکران با مشکل مواجه شد. امروز برای برف روی کاج‌ها جايزه می‌گيرم که آن هم در اکران دچار مشکل است.

وی ادامه داد: سينما يک کار گروهی است و نياز به ارامش دارد و اميدوارم شرايطی بوجود بياد که سينمای نو پای ايران رشد کند زيرا حال سينما امسال خوب نيست در حالی که آواره ايران در جهان بواسطه سينما پيچيده شده است نبايد گروهی امروز اينقدر بر سر سينما بکوبند.

وی ادامه داد: جامعه بايد بتواند ديدگاه و افکار خود را بگيود و اين افکار و تمايلات بايد توسط سينما گفته شود تا جامعه رشد و پويايی پيدا کند.
غلامرضا موسوی نيز گفت: منتقدان سينمايی با انتخاب خود گفتند که حوزه هنری اشتباه بزرگی در تحريم فيلم‌ها انجام داده است
در اين جشن هنرمندانی چون: مسعود کيميايی، داريوش مهرجويی، ناصر تقوايی، شهرام ناظری، محمدرضا درويشی، کيومرث پوراحمد، مهدی هاشمی، حسين عليزاده، فرهاد توحيدی، جواد مجابی، حميد فرخ‌نژاد، مهناز افشار، پيمان معادی، اکبرعبدی، عبدالرضا کاهانی، منوچهر محمدی، سيد جمال ساداتيان، عليرضا زرين دست، کارن همايون فر، بهرام توکلی، گلاب آدينه، محمد علی باشه آهنگر، محسن اميريوسفی، هايده صفی ياری، تورج اصلانی، هنگامه قاضيانی، رضا عطاران، رضا درميشيان، بهرام عظيمی، ويشکا آسايش، يکتا ناصر، نگار آذربايجانی، شايسته ايرانی، مصطفی کيايی، روح الله حجازی، هومن بهمنش، حميدرضا آذرنگ، جابر قاسمعلی، حبيب رضايی، مانی حقيقی، سپيده عبدالوهاب، عباس بلوندی، ناصر شهرياری، وحيده محمدی فر، فرزاد حسنی، جواد يحيوی و... و منتقدانی چون: هوشنگ گلمکانی، جهانبخش نورايی، مسعود مهرابی، جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد، طهماسب صلح جو، مهرزاد دانش، عباس ياری، محسن سيف، آنتونيا شرکا، حسين سلطان محمدی، علی علايی، ذبيح الله رحمانی، زهرا مشتاق، مازيار فکری ارشاد، کيوان کثيريان، عليرضا غفاری، کامران ملکی، محمد باغبانی و.... حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016