چهارشنبه 7 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرنوشت در شبه جزيره كره، همشهري

محمدجواد پاينده

هيجان رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني با آغاز بازي‌هاي دور برگشت به اوج مي‌رسد و تيم ملي فوتبال ايران كه در بازي ‌هاي رفت 6 امتياز حساس را از دست داد به جبران امتيازات از دست رفته و صعود به پله‌هاي اول و يا دوم جدول مي‌انديشد.

علي دايي كه خودش با پيراهن تيم ملي دو بار سابقه صعود و دو بار ناكامي در مرحله مقدماتي جام جهاني را داشته در جايگاه سرمربي با چالش بسيار سختي روبه‌رو است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او در مرحله اول تيمش را با 6 امتياز حساس خارج از خانه به صدر جدول گروه رساند اما در اين مرحله پايين‌تر از حد انتظار ظاهر شد. تيم ملي ايران در چهار بازي دور رفت رقابت‌هاي اين مرحله 6 امتياز از دست داده و 6 امتياز به دست آورده است. اين تعداد امتياز براي حضور در دو پله بالايي جدول كافي نبود و ايران در مكان سوم گروه قرار گرفت. براي صعود مستقيم به جام جهاني، دايي به امتيازهاي بيشتري نياز دارد هرچند حفظ جايگاه فعلي و حضور در پلي‌آف هم قطعي نيست.

ايران در بازي‌هاي رفت دو مسابقه خارج از خانه مقابل امارات و عربستان انجام داد و به دو تساوي دست يافت. تساوي با عربستان نتيجه خوبي براي تيم دايي بود اما توقف در برابر امارات كه سه بازي ديگر را واگذار كرده، قابل توجيه نيست. در تهران تيم ملي ايران مقابل دو كره به يك برد و يك تساوي رسيد و حالا در مكان سوم جدول گروه قرار دارد.

بازي‌هاي دور برگشت اما سرنوشت‌ساز خواهد بود. تيم ملي ايران در تهران مقابل عربستان قرار مي‌گيرد. در پيونگ‌يانگ به مصاف كره شمالي مي‌رود،‌ در ورزشگاه آزادي ميزبان امارات خواهد بود و در آخرين مسابقه در سئول برابر كره جنوبي قرار خواهد گرفت.

با توجه به شرايط فعلي گروه، پيروزي در بازي خانگي مقابل عربستان و بازي خارج از خانه برابر كره شمالي معادلات را به نفع تيم ملي ايران تغيير مي‌دهد. كسب اين 6 امتياز اما آسان به نظر نمي‌رسد. بازي خانگي مقابل امارات آسان‌ترين بازي دوربرگشت خواهد بود اما آخرين مسابقه مقابل كره به هيچ عنوان قابل پيش‌بيني نيست.

اگر كره پيش از بازي‌هاي روز آخر به جام جهاني صعود كرده باشد مسابقه آخر براي اين تيم تشريفاتي است و دايي مي‌تواند حتي به پيروزي در سئول اميدوار باشد اما اگر نتيجه اين بازي در صعود تاثير داشته باشد سخت‌ترين و حساس‌ترين بازي اين مرحله روز آخر بين ايران و كره برگزار مي‌شود.

بهترين اتفاق ممكن پيروزي مقابل كره شمالي است. اين تيم كه پديده گروه به شمار مي‌رود در سال‌هاي اخير هميشه مقابل تيم ايران مغلوب شده و در همين مرحله نيز بازي رفت را در تهران واگذار كرده اما تكرار اين پيروزي در پيونگ‌يانگ آسان نخواهد بود. كره شمالي تيم دوم گروه است و تيم ايران كه با فاصله يك امتياز در مكان سوم قرار دارد به 3 امتياز اين مسابقه حساس نياز دارد.با اين تفاسير دو بازي خارج از خانه مقابل كره جنوبي و كره شمالي مهمترين بازي‌هاي تيم ملي ايران در دور برگشت خواهند بود و سرنوشت فوتبال ايران در شبه جزيره كره رقم مي‌خورد.

اگر تيم ملي ايران جايگاه فعلي را در جدول گروه حفظ كند و نتواند بيش از دور رفت امتياز بگيرد در پايان مسابقات برگشت به بازي پلي‌آف راه پيدا مي‌كند و حريف تيم سوم گروه يك خواهد بود. برنده آن مسابقه برابر تيم سوم منطقه اقيانوسيه قرار مي‌گيرد و برنده دو بازي رفت و برگشت جواز صعود به جام جهاني را به دست مي‌آورد.

صعود به جام جهاني با استفاده از امتيازات باقيمانده در دور برگشت به مراتب آسان‌تر از حضور در پلي‌آف و انجام چهار مسابقه سخت و نفس‌گير خواهد بود. دايي و شاگردانش تفاوت پله‌هاي سوم و دوم جدول را به خوبي مي‌دانند.

در آستانه صعود

كره جنوبي تنها تيم قابل پيش‌بيني اين گروه بوده كه در دور نخست به انتظارات پاسخ داده است. تيم ملي اين كشور كه با 7 حضور در جام جهاني ركورددار فوتبال آسيا است با كسب 8 امتياز در چهار مسابقه صدرنشين گروه دوم است.

كره‌اي‌ها سخت‌ترين بازي‌هاي دور رفت را در تهران و رياض مقابل ايران و عربستان برگزار كردند. آنها مقابل ايران به تساوي رسيدند و عربستان را در خانه اين تيم مغلوب كردند.
بازي‌هاي برگشت تيم ملي كره آسان‌تر از مسابقات رفت خواهد بود. ايران و عربستان كه مدعيان نامدار گروه به شمار مي‌روند در سئول مقابل اين تيم قرار مي‌گيرند و امارات در ابوظبي ميزبان كره خواهد بود. بازي دو كره هم در چين برگزار مي‌شود.

كره جنوبي شانس اول صعود از اين گروه است و با كسب 6 امتياز از بازي‌هاي برگشت قطعا مي‌تواند مستقيما به رقابت‌هاي جام جهاني صعود كند. بازي‌هاي رودررو و رقابت نزديك سه تيم ايران، ‌عربستان و كره شمالي اين فرصت را براي شاگردان هو جونگ مو فراهم مي‌كند كه با احتياط جايگاه خودشان را در پله اول و يا حتي مكان دوم جدول حفظ كنند و با كمترين دردسر اين مرحله را پشت‌سر بگذارند.

تكرار نتايج دور رفت بهترين اتفاق ممكن براي اين تيم است. تساوي مقابل ايران و كره شمالي همراه با 6 امتياز بازي با عربستان و امارات براي صعود كره به جام جهاني كافي است.

آخرين بازي كره‌جنوبي كه آخرين مسابقه تيم ملي ايران هم خواهد بود جذاب و سرنوشت‌ساز است. اگر كره با استفاده از امتيازات سه بازي قبل، ‌پيش از اين مسابقه صعود كرده باشد تيم ملي ايران شانس زيادي براي كسب 3 امتياز اين مسابقه خواهد داشت و اين بازي براي تيم ملي كره تشريفاتي خواهد بود.

بازگشت اژدهاي زرد

فوتبال كره شمالي تا امروز به سال‌هاي طلايي دهه‌هاي 60 و 70 افتخار مي‌كرد و امروز بازگشت اژدهاي شگفتي‌ساز شرق معادلات گروه دوم مرحله مقدماتي جام جهاني را در آسيا دگرگون ساخته است.وقتي قرعه‌كشي مسابقات اعلام شد كارشناسان رقابت ايران، ‌كره جنوبي و عربستان را پيش‌بيني مي‌كردند و انتظار نمي‌رفت در بين قدرت‌هاي برتر فوتبال شرق و غرب، كره شمالي خودش را به مكان دوم جدول گروه برساند.

آنها در دور رفت تنها يك شكست برابر تيم ملي ايران داشته‌اند. عربستان و امارات، دو تيم عربي گروه را در پيونگ‌يانگ و ابوظبي شكست دادند و مقابل كره جنوبي به تساوي يك بر يك دست يافتند.

حالا تيم ملي كره شمالي با 7 امتياز در مكان دوم جدول گروه قرار دارد و در دور برگشت مي‌تواند با استفاده از امتيازات دو بازي خانگي جايگاه خودش را حفظ كند.
كره شمالي تنها يك بازي سخت خارج از خانه مقابل عربستان دارد كه در رياض برگزار خواهد شد. در خانه از امارات و ايران پذيرايي مي‌كند و در زمين بي‌طرف مقابل كره جنوبي قرار مي‌گيرد.

اين تيم كه در دور رفت در خانه امارات به پيروزي رسيده براي شكست اين تيم در ورزشگاه خانگي كار سختي نخواهد داشت. همان‌طور كه عربستان را در پيونگ‌يانگ به راحتي مغلوب كرد.

بازي با ايران براي كره‌اي‌ها سرنوشت‌ساز است. آنها هرگز در خانه موفق به شكست تيم ملي ايران نشده‌اند. شكست‌هاي پياپي كره شمالي مقابل ايران در بازي‌هاي اخير از نظر رواني هم بازيكنان اين تيم را در موضع ضعف قرار خواهد داد. انتظار مي‌رود در دور برگشت حركت موفق تيم ملي كره شمالي متوقف شود هرچند اين تيم معمولا برخلاف انتظارات حركت مي‌كند و با حفظ روند فعلي به دومين حضور در رقابت‌هاي جام جهاني اميد دارد.
كره شمالي در سال 1966 به رقابت‌هاي جام جهاني صعود كرد و با گذشت 44 سال ستاره‌هاي اين تيم به دومين صعود اميدوارند.

دور از انتظار

تيم ملي عربستان تنها تيم عربي قاره آسيا كه در چهار دوره پياپي رقابت‌هاي جام جهاني حضور داشته در اين دوره دور از حد انتظار ظاهر شده است.

ناصر ‌الجوهر مربي بومي تيم ملي اين كشور كه هميشه به عنوان جانشين مربيان خارجي در فوتبال اين كشور مطرح شده اين بار بر خلاف هميشه از سرمربيگري عربستان بركنار و يك مربي پرتغالي به عنوان جانشين جوهر انتخاب شد.

مربي عربستاني در دور رفت رقابت‌هاي مقدماتي و در چهار مسابقه تنها 4 امتياز به دست آورده و تيمش در مكان چهارم جدول گروه قرار دارد.

تيم ملي عربستان كه هميشه به صورت مستقيم و با آرامش راهي رقابت هاي نهايي جام جهاني شده اين بار براي رسيدن به مكان سوم جدول تلاش مي‌كند در حالي كه كره شمالي‌، ‌تيم شگفتي‌ساز اين دوره در مكان دوم جدول گروه قرار دارد.

نتايج ضعيف دور رفت، شكست خانگي مقابل كره جنوبي، ‌توقف در بازي با ايران و پس از آن شكست مقابل كره شمالي براي بركناري ناصر الجوهر كافي بود.

اين مربي از سمت خودش استعفا داد و خوزه پسيروي پرتغالي به عنوان جانشين او انتخاب شد. پسيرو پيش از اين به عنوان كمك مربي در باشگاه رئال مادريد فعاليت داشته، مدتي سرمربي باشگاه اسپورتينگ ليسبون بوده و فصل گذشته هدايت تيم الهلال عربستان را بر عهده داشت.

او با قراردادي به ارزش 550 هزار يورو با تيم ملي عربستان همكاري مي‌كند و در صورت صعود اين تيم به جام جهاني با قراردادي به ارزش 900 هزار يورو تا پايان مسابقات هدايت تيم سبزپوش را بر عهده خواهد داشت.

عربستان در دور برگشت دو بازي بسيار سخت خارج از خانه مقابل ايران و كره جنوبي خواهد داشت. پسيرو و شاگردانش نمي‌توانند اميد زيادي به پيروزي در اين دو مسابقه داشته باشند. كسب امتيازات دو بازي نسبتا آسان‌تر خانگي مقابل امارات و كره شمالي هم كافي نخواهد بود.

تيم ملي عربستان در صورت توقف مقابل ايران و كره جنوبي قطعا شانس صعود مستقيم را از دست خواهد داد و تنها مي‌تواند براي رسيدن به مكان سوم جدول گروه تلاش كند.

تلاش‌هاي وسيعي براي نجات تيم ملي عربستان از اين شرايط آغاز شده است. حتي رسانه‌هاي اين كشور خواهان دعوت از محمد الدعايه شده‌اند. او كه پررنگ‌ترين ستاره تيم ملي عربستان در صعود به جام‌هاي جهاني بوده و در 40 سالگي هنوز يكي از بهترين دروازه‌بانان ليگ اين كشور است و گفته مي‌شود با تداوم اين روند به تيم ملي دعوت خواهد شد.

يك امتياز نااميدكننده

تيم ملي فوتبال امارات كه در آخرين رتبه جدول گروه قرار دارد با كمترين اميد وارد دور برگشت رقابت‌ها خواهد شد.

تنها امتياز امارات در دور رفت مقابل ايران به دست آمد و تيم ملي اين كشور در سه بازي ديگر خود مقابل عربستان، كره شمالي و كره جنوبي شكست خورد. امارات در خانه نتوانست حتي از كره شمالي امتياز بگيرد.

بركناري برونو متسو هم ثمري نداشت. متسو در دور اول رقابت‌هاي مقدماتي، امارات را به سختي به مكان دوم جدول گروه رساند و به دور نهايي صعود كرد اما در تقابل با قدرت‌هاي برتر فوتبال شرق و غرب حرفي براي گفتن نداشت.

برونو متسو بركنار شد و دومنك فرانسوي به عنوان سرمربي جديد تيم ملي امارات انتخاب شد اما اماراتي‌ها با حضور اين مربي هم به توفيقي دست نيافتند. بازي‌هاي برگشت براي اين تيم دشوارتر خواهد بود. تيم ملي امارات در دور برگشت سه بازي خارج از خانه برگزار مي‌كند و عملا هيچ شانسي براي صعود به جام جهاني نخواهد داشت.

تيم ملي اين كشور در دور برگشت سه بازي خارج از خانه مقابل كره شمالي، ‌عربستان و ايران برگزار مي‌كند. تنها بازي خانگي امارات در دور برگشت هم مقابل كره‌جنوبي انجام مي‌شود.

شايد تيم ملي امارات در اين بازي‌هاي سخت موفق به كسب 3 امتياز هم نشود. حتي مسئولان فدراسيون فوتبال اين كشور هم از دومنك خواسته‌اند براي حضور آبرومندانه در رقابت‌هاي دور برگشت تلاش كند.

آرامش صدرنشين در گروه يك

مسابقات مقدماتي در گروه يك حساسيت و هيجان كمتري دارد. اقتدار استراليا در بازي‌هاي دور رفت و نتايج خوب ژاپن اين دو تيم را به صعود مستقيم نزديك كرده و انتظار مي‌رود قدرت‌هاي برتر فوتبال شرق به راحتي جواز حضور در مسابقات جام جهاني را پيدا كنند.

استراليا در دور رفت با سه پيروزي پياپي صدرنشين شد و در آخرين بازي با تساوي بدون گل در زمين ژاپن و كسب 10 امتياز در صدر جدول باقي ماند. ژاپن هم با كسب 8 امتياز از چهار بازي در جاي دوم قرار گرفت.

در دور برگشت رقابت‌ها استراليا مقابل ازبكستان و ژاپن ميزبان است و در خانه دو تيم بحرين و قطر به ميدان خواهد رفت. ژاپن هم دو بازي خانگي مقابل قطر و بحرين خواهد داشت و در دو بازي حساس خارج از خانه مقابل استراليا و ازبكستان قرار مي‌گيرد.

با توجه به اينكه دو تيم اول هر گروه مستقيما به جام جهاني راه مي‌يابند استراليا و ژاپن مي‌توانند با كسب حداكثر امتيازات خانگي از صعود اطمينان پيدا كنند. اين دو تيم فاصله نسبتا خوبي با ساير مدعيان پيدا كرده‌اند و با حفظ روندي كه در پيش گرفته‌اند مي‌توانند با آرامش به جام جهاني برسند.

رقابت اصلي در اين گروه بين سه تيم پايين جدول است كه براي كسب عنوان سوم و حضور در بازي پلي‌آف تلاش مي‌كنند. در حال حاضر بحرين و قطر با 4 امتياز تيم‌هاي سوم و چهارم جدول گروه هستند و ازبكستان با يك امتياز پنجم است اما هر سه تيم شانس حضور در پلي‌آف را خواهند داشت. بازي‌هاي رودرروي اين دو تيم در دور برگشت سرنوشت‌ساز خواهد بود.

در دور برگشت ازبكستان و بحرين هر دو ميزبان قطر خواهند بود كه اين مسئله كار را براي تيم ملي قطر و برونو متسو سخت‌تر مي‌كند. بازي بحرين و ازبكستان هم در منامه برگزار مي‌شود و ميلان ماچالا سرمربي بحرين مي‌تواند با استفاده از اين فرصت مناسب جايگاه سوم را براي تيمش حفظ كند.





















Copyright: gooya.com 2016