سه شنبه 27 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش FAZ از آخرين وضعيت بازيکن ايرانی اينتراخت، مهدوی‌کيا: به بن‌بست ورزش نرسيده‌ام، ايسنا

فونکل: او با مسووليت است

وضعيت "مهدی مهدوی‌کيا" در بوندسليگا خوب نيست. کاپيتان تيم ملی ايران در فصل جاری رقابت‌های بوندسليگا روزهای بدی را سپری می‌کند. او در اين فصل تنها يک بار توانسته است برای تيمش به طور کامل بازی کند و در بقيه‌ی موارد به عنوان بازيکن تعويضی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، پايگاه اينترنتی روزنامه‌ی فرانکفورتر آلگماينه سايتون در گزارشی به وضعيت بازيکن ايرانی تيم اينتراخت فرانکفورت پرداخته است. در اين گزارش اگرچه اوضاع مهدی در اينتراخت دشوار توصيف شده اما، از زبان فريد هلم فونکل سرمربی اين تيم می‌خوانيم که مهدوی‌کيا با پشتکار فراوان تلاش می‌کند و دست از کار نمی‌کشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در گزارش faz آمده است: فريد هلم فونکل قصد بدی ندارد. او نمی‌خواهد درباره‌ی مهدوی‌کيا حرف ويرانگر و مضری را به زبان بياورد. عملکرد فصل بازيکن با تجربه‌ی ايرانی اينتراخت فرانکفورت هنوز هم قانع کننده به نظر می‌رسد. سرمربی تيم شجاعانه از مزيت‌های بازيکنش که به زودی ۳۲ ساله می‌شود، می‌گويد. حتی وقتی که او در تيمش عملا نقشی را برعهده ندارد. با اين حال ستايش نمايشی از آمادگی برای بازی و همچنين قدرت شخصيت مهدوی‌کيا می‌تواند ويرانگر باشد.

فونکل می‌گويد: «بازيکن برای خودش هم تمرين می‌کند. برای حفظ آمادگی‌اش» و اين بدان معناست که مهدوی‌کيا اگرچه ديگر بازی نمی‌کند اما، کار روزانه بی‌معنا نيست. اين حرف می‌تواند برای يک بازيکن با تجربه نوعی انگيزه و همچنين توصيف کارکردش باشد. سرنوشتی دشوار برای کسی که ۱۰۵ بازی ملی انجام داده است و در بوندسليگا برای باشگاه‌های بوخوم، هامبورگ و فرانکفورت ۲۵۰ بار به ميدان رفته است.

در ادامه‌ی گزارش اين پايگاه اينترنتی آمده است: حال اما، به معنای انتظار است. انتظار برای آنکه به رغم همه‌ی آنچه حقيقت دارد، دری به کادر اصلی تيم برای او گشوده شود. انتظار آنکه او دوباره مورد استفاده قرار بگيرد.

مهدوی‌کيا در اين فصل تنها يک بازی را به طور کامل برای اينتراخت انجام داده و باقی موارد در بازی‌های کمی به عنوان بازيکن تعويضی مورد استفاده قرار گرفت. اين هرگز کافی نيست.

او در سمت راست خط ميانی شايد بتواند بازی کند اما، آنجا مارکوس اشتاين‌هوفر حضور دارد. بهترين گل‌ساز اينتراخت. با اين وجود تنها بازی در سمت راست خط دفاعی باقی می‌ماند. اينجا هم با حضور پاتريک اوکس اشغال شده است. بازيکنی که غير قابل دسترسی است و اگر نتواند بازی کند، بازيکنی ديگر اين کار را انجام می‌دهد. مهدوی‌کيا در اين پست تنها نيست. سباستين يونگ در تساوی يک بر يک روز شنبه اينتراخت برابر هوفنهايم در اين پست به ميدان رفت. بازيکنی ۱۸ ساله و با استعداد.

فونکل درباره‌ی مهدوی‌کيا می گويد: «او در سمت راست خط دفاعی در حال حاضر گزينه‌ی جانشين نيست». اين به معنای بی‌کاری و نيمکت نشينی است. دست کم در يکی از دو پست ممکن.

برای باشگاه و بازيکن اوضاع در حال حاضر نامطلوب است. از سويی به اين خاطر که مهدوی‌کيا تا سال ۲۰۱۰ با اينتراخت قرارداد دارد. در اين صورت همه‌ی طرفين بايد درباره‌ی فايق آمدن بر مشکلات به خوبی فکر کنند. فونکل يک احتمال را رد می‌کند اينکه اين بازيکن ملی‌پوش به تيم زير ۲۳ ساله‌های اينتراخت در ليگ‌ منطقه‌ای جنوب برود تا خود را در آنجا دوباره بيابد.

فونکل می‌گويد: اين موضوع مطرح نيست. تيم جوانان بايد برای بازيکنان جوانی بماند که قصد دارند به تيم بزرگسالان بيايند و نبايد ميدانی تمرينی برای بازيکنان با تجربه و بزرگسالان بشود. خود مهدوی‌کيا به تازگی درباره‌ی آنکه زندگی ورزشی‌اش به بن‌بست رسيده، حرفی نزده است و اين موضوع را نپذيرفته است. او روز دوشنبه هم اين کار را نکرد. به خدمت گرفتن او در سال ۲۰۰۷ اشتباه نبود چرا که او در بوندسليگا بازيکنی تثبيت شده بود و با ۲۹ سال سن بيش از اندازه مسن به نظر نمی‌رسيد. البته انتظارهای فونکل و دستيارانش شايد بيش از حد بالا بود.

قهرمان ملی ايران آن‌گونه که مربی او را همواره توصيف می‌کند، کاپيتان تيم ملی کشورش بود و در آن زمان نيمی از بوندسليگا قصد داشت او را به خدمت بگيرد اما، بهترين روزهای او به عنوان بازيکن شايد سپری شده باشند. چيزی که در سن و سال او چندان هم قابل انتقاد به نظر نمی‌رسد. حتی فونکل بايد اعتراف کند که مهدوی‌کيا همانند گذشته بازيکنی سريع نيست.

فونکل با تاسف در صدايش مهدوی‌کيا را حالتی دشوار می‌داند. يکی از بازيکنانی که همه کار می‌کنند تا در تيم اصلی به ميدان بروند. يکی از بازيکنانی که مربی دوست دارد به آنها فرصت بازی بدهد اما، در نهايت اين تلاش با فاصله‌ی کوتاهی به شکست می‌انجامد.

اينکه مهدوی‌کيا نااميد نمی‌شود و اوضاع دشوارش را از آنکه هست بدتر نمی‌کند چيزی است که بسيار مورد توجه فونکل قرار می‌گيرد.

مربی اينتراخت می‌گويد: او بسيار با مسووليت است و همانند يک الگو تمام کارهايش را انجام می‌دهد. فونکل بازيکنان ديگری را هم به چشم ديده است که در بهترين روزهای خود با نارضايتی‌شان خانه نشين شده‌اند و تهديد کرده‌اند تيم را ترک می‌کنند. مهدوی‌کيا با مربی خودش هرگز چنين کاری را نکرده است و سعی نکرده او را وادار کند جايی در تيم داشته باشد.

او تنها يک بار نزد فونکل رفت تا به او بگويد در سمت راست خط دفاعی احساس راحتی نمی‌کند و ترجيح می‌دهد در خط ميانی به ميدان برود. البته آنجا رقيبی دشوار و سرسخت وجود دارد، اشتاين هوفر. مردی با پاس‌های طلايی برای گلزنی. مهدوی‌کيا هم زمانی چنين بازيکنی بود. او در هامبورگ با سرعت و درخشش خود در سانترها يکی از بهترين گل‌سازان بوندسليگا بود؛ اما، درگذشته.





















Copyright: gooya.com 2016