یکشنبه 30 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال: مایلی کهن بخواهد نیکبخت بخشیده می شود، مهر

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تاکید کرد، اگر بنا باشد از بین دو شغل خود یکی را انتخاب کند، قطعا کار در دیوان محاسبات کشوری را بر فدراسیون فوتبال ترجیح داده و از فوتبال خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهنگسرای رسانه امروز میزبان اهالی رسانه و رئیس و اعضا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بود تا در نخستین نشست خود در سالجاری آرای انضباطی جدید را اعلام کرده و پاسخگوی ابهاماتی باشد که پیرامون پرونده‌های ارجاع شده به این کمیته به وجود آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مجتبی شریفی در نشست امروز خود همانطور که انتظار می رفت بحث را با پرونده شکایت امیر قلعه نویی از دو بازیکن پیشین تیم فوتبال استقلال به نام‌های جواد زرینچه و محمد نوازی که شایعه تبانی وی را با آبی پوشان در زمان حضورش در تیم استقلال اهواز مطرح کرده بودند، آغاز کرد. وی در این خصوص گفت: بحث تبانی در آیین نامه FTC فیفا آمده است. در این قانون ذکر شده اگر تخلفی رخ دهد و از آن زمانی بگذرد، مشمول مرور زمان می شود.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در ادامه به مواردی اشاره کرد که ثابت می کند بین دو تیم استقلال تهران و استقلال اهواز هیچ تبانی در فصل دوم لیگ برتر صورت نگرفته است.

وی همچنین از حضور منصور پورحیدری، مربی وقت تیم فوتبال استقلال در کمیته انضباطی خبرداد که مدعی شده است تیمش در آن سال نه تنها با تیم همنام اهوازی تبانی نکرده بلکه قوی تر از دیگر مسابقات به میدان رفته بود.

بر اساس اعلام مجتبی شریفی امیر قلعه نویی با وساطت منصور پورحیدری و کاظم اولیایی از شکایت خود از جواد زرینچه و محمد نوازی چشم پوشی اما طرح شکایت از محمد مایلی کهن را در این کمیته مطرح کرده است. ظاهرا اظهارات محمد مایلی کهن در پایان دیدار استقلال اهواز - سایپا کرج و استقلال تهران - سایپا کرج سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران را بر آن داشته تا با طرح شکایتی تازه در پی احقاق حقوق خود برآید.

" آقای شریفی، شما دوشغله هستید! شما با این مشکل چطور برخورد می کنید؟"، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سئوال گفت: تا به امروز از روسا و اعضا هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی خواسته شده است که نسبت به انتخاب یکی از دو شغل خود تصمیم گیری کنند. من و دیگر روسای کمیته های فدراسیون فوتبال تاکنون نامه‌ای در این خصوص از سازمان بازرسی دریافت نکرده ایم. با این حال اگر به من تاکید شود که از بین شغل‌های خود یکی را انتخاب کنم، قطعا در دیوان محاسبات کشور به فعالیت خود ادامه داده و از فدراسیون فوتبال می روم.

برخورد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با بازیکنانی که ظاهری خلاف عرف جامعه دارند، مورد دیگری بود که در نشست امروز مطرح شد. شریفی در این خصوص گفت: زمانی که چهره یک فوتبالیست از تلویزیون پخش می شود خیلی‌ها او را می بینند. جوانی که این بازیکن را در تلویزیون با ظاهری متفاوت مشاهده می کند پیش خود تصور می کند که حتما این کار منعی ندارد و می تواند همچون آن فوتبالیست ظاهرش را تغییر دهد.

شلوار پاره و البسته نامناسب برخی بازیکنان فوتبال در بیرون از زمین مسابقه، موهایی که از چند جهت شانه شده است، استخوان مرده روی پیراهن بازیکن فوتبال و .. مواردی بود که شریفی بدان اشاره و تاکید کرد که نه تنها زیبایی ندارد، بلکه خلاف معیارهای رایج جامعه بوده و کمیته انضباطی خود را موظف می داند با بازیکنی که ظاهری نامناسب دارد بر اساس قانون برخورد کند.

شریفی با انتقاد از بازیکنانی که تنها ظاهر خود را از برخی بازیکنان اروپایی تقلید می کنند، تاکید کرد: اگر به بازیکنی تذکر داده شود که ظاهر خود را تغییر دهد اما او تغییری در ظاهرش ایجاد نکند، علاوه بر توبیخ و جریمه، دو جلسه از همراهی تیمش محروم می شود. ادامه این حرکت بر ای بازیکن متخلف محرومیت‌هایی دیگر را به دنبال خواهد شد.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در ادامه به مشکلات اکبر میثاقیان برای حضور در تیم ابومسلم مشهد اشاره کرد و با بیان اینکه میثاقیان برای دریافت مطالبات خود از باشگاه استقلال اهواز هنوز به کمیته انضباطی مراجعه نکرده است، گفت: با توجه به اینکه اکبر میثاقیان با باشگاه استقلال اهواز قرارداد دارد، تا پایان مدت قراردادش با این باشگاه اهوازی نمی تواند در هیچ باشگاه دیگری بصورت رسمی فعالیت کند.

"اما اگر تصمیم بگیرد بصورت غیررسمی با تیمی دیگر همکاری داشته باشد چه؟"، شریفی در پاسخ به این سئوال گفت: باشگاه استقلال اهواز تاکید کرده است که اگر میثاقیان بصورت غیررسمی با هر باشگاهی همراهی کند، مطالبات این مربی را پرداخت نخواهد کرد با این شرایط وی نمی تواند در تیم ابومسلم فعالیت کند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه در پایان لیگ هشتم به تمام مطالبات مربیان و بازیکنان تیمهای حاضر در این رقابتها رسیدگی خواهد شد، افزود: هیچ باشگاهی نمی تواند تا پیش از اینکه با بازیکنان و مربیان خود تسویه حساب کند، قراردادی با بازیکن و مربی جدید به امضا برساند.

شریفی در این خصوص به پیشکسوتان دو تیم استقلال و پرسپولیس وعده داد که کمیته انضباطی در پایان فصل جاری نسبت به احقاق حقوق آنها و دریافت مطالبات شان اقدام خواهد کرد.

"تلاش کمیته انضباطی بر این است تا بحث تبانی را در فوتبال کشور ریشه کن کند". شریفی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان این موضوع افزود: در فوتبال خیلی چیزها اتفاق می افتد و واقعیت دارد، اما مهم آن است که چطور این واقعیت را احراز کنیم. در پرونده تبانی نیز تا زمانی که واقعیت احراز نشود، نمی توان فردی را تنبیه کرد.

وی در ادامه به موضوع پرونده دوپینگ در فوتبال اشاره کرد که طی آن شش نفر به کمیته انضباطی احضار شدند اما با وجود اطمینان و امانی که این کمیته به آنها داده است، حاضر نشده اند مواردی که از آنها اطلاع دارند را بیان کرده و رسما آن را تایید کنند.

شریفی با تاکید دوباره بر اینکه تبانی بدون دلیل ثابت نمی شود، افزود: اگر تبانی بین دو تیم ثابت شود، هر دو این تیمها یک رده تنزل خواهند کرد و این مورد تنها با شهادت افرادی که در این مورد نقش داشته و یا از آن مطلع هستند، فیلم، سی دی و نوار صوتی که مورد تبانی را ثابت کند و ... می توان پیگیری و اقدام به صدور رای کرد.

بند 47 آیین نامه انضباطی فدراسیون که تاکید بر انضباط در رفتار و گفتار دارد، مورد دیگری بود که شریفی بدان اشاره کرد و گفت: بازیکنان، مربیان و مدیران نباید حرفی بزنند که دیگران را کوچک کند و بعد اثبات شدنی نباشد. ما در فصل جاری بیشترین احضار را در این مورد داشتیم. هر فردی که در گفتار خود انضباط را رعایت نکرده است را احضار کرده و به مورد تخلفش با حساسیت بالا رسیدگی کرده ایم. فصل بعد این مورد جدی تر دنبال می شود و برای افراد متخلف جرایمی سنگین که محرومیت هم شامل آن می شود، را در نظر خواهیم گرفت.

شریفی در پاسخ پرسشی در مورد پرونده خداداد عزیزی یادآور شد: در مورد تخلف خداداد عزیزی باید بگویم که من بیشترین دفاع را از وی داشتم. با وجود التهاب عمومی جامعه ورزش، جبهه‌گیری رسانه‎های ورزشی و ... من از خداداد دفاع کردم. در پرونده خداداد همه افرادی که در جریان درگیری حضور داشتند شهادت دادند که وی خبرنگار شیرازی را مضروب کرده است، حتی نماینده ما که برای تحقیق به مشهد رفت نیز از هر کسی که در این خصوص سئوال کرده بود، بر مضروب شدن آن خبرنگار توسط خداداد عزیزی تاکید کرده بود.

وی افزود: با این وجود خداداد عزیزی تاکید داشت که خبرنگار شیرازی را کتک نزده است. ما هم با توجه به اینکه خداداد فرد راستگویی است علاوه بر شهادت شاهدان برای وی جریمه و تنبیه حضور در درگیری را اعمال کردیم.

وی در این خصوص با تاکید بر این موضوع که جریمه تخلف بازیکنان در پایان یک بازی ملی نباید به رده باشگاهی کشیده شود، در خصوص جریمه واحدی نیکبخت نیز گفت: نیکبخت به خاطر تمرد از حضور در اردوی تیم ملی محروم شد. ما جریمه را برای این بازیکن زمانی در نظر گرفتیم که تمرد از حضور در تیم ملی محقق شد.

شریفی با تاکید بر اینکه اثبات تمرد یک بازیکن از حضور در تیم ملی نیاز به فیلم ندارد، اعلام یک مقام رسمی را برای احراز این مورد کافی دانست.

وی با بیان اینکه برای محرومیت علیرضا واحدی نیکبخت از 2 سال حضور در تیم ملی اعلام بی نیازی سرمربی تیم ملی به این بازیکن تاثیرگذار بوده است، افزود: در حال حاضر مربیان تیم ملی به این چهار بازیکن (سیدمهدی رحمتی، حسین کعبی، غلامرضا رضایی و سیاوش اکبرپور) نیاز دارند و نمی توان به مورد تخلف آنها رسیدگی کرد با این حال پرونده این چهار بازیکن در کمیته انضباطی مفتوح بوده و پس از سه بازی آتی تیم ملی به مورد تخلف آنها رسیدگی می‌شود. در شرایط فعلی که حیثیت فوتبال ملی ایران در خطر است، نباید با یک تنبیه ملی موجب شویم که این بازیکنان از همراهی تیم ملی محروم شوند.

" در ورزشگاه یک لیدر شعار می‌دهد، چند نفر زیر مجموعه‌اش این شعار را تکرار می‌کنند و در نهایت صدایی در ورزشگاه می‌پیچد که گاه توهین به یک فرداست." این موردی دیگر بود که شریفی از آن یاد کرد و گفت: باید حلقه واسط بین نیکمت برخی تیم‎ها و سکوها برداشته شود تا مشکلات موجود در ورزشگاه‎ها به حداقل برسد.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون محروم کردن تماشاگران را اقدامی بی اثر در تلطیف فضای ورزشگاه‌ها خواند و گفت: تا زمانی که لیدرها سروسامان نگیرند، هر اقدامی در این راه صورت دهیم بی اثر است. آیا این درست است که برای فحاشی هزار نفر یکصدهزار تماشاگر را محروم کنیم؟ آیا این درست است که برای فحاشی لیدرها، افراد تحریک شده از سوی آنها را نیز محروم کنیم؟ اگر ما هواداران را محروم کنیم، یک جوان کجا باید انرژی خود را تخلیه کند. این درست نیست که یک جوان محروم از حضور در ورزشگاه شود و منشا محرومیت آسوده بماند. این با اصول عدالیت سازگار نیست.

وی در ادامه از سه بار احضار مدیران باشگاه استقلال اهواز به کمیته انضباطی خبر داد که برای تخلف تماشاگران منتسب به این تیم جرایم و توبیخ‌های منظور شده است که هیچ کدام ثمربخش نبوده است.

" آیین‌نامه کمیته انضباطی وحی منزل نیست و اشتباهاتی دارد." این هم مورد دیگری بود که شریفی بدان اشاره کرد و گفت: ما این اختیار را داریم که در جهت کمک به تیم ملی موارد موجود در آیین‌نامه را تغییر دهیم.

بازگشت نیکبخت به تیم ملی، سوژه پرسش دیگر خبرنگاران از شریفی بود که وی در پاسخ به آن گفت: اگر مایلی کهن به نیکبخت نیاز داشته باشد، می‌تواند با یک نامه رسما از کمیته استیناف درخواست کند که محرومیت این بازیکن بخشیده شود و به تیم ملی بازگردد.

وی بر استقرار اخلاق در ورزش تاکید کرد و گفت: تنبیهات باید در خدمت اخلاق باشد و از آن در جهت احیای اخلاق در ورزش استفاده کنیم. باید ورزشکار خاطی در جهت رفع اخلاق ناپسندش تنبیه شود تا اخلاق او اصلاح شود.

مجتبی شریفی در مورد سقوط تصویربردار سیما در دیدار تیم های اتکا گلستان و داماش لرستان که روز 24 فروردین رخ داد و به مرگ وی منجر شد گفت: در فدراسیون فوتبال شورایی با نام شورای اضطرار تشکیل شده است که در خصوص این پرونده بررسی های لازم را عمل آورده و با عوامل بروز این اتفاق طبق قانون برخورد خواهیم کرد.





















Copyright: gooya.com 2016