یکشنبه 28 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در واكنش به نقش دلا‍‌ل‌ها براي حضور در تيم ملي، قطبي: افراد موفق دشمنان زيادي دارند، فارس

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: اينكه مي‌گويند من با واسطه و كمك دلال‌ها سرمربي تيم ملي شده‌ام مرا ياد اين جمله مي‌اندازد كه افراد موفق دشمنان زيادي دارند.

به گزارش خبرگزاري فارس، افشين قطبي در گفت‌وگو با سايت فدراسيون فوتبال ايران حرف‌هاي تازه‌اي مطرح كرده است.

*با توجه به مفاد قراردادتان و مدت زماني كه براي شما در قرارداد تعيين شده دورنماي تيم ملي شركت قدرتمندانه در رقابت‌هاي جام ملت‌ها آسيا 2011 قطر است. شما در آخرين كنفرانس مطبوعاتي‌تان به برنامه‌ريزي جامع و دقيق براي موفقيت در قطر اشاره كرديد اما مي‌خواهيم بيشتر درباره اين برنامه ريزي بدانيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




موفقيت فوتبال يك كشور بستگي به موفقيت باشگاه‌ها و تيم ملي آن كشور دارد. ما براي موفقيت در جام ملت‌ها آسيا 2011 در قطر بايد دقيق پيش برويم. براي اين كار احتياج به يك تقويم طولاني مدت داريم. در اين تقويم بايد بهترين اردوها و ديدارها با قوي‌ترين تيم‌هاي دنيا در دستور كار قرار بگيرد. بازي با تيم‌هايي كه از ما بهتر هستند و بازيكنان باتجربه‌تري دارند باعث مي‌شود بازيكنان تيم ملي به سطح بالاتري برسند.

*چه حريفاني براي تيم ملي در نظر گرفته‌ايد؟
تيم‌هاي قدرتمند زيادي در ليست برنامه‌هاي تيم ملي هستند. فعلا بازي با بوسني و بحرين قطعي شده است. در نظر داشته باشيد بوسني در گروه مقدماتي جام جهاني پس از اسپانيا در رده دوم قرار دارد و تيم سوم اين گروه تركيه است. گروه بوسني بسيار سخت است و جايگاه اين تيم نشان مي دهد 30 پله صعود بوسني در رنكينگ فيفا بي‌مورد نبوده است.

* بحرين هم تيم قدرتمندي است؟
بحرين در مقدماتي جام جهاني در گروه سختي قرار داشت. گروهي كه ژاپن و استراليا از آن صعود كردند. به هر ترتيب بحرين به پلي‌آف رفت تا با عربستان بازي كند. اما به نظر من عربستان به راحتي نمي‌تواند اين تيم را شكست دهد. ما بايد با كشورهاي عربي منطقه بازي‌هاي تداركاتي بسياري برگزار كنيم چون رقابت‌هاي جام ملت‌ها در قطر است. ضمن اينكه ما بايد به شرايط مالي فدراسيون هم نگاه كنيم. ديدار با تيم‌هاي بزرگ هزينه كردن مي‌خواهد به عنوان مثال همين الان آرژانتين حاضر است با تيم ملي ايران بازي كند اما يك و نيم ميليون دلار پول مي‌خواهد كه براي فدراسيون هزينه سنگيني است. فدراسيون فوتبال از تمام امكانات و روابطش براي تدارك ديدارهاي دوستانه استفاده خواهد كرد.

*پس از شكست تيم ملي از عربستان در تهران و پيش از بازي با كره شمالي شما تيم ملي را به اردوي در چين برديد. اصرارهاي شما روي برگزاري آن اردو نشان داد كه روحيه از دست رفته بازيكنان بازيابي شد و در سه بازي آخر شكستي ديده نشد. آيا در مدتي كه قرار است سرمربي تيم ملي باشيد روي برگزاري اردوها تاكيد خواهيد كرد؟
آن روزها ليگ برتر تعطيل بود. گرچه من نظر شما را قبول دارم اما ما درصدد هستيم در ژانويه 2010 يك تورنمنت چهارجانبه با شركت بهترين تيم‌هاي دنيا در قطر برگزار كنيم. فدراسيون تلاش مي‌كند تا اين اتفاق بيفتد. البته اين كار وقت لازم دارد و بايد ديد كه چه حريفاني به اين رقابت خواهند آمد. بايد ليگ برتر را هم در نظر گرفت چون برگزاري مرتب و منظم آن باعث آمادگي تيم ها مي‌شوند. هدف ما درست كردن يك تقويم و استفاده از روزهاي فيفا است. البته تيم سومي هم به غير از بوسني و بحرين معرفي خواهد شد. ضمن اينكه ما در حال حاضر مشغول بررسي جزئيات كادر فني و كادر مديريت تيم ملي هستيم و صحبت هاي مختلفي هم در اين رابطه انجام داده‌ايم. ما بايد از ليگ برتر به هدفمان برسيم و با همكاري ليگ برتر تيم قوي تري روانه رقابت‌ها كنيم.

*در چند مدت گذشته چند رسانه عقيده داشتند شما علاقه خاصي به باشگاه پرسپوليس داريد. با توجه به اينكه تعداد بازيكنان پرسپوليس در تيم ملي بيشتر از ساير باشگاه‌ها بود، آيا اين طور است؟
من مي‌خواهم بهترين بازيكنان ايران را در تيم ملي داشته باشم. بازيكناني با بهترين كيفيت را به تيم ملي بياورم. باشگاه براي من فرقي نمي‌كند. قرمز و آبي برايم تفاوتي ندارد. در آن سه بازي بازيكنان تيم ملي نشان دادند كه مي‌توانند جهاني باشند اما متاسفانه با بدشانسي و كمتر از 8 دقيقه همه چيز عوض شد. من به شما قول مي‌دهم اگر 10 بار ديگر هم عربستان در رياض ميزبان كره شمالي باشد در همان 10 بار عربستان برنده بازي است. به نظر من يك تيم ملي قوي بايد نسل هاي مختلفي از بازيكنان در آن باشد. تيم ملي زماني موفق است كه در هر پست دو بازيكن آماده در تيم باشد. بايد تلفيقي از جوانان و باتجربه ها در تيم باشد. بسياري از من انتقاد مي‌كردند كه چرا از خلعتبري و خسرو حيدري استفاده نكردم در حالي كه كساني كه انتقاد مي‌كنند مي‌دانند آن سه بازي آنقدر حساس بود كه نمي‌شد ريسك كرد. خسرو حيدري تنها 2 بازي ملي داشت و خلعتبري 8 بازي. من منكر توانايي هاي آنها نمي‌شوم اما شرايط آن سه بازي ويژه بود.

*شما قول داديد تيم ملي را قهرمان جام ملت‌هاي آسيا كنيد يا براي تيم ملي هدف‌گذاري كرديد؟ به هر جهت فوتبال يك ورزش قابل پيش بيني نيست و ممكن است اتفاق‌هاي بسياري بيفتد.
حرف شما درست است. براي تيم ملي برنامه ريزي مهم است. ما قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا را به عنوان هدف انتخاب كرديم يعني هدف ما اين است قهرمان شويم. هدف‌گذاري با قول دادن فرق دارد اما هر مربي در هر تيمي سعي مي‌كند سقف هدف را در نظر بگيرد. يعني اينكه بالاترين هدف براي آن مربي مهم است كه مي‌تواند انجام كارهاي بزرگ مثل قهرماني در تورنمنت‌هاي مختلف باشد. افشين قطبي هدف تيم ملي را براي گرفتن بهترين نتايج قرار داده است. فوتبال يك ورزش قابل پيش بيني نيست و هدف است كه به بازيكنان و كادر فني تيم ملي جهت مي‌دهد البته قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا كار راحتي نيست.

*آقاي قطبي با همان دستياران سه بازي آخر جام جهاني مي‌خواهيد در تيم ملي كار كنيد؟
روي انتخاب دستياران فعلا كار مي‌كنيم و هنوز زود است كه دستيارانم را معرفي كنم. سعي مي‌كنيم روي همه جزئيات دقت كنيم و كساني را در كادر فني به خدمت بگيريم كه پرتجربه و بادانش و بدون حاشيه باشند. كساني كه بتوانيم به آنها اعتماد كنيم تا كار فني به خوبي پيش رود.

*آقاي قطبي در چند روز گذشته مصاحبه‌هاي زيادي از قول شما در رسانه‌ها و مطبوعات ايران درج شد. شما در مقابل برخي جهت گيري‌هاي مربيان سابق تيم ملي و ديگر مربيان و كارشناسان موضع‌گيري كرديد؟
نه، من با هيچ رسانه اي حتي يك كلمه هم صحبت نكردم. متاسفانه برخي از قول خودشان به نام من مصاحبه و مطلب كار مي‌كنند. من تلفني با هيچكس حرفي نزده ام. با توجه به هماهنگي‌هايي كه با فدراسيون فوتبال انجام دادم در چارچوب تيم ملي فقط از طريق سايت رسمي فدراسيون فوتبال گفت‌وگو خواهم كرد. من اين كار را با هماهنگي كفاشيان و تاج انجام دادم. من تمام انرژي و تمركز روي برنامه‌ريزي براي تيم ملي ثبت خواهم كرد. متاسفانه عده اي براي پر كردن صفحات از قول من مصاحبه مي‌نويسند.

*بحث ديگري كه درباره شما در چند روز گذشته مطرح شده اين است كه شخصي يا اشخاصي واسطه حضور شما در ايران براي بار سوم شده‌اند. در واقع صريح‌تر بگوييم دلالاني شما را به ايران آورده‌اند و از كنار شما به پول هاي خوبي رسيده‌اند.
هيچ كس واسطه من نبوده است. به صورت مستقيم كفاشيان و تاج به من زنگ زدند و صحبت كردند. هيچ وقت واسطه اي در كار نبوده، افشين قطبي به واسطه احتياجي ندارد. افشين قطبي سال‌ها خودش كار كرده و خودش، خودش را مديريت كرده و در جايگاه‌هاي مختلف كار كرده است. من معناي قرارداد، توافق و امور حقوقي فوتبال را مي‌دانم و احتياجي به واسطه ندارم. به نظر من مردم ايران واقعيت‌ها را مي‌شناسند. از روزي كه من در تيم ملي كار كردم هيچ واسطه اي براي خودم تعيين نكردم. حاجي باقر تنها مدير برنامه من نيست؛ او دوست صميمي من است كه هنگامي كه تازه به ايران آمده بودم آپارتمان طبقه پاييني آپارتمان او بود. او فرهنگ ايران را به من شناساند. حاجي باقر يك وكيل به تمام معنا است كه در امور حقوقي تجربه خوبي دارد. اصلا چنين ماجرايي نبوده و هيچ دلالي در آمدن من نقش نداشته است. من به واسطه همسايگي با حاجي باقر آشنا و ايشان علاوه بر مدير برنامه هاي يك مشاور و يك دوست واقعي و يك انسان به تمام معنا براي من بوده است. به نظر من تفكر تخريبي كه از آن رسانه‌ها نشات مي گيرد بدان معناست كه به آن جمله معروف ايمان بياورم؛ "هر كس موفق‌تر باشد دشمنانش بيشتر است. "

*آقاي قطبي چه زماني به ايران برمي‌گرديد؟
من اول آگوست (10 مرداد ماه) به ايران بازمي‌گردم تا با برنامه‌ريزي بلندمدت تيم خوبي بسازم. در اين مدت كه در ايران نيستم مرتب با فدراسيون فوتبال در تماس هستم. پيشاپيش از تمام كساني كه ديدگاه واقع‌بينانه در قبال تيم ملي دارند تشكر مي‌كنم؛ آنهايي كه عدم صعود به جام جهاني را ناشي از بدشانسي 9 دقيقه‌اي دانستند. من به ايران مي آيم و تمام تمركزم را روي فوتبال ملي خواهم گذاشت و با زير نظر گرفتن تمام ليگ ها و تمام ايرانياني كه خارج از كشور بازي مي‌كنند تيم ملي واقعي و پرقدرتي را به رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا خواهند فرستاد. ديدگاه من ديدگاه طولاني و چهارساله است و اميدوارم با زحمات فدراسيون تيم ملي علاوه بر موفقيت در جام ملت‌هاي آسيا در جام جهاني برزيل 2014 با قدرت حاضر باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016