دوشنبه 25 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی دوستی، سرمربی جديد تيم ملی فوتبال جوانان ايران: تيم نوجوانان ايران در جام جهانی سالم بود، ايسنا

- نمی‌توانم تا ابد در تيم نوجوانان بمانم
- حذف "صادقيان" فنی بود نه اخلاقی؛ خط‌خورده‌ها شانس دارند

سرمربی تيم ملی فوتبال جوانان ايران گفت: اکنون که فدراسيون فوتبال به من اعتماد کرده و هدايت تيم ملی جوانان را به بنده سپرده است، از همه‌ی مربيان کشور و همين طور رسانه‌ها می‌خواهم که به کادرفنی جديد تيم ملی جوانان برای ارتقای فوتبال کشور کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی دوستی‌مهر که از سوی فدراسيون فوتبال به عنوان سرمربی جديد تيم ملی فوتبال جوانان ايران انتخاب شد، صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری که در محل فدراسيون فوتبال برگزار شد، اظهار کرد: تيم ملی فوتبال نوجوانان موفقيت خود و بهتر است بگويم عملکرد قابل قبولش را مديون حمايت مردم، رسانه‌ها و زحمات فدراسيون فوتبال و نيز فدراسيون‌های گذشته است. ما بايد برای ارتقا و پيشرفت فوتبال کشور در تمامی رده‌ها به يکديگر کمک کنيم تا فوتبال‌مان را به جايگاه واقعی‌اش در دنيا برسانيم. خوشبختانه همکاری خوبی از سوی همه‌ی عوامل دست‌اندرکار برای تيم نوجوانان شد و در نهايت فکر می‌کنم توانستيم در حد توان از فوتبال مملکت در جام جهانی نيجريه دفاع کنيم.

وی افزود: حدود يک سال پيش از جام جهانی نوجوانان پس از آن که فدراسيون فوتبال و کميته‌ی تيم‌های ملی به بنده اعتماد کرده و خواستند همين استخوان‌بندی تيم نوجوانان به همراه کادرفنی‌اش برای تيم ملی جوانان در نظر گرفته شود، برنامه‌هايم را شروع کرده و در کنار کار برای تيم نوجوانان به فکر استعداديابی در رده‌ی جوانان بودم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دوستی افزود: ما در اقصی نقاط کشور اردوهای مختلفی برگزار کرديم و من بازی‌های تدارکاتی تيم نوجوانان را بعضا با تيم‌های جوانان و اميد مختلف در ايران تدارک می‌ديدم. اين مساله به ما و حتی بازيکنان تيم نوجوانان انگيزه‌ی بسياری داد که خود عاملی برای موفقيت در جام جهانی هم بود. خوشحالم که در مقطع پيش از جام جهانی همه‌ی مسوولان فدراسيون در کميته‌ی جوانان، کميته‌ی تيم‌های ملی و همين طور رسانه‌ها تيم نوجوانان را تنها نگذاشتند و از آن حمايت کردند. اکنون هم که فدراسيون اعتماد کرد و هدايت تيم جوانان را به بنده سپرد، می‌خواهم که حمايت‌های گذشته استمرار داشته باشد و بتوانيم با شايستگی در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسيا در رده‌ی جوانان حضور يافته و پس از آن با قدرت به جام جهانی رويم.

علی دوستی مهر گفت: البته پس از نتيجه‌ی نهايی تيم نوجوانان در جام جهانی نيجريه من خجالت‌زده و شرمنده‌ی مردم شدم چرا که دوست داشتم با دست پر از اين مسابقات خارج شويم اما، خب فکر می‌کنم فينال اين بازی‌ها را که شب گذشته انجام شد، همه ديدند. بازيکنان تيم نيجريه و يا بعضا سوئيس سن و سالی بيش از رده‌ی جوانان داشتند. من ۲۸ سال در اين حوزه فعاليت می‌کنم و به جرات می‌توانم بگويم برخی بازيکنان بيش از ۲۰ سال سن داشتند. اما، با اين حال فوتبال ما هميشه از فوتبال کشورهايی چون نيجريه، سوئيس و يا قدرت‌های بزرگ ديگری به نيکی ياد می‌کند، آنها هم برای ارتقای فوتبال‌شان واقعا تلاش می‌کنند. کار در جام جهانی بسيار سخت بود. اما، از طرفی خوشحاليم که تيم سالمی را به اين بازی‌ها فرستاديم که منجر شد فيفا هم از ايران تقدير کند.

سرمربی تيم جوانان درباره‌ی خط خوردن برخی بازيکنان تيم نوجوانان برای حضور در تيم جوانان تصريح کرد: اين حق تمام بازيکنان ايرانی است که شانس آزمايش و حضور در تيم ملی کشورشان را داشته باشند. بازيکنان تيم نوجوانان و علی دوستی بايد فدای کشورشان شوند و فقط به اعتلای فوتبال مملکت‌شان بيانديشند و حتی تا پای جان هم بايستند. ما برای اين بازيکنان زحمت بسياری کشيده‌ايم و سختی‌های فراوانی را طی چندين سال به جان خريديم. اينها از پول بيت‌المال پرورش يافته‌اند و رشد کرده‌اند. اکنون هم آنها را جزو خانواده‌ی خودمان می‌دانيم. اما، بايد برخی بازيکنان ديگر هم شانس آزمايش در تيم ملی را داشته باشند. در حال حاضر ۳۱ بازيکن به تيم ملی دعوت شده‌اند که از اين تعداد هم هشت بازيکن خط خواهند خورد. لذا دليلی نيست که ترکيب تيم نوجوانان را به طور کامل به رده‌ی جوانان منتقل می‌کرديم. استخوان‌بندی تيم جوانان همان تيم نوجوانان است با کمی تغييراتی که در ترکيب بازيکنان داده شده است.

وی درباره‌ی ضعف‌های اردوی تيم نوجوانان در نيجريه گفت: ممکن است برخی بازيکنان نوجوان پس از خط خوردن از ليست من احساساتی شده و به اقتضای شرايط سنی‌شان صحبت‌هايی را کرده باشند که فکر می‌کنم وظيفه‌ی همه‌ی ما و شما است به عنوان بزرگتر آنها را راهنمايی کنيم و بگوييم شما عصبانی هستيد و چنين می‌گوييد. ما هيچ مشکلی در اردوی نيجريه نداشتيم و فدراسيون تمام تلاش خود را برای ايجاد بستری مناسب فراهم کرد. نتيجه‌ی بدست آمده هم به نسبت زحماتی بود که برای اين تيم کشيده شد و امکاناتی بود که در اختيار داشت. به هر حال هيچ تيمی کامل نيست و تيم‌های بزرگ دنيا هم خالی از اشتباه و مشکل نيستند. حال ممکن است يک جوان به دليل بازی نکردن در طول ۹۰ دقيقه حرفی بزند که ما نبايد عقل‌مان را دست او بدهيم. همه‌ی ما بايد به فکر پيشرفت فوتبال کشور باشيم و برای ايثارگری جان‌مان را هم فدا کنيم.

دوستی گفت: عملکرد قابل قبول تيم نوجوانان در جام جهانی که بدون گل خورده به عنوان تيم نخست از گروهش صعود کرد و حريفان بزرگی چون هلند، گامبيا و کلمبيا را پشت سر گذاشت، به ما اميد می‌دهد که می‌توانيم آينده‌ی درخشانی را برای فوتبال‌مان متصور باشيم. اما، حرکت ما بايد به صورت آرام آرام باشد. بايد تلاش کنيم تا حضورمان در اين مسابقات استمرار داشته تا به تجربيات بازيکنان‌مان بيافزاييم. ما مربيان فوق‌العاده توانمندی در کشور داريم که می‌توانند تيم‌های به مراتب قوی‌تری نسبت به تيم نوجوانان تشکيل دهند.

به گزارش ايسنا، وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نظر برخی کارشناسان که می‌گويند تخصص دوستی در ساختن تيم نوجوانان است و نبايد او را با فرستادن به تيم جوانان بسوزانيم، گفت: از کجا معلوم است که مربی ديگری که برای تيم ملی نوجوانان در نظر گرفته می‌شود، چنين موفقيتی را کسب نکند. شايد او بتواند قهرمان جام جهانی شود. مطمئن هستم مربيان بسيار شايسته‌تری از من وجود دارند که می‌توانند با تيم نوجوانان موفق باشند. اگر بنده هميشه در اين رده باقی بمانم، شايد مربيان ديگر انگيزه‌ای برای راهيابی به تيم ملی نداشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی يک بازيکن با تلاش و کوشش می‌خواهد به رده‌های بالاتر راه يابد، مربيان هم چنين تفکری دارند. دوستی که نمی‌تواند تا ابد در تيم نوجوانان باقی بماند. البته هر موقع که مسوولان فوتبال کشور صلاح دانستند برای کشورم خدمت کردم. من يک سرباز هستم و هر زمان به صلاحديد مسوولان باشد، در رده‌ی جوانان و يا رده‌های ديگر فعاليت می‌کنم. يازده سال پيش افتخار داشتم که کنار مربيان بزرگی چون غلامحسين پيروانی، مهدی مناجاتی و حميد بابازاده باشم. نزديک به هفت سال در رده‌ی بزرگسالان با تيم پيام مشهد کار کردم. ۱۰ سال در بانک ملی بودم و زمانی که آقای ميرآخوری مربی جوانان بود، در رده‌ی بزرگسالان هم کار کردم. آنجا يک خدمتگزار و تدارکاتچی بودم. الان هم به فکر خدمت هستم. هر زمان تشخيص دادند باشم کمک می‌کنم و هر زمان که صلاح ندانستند، کنار می‌کشم. حالا که فدراسيون فوتبال اين اعتماد را به بنده داشته از همه‌ی کارشناسان و مربيان می‌خواهم که به تيم کشورشان و علی دوستی کمک کنند. هيچ اشکالی ندارد، قبلا هم گفته بودم که به تيم نوجوانان کمک کنيد و واقعا اين حمايت‌ها و کمک‌ها به تيم نوجوانان بود که باعث افتخارآفرينی در جام جهانی شد.

سرمربی جوانان افزود: در دو دوره‌ی جام جهانی حضور داشته‌ام و از پول اين مردم و نظام تجربياتی کسب کردم که نمی‌توانم به آسانی آنها را از دست بدهم. اگر مربيان و کارشناسان احساس می‌کنند که کامل نيستم، به من و تيم کشورشان کمک کنند تا با گفتن يک ياعلی برای پشتوانه‌سازی فوتبال کشور هدف‌های خوبی برداريم.

وی در پاسخ به اين سوال که موفقيت تيم نوجوانان را مختص به کدام دوره از فدراسيون‌های فوتبال می‌دانيد، گفت: برخی دوستان می‌گفتند که مهدی مهدوی‌کيا شاگرد علی دوستی بوده و اين مربی او را کشف کرده است. انگار می‌خواستند شناسنامه‌اش را به نام من بزنند اما، معتقد بودم و هستم که فوتبال يک کار گروهی است. من به رشد آن بازيکن کمک کرده‌ام اما، تا جايی که او بزرگ و بزرگتر شد، مربيان بسياری هم برای پيشرفت مهدوی‌کيا زحمت کشيدند. همه نقش داشتند و اکنون هم می‌گويم در موفقيت تيم نوجوانان هم فدراسيون کنونی و هم فدراسيون زمان دادکان و فدراسيون‌های پيش از آن هم تلاش کرده و نقش دارند.

وی درباره‌ی حذف پيام صادقيان از ليست تيم نوجوانان خاطرنشان کرد: همان طور که گفتم همه‌ی جوانان بايد برای حضور در تيم کشورشان شانس داشته باشند. پيام صادقيان به هيچ وجه به دليل مسايل اخلاقی از ليست کنار گذاشته نشد چرا که او هيچ مشکل اخلاقی نداشت و با ادب بود. تنها مسايل فنی می‌تواند دليل خط خوردن کنونی او از ليست باشد اما، او و همه‌ی کسانی که خط خوردند می‌توانند در آينده‌ی نزديک دوباره در ليست تيم ملی کشورشان جای داشته باشند.

دوستی با اشاره به بحث بازيکن سازی در کشور و تعميم موفقيت تيم نوجوانان به کل بازيکنان نوجوان کشور گفت: زمانی می‌توانيم تيم ملی پر قدرت داشته باشيم که باشگاه‌ها به صورت قوی در کشور فعاليت کنند. استعدادهای بسيار خوبی در کشور ما وجود دارد و همين طور مربيان کاربلد بسياری هم داريم. می‌دانم که باشگاه‌ها مشغول فعاليت در رده‌ی نوجوانان هم هستند. ما هم به اقصی نقاط کشور می‌رويم و بسياری از بازيکنان مختلف را ارزشيابی می‌کنيم. مطمئنا فدراسيون فوتبال هم با برنامه‌ريزی‌هايی که دارد، کمک خواهد کرد تا مسابقات رده‌ی نوجوانان در کشور با انگيزه و جذابيت بيشتری دنبال شود تا بتوانيم امر توليد بازيکن را ارتقا دهيم.

به گزارش ايسنا، دوستی گفت: مطمئنا با يک برنامه‌ريزی صحيح مربيان درد کشيده و زجر کشيده‌ی کشور که با بدبختی و بيچارگی بسيار زياد تيم‌هايشان را آماده می‌کنند و بازيکنان نوجوان را پرورش می‌دهند، می‌توانند استوانه‌ی خوبی برای فوتبال ما باشند. ما می‌توانيم چندين تيم قدرتمند در رده‌های پايه داشته باشيم که آنها با رشد بيشتر به رده‌ی جوانان، المپيک و با حفظ کيفيت قبلی به تيم بزرگسالان‌مان راه يابند. من هم در رده‌ی نوجوانان مدت بسياری کار کردم و اکنون هم شانس حضور در رده‌ی جوانان را پيدا کردم. شايد عده‌ای مخالف اين تغيير باشند و دلايل‌شان هم کاملا فنی و کارشناسی باشد. اما، می‌خواهم بگويم علی دوستی خاک پای حشمت مهاجرانی و مربيان بزرگ ديگر در کشور است. اصلا در اندازه‌هايی نيستم که بخواهم خودم را با آنها قياس بگيرم. اما، خاطر شما هست که آقای مهاجرانی در تيم ملی جوانان ايران عملکرد موفقی داشت و سپس سرمربی تيم بزرگسالان شد که اين می‌تواند الگوی داخلی خوبی برای ما باشد. همين طور اگر بخواهيم از کشورهای پيشرفته‌ی خارجی هم الگوبرداری کنيم، آرژانتين می‌تواند مصداق آن باشد که مربی موفق‌شان در تيم جوانان به تيم بزرگسالان راه يافت. برای من هم فرقی نمی‌کند و هر جا که مسوولان صلاح بدانند، کار می‌کنم. باور کنيد آفتاب کمپ تيم‌های ملی با آفتاب اهواز، اصفهان، مشهد و... برای علی دوستی فرقی نمی‌کند. من در زمين‌های خاکی مربيگری کرده‌ام. من خاک آب دادم و در آن تمرين اجرا کردم و تا روزی که زنده باشم و بتوانم به کشورم خدمت کنم، از هيچ تلاشی دريغ نمی‌کنم.

سرمربی جديد تيم جوانان درباره‌ی برنامه‌ی کنونی‌اش برای اين تيم تصريح کرد: همان طور که گفتم از يک سال پيش برای تيم جوانان برنامه‌ريزی کرده‌ام و استعداديابی خوبی هم در اين زمينه داشتيم. مربيان با تجربه‌ی بسياری در سراسر کشور در اين مساله به ما کمک کردند و اکنون پس از مسابقات جام جهانی تجربه‌ام بسيار بيشتر شده است و فدراسيون فوتبال مزد اعتمادش به کادر فنی تيم نوجوانان را در مسابقات اخير گرفت و حمايت‌هايش استمرار داشت، از اين پس هم از اين تيم حمايت کند و با برنامه‌ريزی جديد و انجام بازی‌های تدارکاتی مختلف تيم قدرتمندی را روانه‌ی مسابقات آسيايی و سپس جهانی کنيم. اردوی تيم جوانان از شنبه شروع خواهد شد و تمام تلاش‌ ما اين است که در روزهای باقيمانده تا رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسيا تيم آماده‌ای بسازيم. اگر انشاءالله توانستيم به مرحله‌ی بعد صعود کنيم، با يک برنامه‌ريزی خوب و دراز مدت بتوانيم اين تيم را تا رده‌ی المپيک و سپس بزرگسالان بسازيم.

به گزارش ايسنا، دوستی در ابتدای اين کنفرانس زنده بودن فوتبال در کشور را مديون زحمات خبرنگاران دانست و تاکيد کرد: شما مکمل فوتبال هستيد و با در اختيار گذاشتن خبرها به مردم به بازيکنان و مربيان انگيزه‌ی بيشتری می‌دهيد. حضور شما برای موفقيت آينده‌سازان فوتبال ما کمک شايانی است. در نيجريه هم از زحمات و کمک‌های شما بهره مند شده و بر تجربيات‌مان اضافه شد. از اين پس هم می‌خواهم تا به يکديگر کمک کنيم تا ورزش و فوتبال کشور را به جايگاه واقعی‌اش برسانيم.

دوستی در پايان نشست نيز از حمايت‌ها و اميدواری‌هايی که سعيدلو رييس سازمان تربيت بدنی از تيم نوجوانان داشت، تشکر کرد و گفت: سعيدلو با روح بزرگی که داشت، استرس‌ها را از تيم نوجوانان دور کرد. او تنها از ما خواست که بازی‌های قابل قبولی را در جام جهانی به نمايش بگذاريم که اين باعث دلگرمی همه‌ی بازيکنان، مربيان و مسوولان تيم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016