چهارشنبه 11 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قطبي: من هم روياپرداز هستم مثل برادران رايت و انيشتين، رامين طبرسي، روزنامه ورزشی گل

پايان جلسه کميته فني فدراسيون مصادف مي‌شود با خوشحالي خبرنگاران صداوسيما چرا که آنها مي‌توانند يک دل سير با سرمربي تيم ملي مصاحبه بگيرند البته افشين قطبي در ابتدا علاقه‌اي به مصاحبه نداشت:«من تمام حرف‌هايم را چند روز قبل در يک برنامه تلويزيوني زده‌ام و فکر نمي‌کنم حرف ديگري باقيمانده باشد.» از خبرنگاران اصرار و از قطبي انکار،‌اما نهايتا قطبي راضي مي‌شود که چند کلمه صحبت کند. مطابق معمول سوال‌ها هم در مورد باخت به اردن است:«هر شکستي تلخ است، اما خيلي ساده مي‌توانم بگويم اگر هر تيم ملي در 12 روز چهار بازي انجام دهد شک نکنيد که در يک بازي بد بازي مي‌کند. ضمن آنکه داور اين بازي هم عرب بود. چرا هيچ رسانه‌اي به داوري اين بازي نپرداخت و نگفت که گل اردن با دست زده شد. نمي‌خواهم بهانه‌جويي کنم و مسووليت شکست را قبول مي‌کنم،‌اما بايد کاري کنيم که اين شرايط عوض شود.» سرمربي تيم ملي به يکسري سوالات ديگر هم جواب مي‌دهد و بيرون آکادمي منتظر رييس فدراسيون باقي مي‌ماند تا چند کلمه‌اي با او صحبت کند. اين زمان بهترين فرصت براي صحبت با قطبي است.

شما در مصاحبه‌تان مدعي شديد که باخت به اردن چندان غيرمنطقي نيست مي‌خواهم بدانم انتظار بالاي مردم از تيم ملي براي برد در هر بازي را منطقي مي‌دانيد يا غيرمنطقي؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به نظرم اين انتظارات را رسانه‌ها ساختند. انتظاراتي که بعضي از آنها واقعي نيست و به جاي اينکه فني باشد، شخصي است. بايد قبول کرد که تيم ملي نمي‌تواند در هر بازي خوب بازي کند. ما تغييراتي را در تيم ملي به وجود آورديم و جلوي اردن هم دو سه بازيکن اصلي و تاثيرگذار خود را نداشتيم.

گويا حضور مسعود شجاعي و جواد نکونام در تيم ملي براي شما خيلي مهم است: فکر مي‌کنيد سرمربي کره هم ممکن است تيم ملي کشورش را بدون حضور پارک‌جي‌سونگ تصور کند؟

بدون شک پارک بازيکن بسيار موثري براي تيم ملي کره‌جنوبي است همين قدر بگويم که اگر او در دو بازي رفت و برگشت مقابل ايران نبود ما مي‌توانستيم شش امتياز از کره بگيريم. در فوتبال بين‌الملل امروز بازيکنان بين‌المللي نقش بسيار مهمي دارند. ايران چهار بازيکن در ليگ‌هاي اروپايي ندارد، اما استراليا 41 بازيکن دارد که در اروپا بازي مي‌کنند.

از اين بحث بگذريم و سراغ سوالاتي برويم که بيشتر جنبه انتقادي دارد. خيلي از منتقدان شما ديگر لحن و ادبيات شما را قبول ندارند.

منظورتان را متوجه نمي‌شوم.

آنها مي‌گويند تاريخ مصرف حرف‌هاي شما گذشته و شما تنها يک انسان روياپرداز هستيد.

(چند لحظه مکث مي‌کند) آدم بايد روياپرداز باشد تا موفق شود. مگر برادران رايت يا انيشتين رويا نداشته‌اند.

خب آنها توانستند روياهايشان را عملي کنند، اما منتقدان افشين قطبي چنين موضوعي را در مورد شما قبول ندارند.

فکر مي‌کنم از زماني که به ايران آمدم موارد مثبت زيادي وارد فوتبال ايران شده. آنهايي که از من انتقاد مي‌کنند و مي‌گويند قطبي مرد عمل نيست تا به حال در تمرينات ما حاضر نشده‌اند. آنها نمي‌دانند که من و همکارانم روزي 20 ساعت کار مي‌کنيم. بهتر است اين آقايان عملکرد خودشان را هم ببينند. کداميک از تيم‌هاي ليگ‌برتري توانسته در تمام بازي‌هايش خوب بازي کند و پيروز شود يا کدام تيم ايراني در ليگ قهرمانان به نتايج خوبي رسيد.

تمام حرف‌هايي که مي‌زنيد منطقي است، اما باز هم باور اينکه ايران به اردن ببازد براي خيلي‌ها سخت و غيرقابل قبول است.

فکر مي‌کنيد بازي با اردن آسان بود؟ اتفاقا بازي با اين تيم‌ها سخت است. نبايد با يک شکست همه چيز را از ياد برد. برانکو از کره‌جنوبي باخت يا ايتاليا در جام‌جهاني با آمريکا مساوي کرد اصلا همين روسيه با هيدينگ توانست به جام‌جهاني صعود کند،‌اما کسي نيامد بگويد که ليپي يا هيدينگ مربيان بدي هستند. به نظرم بايد از بعضي از انتقادهايمان خجالت بکشيم.

شما قبلا بهتر با انتقادات روبه‌رو مي‌شديد، اما گويا الان ديگر چنين نگرشي نسبت به انتقادات نداريد.

هنوز هم از انتقادات سازنده استقبال مي‌کنم، اما از انتقاداتي که مشخص هستند و بوي سياسي مي‌دهند ناراحتم. متاسفانه خيلي‌ها دعا مي‌کنند تا تيم‌ ملي ببازد آن هم به خاطر مسايل سياسي. اگر واقعا ما وطن‌دوست هستيم بايد به جاي انتقادهاي سياسي به تيم ملي کشورمان کمک کنيم.

قبول داريد که تيم ملي افشين قطبي فوتبال زيبايي را به نمايش نمي‌گذارد .اين موضوع را حتي مسوولان فدراسيون قبول دارند.

من فکر مي‌کنم تيم ملي در سه بازي از چهار بازي خوب بازي کرد و حتي در نيمه دوم جلوي اردن هم خوب بوديم.

ببخشيد اما باور جمله آخرتان کمي سخت است.

بگذاريد بنده از شما يک سوال بپرسم. مگر اردن قشنگ بازي کرد.

کسي از اردن انتظار بازي زيبا را ندارد،‌اما داستان تيم ملي ايران و انتظار مخاطبش فرق مي‌کند.

مگر ما در ليگ کشورمان چقدر بازي خوب و زيبا ديده‌ايم که اين انتظار به وجود آمده. تا امروز نمي‌خواستم اين قضيه را بگويم چون قصد بي‌احترامي به هيچ‌ کدام از مربيان ليگ را ندارم، اما واقعيت اين است که در ليگ‌برتر بازي‌هاي بد زيادي ديده‌ام.

در مورد ليست تيم ملي هم صحبت کنيم. دعوت از بازيکناني مثل نصرتي، بيگ‌زاده يا پژمان نوري انتقادهاي زيادي را به همراه داشت.

مشکل اين است که بسياري از کساني که اين مباحث را مطرح مي‌کنند فوتبال را به طور کامل نمي‌شناسند. بيگ‌زاده توانايي زيادي دارد و در صورت کسب تجربه مي‌تواند تبديل به يکي از بهترين بازيکنان تيم ملي در سمت راست و چپ شود. پژمان نوري بازيکني بسيار تاکتيک‌پذير و پرتلاش است و محمد نصرتي هم مدافع سرعتي‌ است.

اما نصرتي اشتباهات خطرناکي به عنوان يک مدافع مياني داشته.

فوتبال ورزش اشتباهات است و بازيکن اشتباه مي‌کند.

فکر مي‌کنيد با اين شرايط بتوانيد به کارتان ادامه دهيد؟

در فوتبال ايران هيچ‌وقت نمي‌توانيد چيزي را پيش‌بيني کنيد. بارها گفته‌ام براي مردم ايران است که مي‌جنگم و براي آنها آمده‌ام. تا زماني که آنها دوست داشته باشند من مي‌مانم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016