سه شنبه 7 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امير حاج رضايی: قطبی در حد و اندازه‌های تيم ملی نيست، اتفاقات اخير جامعه‌ی فوتبال نگران است، ايسنا

- روند آماده ‌سازی متوسطی برای جام ملت‌ها داريم

يک کارشناس فوتبال گفت: متاسفانه روند آماده‌سازی تيم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام ملت‌های آسيا متوسط است.

امير حاج رضايی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، پيرامون شرايط تيم ايران با توجه به قرعه‌کشی مسابقه‌های فوتبال جام ملت‌های آسيا در سال ۲۰۱۱ که با تيم‌های ملی امارات، عراق و کره شمالی هم‌گروه شده است، اظهار کرد: ناکامی‌های فوتبال ايران از سال ۲۰۰۶ تاکنون نگاه ياس‌آلودی را در تيم ملی ايران ايجاد کرده است چرا که ما به ياد داريم هميشه به تيم‌های مقتدر اميدوارانه نگاه کرديم. اکنون هم بايد بدانيم، کره شمالی همان تيمی است که با عبور از تيم ايران، راهی مسابقه‌های جام جهانی ۲۰۱۰ شد. عراق هم که قهرمان دوره قبلی جام ملت‌های آسياست و امارات هم هميشه در برابر ما مشکلاتی را برايمان ايجاد کرده است. اين مسائل را آرشيو ذهنی ما می‌گويد که بايد نسبت به آن واقف باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: اما از طرفی می‌توانيم در قبال اين قرعه به آينده تيم ايران در اين رقابت‌ها چنين بنگريم که کره شمالی همواره بازنده تيم ايران بوده و هيچ زمان تيم ما را شکست نداده است. عراق هم شايد در مقاطعی بر تيم ما غلبه کرده اما معمولا آن‌ها را هم می‌برديم و نيز آنکه امارات هم بازنده سنتی تيم ايران است. با اين ذهنيت می‌توان گفت که گروه ايران در جام ملت‌های آسيا آسان است اما بنده معتقدم ما در گروهی متعادل قرار گرفته‌ايم.

حاج رضايی تاکيد کرد: فوتبال در دنيا روز به روز در حال تغيير است. يک تيم تنها در مدت يک هفته دچار تغييرات عمده‌ای می‌شود که نمی‌توان نتايجش را با هم مقايسه کرد. خيلی از مربيان تراز اول فوتبال دنيا هم نمی‌توانند جلوی برخی اتفاق‌ها را بگيرند. شايد گوآرديولا هيچ وقت تصور نمی‌کرد آتشفشان ايسلند باعث شود تا آنها با اتوبوس راهی ميلان شوند. حوادث هميشه بر سر راه هستند و الزاما نمی‌توان بر توانمندی‌های يک تيم برای کسب موفقيت قطعی تاکيد کرد.

وی افزود: گرچه بنده معتقدم افشين قطبی سرمربی تيم ملی در حد و اندازه‌های هدايت تيم ايران نيست اما وضعيت فعلی ما ناشی از ناکامی‌های گذشته بوده که دليل آن هم عدم استفاده صحيح از نيروها و پتانسيل موجود در فوتبال ايران با اعمال سياست‌های ناکارآمد بوده است و بی‌انصافی خواهد بود که نوک پيکان را تنها به سمت قطبی نشانه رويم. البته در عين حال هم فکر می‌کنم يک مربی زمانی موفق است که ابزار لازم را هم در اختيار داشته باشد و تراز اول‌ترين مربيان دنيا هم در يک شرايط نامساعد و کمبود نمی‌توانند کارآيی لازم را داشته باشند.

حاج‌رضايی گفت: در هر صورت متاسفانه روند آماده‌سازی تيم ايران برای حضور در جام ملت‌های آسيا را کاملا متوسط دانسته و بر اين مهم هم تاکيد می‌کنم که تمام کشورهای دنيا حتی کشورهای آسيايی و اطراف ايران به سرعت در حال پيشرفت هستند و مشخص نيست با چه قدرتی از اين تيم‌ها در جام ملت‌های آسيا روبه‌رو خواهيم بود. همه مردم ايران تيم کشورشان را دوست دارند. من نمی‌خواهم موضع‌گيری کاملا خنثی در اين باره داشته باشم. ناکامی تيم ايران در مسابقه‌های بين‌المللی احساسات مردم را جريحه‌دار می‌کند اما بر اساس برداشت خودم، نظرات فنی‌ام را می‌دهم.

اين کارشناس فوتبال همچنين درباره وضعيت تيم ملی اميد و اينکه با اين شرايط چه آينده‌ای برای اين تيم در مسابقه‌های گوانگجو پيش‌بينی می‌کنيد، گفت: به دليل طولانی شدن غيبت تيم اميد ايران در المپيادهای متعدد، نوعی سرخوردگی و ياس در جامعه فوتبال ما در اين مقوله وجود دارد لذا اين مساله مسووليت سازمان‌های مربوط را افزايش می‌دهد و اتفاقات رخ داده در انتخاب‌ها، برکناری‌ها و حوادث مختلف برای تيم اميد، جامعه فوتبال را نگران کرده است. بنده معتقدم که می‌بايست مسووليت اجرايی تيم اميد را به کميته ملی المپيک بدهم و او تمام کارها را برای اين تيم بر عهده داشته باشد. خودش سرمربی انتخاب کند مسووليت آماده‌سازی تيم را داشته و در نهايت هم برابر نتايجش پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: آن طور که از طريق رسانه‌ها اطلاعات گرفتم، دو نهاد رسمی يعنی کميته ملی المپيک و فدراسيون فوتبال هميشه پشت اين تيم بوده‌اند اما به نظر می‌رسد حضور اين دو نهاد نه تنها باعث تقويت و قدرت بيشتر اين تيم شده بلکه بر سر مديريت اين تيم دوگانگی به وجود آورده که در نهايت به ضررش بوده و هست. بنده نمی‌دانم طبق قوانين، اختيارات تيم اميد به کدام‌يک از اين دو نهاد سپرده شده است اما هرچه هست بهتر است در اختيار کميته ملی المپيک باشد. اين کميته می‌تواند از مربيان تيم اميد برنامه بگيرد، تدارکات و تدابير لازم را برای اردوهای اين تيم بيانديشد تا آنها منسجم‌تر از قبل خود را برای بازی‌های آتی آماده کنند. مشکلات قبلی متاسفانه باعث شده تا تيم اميد ايران اکنون نزديک به ۴۰ سال است که نتوانسته در مسابقه‌های المپيک شرکت داشته باشد.

حاج‌رضايی تاکيد کرد: سرمربی تيم اميد بايد سريعا انتخاب شود چرا که فاصله زيادی تا بازی‌های گوانگجو نداريم. مربی ايرانی يا خارجی چندان مهم نيست، چرا که نکته حائز اهميت آن است که بايد ابزار و امکانات لازم را برای او فراهم کنيم و اگر چنين نشود، هيچ کسی نمی‌تواند با اين تيم در بازی‌های آتی موفق باشد. تصميم‌های ما در اين زمينه بايد قانونمند باشد و اگر قانون در اينجا مشکلی دارد، قوانين مورد بررسی و اصلاح قرار گيرند. قطعا اگر قوانين شفافی در اين باره داشته باشيم تداخل مسووليت اين دو نهاد هيچ معنايی ندارد.

وی ادامه داد: يکی از هنرمندی‌های خوب ما در ورزش، کشتن زمان است. ما هميشه به دنبال زمان از دست رفته هستيم. معمولا وقتی فرصت داريم، يا کار را آغاز نکرده و يا آنکه شروع می‌کنيم و سپس با وقفه‌هايی به دلايل مختلف مواجه می‌شويم. در نهايت وقتی فرصت پايان يافت، می‌خواهيم خيلی اورژانسی کارها را انجام دهيم و در نهايت هم نتوان آن تيم را نجات داد. نبايد مصالح ملی در فوتبال تحت سيطره تصميمات شخصی قرار گيرد. نبايد چند نهاد برای يک تيم تصميم بگيرند؛ چيزی که برای ما به اثبات رسيده اين است که روحيه همکاری مشارکتی در ما ايرانی‌ها پايين بوده و با يکديگر همخوانی ندارد؛ لذا بهتر است تنها يک نهاد برای تيم اميد تصميم‌گيری کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016