سه شنبه 15 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جام ‌جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی: اسپانيای "معصوم" به مصاف آلمان "زيبا" می رود، مهر

تيم های فوتبال اسپانيا و آلمان چهارشنبه شب در حالی در مرحله نيمه نهايی رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ به مصاف هم می روند که معصوميت فوتبال اسپانيايی ها که هيچ گاه جام نبرده اند و زيبايی سياق آلمان ها، نبردی دلنشين و چشم نواز را رقم خواهد زد.
به گزارش خبرگزاری مهر، اسپانيا و آلمان فرداشب ساعت ۲۳ به وقت تهران در دوربان مقابل هم صف آرايی می کنند. ديداری که يواخيم لو، سرمربی آلمان ، گفته که تيمش قصد ندارد انتقام شکست يک بر صفر در يورو ۲۰۰۸ را بگيرد اما ناگفته پيداست که اين ديدار از آن بازی، تاثير می پذيرد اما در خصوص کيفيت اين تاثير، تنها در پايان ۹۰ دقيقه می توان صحبت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فوتبال برای مردم آفتاب سوخته مديترانه يک تفريح خطرناک سياسی و به نظر آلمانی ها يک مسکن قوی است. اسپانيايی ها وقتی از دغدغه هايشان رهايی می يابند، می نشينند، روی نقشه دنبال مناطق جدايی طلب می گردند و مدام زير لب به ايزابل و فرناندو که با يک ازدواج سلطنتی زمينه ساز يکپارچگی کشورشان شدند، فحش می دهند. آلمانی ها اما با فوتبال به اصطلاح عشق می کنند. وقتی روس ها حتی کارخانه های آلمان نازی شکست خورده را هم روی دوش می گذاشتند و می رفتند، "فريتز والتر" بچه فقيرمنطقه نه چندان پرامکانات کايزرسلاترن، تيم جمع کرد و سال ها پس از آن شکست بزرگ در جنگ جهانی دوم چنان شکوهی را در جام جهانی ۱۹۵۴ رقم زد که هيتلر سابقا نقاش حتی در بهترين آثارخود هم نمی توانست ترسيمش کند. فوتبال برای آلمانی ها دريچه ای به سوی اميد است و برای اسپانيا، يکی از معدود کشورهای دارای سرود ملی بی کلام (شايد به دلايل سياسی) لابد راهی برای برزبان آوردن حرف های ممنوع!

***

صدای گزارشگر بازی نهايی يورو ۲۰۰۸ هنوز زنده است: "سنا...ژاوی ...تورس..گل!" اسپانيا با زيباترين تاکتيک ممکن ، بهترين تورنمنت ۱۶سال اخير دنيا را فتح کرد و نکته شگفت انگيز اينکه فقط آلمان می توانست رويايی ترين انتخاب برای باختن در بازی نهايی آن تورنمنت حسرت برانگيز باشد. هنوز مانده بود تا پی ببريم يواخيم لو در حال ساختن يک تيم با قابليت بازی در ۳ جام جهانی آينده است. بهترين گلزن تاريخ فرايبورگ برای آبديده شدن، پس از دريافت مدرک از معتبرترين آکادمی های فوتبال آلمان به کار، آموزش و پياده کردن اجباری برنامه هايش در تيم های دسته پايين فوتبال کشورش مشغول شد و چون خم به ابرو نياورد و خيلی زود نکات را آموخت به عنوان دستيار کلينزمن روی نيمکت تيم ملی نشست. زيبايی آلمان به اندازه لباس های يواخيم لوست. شايد اگر آلمان با قهرمانی در اين جام رسما عنوان پرافتخارترين تيم ملی دنيا ( به لحاظ تعدد قرار گرفتن در ۳ رتبه ابتدايی ادوار مختلف جام جهانی) را از برزيل بربايد ما سرانجام پی می بريم که نه ، همين لباس زيباست نشان تيم بودن!

***

درباره اسپانيا از دو سال پيش به اين نتيجه رسيديم. اين ويسنته دل بوسکه چشم هر چه شباهت اسپانيايی ها با ايرانی ها را درآورده است. زمانی فوتبال اسپانيا را با بازی احساسی و بی برنامه می شناختيم اما حالا سبک "تيکی – تاکا" نفس همه را می گيرد. تا به حال سابقه نداشته يک تيم پس از باخت در بازی اول ، جام جهانی را فتح کند اما سابقه داشته آلمان بعد از باخت در بازی دوم مرحله گروهی يک تورنمنت بزرگ به فينال برسد. آيا اسپانيا ، بازنده دور اول مرحله گروهی سنت شکنی می کند يا آلمان که مانند يورو ۲۰۰۸ بازی دوم مرحله گروهی را به يک تيم منطقه بالکان باخته تا فينال پيش می رود؟ جواب سوال با دل بوسکه و لو.

***

اين بازی شايد واپسين نبرد برای تصاحب عنوان آقای گلی هم باشد. در يک سمت ميدان داويد ويا می آيد تا پس از تبديل شدن به سومين آقای گل ضعيف تاريخ يورو (او فقط ۴ گل زد)، بعد از گرد مولرآلمانی ، بهترين گلزن دو تورنمنت پياپی نام بگيرد . در سوی مقابل کلوزه ۱۴ گله با دو گل ديگر بالاتر از رونالدوی برزيلی ، بهترين گلزن اين رقابت ها نام می گيرد. احتمالا اين لهستانی الاصل، گمنام ترين رکورددار تاريخ جام جهانی است.

***

دوستداران بيطرف فوتبال برای دوست داشتن دو تيم دلايل زيادی دارند. اسپانيا به خاطر همه آن به چشمه رفتن ها و تشنه برگشتن ها ، آلمان به حرمت تمام خاطرات ما از زمان مد شدن کوبيدن روی عکس برگردان بازيکنانش در تابستان ها. اسپانيا به خاطرتصويرعمدتا بازنده اش ، آلمان به دليل سربرآوردن ناگهانی از خاکسترها ،اسپانيا به خاطر فوتبال معصومانه و آلمان به دليل اينکه به قول سربابی چارلتون هميشه در پايان ۹۰ دقيقه پيروزمی شود. اينها به اين دلايل زيادی محبوب هستند!

--------------------
* مرتضی ياسری نيا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016