سه شنبه 30 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قطبي: نتايج تيم ملي بي‌نظير بوده است - قول قهرماني در قراردادم نيامده است، ايسنا

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: تيم خوبي ساخته‌ايم، هرچند براي حضور در جام ملت‌ها بايد تقويت شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افشين قطبي در نشست خبري عصر دوشنبه (امروز) خود درباره‌ي حضور تيم ملي فوتبال ايران در مسابقه‌هاي غرب آسيا، اظهار كرد: در مدتي كه سرمربي تيم ملي بودم، تغييرات سازنده‌اي را در اين تيم ايجاد كرده‌ام كه مهم‌ترين آن‌ها تغيير فكر بازيكنان است و خوشحالم آن‌ها اكنون كه به اردوي تيم ملي دعوت مي‌شوند با تفكري كاملا حرفه‌اي و پشتكار فراوان به اين تيم مي‌آيند. با تغييرات انجام شده تيم خوبي را ساخته‌ايم و البته تا جام ملت‌هاي آسيا بايد بيشتر تقويت شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي افزود: پس از آن كه اردوهاي خوبي در منطقه شرق آسيا داشتيم و در بازي‌هاي تداركاتي سازنده نتايج مطلوبي گرفتيم اكنون فرصت خوبي است تا در مصاف با تيم‌هاي غرب آسيا محك خوبي بخوريم. تيم‌هاي اين منطقه فوتبال خاص خود را دارند و از ويژگي‌هاي كنترلي بازي بهره مي‌برند. هدف تيم ايران از شركت در اين رقابت‌ها محك خوردن و كسب نتايج مطلوب است. بايد از زمان‌هاي باقي مانده به بهترين شكل استفاده كنيم و تيمي بسازيم كه در طول 90 دقيقه بتواند بازي منسجم و قدرتمندانه‌اي را ارائه دهد.


وي با اشاره به نوع بازي تيم ايران گفت: با همدلي به وجود آمده ميان كادر فني، شرايط بازي تيم ملي هم تغيير كرده است. بازيكنان ما پس ازآن كه توپ را از دست مي‌دهند به سرعت سازمان‌دهي لازم را پيدا مي‌كنند، آن‌ها از فضاهاي كوچك استفاده مطلوبي داشته و به خوبي مي‌توانند موقعيت‌هاي خطرناكي را روي دروازه حريف ايجاد كنند.


سرمربي تيم ملي با ابراز رضايت از نتايج اين تيم در بازي‌هاي اخير گفت: در هر 6 بازي گذشته‌ي تيم ملي پيروز بوديم كه 5 پيروزي در خارج از خانه به دست آمد كه اين بسيار مطلوب است. ما تنها دو گل در اين 6 بازي دريافت كرديم كه آمار مناسبي است. ما سعي مي‌كنيم در تورنمنت‌هاي دوستانه آتي نيز به شرايط مطلوب‌تري برسيم. هرچند نتايجي كه تاكنون گرفته‌ايم بي‌نظير است.


قطبي با انتقاد از مسوولان برگزاري تورنمنت غرب آسيا گفت: مسوولان برگزاري اين رقابت‌ها بايد ديدگاه‌شان حرفه‌اي‌تر شود. تيم‌هاي حاضر در اين مسابقه‌ها از مرحله نيمه نهايي تا فينال تنها 48 ساعت براي ريكاوري فرصت دارند كه اين بسيار كم است. همچنين 12 بازي در يك زمين برگزار مي‌شود كه در اين شرايط يا چمن آن زمين بي‌نظير است و يا در نهايت بازي فينال بايد در يك زمين خاكي برگزار شود. اين برنامه‌ريزي اصلا منطقي نيست.


قطبي گفت: ايران تنها تيم غير عربي اين رقابت‌هاست و از اين بابت كه تيم‌هاي حاضر در تورنمنت موظفند بهترين تيم‌شان را به اين رقابت‌ها بياورند، خوشحاليم. تيم‌هاي عراق و اردن اين رقابت‌ها را بسيار جدي گرفته‌اند و آن را براي آماده‌سازي تيم‌شان همچون ايران مفيد مي‌دانند. موفقيت در تورنمنت غرب آسيا آسان نيست.


قطبي با تشكر از رسانه‌ها گفت: از تمامي رسانه‌ها و كساني كه در مدت اخير از تيم ملي حمايت كردند تشكر مي‌كنم. آن‌ها فضايي را باز كردند تا تيم ايران بتواند در فرصت كافي توانايي‌هايش را نشان داده و آماده‌تر شود. پيروزي‌هاي اخير تيم ملي را به آن‌ها و تمامي مردم ايران تبريك مي‌گويم.


به گزارش ايسنا، سرمربي تيم ملي فوتبال كه قرار است تا چندي ديگر به همراه تيم ايران در رقابت‌هاي غرب آسيا شركت كند، در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران اظهار كرد: مهم‌ترين نكته‌اي كه من در تيم ايجاد كردم داشتن روحيه قهرماني است. ما سعي كرده‌ايم كه روحيه پيروزي را در تيم حفظ كنيم. اين مهم نيست كه چه مشكلاتي بر سر راه پيروزي وجود دارد. هر مساله‌اي باشد ما بايد تلاش كنيم تا به قهرماني برسيم. به عنوان نمونه وقتي براي بازي به چين رفتيم، زميني را ديديم كه به شدت خراب بود. اما اين مساله تاثيري بر روي فكر و يا عملكرد ما نداشت. ما در تيم ملي ياد گرفتيم كه با هر شرايطي براي پيروزي تلاش كنيم و اين نخستين عاملي است كه توانسته‌ام در تيم ملي ايجاد كنم.


وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در ارتباط با خداحافظي مجيدي از تيم ملي گفت: من احترام زيادي براي استقلال، هوادارانش و كاپيتان اين تيم قائلم. من احترام مي‌گذارم به تصميمي كه مجيدي گرفته و آرزوي موفقيت براي او دارم. دفتر مجيدي براي من بسته شده است و در اين چهار ماه بايد فكرم را بگذارم كه تيمي براي قهرماني آماده كنم.


قطبي در پاسخ به سوال ديگري كه اشاره به اختلاف‌هاي مجيدي با يكي از اعضاي كادر فني تيم ملي داشت، گفت: من فكر مي‌كنم اين سوالي است كه بايد از مجيدي پرسيد كه چرا از تيم ملي خداحافظي كرده اما من همچنان مي‌خواهم براي آرامش و تمركز تيم ملي تلاش‌تان را براي بازيكناني انجام دهيد كه علاقه‌مند به حضور در تيم ملي هستند.


وي ادامه داد: ديدگاه من در فوتبال حرفه‌اي، بين‌المللي و ملي است. اگر حس كنم هر بازيكني مي‌تواند به كسب نتيجه خوب به تيم ملي كمك كند، او را به تيم دعوت مي‌كنم. اين هم اخلاقي است هم فني. وقتي مسووليت ساختن يك تيم بر عهده فردي قرار مي‌گيرد، بايد تمام تلاشش را انجام دهد كه بهترين‌ها را انتخاب كند. من هم در كادر فني سعي مي‌كنم كه با مشورت با ديگران تصميم خوبي بگيرم. همان طور كه احساس مي‌كنم تصميم‌هاي خوبي گرفته‌ام. هيچ مشكل شخصي با هيچ بازيكني ندارم و در انتخاب‌هايم نظر شخصي‌ام را كنار مي‌گذارم و تنها بر اساس هدف‌هاي ملي و فني بازيكنانم را انتخاب مي‌كنم.


سرمربي تيم ملي فوتبال در پاسخ به سوال ديگر در ارتباط با حضور سيد مهدي رحمتي در تيم اميد و احتمال مصدوميت اين بازيكن در بازي‌هاي آسيايي، گفت: به نظر من فاصله بين دروازه‌بان‌هاي ما و به طور كلي همه بازيكنان ما چندان زياد نيست. بايد بگويم كه رقابت اكنون در تيم ملي زياد است و فاصله‌ها كم. از طرفي من به تصميم پيرواني احترام مي‌گذارم چون مي‌دانم كه او هم به دنبال تيمي است كه بتواند در بازي‌هاي آسيايي قهرمان شود. ما بايد همه تلاش كنيم كه او به اين هدف مهم برسد. در مورد مصدوميت احتمالي رحمتي هم بايد بگويم اين مصدوميت احتمال دارد در هر زماني براي بازيكنان به وجود آيد. شما صبح وقتي كه از تخت خوابتان پايين مي‌آييد احتمال دارد پايتان پيچ بخورد و مصدوم شويد. به طور كلي هدف ما كسب بهترين نتيجه براي همه رده‌هاي سني تيم‌هاي ملي است و بايد براي رسيدن به اين نتايج همه كمك كنيم.


افشين قطبي در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه پس از پيروزي در ديدارهاي تداركاتي اخير چه ميزان قول قهرماني مي‌دهيد، خاطرنشان كرد: اگر شما من را بشناسيد مي‌دانيد كه من هميشه براي پيروزي برنامه‌ريزي كرده‌ام و به هر تورنمنتي كه رفته‌ام براي پيروزي بوده است و آن‌هايي كه با فوتبال آشنايي دارند مي‌دانند كه بين بازي دوستانه و رقابت‌هاي رسمي فاصله‌ي زيادي وجود دارد. ما نبايد پس از چند برد در ديدار دوستانه خودمان را گم كنيم. ما بايد از اين‌ها استفاده كنيم تا تيم‌مان را براي قهرماني آسيا آماده كنيم. ما همچنان بايد ادامه بدهيم. در اينجا جا دارد كه از سعيدلو و كفاشيان هم تشكر كنم كه همه تلاش‌شان را براي اينكه ما به قهرماني برسيم انجام مي‌دهند.


وي در ادامه در مورد قول قهرماني هم گفت: من نمي‌دانم اين قول از كجا آمده، شايد به دور اولي برمي‌گردد كه من سرمربي پرسپوليس بودم و قول قهرماني دادم و آن قول هم محقق شد اما شرايط آن موقع فرق مي‌كرد. در آن زمان احساس كردم كه تيمم به يك انگيزه رواني نياز دارد و من قول قهرماني دادم. اما اكنون اين مساله فرق مي‌كند. احساس مي‌كنم اين سوال از سوي خبرنگاران تكراري شده و از آن‌ها مي‌خواهم در مورد سوال ديگري فكر كنند. همان طور كه زندگي را نمي‌شود پيش‌بيني كرد نتيجه بازي فوتبال هم كه جزئي از زندگي است غير قابل پيش‌بيني است.


سرمربي تيم ملي فوتبال در ادامه با اشاره به مسائل فني اين تيم ادامه داد: اكنون ما تيمي را در اختيار داريم كه مي‌تواند توپ را خوب نگه دارد. چرخش توپ در تيم ما زياد شده است. وقتي توپ در اختيار ماست با پاس‌هاي تك ضرب آن را در زمين مي‌گردانيم. وقتي كه توپ را از دست مي‌دهيم، با اعتماد به نفس دفاع را از بالاترين نقطه ممكن شروع مي‌كنيم. امروز فاصله بين دفاع، هافبك و فوروارد ما كم شده است و راحت‌تر مي‌توانيم بازي را كنترل كنيم.


افشين قطبي در ادامه در رابطه با ثبت شدن قول قهرماني در قراردادش و مرخصي‌هايش، اين سوال را يك مورد حاشيه‌اي عنوان كرد و گفت: اينكه ما بخواهيم در جام ملت‌ها قهرمان شويم يك خواست شخصي است كه من از خودم انتظار دارم. نيازي نيست كه در قراردادم چيزي در اين مورد ثبت شود. در مورد پس از رقابت‌هاي قهرماني آسيا هم هنوز فكر نكرده‌ام كه چه كاري انجام دهم. اما در مورد مرخصي‌هايم بايد بگويم من كنار خيلي از مربيان بين‌المللي كار كرده و با خيلي از مربيان بين‌المللي آشنا هستم. مربيان بين‌المللي بايد هم بازيكنان خودشان را خوب بشناسند و هم تيم‌هاي حريف را و به طور حتم نياز به مسافرت دارند. در مورد مسافرت‌هاي شخصي و كاري تنها لازم است كه با كفاشيان مذاكره كنم و او تشخيص مي‌دهد كه در كدام سفر حاضر شوم. اين مساله براي همه مربيان هست. از شما هم مي‌خواهم اگر اجازه مي‌دهيد به غير از سفرهاي كاري هر از چندگاهي هم به خانواده‌ام سر بزنم، اگر خبرنگاران مشكلي با اين كار ندارند. من مربي پروازي نيستم و همه توانم را براي موفقيت تيم ملي گذاشته‌ام.


سرمربي تيم ملي در مورد رقابت‌هاي آتي و بويژه مسابقه‌هاي غرب آسيا نيز گفت: در حقيقت نظر من اين بود كه ما در روزهاي فيفادي بازي كنيم كه همه بازيكنان‌مان را در اختيار داشته باشيم و مي‌خواستم تيم اميد در رقابت‌هاي غرب آسيا شركت كند اما با توجه به اينكه اين رقابت‌ها در سطح بالايي برگزار مي‌شود، قرار شد كه تيم بزرگسالان در آن شركت كند. در مورد روز 17 نوامبر كه فيفا دي است نيز بخش بين‌الملل رايزني‌هايي را انجام داده و چند بازي را پيش‌بيني كرده است كه به دليل اين كه هنوز قراردادش امضا نشده، من نمي‌توانم آن‌ها را اعلام كنم. اين رقابت‌ها احتمالا به زودي از سوي ترابيان اعلام خواهد شد.


قطبي در پاسخ به سوالي كه علت اعلام نكردن نام تيم‌ها را سياسي قلمداد مي‌كرد، گفت: همه چيز را سياسي نكنيم. ديدارهاي دوستانه ما ربطي به سياست ندارد و تنها به دليل اينكه قراردادش امضا نشده من نمي‌توانم نام‌ها را اعلام كنم.


سرمربي تيم ملي فوتبال در پاسخ به سوال خبرنگاري در ارتباط با بازيكنان مصدوم تيم ملي و تركيب نهايي براي حضور در رقابت‌هاي غرب آسيا گفت: اكنون رضايي و نوروزي از پرسپوليس هر دو مصدوم هستند. مجيدي هم اعلام كرده كه همراه تيم نمي‌آيد. غلامي هم شرايط مشخصي براي ما ندارد. به اين ترتيب احتمال دارد كه خلعتبري و حدادي‌فر جايگزين شوند تا ما با تركيب كامل به رقابت‌هاي پرفشار غرب آسيا برويم.


افشين قطبي در ارتباط با سوالي ديگر كه تفاوت فني ديدارهاي ايران با كره جنوبي در مقدماتي جام جهاني و بازي دوستانه اخير را خواسته بود، گفت: من به رسانه‌ها خيلي احترام مي‌گذارم اما تاكنون هيچ تصميمي را با فشار رسانه‌ها نگرفته‌ام. تصميم‌هاي من هيچ ربطي به نظرات رسانه‌ها ندارد. من به آن‌ها احترام مي‌گذارم و مي‌دانم كه همه آن‌ها به دنبال موفقيت تيم ملي هستند ولي من با تيم ملي زندگي مي‌كنم و سعي مي‌كنم بازيكناني را انتخاب كنم كه به ما كمك مي‌كنند. ساختن تيم ملي، انتخاب 23 بازيكن از ميان بهترين‌ها نيست، ساختن تيم ملي اين است كه 23 بازيكن را جمع كنيم كه مجموع آن‌ها يك تيم خوب باشد. در مورد اختلاف بازي ايران با كره در مقدماتي جام جهاني و دوستانه هم اگر بخواهم به شوخي بگويم تفاوتش فقط يك گل بود اما توجه كنيد كه امروز تيم ما از عقب تا جلو و از جلو تا عقب سراسر حمله و دفاع است. تيم ما سرعت خوبي دارد. همه در زمين وظيفه‌شان را مي‌شناسند. بعضي موقع‌ها لازم است كه زيبا بازي كنيم. ولي بعضي موقع‌ها پيروزي براي ما مهم‌تر است اما اين را بدانيد كه زيبا بازي كردن، بيشتر مواقع نتايج مثبتي را دارد. همان طوري كه تيمي مانند اسپانيا اين را ثابت كرد.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، قطبي در ادامه نشست خبري‌اش در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا بر اثر فشار رسانه‌ها فرهاد مجيدي و ميلاد ميداودي را به تيم ملي دعوت كرده‌ايد و اگر غير از اين است بايد توجه داشت كه ميداودي تنها 45 دقيقه پيش از اعلام ليست تيم ملي بازي كرده بود، گفت: هميشه گفته‌ام كه مجيدي و ميداودي از بازيكنان بي‌نظير فوتبال ما هستند. بازي آن‌ها مقابل سپاهان فوق‌العاده بود اما آن زمان ما ليست تيم ملي را مشخص كرده‌ بوديم. هميشه تاكيد كرده‌ام كه مجيدي كيفيتي دارد كه مي‌تواند بسيار به تيم ملي كمك كند اما هر زمان كه او را دعوت كرديم بنا به دلايلي نتوانست در تيم ما باشد. پيش از يك اردو مصدوم شد، در اردوي ديگري پاسپورتش نرسيد و در اردوي بعد از آن دوباره شاهد مصدوميت او بوديم. ما فكر كرديم شايد دوباره شرايطش مساعد نباشد.


قطبي گفت: فكر مي‌كنم رسانه‌ها بايد به تصميم سرمربي تيم كه تنها با هدف موفقيت تيم ملي بوده و هست احترام بگذارند. ما هميشه سعي مي‌كنيم بهترين‌ها را به تيم ملي دعوت كنيم و در انتخاب بازيكنان هيچ سياست ديگري را در ذهن نداريم.


قطبي در پاسخ به سوال ديگري پيرامون كيفيت مهاجمان تيم ملي گفت: من به تمام مهاجمان تيم ملي اميدوارم. همه آن‌ها عملكرد خوبي در ليگ دارند. در بازي‌هاي اخير ديديم كه مهرداد اولادي سه گل در يك بازي به ثمر رساند، آرش افشين چهار گل در يك بازي زد، كريم انصاري فر هم در دو بازي اخيرش چهار گل به ثمر رسانده يا اينكه برهاني پس از مدت‌ها باز هم گل مي‌زند. با اين شرايط آينده خوبي را براي تيم ملي مي‌بينم. تيم ملي نبايد تنها روي يكي دو مهاجم حساب ويژه باز كند، ضمن اينكه فوتبال هم نسبت به گذشته تغيير كرده و يك مهاجم علاوه بر خصوصيات بازي در خط حمله بايد كارآيي‌هاي ديگري هم در تيم داشته باشد.


سرمربي تيم ملي در پاسخ به سوالي مبني بر عدم دعوت شدن شيث رضايي و اين كه آيا شما با او مشكل داريد، گفت: هيچ كينه‌اي از هيچ بازيكني از جمله شيث رضايي در دل ندارم. تاكنون هم نشان داده‌ام كه بدون در نظر گرفتن يك سري از مسائل حاشيه‌اي هر بازيكني كه كيفيت لازم را داشته باشد به تيم ملي دعوت مي‌كنم. كساني را دعوت خواهم كرد كه به تيم ما كمك كنند و در تصميم‌هايم براي دعوت از بازيكنان ضمن در نظر گرفتن مسائل فني ويژگي‌هاي اخلاقي، رفتاري و نظم و انضباط بازيكنان را هم اهميت مي‌دهم. عكس‌العمل بازيكنان براي من در قبال برد و باخت تيم، نيمكت‌نشيني، سكونشيني، حضور نداشتن در تركيب اصلي و ساير مسائل زندگي‌شان اهميت زيادي دارد. هر وقت احساس كنم شيث رضايي مي‌تواند با تمامي اين شرايط به تيم ملي كمك كند او را دعوت خواهم كرد. هرچند در پستي كه او بازي مي‌كند بازيكنان خوبي داريم و دليلي نمي‌بينم بازيكن جديدي را به تيم دعوت كنم.


قطبي در واكنش به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه چرا موضع‌گيري‌هاي شفافي در قبال مطبوعات نداريد و اگر قرار است از دادن پاسخ‌هاي صريح به سوالات ما طفره برويد چرا كنفرانس خبري برگزار مي‌كنيد، گفت: هميشه سعي كرده‌ام به سوالات شما جواب‌هاي شفاف دهم. ضمن اينكه تلاش مي‌كنم تا حاشيه‌هاي كمتري به تيم ملي راه پيدا كند. هر وقت شما سوال‌هاي حاشيه‌اي پرسيده‌ايد سعي كرده‌ام در پاسخ دادن موضوع را دور بزنم. بحث را به سمت ديگري سوق دهم. از دادن پاسخ صريح طفره بروم چرا كه آرامش تيم ملي برايم بسيار مهم است. من هميشه نسبت به مطبوعات عقيده مثبت دارم. تخصص من مربي‌گري است و تخصص شما نوشتن و نظر دادن. حال اگر نظرات خوب نباشد، ‌به آن گوش نمي‌كنم.


وي تاكيد كرد: قطعا ما مربيان بهتر از رسانه‌ها مي‌دانيم كه كدام نفرات بيشتر مي‌توانند به تيم ملي كمك كنند. شما در تمام تمرين‌ها و اردوهاي ما نيستيد و همراه با ما زندگي نمي‌كنيد كه همه چيز را دقيق بدانيد. شما هر روز مي‌توانيد هر مطلبي بنويسيد اما اگر من بخواهم به تمام مطالب شما عكس‌العمل نشان دهم نمي‌توانم مربي خوبي باشم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016