چهارشنبه 19 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سئونگنام، حريفی به بزرگی پنجمين تيم قرن آسيا، نگاهی به حريف ذوب آهن در ديدار پايانی ليگ قهرمانان فوتبال آسيا، ايسنا

تيم سئونگنام ايلهوا چونمای کره ی جنوبی، به عنوان پرافتخارترين باشگاه فوتبال کره‌ پای در مسابقه نهايی ليگ قهرمانان آسيا در فصل ۲۰۱۰ گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، تيم فوتبال سئونگنام ايلهوا که اکنون بايد برابر نماينده‌ی شايسته فوتبال ايران قرار گيرد، همواره خود را به عنوان پرافتخارترين باشگاه فوتبال کره ای مطرح کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




باشگاه سئونگنام ايلهوا چونمای کره ی جنوبی در سال ۱۹۸۹ با نام ايلهوا چونما اف سی، با تشکيل تيمی قدرتمند و منسجم برای کسب عناوين قهرمانی، در شهر سئول تاسيس شد. هفت قهرمانی و سه نايب قهرمانی در ليگ فوتبال کره و تصاحب عنوان پرافتخارترين باشگاه فوتبال اين کشور، باعث شد فدراسيون جهانی تاريخ و آمار فيفا اين باشگاه را به عنوان پنجمين باشگاه بزرگ قرن قاره‌ی آسيا انتخاب کند.

طلايی پوشان کره، رنگ زرد را به منظور در نظر داشتن هدف و حفظ روند رو به رشد و نگرشی مترقی انتخاب کرده اند. "چونما" در زبان کره ای به معنای اسب بالدار است، و اين باشگاه اين نماد را به عنوان سمبل خود برگزيده است.

در ابتدا اين باشگاه شروع خوبی را در مسابقات "کی ليگ" تجربه کرد. در حالی که تنها سه سال از تاسيس اين باشگاه گذشته بود، آنها توانستند برای نخستين بار نايب قهرمان کره‌ی جنوبی شوند. اين نايب قهرمانی به منزله‌ی سکوی پرتابی بود برای ايلهوا چونما، چرا که با کسب سه عنوان قهرمانی متوالی در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵، نخستين دوران طلايی باشگاه رقم خورد. اين قهرمانی های پی در پی زمانی نمود بيشتری پيدا می کند که نتايج قاطع اين تيم در اين سه سال مخصوصا در سال ۹۴ را نيز درنظر بگيريم. اين گونه نتيجه گيری خبر از ظهور و پيدايش قدرت جديدی را در فوتبال باشگاهی کره ی جنوبی می داد.

اما ديری نپائيد که اين قدرت نمايی‌ها، جای خود را به دورانی سرد و فاجعه آميز داد. پس از پيروزی دو کشور کره و ژاپن در سال ۹۵ برای تصاحب ميزبانی مشترک مسابقات جام جهانی ۲۰۰۲ فوتبال، "کی ليگ" و فدراسيون فوتبال کره ی جنوبی سياست تمرکز زدايی از پايتخت را با اعمال فشار دولت به اجرا درآوردند.

باشگاه های ايلهوا چونما، ال جی چيتاز و يوگونک کوکيری به اجبار از سئول به شهرهای ديگر منتقل شدند. به بيان ديگر و به اعتقاد بسياری از اهالی فوتبال کره، دولت اين کشور، اين سه باشگاه را از پايتخت به شهرهای ديگر منتقل کرد. با اين وجود به سه باشگاه مورد نظر اين ضمانت داده شد که اگر بتوانند ورزشگاه اختصاصی فوتبال احداث کنند می توانند به سئول بازگردند. نخست، ساخت ورزشگاه اختصاصی فوتبال و سپس ترويج هر چه بهتر فوتبال در مناطق مختلف کشور کره، دو دليل عمده ی اجرای سياست تمرکز زدايی اعلام شد.

ابتدا، قدرت تازه ظهور کرده‌ی فوتبال کره به شهر چئونان منتقل شد و نام باشگاه به "چئونان ايلهوا چونما" تغيير پيدا کرد. پس از اين رخداد، دوران افول اين تيم شروع و تا چند سال ادامه پيدا کرد. تا جايی که در چند فصل متوالی تيم فوتبال اين باشگاه، در رده های انتهايی جدول "کی ليگ" قرار می گرفت. پس از ايجاد بحران شديد در مجموعه ی اين باشگاه، بار ديگر در سال ۱۹۹۹ امتياز ايلهوا چونما، به شهر ديگری منتقل شد. سئونگنام، يکی از شهرهای اقماری حومه ی جنوبی سئول، مقصد بعدی اسب های بالدار فوتبال کره ی جنوبی بود.

اين انتقال به منزله‌ی نقطه‌ی عطفی در تاريخ نه چندان طولانی باشگاه ايلهوا چونما محسوب می شود. چرا که اين اتفاق به شروعی دوباره برای اوج گيری و قدرت نمايی آنها مبدل شد. آنها در سال ۲۰۰۱، پس از پشت سر گذاشتن بحران های شديد ناشی از انتقال های متوالی، بار ديگر عنوان قهرمانی "کی ليگ" را از آن خود کردند و توانستند در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ نيز خود را به عنوان قهرمان باشگاهی فوتبال کره معرفی کنند. سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ دومين سه سال رويايی باشگاه ايلهوا چونما نام گرفت.

سال ۲۰۰۴ سالی فراموش نشدنی نزد هواداران و مسئولين سئونگنام تلقی می شود. در حالی که اين باشگاه پيش از اين در سال های ۹۶ و ۹۷ به ديدار پايانی جام باشگاه های آسيا راه يافته و يک قهرمانی و يک نايب قهرمانی را در کارنامه ی افتخارات خود ثبت کرده بود، بار ديگر به ديدار پايانی بالاترين سطح مسابقات باشگاهی قاره ی کهن راه يافت. آنها اين بار بايد برابر الاتحاد عربستان به ميدان می رفتند. در ديدار رفت که در شهر جده برگزار می شد، کره ای ها موفق شدند ميزبان خود را با نتيجه ی ۳ بر ۱ مغلوب سازند تا با کسب يک نتيجه‌ی درخشان به بازی برگشت و کسب عنوان قهرمانی خوشبينانه تر نگاه کنند. اما در مسابقه برگشت که در شهر سئونگنام برگزار شد، چيزی شبيه به معجزه برای سعودی ها اتفاق افتاد! چرا که آنها توانستند در خاک کره، ۵ بر صفر ميزبان خود را در هم بکوبند و در نهايت عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. هواداران سئونگنام، همواره از اين شکست سنگين به عنوان تلخ ترين خاطره ی فوتبالی خود ياد می کنند!

پس از آن، اسب های بالدار شهر سئونگنام، بار ديگر در سال ۲۰۰۶ بر سکوی نخست کی ليگ قرار گرفتند تا با ۷ عنوان قهرمانی به عنوان پر افتخار ترين باشگاه کره ای قلم داد شوند.

مديران اين باشگاه با برنامه ريزی منسجم و دقيقی، توجه ويژه ای به فوتبال پايه دارند چرا که تيم های زير ۱۵ سال و زير ۱۸ سال اين باشگاه همواره از بهترين های فوتبال کره محسوب می شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016