جمعه 12 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قطر جام جهانی ‌‌٢٠٢٢ را به خاورميانه آورد، روسيه ميزبان جام جهانی ‌‌٢٠١٨، ايسنا

در ادامه‌ی نشسست ويژه فيفا در زوريخ نام کشور قطر به عنوان ميزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست ويژه فيفا عصر پنج شنبه در زوريخ، مقر اصلی فيفا برگزار شد تا نام ميزبان جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ اعلام شود.

در اين نشست که در هوای سرد و برفی زوريخ برگزار شد، جمعيت زيادی از چهره‌های ورزشی و سياسی گرد هم آمده بودند. جروم والکه دبيرکل فيفا از سپ بلاتر دعوت کرد تا نتايج را اعلام کند. در بين چهره‌های مشهور افرادی مانند بيل کلينتون، فرانتس بکن باوئر، ديويد بکام و رومن آبرامويچ .. حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رييس فيفا ابتدا نام روسيه را به عنوان ميزبان جام جهانی ۲۰۱۸ اعلام کرد و سپس قطر به عنوان ميزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد.

نماينده‌ی قطر پس از انتخاب کشورش گفت: از اين که کشور ما را باور کرديد، متشکريم. جام جهانی در خاورميانه رنگ و بوی ديگری خواهد داشت.

بلاتر هم پس از انتخاب قطر گفت: به فدراسيون و مردم قطر تبريک می گويم. اميدوارم شاهد جام جهانی خوبی در کشورهايی باشيم که تاکنون پايمان را به آنها نگذاشته‌ايم. روسيه در شرق اروپا و قطر در خاورميانه. اولين بار است که عرب‌ها جام جهانی را برگزار می کنند.

قطر که برنامه‌ی بسيار گسترده‌ای برای ميزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ طراحی کرده از گزينه‌های اصلی ميزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به شمار می رود. شبکه‌های تلويزيونی اين کشور در زمان برگزاری جام جهانی تبليغات گسترده‌ای برای ميزبانی جام جهانی انجام دادند و از چهره‌های شناخته شده‌ی فوتبال دنيا مانند مسی، زيدان، گوارديولا، ريبری استفاده کردند. همچنان سامی الجابر يکی از شناخته‌شده ترين بازيکنان عربستان در سال‌های اخير در اين تبليغات از ميزبانی قطر حمايت می کرد.

اين سومين بار بود که فيفا در يک روز نام ميزبان دو دوره جام جهانی را اعلام می کرد. پيش از اين در سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۶۶ بود که فيفا اين کار را انجام داده بود و در ساير دوره‌ها، تنها نام ميزبان دوره‌ی بعد اعلام می شد. در آن سال‌ها کميته‌ی اجرايی فيفا وجود خارجی نداشت و کنگره‌ای تشکيل می شد و در پايان نام ميزبان جام جهانی را اعلام می کرد.

در سال ۱۹۴۶ در نشستی که در لوکزامبورگ برگزار شد برزيل و سوئيس برای ميزبانی دو دوره جام جهانی برگزيده شدند. ابتدا قرار بود جام جهانی در سال‌های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۱ برگزار شود، اما سرانجام مقرر شد اين رويداد بزرگ فوتبال در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۴ برگزار شود. به اين ترتيب برزيل به عنوان ميزبان جام جهانی ۱۹۵۰ و سوئيس به عنوان ميزبان جام جهانی ۱۹۵۴ انتخاب شدند.

سال ۱۹۶۶ دومين بار بود که برای ميزبانی چند دوره از جام جهانی تصميم گيری شد. در نشستی که در انگليس برگزار شد، آلمان به عنوان ميزبان جام جهانی ۱۹۷۴، آرژانتين به عنوان ميزبان جام جهانی ۱۹۷۸ و اسپانيا به عنوان ميزبان جام جهانی ۱۹۸۲ برگزيده شدند. نکته‌ی قابل توجه اين بود که در سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۶۶ که نام ميزبان ۵ دوره‌ی جام جهانی اعلام شد، تنها يک کشور نامزد برگزاری جام جهانی بود که در نهايت انتخاب شد.

حاشيه مراسم
* جمعيت بسيار زيادی بيرون از مقر فيفا از چند ساعت پيش از آغاز مراسم حضور داشتند و با تکان دادن پرچم حمايت خود را از کشورشان برای ميزبانی جام‌جهانی نشان می دادند. تعداد زيادی کودکان قطری با در دست داشتن پرچم قطر و تصوير نقاشی شده اين پرچم بر روی صورتشان در ميان جمعيت حضور داشتند.

* در پارکی در نزديکی مقر فيفا حدود ۲ هزار نفر تجمع کرده بودند و بی صبرانه منتظر آغاز مراسم بودند.

* صفحه نمايش بسيار بزرگی در بيرون مقر فيفا قرار داشت که مراسم را به طور زنده پخش می کرد.

* تمام خيابان‌های منتهی به مقر فيفا به دليل ترافيک سنگين و ازدحام جمعيت توسط پليس بسته شده بود.

* بعد از اعلام نام روسيه به عنوان ميزبان جام جهانی، مردم اين کشور با بالا بردن پرچم و در آغوش گرفتن يکديگر به شادمانی پرداختند.

* ميهمانان دعوت شده، دو ساعت مانده به آغاز مراسم وارد مقر فيفا شده و هر يک جداگانه با شبکه الجزيره گفت و گوی کوتاهی انجام دادند.

* جمعيت بسيار زيادی در دوحه جمع شده بودند و مراسم را از زوريخ به طور زنده از طريق نمايشگر تماشا می کردند.

* گاری لينکر، دبير کميته‌ی ميزبانی انگليس در جملاتی کوتاه پيش از آغاز مراسم به اضطراب و نگرانی اذعان کرد و در عين حال گفت: لحظه‌ی بسيار حساسی است. شور و اضطراب عجيبی دارم، با اين وجود ايمان دارم که انگليس انتخاب می شود.

*ميزبان‌های جام‌های جهانی در قرن ۲۱
۲۰۰۲: کره جنوبی و ژاپن
۲۰۰۶: آلمان
۲۰۱۰: آفريقای جنوبی
۲۰۱۴: برزيل
۲۰۱۸: روسيه
۲۰۲۲: قطر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016