سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد مهدی مهدوی کيا از وضعيت فوتبال ايران: با اين فرهنگ نه فوتباليست به جايی می‌رسد و نه فوتبال، ايسنا

کاپيتان سابق تيم ملی با انتقاد از وضعيت حاکم بر فوتبال ايران می‌گويد تا تعارفات را کنار نگذاريم، شرايط همين طور باقی خواهد ماند.

مهدی مهدوی کيا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به مسايلی که اين روزها در فوتبال ايران می‌گذرد و ترويج بد اخلاقی‌ها گفت: متاسفانه شرايطی که به جود آمده، باعث شده که در اينجا بر خلاف تمام دنيا کسی از فوتبال لذت نبرد. نه بازيکن می‌تواند از فوتبال لذت ببرد نه هواداری که از خانه يا ورزشگاه بازی را تماشا می‌کند که اين مساله از چند جنبه قابل بررسی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* فوتبال در اروپا مراسمی در حد عروسی

وی در بيان اين دلايل گفت: ورزشگاه‌های ما متاسفانه استاندارد نيستند و هواداران برای تماشای يک بازی بايد ساعت‌ها قبل از شروع بازی به استاديوم بروند و حتی برای ديدارهايی مانند داربی تماشاگران مجبورند از شب قبل در خيابان‌های اطراف ورزشگاه حضور داشته باشند. اگر اين شرايط را با ورزشگاه ليگ‌های اروپايی مقايسه کنيد و اين را در نظر بگيريد که هواداران از ماه‌ها قبل بليتشان را تهيه کرده‌اند و تنها ۱۰ دقيقه قبل از شروع بازی روی صندلی‌شان می‌نشينند، متوجه وضعيت بد ورزشگاه‌های ايران شويد. البته با ورود تماشاگران به استاديوم‌های ايران مشکلات تمام نمی‌شود. کمترين امکانات در اختيار هواداران قرار نمی‌گيرد و آن‌ها برای استفاده از آب آشاميدنی هم مشکل دارند.

مهدوی کيا افزود: بازی هم که تمام می‌شود به زور تماشاگران را از ورزشگاه‌ها خارج می‌کنيم. از آلمان مثال بزنم برايتان جالب خواهد بود. کسانی که بليت VIP دارند از ساعت ۱۲ ظهر به همراه خانواده‌هايشان به ورزشگاه می‌آيند و در محيطی آرام ناهار می خورند و در کنارش درباره فوتبال و مسايل ديگر صحبت می‌کنند. پس از تماشای بازی هم تا ساعت ۱۱ و ۱۲ شب در استاديوم می‌مانند. در آلمان و ديگر کشورهای اروپايی فوتبال مثل مراسم عروسی است و همه از آن لذت می‌برند اما همان طور که گفتم در ايران شرايط کاملا متفاوت است.

* فرهنگ پذيرش باخت را نداريم

وی يکی ديگر از مشکلات فوتبال ايران را جا نيفتادن فرهنگ پذيرش باخت عنوان کرد و گفت: تا اين فرهنگ در فوتبال ايران جا نيفتد که بازی برد، باخت و مساوی دارد اين مشکل پا برجا خواهد بود. اگر قرار به بردن در همه بازی‌ها بود، ديگر فلسفه فوتبال بی‌معنا می‌شد. هوادار در فوتبال ايران بايد اين را بپذيرد که ممکن است تيمش با وجود بازی خوب ببازد. حتی بعضی وقت‌ها هم يک تيم نمی‌تواند خوب بازی کند و به همين خاطر می‌بازد. اگر اين باور به وجود بيايد و فرهنگ ايجاد شود، هواداران از فوتبال لذت می‌برند.

بازيکن سابق تيم هامبورگ درباره جدال لفظی مديران با مربيان، بازيکنان با مربيان و ... در پاسخ به اين سوال که آيا اين درگيری‌های لفظی هواداران را از فوتبال دلزده نمی‌کند؟ گفت: در همه جای دنيا چنين بحث‌هايی وجود دارد، اما در ايران حاشيه‌ها خيلی پررنگ‌تر هستند. ما در کشورمان ۲۰ روزنامه ورزشی داريم. آلمان که بودم وقتی به هم آنها می گفتم که در ايران ۲۰ روزنامه ورزشی منتشر می‌شود، تعجب می‌کردند و می‌گفتند در اين روزنامه‌ها چه می‌نويسند. در آلمان با اين همه موفقيت در رشته‌های مختلف و همچنين برگزاری يکی از مهم‌ترين ليگ‌های دنيا تنها دو هفته نامه اشپورت بيلد و کيکر منتشر می‌شود و باز هم اين دو هفته نامه برای انتشار، موضوع و سوژه کم می آورند. در ايران ۲۰ روزنامه منتشر می‌شود و ۹۰ تا ۹۵ درصد مطالب اين روزنامه‌ها مختص به فوتبال است. من بايد بگويم دليل بخشی از اين حاشيه‌ها در فوتبال برخی روزنامه‌ها هستند که برای رقابت‌ و فروش بيشتر مجبورند به اين حاشيه‌ها بپردازند.

* رسانه‌ها بازيکنان ياغی را تحويل نگيرند

مهدوی کيا در پاسخ به اين سوال که شما می‌گوييد اين بحث‌ها در فوتبال دنيا مطرح است، اما در اوج نيمکت‌نشينی‌تان در هامبورگ يک بار هم عليه سرمربی وقت اين تيم مصاحبه نکرديد، اما در اينجا يک بازيکن پس از دو هفته نيمکت نشينی مصاحبه می‌کند و اعتراضش را در رسانه‌ها پخش می‌کند، به ايسنا گفت: يقين بدانيد که با اين فرهنگ نه آن فوتباليست به جايی می‌رسد و نه اين فوتبال. در اروپا شما اگر درباره مربی‌تان مصاحبه کنيد، شوخی با شما ندارند و با جريمه نفس‌تان را می‌بندند. اگر يک فوتباليست ياد گرفت در زمين فوتبال خودش را به مربی تحميل کند، آن وقت شرايط طبيعی و منطقی پيش می‌رود. در اين بين من روزنامه‌ها را کمی مقصر می‌دانم. آن‌ها تا می‌بينند بازيکنی نيمکت نشين شد به سراغش می‌روند و از او مصاحبه می‌گيرند و اين طور جنجال‌ درست می‌شود. اين باعث شده که فوتباليست‌ها هم عادت کنند تا نيمکت نشين شدند، بروند و مصاحبه کنند، در حالی که اگر روزنامه‌ها آن بازيکن را تحويل نگيرند، اين فرهنگ غلط هم رفته رفته از بين می‌رود.

کاپيتان سابق تيم ملی در پاسخ به اين سوال که خيلی‌ها می‌گويند اين رفتار غلطی که در فوتبال باب شده انعکاسی از وضعيت مردم در جامعه است، گفت: اولا بايد بدانيم هيچ کس با داد و بيداد به حقش نمی‌رسد. من هفته قبل که در شيراز بودم در برنامه‌ای تلويزيونی گفتم که ما برای ورود به يک اتاق ۱۰ بار به هم تعارف می‌کنيم، اما وقتی می‌خواهيم از کوچه فرعی وارد خيابان اصلی شويم، بدون رعايت حق تقدم اين کار را انجام می‌دهيم و مراعات هيچ کس را نمی‌کنيم که نمونه آخر اين فرهنگ غلط باعث شد داستان مرحوم «داداشی» به وجود بيايد. در فوتبال هم قبل از اين که وارد زمين شويم برای حريف دسته گل می‌بريم، اما وقتی بازی تمام شد با بدترين الفاظ درباره حريف صحبت می‌کنيم. اين در شرايطی است که در دنيا بر عکس اين اتفاق رخ می‌دهد. در آنجا قبل از بازی همه برای هم کری می‌خوانند، اما به محض اين که سوت پايان زده می‌شود مربيان دو تيم به طرف هم می‌روند. متاسفانه در ايران همه چيز بر خلاف دنيا است.

* فوتبال ايران نيازمند فرهنگ‌سازی

مهدوی کيا درباره ادبيات حاکم بر فوتبال ايران گفت: بايد فرهنگ‌سازی کنيم. بايد تعارفات را کنار بگذاريم. رسانه‌ها هم نبايد از اين رفتارها حمايت کنند. وقتی يک نفر می‌بيند حرف‌ها و ادبيات تندش چطور با استقبال روزنامه‌ها و رسانه‌ها روبه رو می‌شود، فکر می‌کند دارد کار درست را انجام می‌دهد و باز هم همان حرف‌ها و حتی بدتر از آن را هم تکرار می‌کند. اين در حالی است که اگر بداند رسانه‌ها اين حرف‌ها را تحويل نمی‌گيرند، مطمئنا آن حرف‌ها را تکرار نمی‌کند.

بازيکن تيم داماش گيلان در بخش ديگری از گفت‌وگو‌يش با ايسنا درباره وضعيت اين تيم در ليگ يازدهم گفت: شرايط تيم ما خوب است. فکر می‌کنم تيم ما پتانسيل زيادی دارد. همه اين پتانسيل را در ورزشگاه آزادی و در بازی با استقلال ديدند و فکر می‌کنم هفته به هفته شرايط بهتری پيدا کنيم. برد خارج از خانه در شيراز شرايط روحی خوبی را برای ما به وجود آورده و می‌خواهيم با اين شرايط روانی نمايش خوبی را برابر استقلال ارائه کنيم.

وی درباره عملکرد مهدی دينورزاده هم گفت: اين تجربه اول دينورزاده در ليگ برتر است، اما او در دسته يک مربی موفقی بوده و با گذشت زمان حتی در ليگ برتر هم به موفقيت می‌رسد.

مهدوی کيا درباره اعتراض برخی بازيکنان داماش پس از تعويض‌شان در دو هفته اخير گفت: بايد بدانيم که مربی تصميم گيرنده است. اين که چه کسی تعويض شود و چه کسی به زمين برود در حيطه اختيارات يک مربی است و يک بازيکن نبايد مقابل چنين تصميماتی اعتراض کند و همه بازيکنان بايد به اين تصميمات احترام بگذارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016