یکشنبه 24 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد نکونام: باخت بحرين درس عبرتی است برای تمام تيمهای عربی، به راحتی می‌توانستيم ۱۰ بر صفر آنها را شکست دهيم، ايسنا

پيروزی برابر تيم ملی بحرين از آن دست اتفاقاتی است که شايد بتوان هفته‌ها درباره آن صحبت کرد. اين که چطور ملی پوشان فوتبال ايران توانستند يکی از درخشان‌ترين نتايج فوتبال ايران را برابر حريف هميشه دندان‌گير خود کسب کنند و هيچ‌گاه از گل زنی سيراب نشدند جزو معدود اتفاقات فوتبال ايران است اما شايد بازخوانی صحبت‌های جواد نکونام در نشست مطبوعاتی پيش از بازی با بحرين کليد اين رخداد باشد، آنجا که او از انگيزه بالای بازيکنان برای پاک کردن رفتار "زشت" بحرينی‌ها در سال ۲۰۰۱ پرده برداشت. جواد نکونام که در حال حاضر در اسپانيا به سر می‌برد، می‌گويد انگيزه بالای بازيکنان و حمايت ۸۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه عاملی شد تا تيم ملی به اين نتيجه‌ تاريخی برسد.

کاپيتان تيم ملی ايران که لحظاتی پس از بازی ايران برای همراهی اوساسونا در لاليگا به اسپانيا سفر کرد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اين بازی و همچنين راه پيش روی تيم ملی صحبت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* شما پيش از بازی در نشست مطبوعاتی خيلی با انگيزه صحبت می‌کرديد. شايد اين مساله نشان دهنده عزم بالای تيمی در روز قبل از بازی برابر بحرين بود و همان جا می‌شد نتيجه‌ای بزرگ را برای فوتبال ايران پيش‌بينی کرد.

فکر می‌کنم پيش از اين هم تنفرمان را از فوتبال بحرين بارها ثابت کرده بوديم. در ديدارهای رودرويی که برابر اين تيم داشته‌ايم، هميشه تلاشمان را می‌کرديم. شايد در برخی از بازی‌ها هم باختيم، اما انگيزه‌مان برابر تيمی مانند بحرين بسيار زياد است. حداقل خود من از تمام تيم‌های عربی به خاطر سبک بازی‌شان متنفر هستم. آن‌ها در طول بازی شرايط ناجوانمردانه‌ای را به وجود می‌آورند، اما فکر می‌کنم نتيجه‌ای که گرفتيم درس عبرتی شد برای تمام تيم‌های عربی. آن‌ها بايد بدانند که نتيجه‌ فوتبال در زمين رقم می‌خورد و ديگر دوران اين که بخواهند با حاشيه سازی و جنگ روانی نتيجه‌ بازی را عوض کنند، گذشته است. شايد ۱۰ نفره شدن بحرين به خلق اين نتيجه‌ کمک کرد، اما اگر آن‌ها ۱۱ نفر هم بودند، برابرشان نتيجه‌ خوبی می‌گرفتيم.

* نکته‌ای که وجود دارد اين که شما پيش از بازی گفته بوديد، اگر آن‌ها خودشان را بی‌جهت بر روی زمين بياندازند، توپ را به بيرون نمی‌زنيد که اين اتفاق هم افتاد. حتی قبل از بازی گفته می‌شد که کی‌روش ۲۰ بار يک صحنه‌ای را که بازيکن بحرين خودش را بر روی زمين می‌انداخت برايتان پخش کرده است.

پيش از بازی تمام صحبت‌ها انجام شده بود و ما می دانستيم که وقت کشی يکی از حربه‌های آن‌ها است. با اين حال اين که گفته شد فيلم صحنه وقت تلف‌کنی بازيکنان بحرين را ديده‌ايم درست نيست، چرا که ما کارهای واجب‌تر از آن داشتيم. تنها مربی تيم گفته بود اگر بازيکنان بحرين وقت تلف کردند، به ما مربوط نيست و اگر اتفاقی بيفتد اين داور است که می‌تواند سوت بزند. يکی از گلهای ما هم در اين شرايط به ثمر رسيد. با اين حال ما فوتبال جوانمردانه را هيچ وقت فراموش نمی‌کنيم و اگر واقعا بازيکنی مصدوم باشد به بهترين نحو کار جوانمردانه را انجام می‌دهيم و توپ را به بيرون می‌زنيم، اما بحرينی‌ها چنين شرايطی نداشتند.

* نکته جالبی که وجود داشت سير نشدن بازيکنان تيم ملی از گل‌زنی بود. اين به خاطر حريف‌ بود يا به خاطر روحيه‌ای که کی‌روش به تيم انتقال داده است؟

به هر حال اخراج در دقيقه نخست شيرازه بحرينی‌ها را از بين برد. البته بعد از اين اخراج می‌دانستيم ممکن است کارمان سخت‌تر شود. تا به حال بازی‌های زيادی در تيم ملی داشته‌ايم که برابر تيم‌های ۱۰ نفره کارمان گره خورده است. با اين حال پس از اخراج بازيکن بحرين توانستيم گل نخست را خيلی زود به ثمر برسانيم. به غير از گل‌هايی که وارد دروازه‌ بحرين کرديم، می توانستيم باز هم دروازه‌ اين تيم را باز کنيم. بدون اغراق، فکر می‌کنم می‌توانستيم با نتيجه‌ ۱۰ بر صفر اين تيم را شکست دهيم. می خواستيم هر طوری شده نفرتی که در درون بازيکنان نسبت به فوتبال بحرين وجود دارد را نشان دهيم. بعد از گل اول همه بازيکنان و کادر فنی به دنبال گل بيشتر بودند. اگر به آمار بازی دقت کنيد، ما از هر لحاظ از بحرينی‌ها بهتر بوديم. می‌توانم بگويم هم بحرين را برديم و هم آن‌ها را کتک زديم و هم با آن‌ها خرس وسط بازی کرديم.

* فکر می‌کنيد که ديگر بعد از اين بازی کسی از آن ديدار نحس در منامه در سال ۲۰۰۱ يادی کند؟

آن يک اتفاق بود که در جايی ديگر رقم خورد. ما نه تنها به خاطر آن بازی، بلکه به دليل شرايطی که تيم‌های نظير بحرين ايجاد می‌کنند، از تيم‌هايشان تنفر داريم. ما در طول تاريخ فوتبال‌مان بارها به ژاپن و کره جنوبی باخته‌ايم، اما شما هيچ گاه حواشی که تيم‌های عربی به وجود می‌آورند را در اين تيم‌ها نديده‌ايد. فکر می‌کنم با پيروزی ۶ بر صفر ايران برابر بحرين مردم ايران دل‌شان حسابی خنک شد. فکر می‌کنم مردم بحرين تا مدت‌ها اين باخت را فراموش نکنند.

* در شرايطی اين نتيجه‌ رقم خورد که کی‌روش در طول ۹۰ دقيقه در کنار خط طولی بود. شايد اگر يک مربی ايرانی روی نيمکت بود بعد از گل سوم ديگر از جايش روی نيمکت تکان نمی‌خورد. ضمن اين که سرمربی تيم ملی تازه پس از گل ششم خوشحالی کرد. اين در حالی است که به ياد داريم يکی از مربيان تيم ملی پس از گل ايران برابر سنگاپور چند متر به هوا پريد!

من خيلی از مربيان ايرانی را می‌شناسم که سيری ناپذير هستند و هيچ وقت از گل زدن تيم سير نمی‌شوند. اما همان طور که شما گفتيد با مربيانی هم کار کرده‌ام که بعد از گل اول و دوم تيم را به دفاع می‌کشند. فکر می‌کنم مهم اين بود که ما خواسته‌های کی‌روش را در زمين پياده کرديم. در پايان نيمه اول و وقتی که سه بر صفر جلو بوديم، کی‌روش به يکی، دو بازيکن تذکر داد اين تيم ملی است که بايد نتيجه‌ بگيرد و کار فردی در تيم ملی ممنوع است. او در مدت بازی همواره در کنار زمين بود و نکات تاکتيکی را به تيم انتقال می‌داد. به هر حال فکر می‌کنم ميان او که در تيم‌های بزرگی کار کرده با يک سرمربی کوچک تفاوت‌های زيادی باشد. ما در گذشته هم مربيان بزرگی در تيم ملی داشته‌ايم، اما بايد بگويم که تيم ملی ايران آنقدر بزرگ است که نيازی ندارد بعد از يک گل سرمربی تيم ملی به هوا بپرد. کی‌روش پتانسيل فوتبال ايران را شناخته و می‌داند که توانايی فوتبال ايران چقدر است.

* حضور پرتعداد تماشاگران در ورزشگاه آزادی يکی از نکات جالب توجه اين بازی بود. فکر می‌کنيد سهم هواداران از اين پيروزی چقدر بود؟

به عنوان يکی از اعضای تيم ملی از هواداران متشکرم. بايد بگويم که سهم بيشتر اين پيروزی متعلق به مردم است. آن‌ها قبل از بازی و در تمرينات انگيزه بازيکنان را بالا بردند و اگر حمايت آن‌ها نبود، شايد بعد از گل سوم ديگر نمی‌توانستيم گل‌های بيشتری به ثمر برسانيم. آن‌ها با انرژی‌شان تيم را به جلو بردند و خوشحالم توانستيم جلوی آن‌ها چنين نتيجه‌ای را رقم بزنيم. فکر می‌کنم حضور ۸۵ هزار تماشاگر در يک بازی وسط هفته کار فوق العاده‌ بزرگی بود.

* شما به عنوان يکی از قديمی‌ترين بازيکنان تيم ملی بالا و پايين‌های زيادی ديده‌ايد و مهم اين است که به جامعه احساساتی فوتبالی ايران يادآوری کنيد که هنوز اتفاقی نيفتاده و راهی طولانی پيش رو داريد.

اگر بخواهم درباره بازی با بحرين بگويم، می‌توانم بگويم نتيجه‌ بسيار خوبی رقم خورد اما به لحاظ فوتبالی بايد بگويم که هنوز هيچ کاری انجام نشده است. کار ما تازه از مرحله دوم شروع می‌شود. ما بايد همچنان کار کنيم. در مرحله اول هنوز دو بازی سخت بيرون از خانه داريم و اگر تيمی مدعی است نبايد در هيچ ديداری شکست بخورد. فوتبال ايران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ تازه کارش را آغاز کرده است.

* پس از بازگشت به اسپانيا چند روزی تا ديدار برابر اتلتيکو بيلبائو فاصله داشتيد. فکر می‌کنم اين فرصتی که شما داشتيد را بازيکنان داخلی در اختيار نداشتند.

من دو بازی در ايران انجام دادم و پرواز بسيار سختی به شهر «پامپلونا» داشتم. بعد از بازی سريع به اسپانيا برگشتم و در راه به خاطر طولانی بودن پرواز خسته شدم. پنجشنبه يک تمرين سبک انجام دادم، جمعه استراحت کردم و حالا خودم را برای بازی دوشنبه آماده می‌کنم. فکر می‌کنم فرصت خوبی برای ريکاوری داشتم. به هر حال بازگشت به شرايط گذشته بعد از دو بازی و يک پرواز طولانی کمی دشوار است.

* اوساسونا در شروع لاليگا نتايج نسبتا خوبی گرفته. فکر می‌کنيد برابر بيلبائو بتوانيد به همان روندتان ادامه دهيد؟

خوشبختانه وضعيت خوبی داريم. شروع خوبی در مسابقات داشته‌ايم. دو بازی را به خاطر اشتباه خودمان مساوی کرديم. فکر می‌کنم با شرايطی که وجود دارد بتوانيم روندی را که آغاز کرده‌ايم، همچنان به پيش ببريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016