یکشنبه 22 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد مريم ولی‌بهاروند سر‌مربی تيم ملی جودو بانوان از رييس فدراسيون: امينی برای خانم‌ها ارزش قايل نيست، شرق

سارا گودرزی - بازی‌های آسيايی ۲۰۱۰ گوانگ‌جو آخرين ميدانی بود که تيم‌ملی جودوی بزرگسالان زنان در آن شرکت کرد. در حالی‌که درست يک‌ سال از اين بازی‌ها می‌گذرد اما از آن زمان تاکنون در هيچ مسابقه داخلی و خارجی شرکت نکرده و اردوها و برنامه‌هايش تعطيل شده است. عليرضا امينی که با بيشتر از چهار سال رياست در فدراسيون جودو به دليل ناکامی‌های پياپی تيم‌های ملی مردان در اين فدراسيون بارها به سوءمديريت متهم شده حالا در برابر تير تند انتقادهای سرمربی تيم‌ملی بانوان قرار گرفته است. مريم ولی‌بهاروند که معتقد است تيمش در نخستين تجربه حضور خود در بازی‌های آسيايی باوجود شکست بهترين نتيجه ممکن را در اين رويداد معتبر گرفته، می‌گويد بی‌‌توجهی‌های امينی به فعاليت‌های زنان باعث شده تا اين ملی‌پوشان يک‌ سال تمام دست ‌روی ‌دست بگذارند و حتی از مسابقات داخلی هم محروم شوند.

علت اينکه اردوهای تيم‌ملی بزرگسالان تعطيل شده چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ما خودمان هم نمی‌دانيم قضيه چيست. دقيقا از يک سال پيش بعد از بازی‌های‌ آسيايی ۲۰۱۰ گوانگ‌جو، اردوهای اين ملی‌پوشان تعطيل شده و علاوه بر آن در هيچ مسابقه‌ای شرکت نکرده‌اند. دل‌مان خوش بود که بعد از اولين حضورمان در بازی‌های آسيايی مسوولان فدراسيون روی جودو بانوان سرمايه‌گذاری می‌کنند اما متاسفانه عکس آن را انجام دادند. فدراسيونی‌ها به‌جای اينکه به فکر موقعيت اين بچه‌ها باشند در حال نابود کردن اين ورزش در سطح کشور و ميادين بين‌المللی هستند.

تا حالا مذاکره‌ای با رييس فدراسيون در خصوص حل اين مشکل داشته‌ايد؟
بله، اما جواب روشنی نمی‌دهند. آقای امينی می‌گويد فعلا تمرکز‌ش را روی تيم‌های نوجوانان و جوانان گذاشته‌ است و برنامه‌ای برای تيم بزرگسالان ندارد. متاسفانه فعاليت جودوکاران بزرگسال تا جايی راکد شده که حتی در يک مسابقه داخلی هم شرکت نکرده‌اند. مدت‌ها بود که می‌گفتند قرار است مسابقات کشوری را برگزار کنيم، اما آن را هم برگزار نکردند.

نايب رييس بانوان فدراسيون کاری برايتان انجام نداده‌اند؟
نه، ما با خانم پورامين که مسوول فنی تيم‌های ملی بانوان هستند در ارتباط هستيم و ايشان کارها و برنامه‌های ما را انجام می‌دهند.

يعنی تا حالا صحبتی با او در اين زمينه نداشته‌ايد؟
نه، شما اگر توانستيد با ايشان در اين رابطه صحبت کنيد و علت را جويا شويد ما هم ممنون می‌شويم.

پس نقش اين خانم در فدراسيون چيست؟
نمی‌دانم. او پارسال به فدراسيون آمد و گفت در تلاش است سطح جودو بانوان را ارتقا دهد اما دقيقا از سال پيش تمام برنامه‌های ما تعطيل شده است.

اين خانم سابقه‌ای در جودو دارد؟
نه، اما ظاهرا قبلا در ورزش بوده‌ است.

با معاون ورزش بانوان وزارتخانه چطور، مذاکره‌ای نداشتيد؟
چرا، خانم اکبرآبادی خودشان در گوانگ‌جو از نزديک مسابقه‌های ملی‌پوشان ما را ديدند و بهشان ثابت شد که اين دختران با چه اختلاف امتياز پايينی و عملکرد قابل قبولی بازی‌ها را واگذار کردند. به همين دليل درست در جريان کار ما هستند و از فدراسيون يک گزارش عملکرد خواسته‌اند، اما متاسفانه مسوولان فدراسيون به ايشان هم توضيحی نداده‌اند.

پس در مجموع فکر می‌کنم از عملکرد امينی در اين فدراسيون راضی نيستيد؟
من جوابی برای اين سوال شما ندارم. اما اين را می‌گويم که فدراسيون جودو مثل فدراسيون‌های ووشو، تکواندو نيست که برای بانوان تلاشی بکند. هر زمانی که اعزامی بوده اردوی کوتاه‌مدتی برگزار کرده‌اند و تازه تيم را هم با ترکيب ناقص در مسابقات بين‌المللی شرکت دادند. شايد ناراحتی آقای امينی از اين است که ما گفته‌ايم با سالی يک مسابقه به جايی نمی‌رسيم يا اينکه گفته‌ايم چرا پاداش‌های ملی‌پوشان را نمی‌دهيد، اردوها و مسابقات ما را تعطيل کرده‌اند.

چرا پاداش‌های پنج ميليونی گوانگ‌جو را نگرفته‌ايد؟
اين را هم نمی‌دانم. اين پنج ميليون پاداشی بود که سازمان تربيت‌بدنی وقت به همه فدراسيون‌ها از جمله جودو داد تا قبل از اعزام به گوانگ‌جو به ملی‌پوشان بدهند اما متاسفانه آقای امينی اين را هم به ما ندادند. امينی گفت با اين پول حقوق معوقه کارکنان فدراسيون را پرداخت کرده است و بعدا پاداش ملی‌پوشان را می‌دهد اما با وجود گذشت يک سال از اين موضوع و فشار مسوولان، او هنوز اين پول را به ما نداده است.
متاسفانه بايد بگويم آقای امينی بين بانوان و آقايان خيلی اختلاف ايجاد کرده‌ است. تيم‌ملی زنان به حق مستحق اين پاداش است. چراکه در اولين تجربه خود در گوانگ‌جو با يک ترکيب ناقص و چهار ملی‌پوش بهترين نتيجه ممکن را گرفت و با اختلاف بسيار نزديک بازنده شد. در مقابل ديديم که تيم مردان هم در اين رقابت‌ها چه عملکرد ضعيفی داشتند و هم بازی‌های خود را واگذار کردند.

از فدراسيون حقوق هم می‌گيريد؟
حقوق گرفتن ما مثل مربيان مرد نيست. فدراسيون هيچ وقت قراردادی با ما نمی‌بندد. هر زمان که تيم‌ملی و اردويی باشد مبلغی را به‌عنوان دستمزد به من می‌دهند.

حالا با اين شرايط وضعيت تيم‌های ملی نوجوانان و جوانان چطور است؟
خوب است. اخيرا اين بچه‌ها با ترکيب کامل در مسابقات آسيايی شرکت کردند و در دو وزن صاحب دو مدال برنز شدند اما من می‌گويم اين وضع کار کردن نيست. فدراسيون درحالی به جوان‌گرايی اعتقاد دارد که اصلا به فکر نفراتی که از رده جوانان خارج می‌شود، نيست. در حال حاضر ما پنج، شش ملی‌پوش جوان داريم که بايد وارد تيم‌ملی بزرگسالان شوند اما دريغ از اينکه تيمی وجود داشته است. فدراسيون با اين کار خود فقط ستاره‌سوزی می‌کند و سرمايه‌های آينده اين رشته را از بين می‌برد.

در حال حاضر ملی‌پوشان بزرگسال خودشان تمرين می‌کنند؟
بله، ۹۰ درصد اين بچه‌ها شهرستانی هستند و در شهرهای خودشان به اميد اينکه اردوی تيم‌ملی روزی تشکيل شود تمرين می‌کنند.

جايگاه جودو زنان ايران را در آسيا چطور می‌بينيد؟
ما از جايگاهی که در آسيا داريم راضی هستيم اما اين مسوولان فدراسيون خودمان هستند که به ما ضربه می‌زنند. با وجود اينکه چهار سال بيشتر نيست که دختران ايرانی با پوشش اسلامی در مسابقات آسيايی شرکت می‌کنند اما همه رقبا می‌دانند که ما برايشان زنگ تفريح نيستيم.

امسال رقابت‌های ليگ برتر داشتيد؟
بله، امسال دومين دوره آن بود که با کيفيت خيلی بهتری نسبت به سال گذشته برگزار شد. در اين دوره هفت تيم شرکت کردند و من هم هدايت تيم لرستان را بر عهده داشتم که خوشبختانه در آستانه قهرمانی هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016