دوشنبه 23 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاريخی ترين نتيجه ايران در ادوار رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان، ايسنا

سه طلا، دو نقره، يک برنز و رکورد دنيا در فوق سنگين برای ايران


برای نخستين بار در تاريخ وزنه برداری ايران، در يک رقابت فوق سنگين، دو مدال طلا و نقره به ايران رسيد و يک رکورد جهانی با ارزش شکسته شد تا تيم ايران بهترين نتيجه حضورش در ادوار رقابتهای جهانی در ۷۹ سال گذشته را بدست آورد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) از پاريس، در پايان رقابتهای فوق سنگين وزنه برداری قهرمانی جهان در پاريس، بهداد سليمی با بالای سر بردن وزنه های ۲۱۴ و ۲۵۰ کيلوگرم در حرکات يک ضرب و دوضرب به سه مدال طلا رسيد.

سجاد انوشيروانی با رکوردهای ۱۹۸ و ۲۴۱ کيلوگرم در مجموع با رکورد ۴۳۹ کيلوگرم دوم شد و وزنه بردار کره ای در مکان سوم قرار گرفت. انوشيروانی در اين رقابت‌ها دو نقره و يک برنز گرفت.

گزارش مسابقه:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بهداد سليمی همانگونه که پيش بينی می شد در حرکت يک ضرب وزنه برداری قهرمانی جهان رکورد جهانی حسين رضازاده را در اين حرکت شکست تا نام يک ايرانی ديگر به رکوردهای دنيا اضافه شود.

او به ياد رقابتهای ديدنی و پرقدرت حسين رضازاده به عنوان آخرين وزنه برداری بود که به روی تخته آمد. او در ابتدا وزنه ۲۱۰ کيلوگرم را بالای سر برد تا مدال طلايش حتمی شود. سليمی در دومين حرکت يک ضرب وزنه ۲۰۹ کيلوگرم را بالای سر برد و در سومين حرکت، با انتخاب وزنه ۲۱۴ کيلوگرم، سالن رقابتها را به وجد آورد. او در نهايت با قدرت به روی تخته آمد و براحتی وزنه ۲۱۴ کيلوگرمی را مهار کرد. سليمی بلافاصله پس از اين رکوردشکنی به روی وزنه ها نشست و با دست راست خود حسين رضازاده را که در گوشه ای از سالن نشسته بود نشان داد. پس از آن هم به کنار تخته رفت و رضازاده هم با بالا آمدن از پله ها در کنار تخته قرار گرفت و يکديگر را در آغوش کشيدند.

اين رکورد تنها رکورد شکسته شده در بخش مردان اين دوره از رقابتها بود. بدين ترتيب از هم اکنون سليمی را می توان ستاره رقابتهای پاريس محسوب کرد.

او در پشت صحنه نيز درحالی که اشک شوق را همراه با خنده بر لب داشت، گفت: "به همسرم قول داده بودم اين رکورد را بشکنم. خوشحالم که به قولم عمل کردم و اين رکورد تقديم به همه ايرانيان. من البته می توانستم رکوردهای بهتری داشته باشم، اما آنها را گذاشته ام برای بازيهای المپيک."

در حرکت يک ضرب، سکه ی تيم ايران يک روی ديگر هم داشت که آن سجاد انوشيروانی از ديار اردبيل بود. او رقابتش را در يک ضرب با انداختن وزنه ۱۹۳ کيلوگرمی آغاز کرد. در دومين حرکت يک ضرب اين وزنه را مهار کرد و برای آخرين بار با مهار وزنه ۱۹۸ کيلوگرم، نتيجه ای تاريخی را برای ايران رقم زد و به مدال برنز مسابقه ها رسيد.

اين برای نخستين بار است که ايران به دو مدال رقابتهای دسته فوق سنگين دست می يابد.

بهداد سليمی درحالی که چيزی به پايان رقابت نبود، با تشويق پرشور تماشاگران وارد تخته شد تا وزنه ۲۴۱ کيلوگرم را بالای سر ببرد. او براحتی اين وزنه را مهار کرد تا بخت نخست مدال دوضرب و مجموع باشد. سليمی درحالی برای حرکت دوم دوضرب به روی تخته آمد که وزنه ۲۵۰ کيلوگرمی را انتخاب کرده بود. کوروش باقری هم به او تاکيد می کرد که هنوز مسابقه تمام نشده است. با فرياد "يا علی" به روی تخته آمد و اين وزنه را نيز با قدرت به روی سر کشيد. او برای حرکت سوم وزنه ۲۶۰ کيلوگرم را انتخاب کرد. او با اين رکورد می توانست رکورد مجموع دنيا که در اختيار رضازاده بود را به ميزان دو کيلوگرم بشکند. بارها فرياد کشيد يا مولای من علی و به روی تخته آمد. سجاد انوشيروانی هم کنار تخته او را می ديد. فرياد کشيد، اما سليمی در مهار آن موفق نبود و با ۲۵۰ کيلوگرم، مدال طلای دو ضرب و مجموع را هم به خود اختصاص داد.

اما انوشيروانی در دوضرب کار بسيار سختی برای رسيدن به مدال دوضرب و مجموع داشت. او نخستين حرکت يک ضربش را با بالای سر بردن وزنه ۲۲۸ کيلوگرمی شروع کرد. برای دومين بار نيز به راحتی وزنه ۲۳۳ کيلوگرم را مهار کرد، اما برای بار سوم، سه بار وزنه اش را عوض کرد. اول وزنه ۲۳۹ کيلوگرم را انتخاب کرد. برای بار دوم اين وزنه را ۲۴۰ کيلوگرم کرد و دست آخر وزنه ۲۴۱ کيلوگرم را انتخاب کرد. انوشيروانی در حالی به روی تخته آمد که در صورت مهار اين وزنه بر روی سکوی دوم مجموع قرار می‌گرفت و در غير اين صورت به عنوان چهارمی بسنده می کرد. او کار بسيار سختی در اين رقابت داشت. بهداد سليمی نيز از پشت صحنه نام او را فريا می کشيد. انوشيروانی به روی تخته آمد. فرياد کشيد "يا باب الحوائج اباالفضل". دستانش را به ميله قفل کرد و به سختی وزنه را به روی سينه کشيد و پس ازلحظاتی وزنه ۲۴۱ کيلوگرمی بالای سر او بود. او با مهار اين وزنه پس از سليمی برای لحظاتی به رده دوم جدول رفت، اما هنوز حريف کره ای او که وزنه ۲۵۵ کيلوگرم را درخواست کرده بود، از پا ننشسته بود. کزه‌ای لحظاتی پيش از رقابتش وزنه را يک کيلوگرم کم کرد و برای مهار اين وزنه به روی تخته آمد. او در صورت مهار اين وزنه نايب قهرمان جهان پس از سليمی می شد. وزنه بردار کره ای وزنه ۲۵۴ کيلوگرم را به روی تخته کشيد، اما پيش از مهار آن بر روی زمين افتاد تا نايب قهرمانی انوشيروانی در دو ضرب و مجموع مسجل شود.

مدال های سليمی و انوشيروانی را هم حسين رضازاده بر گردنشان انداخت.

گزارش از محمدرضا آخوندی - پاريس


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016