چهارشنبه 17 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فيفا تسليم اراده بانوان فوتباليست ايراني، ایسنا

بيش از يكسال از جنجال فيفا بر سر لباس دختران فوتباليست ايران گذشت تا در نهايت آن ها متقاعد شدند كه ايران با پوشش اسلامي در رقابت هاي بين المللي حضور يابد. در اين ميان فرصت هاي بسياري از فوتبال بانوان ايران گرفته شد كه بزرگترين فرصت از دست رفته مسابقات انتخابي المپيك بود تا علي رغم شايستگي بانوان ايران مجوز حضور آن ها در اين رقابت ها باطل شود و تنها حسرت و اشك براي بانوان ملي پوش باقي بماند هر چند اين پايان ماجرا نبود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اولين حضور بانوان فوتبال در مسابقات رسمي در المپيك نوجوانان در شهريور سال 89 به ثبت رسيد و در آن برهه هيچ كس انتظار نداشت كه ايران شگفتي ساز اين رقابت ها باشد حتي كيفيت بازي دختران ايران در بازي افتتاحيه رقابت‌هاي فوتبال المپيك سنگاپور، تمجيد سايت فيفا را به همراه داشت هر چند بلاتر تماشاگر ويژه اين بازي روي خوشي به فوتباليست هاي جوان نشان نداد و حتي به سختي براي برگزاري اين مسابقه رضايت داد.

بلاتر عنوان كرده بود كه كلاه بازيكنان ايران به عنوان پوشش، آن كلاهي نيست كه بازيكنان در روز مسابقه قرار بوده با آن به ميدان بروند در نتيجه فريده شجاعي به همراه نماينده فيفا از صبح روز مسابقه در بازارهاي سنگاپور به دنبال پوشش يا كلاه مناسبي براي سر بازيكنان بودند و در نهايت بازيكنان با كلاه جديد بازي را شروع كردند اما حتي با تهيه كلاه هم از ناراحتي شديد بلاتركاسته نشد تا اين موضوع به فاصله دو نيمه و جلسه اي بين كيم، علي‌آبادي رييس وقت سازمان تربيت بدني و افشارزاده رييس كميته ملي المپيك كشيده شود. بلاتر كه به شدت نسبت به لباس دختران فوتباليست ايران اعتراض داشت، در بين سخنان خود اعلام كرده بود" اين لباس صورت خوشي براي شما در دنيا ندارد و براي ما هم مشكل‌ساز است".

در آن روز شانس با بانوان ايران يار بود كه پس از صحبت‌هاي 15 دقيقه‌اي مسوولان ايران با مسوولان فدراسيون بين‌المللي فوتبال در حالي كه قرار بود نيمه دوم بازي برگزار نشود، سب بلاتر اجازه‌ي برگزاري نيمه دوم را داد. پس از انتقاد فيفا از لباس بانوان ايران، مسوولان فدراسيون ، نظر مسوولان جهاني فوتبال را يك بهانه گيري توصيف و تاكيد كردند كه از حق دختران ايراني دفاع مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، رايزني ها براي جلب رضايت فيفا تا رقابت هاي انتخابي المپيك ادامه داشت تا اين كه ملي پوشان پس از گذشت شش ماه از انتقاد بلاتر ، در رقابت هاي انتخابي المپيك حضور يافتند. بسياري عنوان كردند كه فيفا تصور نمي كرد ايران پتانسيل سعود از گروه خود را به مرحله بعد داشته باشد هرچند اولين بازي ايران در مقابل فلسطين مسوولان جهاني را متوجه اين تيم كرد.

با تمام شايستگي هاي بانوان در اين رقابت ها اين بار فيفا سرنوشت ديگري را براي فوتبال بانوان ايران رقم زد تا اردن آخرين ايستگاه اين تيم در مسابقات رسمي فيفا باشد.

زماني كه بانوان ايران پس از حضور در زمين مسابقه تنها به دليل داشتن حجاب اجازه بازي نيافتند، با خواندن سرود جمهوري اسلامي ايران و زدن دور افتخار در استاديوم و در نهايت سجده کردن بر پرچم ايران زمين مسابقه را با چشماني اشک آلود مستطيل سبز را ترک کردند و اين بار مورد تشويق بازيکنان اردني به همراه تماشاگراني که در ورزشگاه حضور داشتند قرار گرفتند.

پس از اين اتفاق فدراسيون به فيفا به دليل ممانعت از بازي بانوان ايران با پوشش اسلامي در مسابقات مقدماتي المپيك لندن‌، شكايت كرد و رايزني براي حضور مجدد ايران با پوشش اسلامي در مسابقات رسمي و بين المللي در مسيري جديد قرار گرفت. در اين ميان بحث ممنوعيت حضور بانوان با پوشش اسلامي تنها مربوط به ايران نبود بلكه كشورهاي اسلامي همچون كه اردن كه چند تن از بازيكنانشان با حجاب در مسابقات حاضر مي شدند از ادامه حضور در صحنه هاي رسمي ورزشي منع شده بودند كه اين موضوع نارضايتي فدراسيون هاي كشورهاي اسلامي را در پي داشت.

همه چيز در هاله اي از ابهام قرار داشت و مسوولان فدراسيون هر از چندگاهي از رايزني هاي بيشتر با مسوولان فيفا خبر مي دادند تا اين كه بالاخره فيفا تسليم شد و به بازگشت بانوان محجبه پس از يكسال به مستطيل سبز راي داد. هر چند براساس گفته نايب رييس امور بانوان در فدراسيون فوتبال، گزارشي از وضعيت سلامت بازيكنان با حجاب به كميته پزشكي فيفا داده شود هر چند مسوولان فدراسيون مطمئن هستند كه هيچ مشكلي در اين باره وجود نخواهد داشت.

شجاعي: مطمئن بوديم با حضور بانوان محجبه موافقت مي كنند

فريده شجاعي نايب رييس امور بانوان در فدراسيون فوتبال هم درباره تصميم اخير فيفا درباره حضور بانوان با پوشش اسلامي به ايسنا مي گويد: با توجه به اين كه ما جلسات بسياري در اين باره داشتيم و توانسته بوديم توجه مقامات فيفا را به اين موضوع جلب كنيم، مطمئن بوديم كه با حضور بانوان با پوشش اسلامي موافقت خواهد شد. در نتيجه‌ تمام اردوهاي تيم ملي را به صورت مشخص برگزار كرديم. من سند راهبردي هشت ساله‌اي را در حوزه فوتبال بانوان ارائه كرده بودم كه چهار سال از اين برنامه با اهداف كوتاه مدت و ميان مدت اجرا شد و مابقي هم براي چهار سال ديگر برنامه‌ريزي شده بود كه با توجه به حضور من در فدراسيون اين برنامه به صورت كامل اجرا مي‌شود. در نظر داريم در ادامه مسير تيم‌هاي ملي را بيشتر از گذشته تقويت كنيم و حتي گرفتن اسپانسر و مربي خارجي در برنامه ما قرار دارد.

* 15 سال است روي مسائل پزشكي فوتبال بانوان تحقيق كرده‌ايم

وي درباره تصميم كميته‌ پزشكي فيفا مبني بر بي‌ضرر بودن حجاب براي ورزشكاران هم مي گويد: من با رييس كميته‌ پزشكي فيفا در اردن جلسه اي داشتم و چون خودم يك فيزيولوژيست هستم، توانستم از اين موضوع دفاع كنم و عنوان كردم كه ممكن است عملكرد بازيكنان ما از نظر فني و كيفي ضعيف‌تر شود، اما پوشش هيچ ضرري به بدن ورزشكار نمي‌رساند. آن‌ها هم از ما خواسته اند كه تحقيقات بيشتري در اين رابطه انجام دهيم و به آن‌ها گزارش كنيم. البته احتمال دارد كه آن‌ها خود تحقيقاتي را در اين باره انجام دهند، اما من مطمئنم كه هيچ مشكلي در اين باره وجود ندارد.

نايب رييس امور بانوان در فدراسيون فوتبال ادامه مي دهد: اول فروردين جلسه كميته‌ بانوان آسيا در مالزي برگزار مي‌شود و من حتما اين بحث كه چطور بايد اين تحقيقات انجام شود را در آنجا مطرح خواهم كرد. حدود 15 ـ 16 سال است كه بر روي فوتبال بانوان و حتي درباره وضعيت فيزيولوژيكي آن‌ها تحقيق ‌كرده‌ايم و اين موضوع در هيچ رشته اي وجود ندارد. در نتيجه‌ مي توانيم كميته‌ پزشكي فيفا را در اين باره قانع كنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مظفر: موافقت فيفا يك اتفاق بزرگ بود

به گزارش ايسنا،‌ شهرزاد مظفر سرمربي تيم فوتسال بانوان كه در مسابقات المپيك نوجوانان هدايت تيم ملي بانوان را برعهده داشت هم معتقد است كه موافقت فيفا براي حضور بانوان محجبه در مسابقات بين‌المللي يك اتفاق بزرگ است و تاكيد مي كند: اگر چنين موضوعي رخ نمي داد ما تمام مسابقات معتبر را از دست مي داديم و ممكن بود اين مساله به AFC هم برسد. در نتيجه‌ تقريبا تمام مسابقات اين رشته براي بانوان تعطيل مي‌شد و ما به مسابقات داخلي محدود مي شديم كه اين موضوع به معناي مرگ يك رشته ورزشي است.

مظفر مي گويد: حالا كه درها به روي ما باز است، با توجه به پافشاري كه براي حضور در اين رقابت‌ها داشته‌ايم بايد به فيفا نشان دهيم كه اين پافشاريها بي‌دليل نبوده و حرفي براي گفتن داريم. در نتيجه‌ وظيفه‌مان خيلي سنگين تر شده است.

* موافقت فيفا با حضور بانوان محجبه براي فوتسال هم پر اهميت است

سرمربي تيم فوتسال بانوان اضافه مي‌كند: فيفا حضور ما را قبول كرده است و ما بايد اثبات كنيم كه اشتباه نكرده ايم و مي توانيم ، توانايي‌هاي خود را نشان دهيم. موافقت فيفا براي حضور فوتبال بانوان در رقابت‌هاي بين‌المللي براي فوتسال هم بسيار پر اهميت است، چون ما در آستانه راه ا‌ندازي مسابقات آسيايي و جام جهاني اين رشته هستيم.

به گزارش ايسنا، حالا كه راه براي حضور بانوان ايران در رقابت هاي جهاني باز شده بايد منتظر بود و ديد كه فدراسيون،‌ كادر فني و حتي بازيكنان چگونه از اين فرصت طلايي استفاده خواهند كرد هر چند آنها پيش از اين بارها شايستگي خود را در شرايط سخت اثبات كرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016