شنبه 27 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاراته و عبور از روزهای طوفانی و ناآرام، مهر

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: سال رو به پایان 90 برای کاراته ایران پر از حاشیه، انتقاد، حکم جلب و ... بود که نتایج ملی پوشان در میادین بین المللی را تحت شعاع قرارد و در نهایت این کشتی طوفان زده با تغییر مدیریت به ساحل آرامش رسید.

به گزارش خبرنگار مهر ، بدون شک اهالی کاراته اتفاقات سال 90 را همیشه در ذهن خواهند داشت، متاسفانه تصمیمات خلق الساعه و بدون کارشناسی در راس مدیریت این فدراسیون که خیلی زود و با یک تماس تلفنی تغییر می کرد این رشته پرطرفدار را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخت.

تیم ملی کاراته ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا موفق به کسب چهار مدال طلا، دو نقره و 4 برنز شد که کسب مدال توسط بانوان کار ارزشمندی بود که یک بار دیگر ثابت کرد بانوان ایرانی توانایی حضور در میادین جهانی را دارند.

تیم های رده سنی نوجوانان، جوانان و امید ایران در مسابقات آسیایی و جهانی عملکرد قابل قبولی داشتند و در مجموع 8 طلا، 3 نقره و 7 برنز کسب کردند تا علی کتیرایی سرمربی این تیم کارنامه خوبی از خود برجای بگذارد.

اما کاراته ایران را در دو برهه زمانی می توان در سال 90 مورد بررسی قرارد داد. هشت ماه یا دو سوم از سال با مدیریت پناهی کاراته به اوج حاشیه رسید. حاشیه های که در تاریخ کاراته ایران بی سابقه بوده است.

نایب رئیس سابق فدراسیون از پناهی شکایت کرد و با اخذ حکم جلب وی، درست در زمان اعزام تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا رئیس را ممنوع الخروج کرد تا پناهی که به امارات رفته بود چند هفته ای نتواند به تهران بازگردد و در نهایت هم با پادرمیانی بزرگان به تهران بازگشت.

حواشی اعزام تیم های ملی به مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی ، تداوم کشمکش بین رشیدی و پناهی که چند بار به محیط داخلی فدراسیون کشیده شد، کنار گذاشتن کادر فنی تیم ملی امید در آستانه اعزام به مسابقات جهانی به بهانه‌های واهی، حواشی مربوط به تغییر نایب رئیس بانوان و بسیاری از حوادث اینچنینی درجه تب را در کاراته به اندازه ای بالا برد تا وزارت ورزش بدون توجه به نتایج تیم های ملی مجاب به تغییر مدیریت در فدراسیون شود.

اما در چهار ماه پایانی سال صادق فرجی هدایت فدراسیون را به عنوان سرپرست برعهده گرفت و او به خوبی توانست با کنار زدن حواشی آرامش را به خانواده بازگرداند.

کسب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی تیم های باشگاهی ایران در مسابقات جام باشگاههای جهان که سال قبل تا یک چهارم هم بالا نیامده بودند اولین دستاورد همین تغییر در راس مدیریت بود. کسب مجوز حضور بانوان در مسابقات جهانی کاراته می تواند مقدمه ای برای حضور در مسابقات جهانی پاریس باشد که رایزنی مفید با مسئولان فدراسیون رسیدن به این هدف را بیش از گذشته محتمل نشان می دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما کاراته ایران در سال 91 دو رویداد قهرمانی جهان پاریس و قهرمانی آسیا در ازبکستان را پیش رو دارد و فدراسیون با طرحی نو در کادر فنی تیم ملی برای حضور در این مسابقات آماده می شود.

اینکه برای هر وزن یک مربی انتخاب شده، طرحی جدید است که برای اولین بار در تیم های ملی کشورمان اجرا می شود و باید منتظر شد و دید آیا این طرح می تواند برای تیم های ما مفید باشد و یا تجربه تلخ مسابقات جهانی 2008 ژاپن و 2010 صربستان یک بار دیگر تکرار خواهد شد. دوباره به شیوه سنتی گذشته بازگشتی اجباری داشته باشیم.

مهران بهنام فر عضو سابق تیم ملی در مورد سال 90 به خبرنگار مهر گفت: کاراته ایران با پناهی رو به نابودی بود و بی سابقه ترین حواشی در 20 سال گذشته را شاهد بودیم و باید تشکر کنیم از وزارت ورزش که نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد.

وی ادامه داد: با تغییر در راس فدراسیون، کاراته به آرامش رسید و می بینیم که تعامل خوبی بین بخش های مختلف برقرار است و همه باید تلاش کنند تا کاراته به روزهای اوج خود بازگردد.

قهرمان سابق جهان و آسیا در خصوص برنامه های سال آینده هم گفت: من معتقدم اگر بخواهیم عیار کاراته ایران را بسنجیم باید نتایج تیم ملی در مسابقات جهانی را مورد بررسی قرار دهیم. تیم ما فراتر از آسیاست و تلاش خواهیم کرد در مسابقات پاریس بهتر از دو دوره قبل نتیجه بگیریم.

بهنام فر در پایان گفت: در سال 90 تیم ایران در مسابقات جوانان و امید جهان حضور یافت و هر چند نسبت به دوره قبل در مراکش افت محسوسی داشت ولی جوانان با آتیه ای را به کاراته ایران معرفی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016