شنبه 16 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهترین وزنه‌بردار آسیا: می‌گفتند اگر برگردی باقری اذیتت می‌کند

خبرگزاری فارس: بهترین وزنه‌بردار آسیا گفت: این ذهنیت را در من به وجود آورده بودند که در صورت بازگشت به اردوی تیم ملی، سرمربی این تیم با من بدرفتاری خواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، این روزها از سهراب مرادی به عنوان پدیده وزنه‌برداری ایران نام برده می‌شود. وزنه‌برداری که سال گذشته همین موقع به دلیل بی‌انضباطی و البته رکوردهای پایین از تیم ملی خط خورد و با پا درمیانی خیلی‌ها موفق شد دوباره پیراهن تیم ملی را این بار با نگرشی جدید بر تن کند. نگرشی که وی را تا مرز شکستن رکورد جهان پیش برد.

مرادی امروز به عنوان بهترین وزنه بردار آسیا و یکی از بخت‌های مسلم کسب مدال در المپیک محسوب می‌شود. به همین بهانه با وی گفت و گویی انجام دادیم که متن آن در زیر می‌آید:

فارس: از حضور در اردوهای متداوم خسته نیستی؟

سخت است اما موقعی که مدال را به گردنت می‌آویزند، همه سختی‌ها فراموش شده و همه چیز شیرین می‌شود.

فارس: سطح مسابقات قهرمانی آسیا چطور بود؟

رقابت‌ها از سطح بالایی برخوردار بود و در واقع در سطح جهانی برگزار شد.

فارس: در مورد رقابت‌های 85 کیلوگرم چه نظری داری؟

وزنه‌هایی که زده شد و رکوردهایی که به ثبت رسید حداقل در وزن من یعنی 85 کیلوگرم نشان می‌دهد که رقابت‌های این وزن در چه شرایطی بود. در وزنی که من حضور داشتم رکوردهای بالاتر از رقابت‌های قهرمانی جهان 2011 پاریس به ثبت رسید. دیدید که حتی 5 کیلوگرم هم بیشتر از مجموع حرکات پاریس وزنه زدم.

فارس: با بازگشت سهراب مرادی و آمادگی بالای وی، به نظر می‌رسد کار کیانوش رستمی که مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان را به گردن آویخت سخت‌تر از گذشته شده باشد. با این تفاسیر و وسط بودن پای طلای المپیک آیا رفاقت سهراب و کیانوش همچنان پابرجاست؟

این رقابت هیچ تأثیری در رفاقت ما نداشته است. حقیقتا در تمرین رقیبانی جدی برای همدیگر محسوب می‌شویم اما خارج از اردو و زمانی که تمرینات به پایان می‌‌رسد با هم رفیقیم. معتقدم باید برای مدال جنگید، حال می‌خواهد رقیبت ایرانی باشد یا خارجی.

فارس: سال گذشته به دلیل بی‌انضباطی از اردوی تیم ملی وزنه برداری خط خوردی. البته در آن زمان رکوردهای پایینت را دلیل خط خوردن اعلام کردند. در این مدت چه گذشت که پس از بازگشت به سطحی رسیدی که امروز به عنوان بهترین وزنه‌بردار آسیا انتخاب شدی؟

پس از اینکه خط خوردم تغییرات محسوسی را در خودم چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ تمرینی ایجاد کردم. این تغییرات در همه ابعاد بود و سعی کردم از هر لحاظ عوض شوم.

فارس: مشاور هم داشتی؟

خیر. خودم حس کردم حتما مسیر را اشتباه می‌روم که این گونه به بن بست رسیده‌ام. سعی کردم خودم را عوض کنم که خدا را شکر این تغییر، تأثیر به سزایی در زندگی شخصی و ورزشی‌ام ایفا کرد تا توانستم به این مرحله از رشد و پیشرفت برسم.

فارس: امروز به عنوان بهترین وزنه بردار آسیا و پدیده تیم ملی شناخته می‌شوی و حتی پس از 13 سال رکورد شاهین نصیری نیا در دوضرب را هم جابجا کردی.

خیلی به این عناوین توجهی ندارم. سعی می‌کنم مثل همه ورزشکاران دیگر مدال‌های با ارزش از جمله مدال المپیک هم کسب کنم.

فارس: رسیدگی فدراسیون چطور است؟

خداراشکر فدراسیون چیزی برای ما ملی‌پوشان کم نگذاشته است.

فارس: رفتار کوروش باقری پس از بازگشتت، تغییر کرده است. توانستی دوباره دل سرمربی تیم ملی را به دست بیاوری؟

100 در صد. در 4 ماه گذشته همه شرایط خوب بوده است. دیگر هیچ مشکلی با باقری ندارم و رابطه‌مان با هم روز به روز بهتر می‌شود.

فارس: در جلسه آخر قبل از بازگشتت به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری، باقری چه حرفی به شما زد؟

به من گفت اگر دوباره بی انضباطی کنی جایت بیرون از اردو خواهد بود.

فارس: گویا این حرف را خیلی جدی گرفتی و انگار به تو برخورد؟

درست است. حرف‌های باقری باعث شد تا حواسم را جمع کرده تا مثل سایر ملی‌پوشان در یک مسیر حرکت کنم.

فارس: به نظر می‌رسد امروز مدال کعبه آمالت طلای المپیک باشد. به این هدف می‌رسی؟

آرزوی هر ورزشکاری در جهان مدال طلای المپیک است و من هم از این قاعده مستثنی نیستم و مثل همه آنها خوشرنگترین مدال در لندن من را راضی می‌کند.

فارس: بزرگترین رقیبت هم کیانوش رستمی است؟

بله. درست است.

فارس: می‌تواند در المپیک به رکوردهایت برسد؟ کیانوش در پاریس با وجود مصدومیت نشان داد که مرد مسابقه است.

من هم چنین شرایطی را در کره جنوبی داشتم و روز مسابقه از ناحیه پشت پا مصدوم بودم. طی مدتی که در اردو بودم نیز بارها کمر درد و دردهای زانو را تجربه کردم اما روز مسابقه هر عملکردی هم داشته باشم دلیلی ندارد بخواهم این مصدومیت‌ها را بهانه کنم. اگر بخواهم بهانه بیاورم می‌توانم برای هر وزنه‌ زدن هزار جور بهانه بیاورم چراکه شرایط برای همه یکسان نیست. روی صحبتم با کیانوش نیست. باز هم تأکید می‌کنم که رستمی علاوه بر اینکه رقیبم هست، یکی از بهترین دوستانم هم به شمار می‌رود. اما وقتی می‌گویند چون کیانوش مصدوم بود تو توانستی مدال طلا کسب کنی، کمی برایم ناراحت کننده است. به نظرم رکورد مجموعی که ثبت کردم خود گویای همه چیز است و همه چیز در این تفاوت سنجیده خواهد شد. نمی‌گویم کیانوش بهانه‌ای آورده است اما ورزش با مصدومیت همراه است. ورزشکاری حرفه‌ای وجود ندارد که تا به حال مصدوم نشده باشد. اگر مصدومیت‌ها و درد و رنج‌ها نبود که یک آدم عادی هم می‌توانست به عنوان قهرمانی برسد.

فارس: با باقری که صحبت می‌کردیم از تو بسیار رضایت داشت. به قول سرمربی تیم ملی، یک بازگشت باشکوه به تیم ملی داشتی؟

از نحوه برخوردش در تمرینات مشخص است که رضایت زیادی از عملکردم دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فارس: این برخورد در پیشرفت تو تا چه اندازه تأثیرگذار بود؟

توقعات زیاد و سطح فکری بالای وی باعث شده تا تک تک ملی‌پوشان تا این اندازه پیشرفت کنند. در واقع راضی کردن باقری به همین دلیل بسیار دشوار است. وی همواره به ما می‌گوید که ما می‌توانیم و همین باعث می‌شود که یک جوان 18 ساله مانند سعید محمدپور مدال بزرگسالان جهان را کسب کند. لازم هست در این مورد یک توضیحی هم بدهم. قبل از اینکه دوباره به اردو بیایم به من می‌گفتند که شاید باقری با من بدرفتاری کند و ذهنیت منفی برای من نسبت به وی ایجاد می‌کردند اما زمانی که به اردوی تیم ملی بازگشتم دیدم باقری هیچ تفاوتی بین من با سایرین قائل نیست و تفکرش این است که هرکس که بهتر باشد در رتبه بالاتر خواهد ایستاد.

فارس: همشهری بودن رستمی با کوروش باقری باعث نشد بین شما دو نفر تفاوت قائل شود؟

به هیچ وجه. وی بارها یادآور شده است که ما هر دو، ورزشکاران او هستیم و هر فردی که بهتر کار کند می‌تواند بالاتر باشد. به هیچ وجه فرقی بین ما نگذاشته و تفاوتی بین من و کیانوش قائل نیست. باقری حتی در مسابقات قهرمانی آسیا نیز شرایط وزنه گرفتن در المپیک را شبیه‌سازی کرد و از قبل در این مورد با ما صحبت کرده بود.

فارس: در اردوهای تیم ملی بیشتر از همه با چه کسی دمخور هستی؟

به شخصه با همه بچه‌ها خوب هستم اما بیشتر با نواب نصیرشلال هم اتاق می‌شوم. نواب همشهری من هم هست و به همین دلیل با وی راحت تر هستم.

فارس: همشهری‌ات در کره جنوبی توقعات را برآورده نکرد.

نواب در یکضرب عالی کار کرد و به مدال طلا رسید اما نمی‌دانم در دوضرب چه اتفاقی افتاد که وزنه‌ها را می‌انداخت. نه خودش و نه هیچکس دیگر فکرش را نمی‌کرد اینطور شود.

فارس: از برادرت ایوب چه خبر؟ گویا 21 اردیبهشت در ترکیب تیم ملی جوانان برای حضور در رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان عازم گواتمالا می‌شود؟

درست است. ایوب هم‌وزن خودم در رده جوانان است.

فارس: کی رقیبت می‌شود؟

ایوب در وزنه 85 کیلو اصلا خوب نیست و به نظرم به دلیل قد بلندی که دارد باید پس از مسابقات قهرمانی جهان به یک وزن بالاتر برود.

فارس: ایوب هم پتانسیلش را دارد روزی مانند برادرش بزرگی کند؟

کسی که در اردوی تیم ملی است می‌تواند به مدارج بالاتر هم برسد. وزنه برداری که به این سطح رسیده است مابقی موارد دست خودش است. ایوب هم مانند سایر ملی‌پوشان.

فارس: نمی‌خواهی قول طلای المپیک را بدهی؟

در این مورد نمی‌توان قولی داد اما امیدوارم اگر همین طور پیش بروم بتوانم در المپیک به مدال طلا برسم.

فارس: همراه با رکوردشکنی؟

خیلی به این موضوع فکر نمی‌کنم و از المپیک فعلاً فقط مدال می‌خواهم و مدال بیشتر از هرچیز دیگر مهم است. رکورد بی‌مدال هیچ فایده‌ای ندارد و فقط کسب مدال است که من را راضی می‌کند.

فارس: گویا از سوی اصفهانی‌ها پادش خوبی برای کنار گذاشته‌اند.

ورزش اصفهان تا به حال مدالیست المپیکی نداشته است. سعی می‌کنم اولین مدال‌آور المپیکی استان اصفهان باشم. دعا کنید مدال را بگیرم تا آن زمان بحث پاداش و جایزه خودش درست می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016