چهارشنبه 26 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوی تفصيلی با نکونام پس از پيروزی بر کره‌جنوبی

• بايد به حماسه ملی برابر ازبکستان فکر کنيم
• آقای انصاری‌فرد کی‌روش برکنار شود که شما بيايی؟!

پيروزی با يک گل آن هم برابر تيم دوم آسيا اتفاق شيرينی برای فوتبال ايران بود. هرچند پيش از ديدار سه‌شنبه شب نمی‌شد با اطمينان از پيروزی برابر کره جنوبی حرف زد اما فضايی که در جامعه ايجاد شد و غيرت تيم ۱۰ نفره ايران سرانجام فوتبال ايران را به بردی ارزشمند رساند. بردی که با تک گل کاپيتان جواد نکونام به ثمر رسيد. خودش می‌گويد اين گل ارزشمند‌ترين گل زندگی ورزشی‌اش است و بعدها فوتبال ايران اهميت اين پيروزی را بيشتر درک خواهد کرد.

جواد نکونام در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) از پيروزی برابر کره جنوبی گفت. او همچنين با انتقاد از برخی افراد گفت که نبايد کام مردم را پس از اين پيروزی شيرين، تلخ کرد.

* برد برابر کره از ابعاد مختلف برای فوتبال ايران بااهميت بود اما شايد مهم‌ترين نکته، احيای فوتبال ملی پس از اين پيروزی باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به نظر من اهميت اين برد در آينده بيشتر برای فوتبال ايران ملموس خواهد بود. کل فوتبال ايران از مردم و رسانه‌ها بگيريد تا تيم‌های باشگاهی و بازيکنان ملی و تيم ملی به اين برد نياز داشتند. همه می‌دانيم که صعود به جام جهانی چه درهای جديدی را به روی فوتبال ايران باز می‌کند. به اعتقاد من اگر توانستيم کره جنوبی را شکست دهيم تنها به خاطر انسجام و اتحاد ملی‌مان بود. گرچه يک سری از عزيزان ناراحت شدند اما ناراحتی‌ آن‌ها برای هيچ يک از مردم و ما اهميتی ندارد و ترجيح می‌دهيم که در کنار هم از اين برد خوشحال باشيم.

* منظورتان از اين يک سری عزيزان چه کسانی است؟
متاسفم که محمدحسن انصاری فرد به خودش اجازه می‌دهد و حرف‌هايی را درباره سرمربی تيم ملی، من و علی کريمی می‌زند. می‌خواهم از انصاری فرد بپرسم که شما کجای اين فوتبال هستی که به خودت اجازه می‌دهی اينچنين صحبت کنی؟ آقای انصاری فرد آيا شما يک صدم کی‌روش سابقه مربی‌گری داری که می‌گويی بايد کی‌روش برکنار شود؟ کی‌روش برکنار شود که شما به تيم ملی بيايی و اينجا هم ۱۰۰ ميليارد بدهی به جا بگذاری؟! اگر شما اين کاره هستی، بهتر است بدهی‌های راه آهن را پرداخت کنی؛ بدهی‌هايی که از زمان مديريت شما در اين باشگاه به ارث مانده. تازه اين بحث‌هايی است که می‌توان درباره شما رسانه‌ای کرد و چيزهای ديگری هست که نمی‌توان گفت. من کسی نيستم که بخواهم به کسی بی‌احترامی کنم اما وقتی می‌بينم فردی پايش را از گليمش بيشتر دراز کرده مجبور می‌شوم اين حرف‌ها را به خاطر قداست تيم ملی بزنم و اگر قرار باشد ادامه بدهد حرفهای ديگری را هم خواهم زد. متاسفم اين آقا که يک دهم من و کريمی برای اين فوتبال کار نکرده، به خودش اجازه می‌دهد تا اين حرف‌ها را بزند. آن هم در شرايطی که تمامی مردم و رسانه‌ها از تيم ملی حمايت می‌کنند. فکر می‌کنم تنها چند نفر انگشت‌شمار هستند که از برد ما برابر کره خوشحال نشدند. من در فوتبال زير نظر مربيانی کار کرده‌ام که فقط به من ياد داده‌اند بايد احترام گذاشت و تا آخرين لحظه حضورم در فوتبال به همه احترام می‌گذارم. حتی وقتی در برهه‌ای عليه من بارها نوشته شد، موضعی نگرفتم. اما انگار در ايام بيکاری به اين آقا خيلی خوش گذشته است و در خانه‌اش نشسته و اين حرف‌ها را می‌زند. من ناراحت خودم نيستم. ناراحتی‌ام از اين است که برخی‌ها با حرف‌هايشان می‌خواهند قداست فوتبال ملی را زير سوال ببرند. خوشحالی مردم را با چه چيزی می‌توان عوض کرد؟ چه مقدار بايد خرج می‌کرديم تا مردم به اندازه ديشب خوشحال شوند؟ من از اين تعداد افراد انگشت‌شمار می‌خواهم اجازه دهند مردم خوشحال باشند. بردی که تنها در سايه اتحاد ملی به وجود آمد. مطمئنا اگر اين اتحاد بين مردم، رسانه‌ها، مسئولان دولتی، مسئولان فدراسيون فوتبال و اعضای تيم ملی نبود اين پيروزی کسب نمی‌شد. در هفته‌های اخير رسانه‌ها يار دوازدهم تيم ملی بودند و بار ديگر ثابت شد که ما هميشه با يار دوازدهم موفق می‌شويم. بايد همين راه درست را ادامه دهيم و نظرهای شخصی‌مان را کنار بگذاريم.

* شب گذشته فضايی که در ورزشگاه آزادی به وجود آمد حداقل در چند سال اخير بی‌سابقه بود. درست است که شما گل زديد اما حتما از فريادهای مردم انرژی گرفتيد و آن گل حساس را به ثمر رسانديد.
شک نکنيد که اگر مردم در ورزشگاه نبودند، اين برد به دست نمی‌آمد. بويژه پس از آنکه تيم ما ۱۰ نفره شد، انرژی فوق‌العاده‌ای از مردم گرفتيم و آن‌ها لياقت اين برد را داشتند. در رفتار امروز مردم می‌توانيم اثرات اين برد را ببينيم. بايد بگذاريم مردم حتی با کوچک‌ترين برد هم خوشحال باشند. صعود به جام جهانی بسيار مهم است اما هنوز کارمان تمام نشده است بلکه تازه از امروز کارمان بيشتر می‌شود. بايد پس از صعود به جام جهانی جشن واقعی را برپا کنيم. جشنی که می‌تواند خستگی مردم زحمت‌کش ايران را از تن‌شان بيرون بياورد.

* شما گل‌های مهمی را برای فوتبال ايران به ثمر رسانده‌ايد. شايد گل به عربستان در رياض يکی از اين گل‌ها باشد اما مطمئنا گل بازی ديشب در خاطره مردم ايران باقی خواهد ماند.
اول از هر چيز بايد بگويم گل من اصلا مهم نيست. آدم خودخواهی نيستم. اگر توانستم ديشب گل بزنم به خاطر همدلی تمام تيم‌ و مردم بود. اگر کمک تدارکات تيم،‌همدلی بازيکنان نيمکت‌نشين و بازيکنان درون زمين نبود من هم نمی‌توانستم آن گل را بزنم. با اين حال فکر می‌کنم به لحاظ ملی گل ارزشمندی بود. گل مهم چه در باشگاه و چه در بازی‌های ملی زياد زده‌ام. نمونه‌اش گلی که برای اوساسونا در ليگ اروپا برابر بوردو زدم يا گلی که در دقيقه ۹۳ به اسپانيول زدم و مانع از سقوط تيم به دسته دوم شدم. در رده ملی هم به عربستان، کره جنوبی و کره شمالی گل‌های مهمی زدم اما فکر می‌کنم گل ديشب چيز ديگری بود. با اين حال می‌خواهم تاکيد کنم همدلی موجود در تيم ملی بی‌نظير است و من در چند سال اخير چنين همدلی را در تيم نديده بودم. ديديد که وقتی گل زديم چه بلوايی به پا شد و بازيکنان نيمکت‌نشين چگونه به وسط زمين آمدند.

* رسانه‌های عربی به شما لقب "جواد فارسی" داده‌اند.
برايم هيچ اهميتی ندارد. رسانه‌های عربی برايم مهم نيستند و نمی‌خواهم درباره آن‌ها حرفی بزنم.ت نها کشورم و رسانه‌های ايرانی و مردم ايران در ذهنم هستند و می‌دانم آن‌ها هستند که به من انرژی می‌دهند.

* درست است که به برد مهمی رسيديد اما حتما شما هم قبول داريد که ديگر بايد بازی با کره را فراموش کنيم و به ازبکستان فکر کنيم.
حتما همين طور است. برد برابر کره جنوبی خوب بود اما اين را می‌دانيم که اگر ازبکستان را ببريم شرايط‌مان عالی می‌شود و به همين خاطر از امروز بايد به بازی با ازبکستان و سه امتياز اين ديدار فکر کنيم. بايد با مردم و رسانه‌ها حماسه ملی ديگری رقم بزنيم و در نهايت با شکست ازبکستان به جام جهانی نزديک‌تر شويم.

* بعد از بازی شما با پای آسيب ديده به سمت اتوبوس تيم ملی رفتيد. اکنون وضعيت‌تان چطور است؟
در بازی ديشب ضربه‌ای به صورتم خورد و فکم دچار پارگی شد. در نيمه نخست هم مچ پايم آسيب ديد و پايم ورم کرد و اکنون دارم کارهای درمانی را انجام می‌دهم. اما هنوز وضعيت مصدوميتم مشخص نيست.

* پس از آنکه رييس جمهور به اردوی تيم ملی آمد، شما به عنوان کاپيتان تيم ملی دقايقی با دکتر احمدی نژاد گفت‌وگو کرديد. از اين صحبت‌های خصوصی برداشت‌های مختلفی در برخی رسانه‌ها منتشر شد. اگر مايل هستيد درباره بخش‌هايی که امکان رسانه‌ای شدنش وجود دارد هم صحبت کنيد.
من همه صحبت‌هايی که بين من و رييس جمهور صورت گرفت را می‌گويم چرا که از کسی ترسی ندارم. می‌خواهم فقط اين را بگويم که بهتر است برخی‌ها شيطنت را کنار بگذارند. متاسفانه برخی جوی راه انداختند که اصلا در شان کشورمان نيست. آن‌ها مدعی‌اند که من درباره رفتار رسانه‌ها با بازيکنان فوتبال صحبت کردم و از رييس جمهور خواسته‌ام در صحبت‌هايش به اين مسائل اشاره کند. واقعا زشت است که چنين مسئله‌ای را مطرح می‌کنند. اصلا با کدام عقل جور درمی‌آيد که من به رييس جمهور خط بدهم که چه چيزی بگويد و چه چيزی نگويد! ضمن اينکه ابتدا رييس جمهور بود که صحبت کرد و من در پايان تمرين به صورت خصوصی با رييس جمهور صحبت کردم. من در اين صحبت‌هايم به بزرگی تيم ملی و بزرگی کشور اشاره کردم و از اين گلايه کردم که برخی امکانات برای تيم ملی وجود ندارد. همچنين از کم‌لطفی برخی مسئولان در تهيه امکانات و فراهم کردن پول گلايه کردم و گفتم که حتی فدراسيون برای تهيه يک سری لوازم ورزشی با مشکل مالی روبه‌رو شده است. پس از صحبت‌های من، رييس جمهور بر حمايت از تيم ملی دوباره تاکيد کرد و به ما اميد داد و گفت که درست است روز بازی با ايران در تهران نيست اما از دور حامی تيم ملی است. اين تمام صحبت‌هايی بود که بين من و رييس جمهور رد و بدل شد اما يکی، دو روزنامه طور ديگری نوشتند. من می‌خواهم بار ديگر خواهش کنم که اجازه بدهيد تيم ملی راهی که در پيش گرفته را ادامه دهد و با حمايت و همدلی راه صعود به جام جهانی را طی کنيم. من هيچ وقت به خودم اجازه نمی‌دهم که چنين بحث‌هايی را درباره رسانه‌ها مطرح کنم. من به خوبی اهميت رسانه‌ها را متوجه هستم و می‌دانم که همه ما حلقه‌های يک زنجير هستيم.

* به عنوان آخرين سوال بايد از شما درباره بازی مهم استقلال و تراکتورسازی بپرسيم. هرچند حضور شما به خاطر مصدوميت در اين بازی قطعی نيست اما نظرتان درباره بازی می‌تواند مهم باشد.
به هر حال بازی سختی پيش رو داريم. همه ديدارهای ليگ دشوار است. تراکتورسازی هم شرايط خوبی دارد و تماشاگرانش خيلی خوب از اين تيم حمايت می‌کنند. تمام تلاش‌مان را می‌کنيم تا سه امتياز بازی را بگيريم. اگر پزشکان تشخيص بدهند و من بازی کنم، حتی اگر درد هم داشته باشم، تلاش می‌کنم که به استقلال برای گرفتن اين سه امتياز کمک کنم. در مجموع فکر می‌کنم روز سختی خواهيم داشت اما به کسب پيروزی در تبريز بسيار اميدوارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016