پنجشنبه 24 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اجداد انسان براي دستيابي به غذا، موهاي خود را از دست داده‌اند، ایسنا

به گزارش ایسنا، شناگران و دوچرخه‌سواران براي كاهش زمان ركوردهاي خود، به كوتاه كردن موهاي بدنشان مي‌پردازند و دانشمندان دانشگاه ليورپول جان مورس و دانشگاه گلاسكو بر اين عقيده‌اند كه اجداد انساني به دلايل مشابه، موهاي خود را از دست داده‌اند.

اين دانشمندان با استفاده از نمونه‌هاي رايانه‌اي پيشرفته نشان داده‌اند كه بدن پر موي اجداد انسان، مانع از شكار آنها مي‌شده؛ چرا كه توانايي تعريق موثر را براي خنك شدن بدن از آنها گرفته، از اين رو به مرور زمان موي خود را از دست داده‌اند.

اين مطلب به معني حركت سريع‌تر آنها و دستيابي به غذاي بيشتر بوده است.

تفاوت بين انسانها با بدن كم‌موي آنها و ديگر پستانداران باعث گيجي و گمراهي جانورشناسان در دهه‌هاي گذشته شده بود؛ اما دانشمندان اميدوارند اين نظريه بتواند در حل اين سؤال كمك كند.

ايده از دست دادن مو در انسان براي خنك شدن در گرماي قاره آفريقا براي اولين بار در دهه 1980 توسط پيتر ويلر از دانشگاه ليورپول جان مورس، با استفاده از مجموعه‌اي از مدلهاي رياضي ارائه شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با اين حال محاسبات وي بر روي يك ماشين‌حساب الكترونيك قابل‌برنامه‌ريزي انجام شده بود كه از پيچيدگي لازم براي تاثيرگذاري بر بوم‌شناسي حرارتي انسان اوليه برخوردار نبود.

اگرچه زمان حركت انسان بر روي پاهاي خود در حدود چهار ميليون سال پيش مشخص شده، اما هنوز زمان اوليه از دست دادن موهاي وي معلوم نيست.

طبق تخمين دانشمندان، احتمالا اين زمان در حدود سه ميليون سال قبل ، هنگام شيوع اولين شپش‌هاي عمومي بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016