پنجشنبه 29 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش سينماگران به اظهارات معاون اجتماعی نيروی انتظامی

ايرنا ـ تهران - کارشناسان معتقدند، بداخلاقی با جامعه سينماگران کشور با جنس ˈحاشيه سازیˈ برای آنها، در حاليکه سينمای کشور و سينماگران به مدد رويکرد فرهنگی دولت، منزلت يافته اند، قابل تامل و دور از انصاف است.

جديدترين نسخه جريان حاشيه ساز برای سينما، خبر پيگری حجاب بازيگران سينما در خارج از کشور از طريق اينترپل است که روز گذشته(سه شنبه) از زبان معاون اجتماعی ناجا اعلام شد.

ماجرای اين حاشيه سازی از انتشار عکس های منتسب به يکی از بازيگران سينما در فضای مجازی آغاز شد، اتفاقی به سرعت از سوی اين بازيگر تکذيب شد.

اظهارات اين مقام انتظامی با واکنش گسترده سينماگران و فعالان عرصه هنر هفتم روبرو شد، که در پی می آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تلاش پليس برای برخورد با بازيگران سينما تمسخرآميز است

عضو شورای عالی سينما گفت: اظهارنظر معاون اجتماعی نيروی انتظامی درباره پيگيری بدحجابی بازيگران سينما از طريق اينترپل، تمسخر غربی ها را بدنبال دارد.

ˈاحمد نجفیˈ افزود: بازيگران مانند اقشار ديگر جامعه، زندگی اجتماعی و خصوصی دارند و آنها همواره از زندگی خصوصی خود مراقبت می کنند.

وی ادامه داد: نبايد زندگی خصوصی بازيگران دستمايه برخی اظهارنظرها و بازی ها شود زيرا اثرات اين اتفاق، برای فضای فرهنگی کشور مناسب نخواهد بود.

بازيگر مجموعه تلويزيونی ˈکارگاه علویˈ افزود: وقتی يک مقام مسوول همچون معاون اجتماعی ناجا درباره سينما و بدحجابی سخنوری می کند، مردم ديگر به اين هنر اعتماد نمی کنند و مسوولان بجای تعجيل در برخی اظهار نظرها، بايد جلوی برخی سندسازی های دروغين در اينترنت را بگيرند.

نجفی ادامه داد: عده ای تلاش می کنند همواره فضا را برای سينما آلوده کرده و عده ای نيز بی تحقيق درباره فضای سينما اظهارنظرهای عجيب و غريب می کنند که اين جای تاسف است.

عضو شورای عالی سينما تاکيد کرد که معاون اجتماعی ناجا لطف کرده به جای تهديد، تهمت هايی که به اهالی سينما نسبت داده می شود را پيگيری و به نوعی اعاده حيثيت از آنها کنند.

بازيگر فيلم سينمايی ˈطوفان شنˈ گفت: مفهوم پيگيری بدحجابی از طريق اينترپل را نمی فهمم و تلاش برای اينکه بازيگران که در خارج از کشور ممکن است بدحجاب باشند و ممنوع الخروج شوند، تمسخر آميز است.

نجفی ادامه داد: بسياری از مردم ممکن است پس از خروج از فرودگاه داخلی، حجاب خود را رعايت نکنند و جالب است که معاون اجتماعی نيروی انتظامی فقط به اهالی سينما حساس است.

وی توضيح داد: نيروی انتظامی از بازيگران بايد حمايت کند نه اينکه با برخی اظهارنظرهای کارشناسی نشده، اهالی سينما را مورد هجمه قرار دهد.

بازيگر مجموعه تلويزيونی ˈولايت عشقˈ افزود: خيلی بد است که هنرمندان کشور از سوی يک مقام مسوول در نيروی انتظامی زير سووال بروند. اينترپل ارتباطی با حجاب ندارد و از اين اظهارنظر تعجب می کنم.

نجفی گفت: اينترپل يک سازمان ضد جرم است و نيروی انتظامی بهتر است برای دستگيری مجرمان فراری بين المللی تلاش کند و به بازيگران تهمت نزند.

وی ادامه داد: اين نوع اظهارنظر ها برای نظام هزينه دارد و معتقدم مسوولان بايد با دقت بيشتری سخن بگويند.

بازيگر فيلم ˈتاواريشˈ تاکيد کرد که به اظهارات معاون اجتماعی فرمانده نيروی انتظامی به شدت اعتراض دارم زيرا غرب و مغرضان بيرونی به چنين اظهارات و برخوردهايی با تمسخر لبخند می زنند.


اظهارنظرهای نسجيده درباره حجاب سينماگران برای کشور هزينه دارد

کارگردان فيلم سينمايی ˈزن ها شگفت انگيزندˈ نيز گفت: برخی اظهارنظرهای نسجيده درباره پيگيری حجاب بازيگران سينما از طريق اينترپل در سطح جهانی برای کشور هزينه دارد.

ˈمهرداد فريدˈ افزود: اينترپل با ديدن چنين اظهارنظرهايی از سوی يک مقام مسوول در نيروی انتظامی، بطور قطع آنها را به باد تمسخر می گيرد.

وی يادآور شد: بدحجابی از منظر اينترپل اتهام نيست که بخواهد آن را پيگيری کند و چنين اظهارنظرهايی برای کشور هزينه دارد.

کارگردان فيلم سينمايی ˈبيتابی بيتاˈ، پيگيری حجاب سينماگران از طريق اينترپل را خنده دار توصيف کرد و افزود: البته اين اظهارنظرهای هزينه زا فقط درباره بدحجابی بازيگران نيست و متاسفانه حوزه های ديگر را نيز شامل می شود.

فريد ادامه داد: پيگيری وضعيت حجاب سينماگران از طريق اينترپل از لحاظ حقوقی امکانپذير نيست، زيرا مساله حجاب موضوعی منطقه ای و مذهبی است و بی حجابی در دنيا اساسا جرم نيست.

اين کارگردان سينما گفت: بطور دقيق نمی دانم معاون اجتماعی نيروی انتظامی بر اساس کدام قانون اين اظهارنظر را کرده است.

فريد تاکيد کرد: معاون اجتماعی نيروی انتظامی می تواند در داخل اين موضوع را پيگيری کند اما بايد پذيرفت نيروی انتظامی در اين زمينه موفق نبوده زيرا ماهيت اين مساله فرهنگی است و برخورد سلبی با مسايل فرهنگی در نهايت نتيجه ای دربر ندارد.


پليس بجای پيگرد سينماگران برای دستگيری مجرمان تلاش کند

تهيه کننده فيلم سينمايی ˈصداهاˈ گفت: نيروی انتظامی بجای پيگرد حجاب هنرمندان و سينماگران از طريق اينترپل، برای دستگيری مجرمان اقتصادی فراری تلاش کند.

ˈمنيژه حکمتˈ افزود: شان هنرمندان و بازيگران بالاتر از ان است که برخی از هر فرصتی برای ضربه زدن به اين قشر از جامعه استفاده می کنند.

وی يادآور شد: هر هنرمند و سينماگر به درستی به کاری که انجام می دهد احاطه داشته و از شرايط اجتماعی و فرهنگی کشور مطلع است.

تهيه کننده فيلم سينمايی ˈورود آقايان ممنوعˈ تاکيد کرد: تهديد امنيتی برای هنرمند به هيچ عنوان صورت خوشی ندارد و متاسفم از سخنان معاون اجتماعی نيروی انتظامی که اعلام کرده بدحجابی سينماگران از طريق اينترپل پيگيری می شود.

حکمت ادامه داد: نيروی انتظامی و ديگر مسوولانی که دائما هنرمندان را تهديد می کنند، در سال های اخير برای تشويق سينمای ايران که پرچم کشور را در دنيا برافراشته کرده چه اقدامی انجام داده اند؟

وی توضيح داد: بابت هنرمندان سالمند که ساليان طولانی برای اين فرهنگ زحمت کشيدند چه کرده ايد که دائما سينماگران را برای کارهايی که نکرده اند تهديد می کنيد؟

تهيه کننده فيلم ˈسه زنˈ با يادآوری اينکه بسياری از افرادی که در زمينه سينما اظهارنظر می کنند از اين هنر و هنرمندان فعال در اين عرصه چيزی نمی دانند، افزود: اظهارنظرهای غير کارشناسانه و تهديد آميز در برابر سينما از حوزه هنری آغاز شد و سال گذشته اين نهاد بلايی خانمان سوز را بر سر سينمای مستقل و اهالی سينما آورد.

وی تاکيد کرد: هرکسی امروز به خود اجازه می دهد درباره سينما اظهار نظر کند درصورتيکه در تمام دنيا سينماگر جايگاه و تعريف ويژه ای دارد.

حکمت افزود: هنرمندان کشور درصد کوچکی هستند که برای غنی کردن فرهنگ ايرانی تلاش کرده اند و بخش هايی همچون نيروی انتظامی دائما آنان را تهديد می کنند، آن هم بابت کارهايی که نکرده اند و بابت همه کارهای کرده نيز تشويق نمی شوند.


پليس به جای تهديد از حريم خصوصی سينماگران صيانت کند

بازيگر فيلم سينمايی ˈاخراجی هاˈ نيز گفت: نيروی انتظامی به جای برخورد با بازيگران سينما حفظ حريم خصوصی آنها را در دستور کار قرار دهد.

ˈنگار فروزندهˈ ادامه داد: هر فردی در اجتماع خارج از حرفه و موقعيت حريم خصوصی و شخصی برای خود دارد که هرگز دوست ندارد مورد تهديد قرار گيرد.

وی با بيان اينکه متاسفانه اين موضوع در حرفه بازيگران سينما و تلويزيون به هيچوجه رعايت نمی شود، افزود: نبايد فراموش کرد که به هر حال بسياری از اين بازيگران در ايران جايگاه هنری و طرفداران خاص خود را داشته و اين درست نيست که مثل مجرمان از پيگيری آنها سخن گفته شود.

بازيگر فيلم ˈکافه ستارهˈ با بيان اينکه اظهارنظر در خصوص پيگيری حجاب بازيگران در خارج از کشور از طريق پليس بين الملل بسيار عجيب است، تاکيد کرد: اگر نوع پوشش يکی از بازيگران در خارج از مرزهای ايران متفاوت بوده، اين کار نقض قوانين هيچ کشوری نبوده و اگر هم چنين باشد کشور متبوع خود پيگير اين موضوع می شود.

فروزنده توضيح داد: همانطور که وقتی يک فرد خارجی وارد خاک ايران می شود بايد به قوانين اين کشور مثل پوشش احترام بگذارد، تا وقتی که بازيگری در ايران است اين مقررات را رعايت می کند، اما در خارج از مرزها افراد زندگی شخصی خود را داشته و نمی توان آنها را بابت اين موضوع محکوم کرد. رعايت شئونات بر همگان مفروض است.

اين بازيگر سينما به اظهارات ˈفرج الله سلحشورˈ درباره انتشار تصاوير بازيگر زن سينما و تلويزيون در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: طبق معمول بعد از هر اتقاقی اين کارگردان اظهار نظر می کند و بسيار راحت افراد ديگر را محکوم و در مورد آنها قضاوت می کند. قصد ندارم با وی وارد بحث شوم زيرا معتقدم سلحشور هميشه درباره موضوعاتی که تخصص ندارد، حرف می زند.

فروزنده يادآورشد که علاوه براين در موارد بسياری شاهد انتشار تصاوير شخصی بازيگران در فضای عمومی و اينترنت هستيم که به نظر می رسد نيروی انتظامی بايد تمام همت خود را برای برخورد با عوامل اين کار به کار بندد.

وی ادامه داد: همه بايد ياد بگيريم که در زندگی ديگران دخالت نکنيم و از نظر دادن در حيطه های غيرتخصصی خودداری کنيم.


مساله حجاب سينماگران مهمتر از مقابله با معضلات اجتماعی برای پليس شده است

رييس جامعه صنفی تهيه کنندگان فيلم گفت: مساله حجاب برخی سينماگران در خارج از کشور، ظاهرا برای نيروی انتظامی از مقابله با برخی معضلات مهم اجتماعی همچون اعتياد و قاچاق موادمخدر مهمتر شده است.

ˈسيدضياء هاشمیˈ افزود: پرسش اصلی اين است، آيا مشکل روزمره مردم برطرف شده که معاون اجتماعی نيروی انتظامی بدنبال پيگرد هنرمندان کشور از طريق اينترپل است.

وی گفت: نيروی انتظامی ظاهرا هيچ کار ديگری در دستور کار ندارد و در موقعيت حساس نزديک به انتخابات در تلاش برای تهديد اهالی سينما و هنرمندان است.

هاشمی ادامه داد: در شرايطی که بايد هنرمندان بيش از پيش قدر ببينند، متاسفانه آنها تهديد می شوند که اين موضوع مورد تاييد هيچ عقل سليمی نيست.

اين تهيه کننده سينما افزود: معتقدم اظهارنظر اخير معاون اجتماعی نيروی انتظامی يک پيام خاص دارد و تصور می کنم دست اندرکاران نيروی انتظامی با اين تهديد، بدنبال هشدار به سينماگران برای دوری از فضای انتخابات هستند.

رييس جامعه صنفی تهيه کنندگان فيلم گفت: اظهارات تمسخرآميزی همچون پيگرد بازيگران از طريق اينترپل اثرات منفی دارد و اين تهديدها موجب ناامنی و ياس در ميان مردم می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016