شنبه 7 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امير جعفری: سينمای ما مرده است

• دستمزد بالای محمدرضا گلزار نوش جانش
دفاع امير جعفری از بازيگران در برنامه «هفت»


الهام نداف ـ خبرآنلاين: برنامه «هفت» جمعه ششم ارديبهشت ميزبان امير جعفری بازيگر سينما و تلويزيون بود. جعفری به نقد شرايط حاکم در سينما ايران و دفاع از بازيگران پرداخت.

اين بازيگر در ابتدای برنامه، درباره تفاوت حضور بازيگران در تئا‌تر، سينما و تلويزيون گفت: «هر بازيگری دوست دارد ديده شود و اين ديده شدن در ذات اوست. برای بازيگر فرقی نمی‌کند مديوم ديده شدن سينما باشد يا تلويزيون.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با اشاره به حضور بازيگران در برخی فيلم‌های ضعيف و توجيه اين مساله از سوی آنان توضيح داد: «بازيگری که می‌گويد فلان فيلم کار خوبی نبود و به خاطر پولش در آن بازی کردم، جک می‌گويد. من خودم هم اين جوک را می‌گويم. اما بايد علتش بررسی شود . من سال گذشته تئاتری داشتم که برای آن يک ميليون و ۷۰۰ هزار تومان گرفتم و واقعا آفرين به اين مملکت به خاطر اين دستمزد.»

بازيگر فيلم «قاعده تصادف» ادامه داد: «به جز «سيزده» هومن سيدی و «قاعده تصادف» بهنام بهزادی همه فيلم‌های سينمايی که در يکی دو سال اخير پيشنهاد شد، رد کردم. گفتم يا بايد آبرويم را وسط بگذارم يا پول بگيرم. اما هميشه به خودم می‌گويم پس فردا که پسرم بزرگ شد می‌خواهد به هنرم افتخار کند يا پولم؟ واقعا در برزخ گير افتادم و نمی‌دانم چه چيزی درست است.»

امير جعفری همچين تاکيد کرد: «اگر کار را به دست کاردان بسپارند و فيلنامه خوب را دست متخصص ساخت آن بدهند اين برزخ برای بازيگر به وجود نمی‌آيد. من نيامدم بازيگری کنم که پول دربياروم. آمدم به هدفم برسم و پول هم دربياورم. اگر فيلمی خوب نباشد، معلوم است رقم بالا پيشنهاد می‌دهم چرا که وقتی فخری برايم ندارد، حداقل پول داشته باشد. من می‌توانم يک بار فيلمنامه رد مکنم، دو بار رد کنم، بار سوم ديگر اين کار را نمی‌کنم چون شغلم است و به خودم می‌گويم بايد پول دربياورم. فيلمنامه‌های خوب ما ممکن است چهار، پنج سال پشت درهای بسته بماند و ساخته نشود. اگر فيلمنامه خوب باشد بازيگر ممکن است يک سوم دستمزدش را بگيرد يا اينکه ۵۰ درصد تخفيف دهد.»

جعفری با نقل قولی از اصغر فرهادی ادامه داد: «اصغر فرهادی در جايی گفت از کسانی که می‌خواهند وارد سينما شوند امتحان ديکته بگيريد و اگر توانستند ۱۲ به بالا شوند به آن‌ها اجازه ورود به سينما را بدهيد. فيلمبردار‌ها هم به خاطر کارهای بی‌کيفيت دستمزد بالا می‌گيرند. مگر می‌شود برای هنر سقف تعيين کرد؟ قانون گرفتن دستمزد تا سقف معين را چه کسی تعيين می‌کند؟ اگر به عنوان بخشنامه اين قانون ابلاغ شود بله، بايد پيروی شود اما آيا بيمه بيکاری ما را هم می‌دهند؟ هيچ کجا بازيگری را به عنوان شغل نمی‌دانند. متر تعيين اين سقف چيست؟ پيشکسوت بودن؟ مدرک؟ نقش اول‌ها يا تعداد فيلم‌ها؟ بر چه اساس می‌خواهند برای ما متر و معيار قرار دهند؟»

بازيگر فيلم «پستچی سه باز در نمی‌زند» خاطرنشان کرد: «از ما بدبخت‌تر و تو سری‌ خورتر پيدا نمی‌کنند. تا اتفاقی می‌افتد می‌گويند آقای گلزار انقدر دستمزد گرفته است. ما معضل نيستيم. تعارف که نداريم سينما مرده است. معضل اين است که بايد ريشه‌ای مشکلات را حل کنند. يکی نيست بگويد مديران بر اساس چه متری انتخاب می‌شوند. ما بگوييم، می‌گويند به شما چه ارتباطی دارد، وزير انتخاب می‌کند. از وقتی فيلمنامه‌های نازل در سينما آمده، بحث دستمزد‌ها پيش آمد. هنر سينما يک چيز وارداتی از آن طرف است. ما نمی‌توانيم قانون بگذاريم که با سينما اين کار را بکنيم. بايد ببينيم آن طرفی‌ها چطور با سينما برخورد می‌کنند ما هم‌‌ همان کار را بکنيم.»

او با اشاره به علاقه مردم به داستان جذاب و خوب، گفت: «قصه خوب برای مردم مهم است. من قصه خوبی سراغ دارم که پنج سال مانده و ساخته نشده است اما باقی فيلمنامه‌ها راحت نوشته می‌شود. سيستم ايمنی سينمای ما ضعيف شده است. وقتی فيلمی دو، سه ميليارد تومان می‌فروشد چرا گلزار پول زياد نگيرد ؟ نوش جانش. اصلا به خاطر اوست که فلان فيلم ميلياردی می‌فروشد. اگر رقابت سالم باشد، هيچ اشکالی ندارد. آن کارگردانان و بازيگرانی که بايد در سينما باشند نيستند و اين دقيقا‌‌ همان متر و معيار نادرست است. يک مقدار آزادی بدهند که فيلمنامه‌ها ساخته شود و بحث دستمزدهای بالای بازيگران پيش نيايد. همه فيلمنامه‌های خوب گير افتاده است.»

جعفری درباره تجربه حضور در فيلم بهنام بهزادی عنوان کرد: «من به عنوان بازيگر نبايد درجا بزنم. بازيگر بايد نقش‌های مختلف را بازی کند. کار من بازيگری است و با جان و دل ريسک می‌کنم. البته معتقدم بازی در فيلم بهنام بهزادی ريسک نبود و اين نقش را خودم انتخاب کردم. کاش فيلم «قاعده تصادف» در شرايط مساعد اکران می‌شد. پيش توليد ما هفت ماه طول کشيد. در اين مدت با هم حرف می‌زديم. تا اينکه قرار شد اين نقش را بازی کنم. جاا دارد يادی از عليرضا نادری کنم که يکی از فيلمنامه نويس‌های قدر ماست. هر جا برای مصاحبه با من تماس می‌گيرند و می‌پرسند مشغول چه کاری هستی، می‌گويم می‌خواهم در تئاتری از عليرضا نادری بازی کنم. عليرضا به من زنگ می‌زند و می‌گويد اين چه حرفی است می‌زنی، من هم به او می‌گويم انقدر اين مساله را تکرار می‌کنم تا مجبور شوی تئا‌تر کار کنی.»

او ادامه داد: «هيچ ابايی ندارم از اينکه نقشی را بازی کنم. عطش اين را دارم. به بهنام بهزادی هم گفتم دوست دارم اين نقش را بازی کنم. گفت به درد تو نمی‌خورد. من هم گفتم سه روز می‌آيم سر صحنه اگر مناسب نبودم، می‌روم که در ‌‌نهايت نتيجه خوبی داشت.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016