سه شنبه 17 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۲۲ درصد معتادان کشور تحصيلکرده‌اند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر ۱۰ ميليون بيسواد مطلق در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ايسنا، بابک دين پرست در اولين کنگره اعتياد و رفتارهای پرخطر که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: علاوه بر تعداد بيسوادان مطلق، به همين ميزان نيز افراد کم سواد و زير مقطع سيکل درکشور وجود دارند که اين بی‌سوادی دامنه گرايش به اعتياد را در آنها افزايش می‌دهد.

وی اظهار کرد: البته تنها بيسوادی عامل گرايش به اعتياد نيست به طوری که متاسفانه ۲۲ درصد معتادين کشور نيز تحصيل کرده و دارای مدرک کارشناسی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دين پرست خاطر نشان کرد: برای جلوگيری از گرايش افراد بيسواد و کم سواد بايد محتواهای آموزشی متناسب با سطح درک و آگاهی آنان تهيه شود که در آن آسيبهای ناشی از اعتياد به وضوح مشخص باشد.

وی افزود: بايد شرايطی ايجاد شود که مضرات اعتياد از سنين کودکی به افراد آموزش داده شود تا آنان در سنين بزرگسالی به راحتی به مصرف کنندگان مواد مخدر تبديل نشوند.

دين پرست ادامه داد: خوشبختانه امسال بعد از ۲۰ سال تلاش به تازگی مطالبی در کتابهای درسی دانش آموزان در رابطه با مبحث اعتياد گنجاده شده است، چرا که تا پيش از اين آموزش و پرورش به شدت با اين موضوع مخالفت می‌کرد.

وی تصريح کرد: دانش آموزانی که در خانواده‌هايی بزرگ می‌شوند که پدر يا مادر معتاد هستند يا يکی از آنها در زندان به سر می‌برند و يا از هم جدا شده‌اند بيشتر در معرض درگيری با اعتياد قرار دارند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تا پيش از اين دانش آموزانی که مشخص می‌شد اعتياد دارند از مدارش اخراج می‌شدند و امکان ادامه تحصيل و ارتباط با همسالانشان در محيط های آموزشی را از دست می‌دادند که همين امر باعث انزوا و علاقه بيشتر آنها به مواد مخدر می‌شد.

دين پرست ابراز کرد: خوشبختانه چندسال است اين عادت اشتباه از بين رفته و سعی می‌شود با ارائه آموزش و تعامل، اين افراد از چنگال اعتياد رهانده شوند.

وی اظهار کرد: با سکوت و عدم ارائه آمار از تعداد معتادان به ويژه مصرف کنندگان جوان و دانش آموز، مشکل اعتياد کشور حل نمی‌شود، بنابراين مسئولين بايد راه حل‌های عملی به خصوص در زمينه پيشگيری در اين زمينه به اجرا در آورند.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: اين راه حلها بايد هم در مرحله پيشگيری، اجرا و نتايج قابل بررسی باشند تا بتوان نقاط ضعف و قوت آنها را شناسايی کرد.

دين پرست تصريح کرد: نگاه سنتی به اعتياد بايد در جامعه از بين برود و در همين راستا بايد اطلاع رسانی گسترده‌ای بين اقشار مختلف جامعه صورت بگيرد.

اين مسئول توضيح داد: بر اساس آمارسال ۲۰۱۲ سازمان ملل، ۲۱۰ ميليون نفر در سال حداقل يک بار مواد مخدر مصرف کرده‌اند و پنج ميليون قاچاقچی در کل جهان نياز معتادان در زمينه تهيه و توزيع مواد مخدر را تامين می‌کنند.

وی ابراز کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد زندانيان کشور ما را افرادی تشکيل می‌دهند که در ارتباز با مصرف، توليد و توزيع مواد مخدر دستگير شده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر ۳۹۴۰ مرکز درمان اعتياد در کشور فعاليت می‌کنند که ۸۰ درصد آنها غير دولتی هستند و توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند.

وی تصريح کرد: بر اساس آمار به دست آمده، نزديک به ۸۰۰ مرکز ترک اعتياد غيرمجاز در کشور شناسايی شده که تا کنون ۴۰۰ مورد آن پلمپ و برای باقی نير اخطاريه ارسال شده است.

وی ابراز کرد: متاسفانه در اين مراکز شيوه‌هايی به کار بسته می‌شود که به هيچ وجه اصولی نبوده و علاقه‌ای در فرد برای ترک ايجاد نمی‌کند و تنها زمان‌بر و هزينه‌بر است.

دين پرست در بخش ديگری از صحبت‌های خود به معضل اعتياد بانوان در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۳۰ هزار زن در مراکز ترک اعتياد کشور تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: تعدادی از بانوان معتاد نيز به علت برخی مشکلات حاضر به معرفی خود به مراکز ترک اعتياد نمی‌شوند.

وی گفت: بيشتر اين بانوان به علت مفاهيم غلطی که در برخی آرايشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی به آنها القا می‌شود روی به مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله شيشه می‌آورند که بسيار خطر سازتر از مواد مخدرسنتی است.

دين پرست گفت: بايد تلاش شود که تعداد معتادان کشور از وضعيت کنونی فراتر نرود که اين امر نيازمند تعامل و همکاری مشترک دولت و خانواده‌هاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016