دوشنبه 10 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد رحمانيان "آرش" بيضايی را در کانادا به صحنه می‌برد

ايسنا ـ محمد رحمانيان اين روزها در تدارک اجرای نمايش جديدی با نام «آرش ساد» است که به گفته‌ی خودش تلفيقی از برخوانی«آرش» بهرام بيضايی و «ماراساد» پتر وايس است.

اين نمايش‌نامه‌نويس و کارگردان تئاتر درباره‌ی اين نمايش به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: دو ماهی است که تمرين‌های نمايش «آرش ساد» را آغاز کرده‌ايم و هفته‌ی ديگر در روزهای ۱۴، ۱۵، ۱۶ تيرماه (۱۲، ۱۳ و ۱۴ ژوئيه) نمايش را در تالاری به نام Kay Meek Centre در کانادا که بسيار به تالار «چهارسو»ی خودمان شبيه است، اجرا می‌کنيم.

او درباره داستان اين نمايش توضيح داد: نمايش همانطور که از نامش پيداست تلفيقی است از برخوانی «آرش» اثر بهرام بيضايی و «مارا ساد» پتروايس. البته به متن اصلی «آرش»، جز چند جمله چيزی افزوده يا کاسته نشده و تاثير نمايشنامه‌ی «وايس» بيشتر بر وجه اجرايی اثر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رحمانيان با اشاره به ايده شکل‌گيری اين اثر نمايشی يادآور شد: در خبرها خوانديم که نيمه شب ۲۶ ديماه ۱۳۹۱ لودرها، بيمارستان روانی آزادی را تخريب کردند و اين در حالی بود که هنوز اين آسايشگاه تخليه نشده بود. تصوير وحشت‌زده‌ی بيماران روانی که نيمه‌های شب، در کوچه‌های اطراف، شب را به صبح رسانده بودند با تصوير هميشگی من از «آرش» بهرام بيضايی پيوند خورد، نمايشی که مفاهيم تازه‌ای از «وطن» و «مرز» را به ادبيات نمايشی معاصر ما هديه داد.

وی ادامه داد: از آقای بيضايی که اين روزها مشغول تدريس و پژوهش در دانشگاه «استنفورد» هستند اجازه گرفتم و از خانم شمسايی راهنمايی بسيار گرفتم تا سرانجام تمرين‌های نمايش را با حدود بيست بازيگر آغاز کرديم. بيشتر بازيگران هنرجويان بازيگری تئاتر «ونکوور» هستند که يک سالی است با مهتاب نصيرپور کلاس‌های بازيگری را می‌گذرانند و اين، سومين تجربه‌ی آنهاست.

محمد رحمانيان پيش از اين نمايش‌های «شاپرک خانوم» نوشته‌ی بيژن مفيد و «شب سال نو» براساس طرحی از حميد امجد را با اين گروه اجرا کرده است و به گفته‌ی خودش، نمايش «آرش ساد» سخت‌ترين تجربه‌ی اين گروه به شمار می‌آيد.

اين هنرمند درباره فعاليت‌هايش در کانادا به ايسنا گفت:حدود يک سال و نيم است که در شهر «ونکوور»، گروه تئاتری به نام گروه تئاتر «ونک» تاسيس کرديم. کارمان را با نمايشنامه‌خوانی نمايش «مصاحبه» آغاز کرديم و سپس «گلدونه خانوم» و «حالت چطوره مش رحيم» اثر اسماعيل خلج و « مرگ در پاييز» اثر اکبر رادی و «مرگ و ريشه‌ی در بدری» اثر غلامحسين ساعدی نيز در برنامه‌ی نمايشنامه‌خوانی اين گروه جای گرفت. همچنين يک موسيقی نمايش به نام « هفت ترانه‌ی قديمی» که در ونکوور و کوکيتلام به صحنه رفت.

رحمانيان که پيش از اين هم علاقه‌مند بود در کنار فعاليتهايش در تئاتر، فيلم هم بسازد، افزود: در کنار اين فعاليت‌ها، فرصتی هم پيش آمد که نخستين فيلم بلند سينمايی خود را به نام «کنسل» با مديريت فيلمبرداری آقای فرهاد صبا بسازم که اين روزها مراحل فنی‌اش را طی می‌کند.

به گزارش ايسنا، گروه اجرايی نمايش «آرش ساد» بدين شرح است: نويسنده: بهرام بيضايی،برگردان: سهيل پارسا/ نيما صادقی / صحت نيا،کارگردان: محمد رحمانيان،اجرای صحنه: مسعود سلامت،موسيقی: ياشار مومن‌زاده، بازيگران: مارال بنی‌آدم، ميلاد حميدی، سها سناجو، رضا راد، شهره شاهرضايی، آنيتا زنگنه، پرستو رحمانيان، عطا سينا، مسعود سلامت، نيکناز عالمی نازنين ميهن سونيا محبوب و ... مهتاب نصيرپور.

مشاور کارگردان: مهتاب نصيرپور،نام کامل نمايش: برخوانیِ نمايشِ آرش، به ياری ساکنان بيمارستان نيمه ويران آزادی با نگاهی به نمايشنامه «مارا ساد».

به گزارش ايسنا، محمد رحمانيان نمايش‌نامه نويس، کارگردان و مدرس تئاتر است که با نگارش و اجرای نمايش‌هايی همچون «مصاحبه»، « خروس»،

«شهادت‌خوانی قدمشاد مطرب در طهران»، «پل»، «اسبها، سال ۵۹ هجری»، «آواز قو»، «مرغ دريايی يا چخوف‌ساد»، «مانيفست چو»، «فنز»، «عشقه»، «پروانه‌ها» و ... يکی از هنرمندان جريان ساز تئاتر به شمار می‌رود. او مدتی است همراه با همسرش مهتاب نصيرپور در کانادا زندگی می‌کند.

رحمانيان پيش از سفرش قصد داشت، نمايش«روز حسين» را اجرا کند اما شرايط اجرايی اين نمايش فراهم نشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016